Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trailer los gekomen van trekhaak.

 
Profiel   

Vandaag had mijn man de trailer schoongemaakt en die moest terug gezet worden op zijn plek. De auto stond een beetje schuin tov de trailer toen mijn man hem aankoppelen, ook had hij de stekker er niet in gedaan. Ik reed rustig naar voren in een rechte lijn toen ik in ene dat trailer in mijn spiegel helemaal schuin zag gaan. Al snel realiseerde ik dat hij los van de auto was gegaan. Met een klap kwam hij tot stilstand tegen de achterkant van de auto.
Er zit een soort palletje op het aankoppelgedeelte wat gewoon op groen stond. Dan zou hij dus goed vast moeten zitten.
Iemand hier enig idee hoe dit gekomen kan zijn en natuurlijk in de toekomst te voorkomen? Kwam het omdat de stekker er niet in zat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:35 



 
Profiel   

De stekker heeft daar niets mee te maken. Voortaan checken na het aankoppelen; ik draai het neuswiel omhoog tot ik “klik” hoor en draai daarna het neuswiel weer omlaag (naar de grond dus) totdat ik duidelijk zie dat de achterkant van de auto omhoog komt.
Daarna draai ik het neuswiel op en koppel stekker en breekkabel aan.

Geloof dat dat volgens het boekje de verkeerde volgorde is, trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:39 



 
Profiel   

Maar als hij goed aangekoppeld is en geklikt heeft dan staat dat palletje toch op groen wat TS bedoeld? Groen betekent toch goed aangekoppeld lijkt mij? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:41 



 
Profiel   

Ik heb wel eens wat zien klikken en groen zien worden wat niet goed zat, dus blijkbaar kan het ook mis gaan.

Bokker ikke kan het vast beter uitleggen dan ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:43 



 
Profiel   

Nee hoor doe ik ook
Aankoppelen, wiel omhoog tot hij klik zegt, wiel weer naar beneden draaien tot mijn auto omhoog komt en dan opdraaien.

Dan rij ik weg, rem, ga in mijn achteruit, rem weer en dan als hij er niet naast ligt zit ie goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:44 



 
Profiel   

Dit hebben wij ook eens gehad met een trailer die volgens het boekje aangekoppeld was (en alles dubbel gecheckt). Wij reden de oprit af en sloegen naar links af, de trailer ging rechtdoor, zo de gracht in...Mijn paard stond erin, gelukkig bleef die heel rustig staan maar ik stond doodsangsten uit natuurlijk. Zowel de trailer, auto als paard hadden niks. De koppeling was wel stuk en er zat een scheur in de kap van de trailer, maar dat was makkelijk hersteld. Het paard heeft er ook geen trauma aan overgehouden, die loopt nog steeds zo de trailer op.
In ons geval hebben we de koppelingen voor elektriciteit en noodrem vervangen en (de veer van) de koppeling laten vervangen, vermoedelijk is er daar iets mis gegaan waardoor de trailer gewoon weer 'losschoot'. Blijkbaar komt dat af en toe voor, ook al zijn ze goed aangekoppeld.
Of het palletje klikt wel op groen, maar het zit toch niet goed. Ook dat komt af en toe voor. We zijn het daarna gelukkig nooit meer tegen gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:47 



 
Profiel   

Mando schreef
Nee hoor doe ik ook
Aankoppelen, wiel omhoog tot hij klik zegt, wiel weer naar beneden draaien tot mijn auto omhoog komt en dan opdraaien.

Dan rij ik weg, rem, ga in mijn achteruit, rem weer en dan als hij er niet naast ligt zit ie goed.



Zo doen wij t ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:50 



 
Profiel   

Groen betekent alleen maar, dat de koppeling goed functioneert en dat de kogel niet is afgesleten. Dat betekent echter niet dat het geheel goed aangekoppeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:53 



 
Profiel   

Had je het wiel opgedraaid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:56 



 
Profiel   

Hilary schreef
Ik heb wel eens wat zien klikken en groen zien worden wat niet goed zat, dus blijkbaar kan het ook mis gaan.

Bokker ikke kan het vast beter uitleggen dan ik :D

Ik zou dat boekje ver van je af gooien en gewoon doen zoals je het beschrijft; niks mis mee.

Die verklikkertjes kijk ik nooit naar. Ik luister of ie klikt zoals het hoort en bij twijfel een vorm van de neuswieltjestest zoals beschreven.
Punt is: die verklikkertjes blijven ook weleens hangen. De trekhaak is niet de schoonste plek rondom de auto, zeg maar }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 16:00 



 
Profiel   

Wij hebben het enkele jaren terug gehad met een splinternieuwe trailer van 3 maanden oud, van een zeer goed en bekend merk. Dit bleek een technisch mankement te zijn en het is met meer trailers in die lijn gebeurd.

Ik zou hem wegbrengen als dat veilig kan en eens even goed laten controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 16:31 



 
Profiel   

Pas had ik ooo dat hij klikte en op groen ging, maar doordat de auto er niet helemaal recht voor stond zat hij niet vast. Blijkbaar wel iets aangeraakt om hem te laten klikken zonder dat hij goed zat. Ik doe altijd weer andere kant opdraaien om te kijken of de auto mee omhoog gaat. En rem bij het wegrijden een keer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 16:52 



 
Profiel   

Nadat dit gebeurd is hebben we hem weer aangekoppeld en een rondje gereden, dat ging goed. Na het aankoppelen springt mijn man altijd nog even op de dissel om zeker te zijn dat ie vastzit.
Maar het neuswiel opdraaien als ie vastzit vind ik wel een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 17:54 



 
Profiel   

Maar als de koppeling in “aangekoppelde” positie zit en je springt op de dissel, maakt dat geen verschil. In aangekoppelde positie zit het systeempje in de koppeling namelijk dicht (kogel kan er niet in en niet uit). Na het aankoppelen de dissel omhoog trekken kan wel, maar vind mijn rug niet zo leuk. Daarom het neuswiel omlaag draaien als test, daar krijg ik geen rugpijn van :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:00 



 
Profiel   

Tinka schreef
Nadat dit gebeurd is hebben we hem weer aangekoppeld en een rondje gereden, dat ging goed. Na het aankoppelen springt mijn man altijd nog even op de dissel om zeker te zijn dat ie vastzit.
Maar het neuswiel opdraaien als ie vastzit vind ik wel een goed idee.


Ik weet niet beter of het neuswiel opdraaien is een standaard gebruik. Laat ik het zo stellen, ik heb het nog nooit niet gedaan zien worden bij het aankoppelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:04 



 
Profiel   

Er op springen heeft geen nut, wanneer je 100 % zeker wil zijn dat de trailer goed vast zit altijd na de klik het wiel weer op de grond zetten om te kijken of de auto naar boven komt. Jouw man heeft wel het groene stukje en de klik gehad maar door de positie heeft de trailer waarschijnlijk helemaal niet vast gezeten .
Daarnaast is er ook nog een extra beveiliging, die gebruikte ik wanneer we op wedstrijd gingen. Slot en beveiliging in één. Trailer kan bij gebruik niet van de kogel worden gehaald en er niet afschieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:19 



 
Profiel   

Caira schreef
Tinka schreef
Nadat dit gebeurd is hebben we hem weer aangekoppeld en een rondje gereden, dat ging goed. Na het aankoppelen springt mijn man altijd nog even op de dissel om zeker te zijn dat ie vastzit.
Maar het neuswiel opdraaien als ie vastzit vind ik wel een goed idee.


Ik weet niet beter of het neuswiel opdraaien is een standaard gebruik. Laat ik het zo stellen, ik heb het nog nooit niet gedaan zien worden bij het aankoppelen.


Ik zie eigenlijke altijd iedereen even de auto tillen... volgens mij vertrouwd niemand bij ons op stal de verklikkertjes :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:32 



 
Profiel   

Klopt te zuinig op mijn goud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:09 



 
Profiel   

Je ziet toch met een half oog of de koppeling echt rond de kogel zit of niet? Ik heb nog nooit het neuswiel opgedraaid om te controleren...
Ja, de koppeling kan ook dichtklikken zonder dat-ie rond de kogel zit. Dan zit-ie dus bóven de kogel, dat zie je gewoon met het blote oog. En ja, dan staat het verklikkertje op groen. Omdat de koppeling keurig dicht zit. Alleen zonder de kogel er in.

Ik heb bij mijn eerste trailer (40 jaar geleden) een slot gehad dat alleen paste als de koppeling dichtgeklikt was, dus ik heb heel wat keren expres de koppeling dichtgezet zonder dat de kogel in het spel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:14 



 
Profiel   

Ook een keer gehad, niet goed aan gekoppeld. Geef gas om de weg op te draaien (zonder paard). De trailer bleef mooi staan :D . Kabeltje uiteraard gebroken, de trailer op de rem. Werkte prima :j
Was mijn eigen fout. Daarna, aankoppelen, ‘optillen’, wegrijden remmen, wegrijden (zonder paard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:18 



 
Profiel   

Laatst moesten wij naar Utrecht en koppelde mijn moeder aan ipv ik, dus hup paarden er in en gaan. Tijdens het er op lopen van mijn paard maakte de trailer al een ander geluidje als normaal maar niet bij stilgestaan verder. Ik rij het pad af en BAM trailer er af.. dikke paniek van mijn kant en mijn moeder nog oo wat was dat _-:( . Gelukkig is mijn broertje lomp sterk en kwam snel naar buiten om voor er paniek in de trailer was de trailer terug er op te doen. Of het echt zo was weet ik niet maar mijn moeder weet 600% zeker dat ze hem goed had aangekoppeld EN de klik heeft gehoord. Het is tot nu een enkel incident geweest en wat mij betreft ook het laatste... vorige trailer ook gehad met het groene systeem als hij goed er op zat maar die bleef uiteindelijk ook groen staan als hij er af was :+ . Bij twijfel aan de kop zou ik er een nieuwe op zetten of laten zetten. Zit je zelf rustiger en kan je daar in iedergeval niet een ongeluk mee krijgen als je hem goed achter de auto hang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:29 



 
Profiel   

Het is voor mij echt nieuw dat je het neuswiel weer zou opdraaien om te checken of de koppeling wel goed zit. Nog nooit iemand zien doen en zelf dus ook nog nooit gedaan. Maar ik kijk wel altijd goed of de koppeling echt goed op de trekhaak zit. Heb ook wel een keer gehad dat de koppeling al dicht klikte omdat hij de trekhaak op een verkeerde plaats raakte, maar dat zie je echt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:48 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Het is voor mij echt nieuw dat je het neuswiel weer zou opdraaien om te checken of de koppeling wel goed zit. Nog nooit iemand zien doen en zelf dus ook nog nooit gedaan. Maar ik kijk wel altijd goed of de koppeling echt goed op de trekhaak zit. Heb ook wel een keer gehad dat de koppeling al dicht klikte omdat hij de trekhaak op een verkeerde plaats raakte, maar dat zie je echt wel.



Het checken van de koppeling leer je bij het halen van je BE rijbewijs op die manier.

Het is heel handig maar werkt niet altijd. Heb ook x gehad dat trailer los schoot.met huidige auto en vorige auto. Allebei bij het laden van mijn paard.
Gelukkig waren paarden niet onder de indruk en gingen ze daarna er zo weer in

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:52 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Het is voor mij echt nieuw dat je het neuswiel weer zou opdraaien om te checken of de koppeling wel goed zit. Nog nooit iemand zien doen en zelf dus ook nog nooit gedaan. Maar ik kijk wel altijd goed of de koppeling echt goed op de trekhaak zit. Heb ook wel een keer gehad dat de koppeling al dicht klikte omdat hij de trekhaak op een verkeerde plaats raakte, maar dat zie je echt wel.


niks mis mee en dat heb ik er al veel zien doen met een caravan bijv. Ik geef na aankoppelen altijd even een paar goeie snokken aan naar boven en als de auto mee omhoog komt dan is het wat mij betreft goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:26 



 
Profiel   

Beter controleren.
1. De 'klik' horen
2. Groene palletje omhoog
3. Dossel staat op de +, niet meer op -
4. Neuswiel weer uitdraaien en kijken of de auto mee omhoog komt.

Niet enkel het palletje. Dit leer je als eerste bij BE rijles en MOET je ook laten zien bij examen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen