Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Trailer los gekomen van trekhaak.

 
Profiel   

Blussem schreef
Zou ook een versleten koppeling of versleten trekhaak kunnen zijn.
Zover ik weet mag de kogel van de trekhaak niet minder dan 49mm zijn in doorsnee.

Hoe je de koppeling het beste kunt testen durf ik niet te zeggen.

Door het neuswiel nog een keer uit te draaien. Als de koppeling versleten is schiet hij er vanaf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 10:22 



 
Profiel   

Wij zijn de trailer ook een keer verloren, terwijl hij wel op groen stond. Altijd draaien we neuswiel weer omhoog, 1 keer niet en toen ging het dus ook mis.

Ons geluk was dat het meteen na aankoppelen was, dus geen paard erin en trailer was gewoon helemaal niet meegekomen. Of wel stukje mee, maar ook weer terug gerold. We moesten alleen even prutsen om neuswiel weer naar beneden te kunnen draaien(stond op een helling geparkeerd op stal en wiel klapte niet meer uit omdat die te dicht op de grond stond) even op moeten tillen met trekker.

Daarna dus nooit meer aangekoppeld zonder omhoog draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 10:30 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
kiki1976 schreef
Hier idd ook:
*Naar beneden draaien tot de klik (moet op groen staan)
*Opdraaien totdat de achterkant van auto mee omhoog komt.
*Neuswiel geheel opdraaien.
*Stekker + losbreekkabel vastmaken
*Verlichting controleren


En dan doe ik met wegrijden nog een keer flink remmen. Eens ben ik dat optillen vergeten, deed ik wel de remtest en schoof hij van m'n trekhaak omdat hij blijkbaar niet goed had geklikt. M'n remkabel moest ik toen wel vervangen. Verlichting was gelukkig niet kapot gegaan

Ik moet na het aankoppelen sws een stukje rijden incl bocht maken voordat de trailer goed staat om mijn paard te kunnen laden. Dus dat doe ik ook, al rem ik gewoon normaal niet overdreven hard

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:24 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
ikke schreef
Ja, sorry, dat werkt niet zo goed bij 8 ton trailer dus ik heb dat nooit zo geleerd.


Ik neem aan dat je daar een ander rijbewijs voor nodig hebt dan?
Want met BE rijdt je gewoon met een aanhanger die voldoet aan de voorwaarden en dan leer je dit.

Ik neem aan dat je bij andere rijbewijzen met andere combinaties hetzelfde leert?
Of heb je/ je partner geen rijbewijs? (voor combi).

Ik stam, net als Idje, uit de tijd dat je nog cadeautjes kreeg.

Helaas moest ik het voor C-E wel in twee stappen doen.
En nee, daar leer je iets anders want dat hele systeem werkt ietsje anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 15:59 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Tinka schreef
Dat weer opdraaien van het neuswiel heb ik niet geleerd hoor bij het E rijbewijs.
De trailer ging overigens pas los na 3 meter rijden, en mijn man zei dat ie een klik gehoord had.
We hebben echt al honderden keren de trailer en andere aanhangwagens aangekoppeld en nog nooit mee gemaakt.
Voortaan ga ik wel wat extra veiligheid inbouwen hoor.

Dat heb jij 100% zeker wel geleerd. Ik ben examinator geweest bij het CBR en heb duizenden van die examens afgenomen. En neuswiel niet nog een keer naar beneden draaien om te controleren is standaard zakken.


1,5 week geleden ben ik geslaagd voor BE en het is tijdens de les ook zo geleerd. Bij het examen was het verplicht onderdeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 16:24 



 
Profiel   

Ik heb 10 jaar geleden mijn E gehaald, en heb ook geleerd dat hem weer even omhoog 'draait' om te kijken of hij vast zit. Hollands kaaskoppie hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 17:04 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Ik heb 10 jaar geleden mijn E gehaald, en heb ook geleerd dat hem weer even omhoog 'draait' om te kijken of hij vast zit. Hollands kaaskoppie hier.

Ehm, ik weet niet in welke tijd Janderegelaar examinator was maar die scheiding van B en E bestaat al sinds 1984. De enige overeenkomst die er nog is met die tijd is dat de combi uit een auto en aanhanger bestaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 17:07 



 
Profiel   

ikke schreef
Nielojram schreef
Ik heb 10 jaar geleden mijn E gehaald, en heb ook geleerd dat hem weer even omhoog 'draait' om te kijken of hij vast zit. Hollands kaaskoppie hier.

Ehm, ik weet niet in welke tijd Janderegelaar examinator was maar die scheiding van B en E bestaat al sinds 1984. De enige overeenkomst die er nog is met die tijd is dat de combi uit een auto en aanhanger bestaat.

Tot 2004.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 17:34 



 
Profiel   

100% zeker dat het neuswiel nogmaals omhoog gedraaid moet worden.
Ben zelf B/E instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 10:39 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ik zie eigenlijke altijd iedereen even de auto tillen... volgens mij vertrouwd niemand bij ons op stal de verklikkertjes :+


Ik deed het nooit, want had altijd geleerd dat groen = goed betekende. Zelfs toen ik voor E achter B ging heb ik nooit het neuswiel nog een keer naar beneden hoeven draaien, en de examinator heeft er ook niks van gezegd toen ik liet zien hoe je moest aankoppelen en loskoppelen.
Maar vanaf nu ga ik voor de zekerheid elke keer de auto tillen. Zou het mezelf niet vergeven als het gebeurt en mijn paard erin staat. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 10:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen