Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paspoort verplicht op naam eigenaar??

 
Profiel   

Op het moment ben ik bezig om mijn haflinger zijn paspoort op mijn naam te zetten ( heb hem paar weekjes geleden gekregen ). Nu had ik de instantie van zijn uitgifte van zijn paspoort aan de telefoon en schijnt het heel druk te zijn qua overschrijvingen vanwege de nieuwe regel geving, dat ineens iedereen het paspoort op naam zet. Is dat tegenwoordig verplicht? Dit vraag ik omdat ik mensen in mijn omgeving ken met eigen paarden waarvan het paspoort niet op hun naam staat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:54 



 
Profiel   

Hier staat de meest actuele informatie:

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder

In antwoord op jouw vraag:
"Als houder bent u verantwoordelijk voor het paspoort en een goede registratie. Zorg er ook voor dat de paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi) de goede gegevens heeft. De ppi zet de informatie in het paspoort. Het gaat om de volgende gegevens:

of het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie;
een leesbaar chipnummer;
of het paard een stamboekpaard is;
informatie over de eigenaar van het paard."

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:00 



 
Profiel   

Even wat anders, waar kun je je paard regristeren met i&r?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:01 



 
Profiel   

Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:03 



 
Profiel   

mirna6308 schreef
Even wat anders, waar kun je je paard regristeren met i&r?


https://www.knhs.nl/welzijn/identificat ... 20database.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:10 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).


Als je er iets in tekent/schrijft met pen of potlood dan word het paspoort ongeldig en kun je hem dus niet verkopen... maar dat maakt dus niks uit als je hem niet verkoopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:13 



 
Profiel   

mirna6308 schreef
anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).


Als je er iets in tekent/schrijft met pen of potlood dan word het paspoort ongeldig en kun je hem dus niet verkopen... maar dat maakt dus niks uit als je hem niet verkoopt


En dat is allemaal leuk en aardig, de intentie om niet te verkopen...
Maar als je morgen dood neervalt, kan je familie het paard dus ook niet zonder slag of stoot verkopen.
Ik ben ook absoluut niet voornemens mijn paard te verkopen, maar als ik morgen dood neerval, weten mijn ouders wel via wie ze wél verkocht mag worden en dat haar paspoort geen issues bevat die verkoop zouden kunnen belemmeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:15 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).

Je mag idd zelf geen wijzigingen in je paspoort zetten. Hiermee is je paspoort ongeldig.

[ img ]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... t%20krijgt.

Volgens mij mag je ook geen paard houden, vervoeren, laten slachten met een ongeldig paspoort. Kan het zo 1,2,3 niet terug vinden. Dan zou ik even de wet in moeten duiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:17 



 
Profiel   

Mijn paard is al 25. Ik vind dat geregistreer geldklopperij- zeker als je het ook moet doen als hij al dood zou zijn,volgens de regels hierboven vermeld. Ook fokken zat er niet in want is een ruin en geen stamboekpapieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:32 



 
Profiel   

Paspoort hoeft niet op eigen naam.
Het registreren is ook nog lang niet op orde.
Hier ook paarden staan maar wacht nog mooi even met dat registreren.
1 pony staat ook nog niet op naam.
Wacht mooi het einde van dit jaar af en dan zien we wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:51 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).

Dus een paard dat een (chronische) aandoening maar te goed om te euthanaseren, niet verkoopbaar en kan niet blijven verdwijnt op een of andere manier een schimmig circuit in of krepeert ergens in een weitje achteraf? Mogelijkheid tot slacht blokkeren is lang niet zo diervriendelijk als je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:56 



 
Profiel   

Ik begreep dat het paspoort helemaal niet op naam eigenaar hoeft te staan. Het is het paard zijn eigendom. Ik heb 9 paarden. Staan er maar 2 op mijn eigen naam.
Al heel wat jaren de NVWA gehad voor reis documenten te laten maken voor deze paarden en nog nooit gezeur om gehad.
Het enigste wat eigenlijk belangrijk is aan het paspoort is het chipnummer die overeen mot komen met het paard waar het paspoort bij hoort. Verder word er nooit ergens naar gekeken dan entingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:06 



 
Profiel   

Het op naam laten zetten van een paspoort is niet verplicht. Het is wel verplicht om het paard aan te melden bij een UBN, als het paard een paspoort heeft dan zou hij al in de database moeten staan. Zo niet dan moet je contact opnemen met de paspoort uitgevende instantie.

anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).

Ja, daardoor is je paspoort echt ongeldig. Sowieso is het al niet geldig als jij zelf iets opschrijft bij de medische bijlage, alleen een PPI of dierenarts mag een paard uitsluiten voor de slacht, aangezien dit ook moet worden doorgegeven in de database. Nooit zelf in een paspoort schrijven, is echt niet slim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:10 



 
Profiel   

tamary schreef
anjali schreef
Ik zet bij aankoop gewoon mijn eigen naam in het paspoort.Ze zeggen wel dat het paspoort daardoor ongeldig wordt? En ook zet ik erin dat hij niet geslacht mag worden,als dat er nog niet instaat.Verder ligt het paspoort van mijn paard bij de pensionhouder en krijg ik het nooit te zien. Ik ga niet op concours of zo.En ik verkoop mijn paard ook niet.Want dan komen de regels wel preciezer denk ik.Ik hoop wel dat de DA de vaccinaties erinzet nadat hij die collectief is komen geven (pensionstalling).

Dus een paard dat een (chronische) aandoening maar te goed om te euthanaseren, niet verkoopbaar en kan niet blijven verdwijnt op een of andere manier een schimmig circuit in of krepeert ergens in een weitje achteraf? Mogelijkheid tot slacht blokkeren is lang niet zo diervriendelijk als je denkt.

Nee niks. Dit paard blijft van mij en als ik onverhoopt zou doodgaan dan erft De Paardenkamp hem inclusief alle geld wat ik dan heb. Dat heb ik testamentair vastgelegd en al lang geleden besproken met De Paardenkamp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:21 



 
Profiel   

Anjali, in principe mag je een paard met een ongeldig paspoort niet eens vervoeren , dus mag dat officieel niet eens vervoerd worden naar soest
Dus je scheept sowieso uiteindelijk dan nog een ander met de gevolgen zelf een paspoort aanpassen
Handiger is gewoon bij de eerste de beste keer dat de dierenarts komt enten of wat dan ook na de aanschaf van een paard laten doen (als hij er dan toch is , gelijk goed aan het werk zetten )

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:47 



 
Profiel   

Maar ontopic
Nee hoeft niet op naam op dit moment
Zolang ze naar aangemeld worden onder een ubn met de juiste gegevens

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:49 



 
Profiel   

Sonja_vR schreef
Anjali, in principe mag je een paard met een ongeldig paspoort niet eens vervoeren , dus mag dat officieel niet eens vervoerd worden naar soest
Dus je scheept sowieso uiteindelijk dan nog een ander met de gevolgen zelf een paspoort aanpassen
Handiger is gewoon bij de eerste de beste keer dat de dierenarts komt enten of wat dan ook na de aanschaf van een paard laten doen (als hij er dan toch is , gelijk goed aan het werk zetten )

hij is wel gechipt en dat nummer staat in het paspoort. hoop ik tenminste want ik kan dat zelf niet controleren.Op mijn vorige stalling controleerde de DA als hij mijn nieuwe aanwinst kwam enten wel het chipnummer.Bij mijn huidige is dat niet gebeurt dus paspoortfraude is altijd mogelijk.Het gaat niet om een duur paard dus ik verwacht niet dat iemand die moeite zou hebben genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 09:45 



 
Profiel   

Ik meen dat die paspoorten worden uitgegeven door het ministerie van vee en vlees,althans dat las ik er ergens opstaan.En dat veroorzaakt ook mijn weerzin om mijn paard daar te laten registreren want ik zie hem niet als vee en vlees. Afschuwelijk. En dan nog geld gaan geven aan die instantie ook.Een paspoort als gezelschapsdier zoals een hond of kat daar zou ik geen moeite mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 10:08 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik meen dat die paspoorten worden uitgegeven door het ministerie van vee en vlees,althans dat las ik er ergens opstaan.En dat veroorzaakt ook mijn weerzin om mijn paard daar te laten registreren want ik zie hem niet als vee en vlees. Afschuwelijk. En dan nog geld gaan geven aan die instantie ook.Een paspoort als gezelschapsdier zoals een hond of kat daar zou ik geen moeite mee hebben.


Ieder stamboek kan paspoorten uitgeven. Ja, je kunt ook via het NVWA een paspoort hebben, maar nagenoeg ieder paard heeft er een van een stamboek of van de KNHS.

En waar jij moeite mee hebt, doet wettelijk niet terzake. Registratie is nu eenmaal verplicht vanaf 21/4/2021.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 10:28 



 
Profiel   

Er bestaat geen ministerie van Vee en Vlees, het is het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wat gaat over de wetgeving die op paarden van toepassing is.
Heel in het verleden zijn er paspoorten uitgegeven names het inmiddels niet meer bestaande Productschap voor Vee en Vlees.
Maar het op naam laten registreren van een paspoort (wat, zoals hierboven al benoemd is, niet verplicht is) kan bij bv het KNHS. Een paspoort met PVE omslag, heeft aan de binnenkant ook de naam staan door welke ppi (paspoortuitgevende instantie) het paspoort heeft afgegeven, daar kunnen ze dat zeker!
En dat geld dat het dan kost, gaat naar de betreffende ppi, dus stamboek of knhs, níet naar het ministerie.


De NVWA is geen paspoortuitgevende instantie, dus er zijn geen paspoorten in omloop uitgegeven door de NVWA. NVWA is een toezichthoudende dienst, die kan dus wel controleren of de paspoorten aan de eisen van de huidige regelgeving voldoen.

Dit om even wat zaken op te helderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 10:54 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Er bestaat geen ministerie van Vee en Vlees, het is het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wat gaat over de wetgeving die op paarden van toepassing is.
Heel in het verleden zijn er paspoorten uitgegeven names het inmiddels niet meer bestaande Productschap voor Vee en Vlees.
Maar het op naam laten registreren van een paspoort (wat, zoals hierboven al benoemd is, niet verplicht is) kan bij bv het KNHS. Een paspoort met PVE omslag, heeft aan de binnenkant ook de naam staan door welke ppi (paspoortuitgevende instantie) het paspoort heeft afgegeven, daar kunnen ze dat zeker!
En dat geld dat het dan kost, gaat naar de betreffende ppi, dus stamboek of knhs, níet naar het ministerie.


De NVWA is geen paspoortuitgevende instantie, dus er zijn geen paspoorten in omloop uitgegeven door de NVWA. NVWA is een toezichthoudende dienst, die kan dus wel controleren of de paspoorten aan de eisen van de huidige regelgeving voldoen.

Dit om even wat zaken op te helderen.

Mijn paarden kwamen\komen altijd uit het verre verleden! Altijd oudjes,ben ik zelf ook.Hoe het nu zit weet ik niet.Ik heb echter geen enkel vertrouwen in deze toestanden want oftewel gaan ze belasting heffen op paardenbezit,oftewel kunnen ze je dier traceren om af te maken in geval van een dierziekte.Ook als hij niets mankeert maar zog. ter preventie.Ik ben heel erg voorstandster van privebezit en eigen verantwoordelijkheid daarover zonder dat de overheid daar macht over kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 11:30 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik meen dat die paspoorten worden uitgegeven door het ministerie van vee en vlees,althans dat las ik er ergens opstaan.En dat veroorzaakt ook mijn weerzin om mijn paard daar te laten registreren want ik zie hem niet als vee en vlees. Afschuwelijk. En dan nog geld gaan geven aan die instantie ook.Een paspoort als gezelschapsdier zoals een hond of kat daar zou ik geen moeite mee hebben.


Ik snap je helemaal! Wat fijn dat je een ouder paard een huisje hebt geboden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:05 



 
Profiel   

anjali schreef
Sonja_vR schreef
Anjali, in principe mag je een paard met een ongeldig paspoort niet eens vervoeren , dus mag dat officieel niet eens vervoerd worden naar soest
Dus je scheept sowieso uiteindelijk dan nog een ander met de gevolgen zelf een paspoort aanpassen
Handiger is gewoon bij de eerste de beste keer dat de dierenarts komt enten of wat dan ook na de aanschaf van een paard laten doen (als hij er dan toch is , gelijk goed aan het werk zetten )

hij is wel gechipt en dat nummer staat in het paspoort. hoop ik tenminste want ik kan dat zelf niet controleren.Op mijn vorige stalling controleerde de DA als hij mijn nieuwe aanwinst kwam enten wel het chipnummer.Bij mijn huidige is dat niet gebeurt dus paspoortfraude is altijd mogelijk.Het gaat niet om een duur paard dus ik verwacht niet dat iemand die moeite zou hebben genomen.

Hij mag niet vervoerd worden omdat je het paspoort ongeldig hebt gemaakt door er zelf dingen in te schrijven.
Met een ongeldig paspoort mag een paard niet vervoerd worden.
Dat hij gechipt is en dat in het paspoort staat is helemaal prima. Maar je paspoort is ongeldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 17:22 



 
Profiel   

Het is mijn paard en mijn paspoort. Zo zie ik dat en al plak ik er plaatjes in, dan moet ik dat zelf weten want ik heb het gekocht en betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:18 



 
Profiel   

Paspoort is geen eigendom van de eigenaar van het paard en moet bij dood terug naar het stamboek/paspoort uitgevende instelling.

Een paard houden of vervoeren mag alleen met een geldig paspoort. Dus op dit moment is de (stal?)houder in overtreding omdat er geen geldig paspoort bij het paard is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen