Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Stress bij laden 2-paardstrailer

 
Profiel   

Hoi bokkers,

Laatst zijn een vriendin en ik met 2-paardstrailer op stap geweest met onze paarden voor een buitenrit. Mijn merrie is goed te laten, stapt makkelijk de trailer op. Dit heb ik een paar dagen voordat we weggingen nog geoefend in een 1,5 paards trailer. Niks geen problemen, ietsje gespannen maar niet meer dan normaal.

Nu zette ik haar als eerste in de 2-paardstrailer en dat vond ze beduidend spannender.. Ik denk dat dit komt doordat ze hier krapper staat. We hadden het schot wel aan de kant gedaan met inladen zodat er meer ruimte was. Met het verplaatsen van het schot en voordat het andere paard erin stond was ze erg aan het slaan met haar voorbenen en super onrustig.

Bij het uitladen (na 10 minuten rijden) was ze helemaal zeiknat en rillerig. Dit had ze nooit! :(
Hierna is ze wel wat tot rust gekomen, hebben we ons ritje gereden en super ontspannen! Was de 1e keer buitenrit ook.

Met inladen was ze weer wat gespannen, minder als op de heenweg, maar toch wel stress. En terug op stal bij uitladen weer redelijk nat. We gaan in de zomer een midweek naar de veluwe en ik wil haar dan niet zo op de trailer hebben. Voor die tijd wil ik dit nog een paar keer oefenen en in het ergste geval gaan we beide met een eigen trailer.

Hebben jullie tips of herkennen mensen dit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:49 



 
Profiel   

Hoihoi! Lastig dat ze zo'n stress had. Ik vind het wel een 'goed' teken dat ze de terugweg al minder spannend vond. Dat doet me denken dat het een kwestie van wennen is!

Kent ze het paard waar ze naast stond? Het kan voor hun natuurlijk ook heel veel schelen of ze naast een vriendje of naast een vreemde staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:58 



 
Profiel   

Heb je met oefenen ook gereden? Mijn ervaring is dat laden ansich niet zo eng is maar dat rijden in het begin toch altijd wat spanning opleverd. Kende ze het paard idd ook al? Anders heb je met andere geluiden, geuren, een ander paard en smaller staan allemaal zaken die nieuw zijn voor haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:13 



 
Profiel   

Dat is meestal een kwestie van wennen, dus niet wachten tot de zomer voor de 2e trailer rit maar meerdere x op pad gaan, extra zweetdekentje meenemen voor geval dat... Mijn ervaring is dat dit vanzelf weg gaat wanneer ze door hebben dat er leuke dingen in de planning zijn als ze op de trailer staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:23 



 
Profiel   

Het paard naast haar is sinds een paar weken haar nieuwe vriendin, dus dat is goed. Ze hinniken hysterisch naar elkaar. :') Zeker als ze hengstig zijn.

Met oefenen heb ik niet gereden omdat ik zelf geen auto met aanhanger en ervaring mee heb, mijn vriend wel. Die heeft ons ook gereden met zijn 2en. Toen ik haar kocht (in december 2020) kwam ze na een uur rijden ook niet bezweet van de trailer af, dus vandaar dat ik dacht dat zit wel goed.

Oke dan ga ik het gewoon nog een paar keer proberen. Even vragen of ik de trailer van een stalgenoot mag lenen om te oefenen, dan hoeven we niet telkens een te huren voor alleen in- en uitladen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:04 



 
Profiel   

Mijn paardje vond het smaller staan op een 2paards ook niet leuk, dan komt hij zeiknat van de trailer.
Hij gaat daarom alleen op de trailer met 2 lange stangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:13 



 

Mijn pony komt ook zeiknat uit een 2-paardstrailer. Hij kan z’n balans niet goed houden.
In mijn trailer (1,5p) staat hij altijd schuin en een beetje wijdbeens dus ik zou eens oefenen met een 1,5p. Kijken of het misschien daaraan ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:22 



 
Profiel   

Tarico schreef
Mijn pony komt ook zeiknat uit een 2-paardstrailer. Hij kan z’n balans niet goed houden.
In mijn trailer (1,5p) staat hij altijd schuin en een beetje wijdbeens dus ik zou eens oefenen met een 1,5p. Kijken of het misschien daaraan ligt.



Mijn paard heeft precies hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:26 



 
Profiel   

Ik denk ook een kwestie van gewenning. Mijn paard kent juist alleen maar een 2paardstrailer, die wist juist niet wat hij met alle ruimte aan moest toen hij eens op een 1,5paards moest en stond toen ook heel onrustig. Terwijl wij 1-3 keer per week met onze eigen 2paards weg zijn normaal. Dus gewoon vaker doen en goede ervaringen opbouwen.
En sommige paarden blijven gewoon een voorkeur houden voor het een of het ander, juist omdat ze graag ruimer of krapper staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:02 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips/adviezen! Ik ga het nog een paar keer proberen en als het blijft ga ik met een camera kijken hoe ze in de 1,5 paards staat. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen