Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vrachtwagen C1 rijbewijs

 
Profiel   

Ik ben voornemens mijn C1 rijbwijs te halen en me aan het orienteren in geschikte tweedehands vrachtwagens. Ik wil met 2 grote paarden veilig op pad kunnen (dus de B-rijbewijs wagens vallen al af)
Omdat dit voor mij compleet onbekend terrein is dit topic.
Hoeveel pk moet zo'n wagen minimaal hebben? Ik dacht zelf 170 of meer, maar misschien heb ik het mis? Zijn er merken (en/of types) die ik moet vermijden of die juist aan te raden zijn? Dito met bedrijven.
Zijn er mensen op bokt die een occasion hebben laten ombouwen tot paardenwagen? Is dat aantrekkelijk qua kosten?
En wat weegt een compleet ingerichte opbouw ongeveer? Dan kan ik zelf uitrekenen of het ook daadwerkelijk binnnen de 7,5t past. Want veel wagens hebben nog een netto laadvermogen over van 1 paard....daar schiet ik niks mee op natuurlijk. Ik wil sowieso binnen de toegestane regeltjes blijven, dus wat kan is leuk, maar het moet ook mogen volgens de weet.
Ik heb al wel wat bedrijven gemaild, maar ik krijg veelal reacties met super de luxe over the top wagens waar ik helemaal niet naar op zoek ben..... Gewoon simpel, degelijk en vooral veillig op de weg. Heb ook niet echt een living nodig, alleen een zadelkamer voor de spullen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 12:54 



 
Profiel   

Wat is de reden dat je C1 wilt halen en niet C? Kosten zijn nagenoeg gelijk, theorie komt overeen en je mag in een klap meteen alle vrachtwagens rijden die je maar wilt zonder veel gezeur over laadgewicht en dergelijke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:08 



 
Profiel   

Helemaal met Muiz eens!
Ik zou echt voor C kiezen en niet C1 omdat het echt nagenoeg gelijk is.

Mijn ouders hebben nog een dubbele cabine C rijbewijs paarden wagen te koop staan, voor 2 paarden of 3 pony's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:21 



 
Profiel   

En als je C doet kan je een deel terug krijgen van de belastingdienst (C valt onder ‘opleiding’) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:23 



 
Profiel   

Muiz schreef
Wat is de reden dat je C1 wilt halen en niet C? Kosten zijn nagenoeg gelijk, theorie komt overeen en je mag in een klap meteen alle vrachtwagens rijden die je maar wilt zonder veel gezeur over laadgewicht en dergelijke.


Ik twijfel nog wel hoor tussen C1 of C. Maar ik wil geen hele grote wagen. Een kleinere lijkt me ‘handzamer’ dan zo’n joekel mbt parkeren en rijden. Ik wil hem bij mij in de schuur kunnen zetten en dan is het ook fijn als ie niet al te groot is. Mijn zus heeft een C vrachtwagen en vind dat ze dan nog erg veel ruimte over heeft die ze niet gebruikt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:24 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
En als je C doet kan je een deel terug krijgen van de belastingdienst (C valt onder ‘opleiding’) :)


Dat wist ik niet! Dank voor de info

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:26 



 
Profiel   

Voordeel van C is ook dat je 'gewoon' een zwaardere wagen aan kan schaffen als je over 3 jaar toch iets met meer ruimte wilt maar dat je nu nog steeds een C1 aan kan schaffen.
Ben het met je eens dat zo'n enorme lel van een vrachtwagen niet altijd handzaam is op wedstrijdterrein maar het lijkt me fijn dat je voor hetzelfde geld wel de keuze hebt of je een grotere wagen wilt of juist wat kleiner.

Tip is echt om C te halen als je wilt investeren in een rijbewijs. Leer je meteen wat mag qua maten en gewichten (met C best veel :Y) ) en je kan alsnog een bescheiden wagen aanschaffen.
En zet tijdens het proefrijden de wagen eens op een weegbrug. Stiekem blijft er vaak minder over van je laadvermogen na een opbouw dan je denkt.

Verdere tips voor opbouw en pk's enzo heb ik niet maar lees ik wel graag voor mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 13:51 



 
Profiel   

Mbt het laadvermogen idd ook al veel gezien wat helemaal niet mag.... Ook sommige dealers kijken niet te nauw en reageren apart als ik vraag hoeveel de wagen weegt op de weegbrug in de huidige staat. Ook sommige aangeboden wagens op mp blijken nog al eens een ander gewicht te mogen laden dan de eigenaar beweert... Dus daar ben ik me zeker van bewust. Of het nou C of C1 wordt, de vragen blijven hetzelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 14:10 



 
Profiel   

C is nagenoeg hetzelfde examen als C1, iig in België en je bent niet verplicht om een grote camion aan te schaffen omdat je dat rijbewijs hebt he. Kosten zijn hier ook gelijk. Dus ik zou voor de C gaan.
Hier zijn ook een hoop rijscholen die zelfs geen C1 aanbieden om die reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 14:13 



 
Profiel   

Mijn man heeft dus ook C gehaald om in onze camper te rijden, maar ik vind het wel een verschil met C1 hoor! De auto is echt een vrachtauto en geen bestelbus en er zitten wel twee theorieexamens aan verbonden. Maar als ik de keus had, zou ik wel voor C gaan. Geen gedoe meer met laadgewicht en of je er dan wel in mag rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:21 



 
Profiel   

Ehm. Er zit een behoorlijk verschil tussen de C1 en C. Niet qua theorie en de 2 theorie examens die je moet doen, maar zeker wel in het aantal lessen.

Bij veel rijscholen wordt er voor de C1 gelest is een vrachtwagen a la b-wagentje. Bij sommige nog wel echt een vrachtwagen, maar als je die naast een C vrachtwagen zet, dan is het verschil echt heel groot.

Volgens mijn rijschool is het gemiddelde aantal lessen nodig voor het halen van het C rijbewijs 28. Ik heb een intest gedaan en ik heb een pakket van 20 lessen.

Ik heb gekozen voor C om er vanaf te zijn en mezelf niet te beperken, maar als ik voor het C1 bijvoorbeeld 15 lessen nodig gehad zou hebben en voor het C 28 lessen a Eur 70 per uur, dan is het verschil tussen het C1 en C best groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:45 



 
Profiel   

Grinnik iedereen blijft maar hammeren op het rijbewijs, terwijl TS al aan heeft gegeven dat dat eigenlijk nvt is omdat ze een kleinere vrachtauto wil kopen.

TS ik heb gereden in een Mercedes 508. Was een 5 tonner. Kon er makkelijk 2 paarden op kwijt. Nadeel waren die al gezochte PK's. Zolang je in het platte Nederland blijft geen probleem. In Duitsland in de bergen had die het echt wel moeilijk.
Later een DAF 45 gehad. Was een 9.5 tonner. Konden er 4 op en dan had ik nog steeds plek te over. Zat zelfs een kleine living in. Die had meer dan genoeg PK's.

De kleine was idd handzamer, makkelijker met parkeren ed en nam niet zo idioot veel plek in, maar was kwa rijden zwaarder dan de DAF (ok stuurbekrachtiging doet een hoop :+ :D ). Ik heb even niet zo in mijn hoofd hoeveel PK de Merc was, maar dat is vast wel te vinden op het net. Ga daar in elk geval behoorlijk boven zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 19:00 



 
Profiel   

Dank @rina! C of C1 is ook niet de reden van dit topic idd ... snap de reacties wel hoor, maar het gaat mij meer om de vragen in mijn openingspost
Ruim qua pk’s dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 19:14 



 
Profiel   

mamabird schreef
Dank @rina! C of C1 is ook niet de reden van dit topic idd ... snap de reacties wel hoor, maar het gaat mij meer om de vragen in mijn openingspost
Ruim qua pk’s dus

Dat C-rijbewijs is je duidelijk, mooi.

Voor je wagen: in NL altijd te weinig vermogen. Nederlanders geven geen geld uit aan power, wel aan uiterlijk vertoon.
Een wagen tot 7500kg TMM en twee paarden neem je minimaal 2300kg laadvermogen en 170pk power.
Succes met zoeken.... eigenlijk moet ik zeggen: sterkte..... Die zijn er namelijk niet.

Ik heb 2,5 jaar gezocht, echt heel NL op z'n kop gezet, niks te vinden. Te weinig laadvermogen, te weinig power en meestal beide.
Daarom neem je C-rijbewijs. Wij kwamen uiteindelijk thuis met een veel te grote 12-tons DAF LF maar wel met 220paarden onder de cabine en ruim 4 ton laadvermogen.

Wat je ook koopt, check ALTIJD het daadwerkelijke leeggewicht!!!! ZET DAT DING OP DE WEEGBRUG!!!

Nee, heb ik niet gedaan, maar mijn wagen woog maar net 6 ton op papier; de verkoper schatte in dat ie er 2 ton zooi in gestopt had en dat kon ik wel rijmen met wat ik zag en wat hij vertelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 19:35 



 
Profiel   

Ik heb er totaal geen verstand van,maar bij jouw vraag zou ik als eerste bokker Ikke een pb sturen,die is volgens mij zo technisch als het maar zijn kan en daarvan zie ik altijd veel goede wijze raad en tips voorbij komen in zulke topics

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 19:39 



 
Profiel   

Onze 7,5ton heeft die 170pk (Merc 817, door vorige eigenaar uit Duitsland geïmporteerd). Maar idd maar een 1400kg laadvermogen denk ik alhoewel er er 4 op kunnen...
Volgende wordt minstens een 9tonner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 19:43 



 
Profiel   

Ik vraag me altijd af; waarom een vrachtwagen i.p.v. een trailer? Als het toch maar voor twee paarden is?
Een vrachtauto is duurder, meer onderhoud en de rijopleiding is ook duurder.
Ik snap het wanneer je met nog meer paarden weg wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 20:51 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Ik vraag me altijd af; waarom een vrachtwagen i.p.v. een trailer? Als het toch maar voor twee paarden is?
Een vrachtauto is duurder, meer onderhoud en de rijopleiding is ook duurder.
Ik snap het wanneer je met nog meer paarden weg wilt.

Omdat het 200 keer aangenamer rijdt dan een trailer en veel fijner is op bv wedstrijd met oog op opslag en eventueel hooi meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:00 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Asciugamano schreef
Ik vraag me altijd af; waarom een vrachtwagen i.p.v. een trailer? Als het toch maar voor twee paarden is?
Een vrachtauto is duurder, meer onderhoud en de rijopleiding is ook duurder.
Ik snap het wanneer je met nog meer paarden weg wilt.

Omdat het 200 keer aangenamer rijdt dan een trailer en veel fijner is op bv wedstrijd met oog op opslag en eventueel hooi meenemen.


En makkelijker kan omkleden, eventueel toilet heb, watertank, spullen meer een eigen plaats :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:07 



 
Profiel   

rina schreef
Grinnik iedereen blijft maar hammeren op het rijbewijs, terwijl TS al aan heeft gegeven dat dat eigenlijk nvt is omdat ze een kleinere vrachtauto wil kopen.

TS ik heb gereden in een Mercedes 508. Was een 5 tonner. Kon er makkelijk 2 paarden op kwijt. Nadeel waren die al gezochte PK's. Zolang je in het platte Nederland blijft geen probleem. In Duitsland in de bergen had die het echt wel moeilijk.
Later een DAF 45 gehad. Was een 9.5 tonner. Konden er 4 op en dan had ik nog steeds plek te over. Zat zelfs een kleine living in. Die had meer dan genoeg PK's.

De kleine was idd handzamer, makkelijker met parkeren ed en nam niet zo idioot veel plek in, maar was kwa rijden zwaarder dan de DAF (ok stuurbekrachtiging doet een hoop :+ :D ). Ik heb even niet zo in mijn hoofd hoeveel PK de Merc was, maar dat is vast wel te vinden op het net. Ga daar in elk geval behoorlijk boven zitten.


leuke auto als paardenvrachtauto, een 508 :) (508 heeft 80pk trouwens. De laatste cijfers staan voor het aantal pk’s. Onze 613 is bijv 6 ton en 130 pk ;) )

Edit: verkeerd gelezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:14 



 
Profiel   

Is C1 iets nieuws? Ik heb vroeger C en CE gehaald. Ik weet dat daar later code 95 bijkwam die ik nooit ben gaan halen omdat ik inmiddels al nooit meer reed. Maar C1 ken ik niet. Wat houdt dat in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:46 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
En als je C doet kan je een deel terug krijgen van de belastingdienst (C valt onder ‘opleiding’) :)



[ img ]

Lijkt me stug hoor, als je er privé paarden mee gaat vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:46 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Is C1 iets nieuws? Ik heb vroeger C en CE gehaald. Ik weet dat daar later code 95 bijkwam die ik nooit ben gaan halen omdat ik inmiddels al nooit meer reed. Maar C1 ken ik niet. Wat houdt dat in?

C1 is idd relatief nieuw. Is tot 7,5 ton. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 22:05 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Suzanne F. schreef
Is C1 iets nieuws? Ik heb vroeger C en CE gehaald. Ik weet dat daar later code 95 bijkwam die ik nooit ben gaan halen omdat ik inmiddels al nooit meer reed. Maar C1 ken ik niet. Wat houdt dat in?

C1 is idd relatief nieuw. Is tot 7,5 ton. :)


Oh wat grappig. In het leven geroepen voor de camperbestuurders en de paardenmensen lijkt het wel. Wel handig. Bij C komt best wel wat kijken. Ik weet nog dat ik mijn chauffeursdiploma moest halen, dat waren meerdere onderdelen en echt niet makkelijk, met name techniek was echt moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 22:13 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
leuke auto als paardenvrachtauto, een 508 :) (508 heeft 80pk trouwens. De laatste cijfers staan voor het aantal pk’s. Onze 613 is bijv 6 ton en 130 pk ;) )

Edit: verkeerd gelezen

Nee, een 508 is is een grafbak. Niet aan beginnen.
Het maakt meer herrie dan de ARBO goed vindt; het is niet vooruit te branden, ze zijn vaak zo rot als een mispel en repareren is een K-klus omdat je nergens fatsoenlijk bij kan zonder een halve auto te slopen.

Ik heb er 20 jaar eentje gehad, ik teken ze voor je uit.

Die 613 is wel ok, maar probeer daar maar eens aan te komen. Ik ben er in al die jaren precies twee tegen gekomen en inderdaad, die waren verrot.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen