Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trailer los gekomen van trekhaak.

 
Profiel   

Hutcherson schreef
Beter controleren.
1. De 'klik' horen
2. Groene palletje omhoog
3. Dossel staat op de +, niet meer op -
4. Neuswiel weer uitdraaien en kijken of de auto mee omhoog komt.

Niet enkel het palletje. Dit leer je als eerste bij BE rijles en MOET je ook laten zien bij examen.

Ja, sorry, dat werkt niet zo goed bij 8 ton trailer dus ik heb dat nooit zo geleerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:49 



 
Profiel   

Dat weer opdraaien van het neuswiel heb ik niet geleerd hoor bij het E rijbewijs.
De trailer ging overigens pas los na 3 meter rijden, en mijn man zei dat ie een klik gehoord had.
We hebben echt al honderden keren de trailer en andere aanhangwagens aangekoppeld en nog nooit mee gemaakt.
Voortaan ga ik wel wat extra veiligheid inbouwen hoor.


Laatst bijgewerkt door Tinka op 30-05-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:55 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Beter controleren.
1. De 'klik' horen
2. Groene palletje omhoog
3. Dossel staat op de +, niet meer op -
4. Neuswiel weer uitdraaien en kijken of de auto mee omhoog komt.

Niet enkel het palletje. Dit leer je als eerste bij BE rijles en MOET je ook laten zien bij examen.


Waar vind ik nr 3? Ik spring ook altijd op de dissel :+ maar heb nu een trailerslot die om de trekhaak moet dus dan zie ik sowieso of die erop zit. Denk dat ik hem anders niet eens op slot kàn doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:56 



 
Profiel   

Ik heb ook tijdens mijn lessen voor E geleerd het neuswiel weer uit te draaien voor controle en doe dat nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:59 



 
Profiel   

Ik heb dat nooit geleerd.
Draai ook nooit de trailer weer op.
Je kan prima zien of de kogel erin zit, ik voel het ook altijd.
Mijn slot werkt ook alleen in dichte positie, erg fijn, nooit aan te koppelen dus.

Maar als die eraf is, koppeling open zetten, op de kogel, de kogel verdwijnt in de koppeling en dan klikt die ook. Ik kijk nooit naar kleur, altijd of die er helemaal in zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 21:08 



 
Profiel   

ikke schreef
Hutcherson schreef
Beter controleren.
1. De 'klik' horen
2. Groene palletje omhoog
3. Dossel staat op de +, niet meer op -
4. Neuswiel weer uitdraaien en kijken of de auto mee omhoog komt.

Niet enkel het palletje. Dit leer je als eerste bij BE rijles en MOET je ook laten zien bij examen.

Ja, sorry, dat werkt niet zo goed bij 8 ton trailer dus ik heb dat nooit zo geleerd.


Ik neem aan dat je daar een ander rijbewijs voor nodig hebt dan?
Want met BE rijdt je gewoon met een aanhanger die voldoet aan de voorwaarden en dan leer je dit.

Ik neem aan dat je bij andere rijbewijzen met andere combinaties hetzelfde leert?
Of heb je/ je partner geen rijbewijs? (voor combi).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:48 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Hutcherson schreef
Beter controleren.
1. De 'klik' horen
2. Groene palletje omhoog
3. Dossel staat op de +, niet meer op -
4. Neuswiel weer uitdraaien en kijken of de auto mee omhoog komt.

Niet enkel het palletje. Dit leer je als eerste bij BE rijles en MOET je ook laten zien bij examen.


Waar vind ik nr 3? Ik spring ook altijd op de dissel :+ maar heb nu een trailerslot die om de trekhaak moet dus dan zie ik sowieso of die erop zit. Denk dat ik hem anders niet eens op slot kàn doen.


[ img ]

Alstu

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:50 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Het is voor mij echt nieuw dat je het neuswiel weer zou opdraaien om te checken of de koppeling wel goed zit. Nog nooit iemand zien doen en zelf dus ook nog nooit gedaan. Maar ik kijk wel altijd goed of de koppeling echt goed op de trekhaak zit. Heb ook wel een keer gehad dat de koppeling al dicht klikte omdat hij de trekhaak op een verkeerde plaats raakte, maar dat zie je echt wel.

Dan heb jij geen BE examen gedaan het is namelijk een examen eis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:53 



 
Profiel   

Tinka schreef
Dat weer opdraaien van het neuswiel heb ik niet geleerd hoor bij het E rijbewijs.
De trailer ging overigens pas los na 3 meter rijden, en mijn man zei dat ie een klik gehoord had.
We hebben echt al honderden keren de trailer en andere aanhangwagens aangekoppeld en nog nooit mee gemaakt.
Voortaan ga ik wel wat extra veiligheid inbouwen hoor.

Dat heb jij 100% zeker wel geleerd. Ik ben examinator geweest bij het CBR en heb duizenden van die examens afgenomen. En neuswiel niet nog een keer naar beneden draaien om te controleren is standaard zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:56 



 
Profiel   

Ik zou de aanhanger hoe dan ook laten controleren. Ik heb dit geintje eens bij een caravan gehad, welke zeker vast zat. Waren ook al enkele km's onderweg en een aantal scherpe bochten en ineens op de rotonde klapt ie eraf. Bleek de koppeling kapot en zichzelf te ontkoppelen wanneer ie er zin in had. Nieuwe koppeling erop en het probleem was verholpen.
Ik zou er dus niet standaard vanuit gaan dat er een aankoppel fout is gemaakt, ook niet als hij de keer erna toevallig wel blijft hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 23:44 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Tinka schreef
Dat weer opdraaien van het neuswiel heb ik niet geleerd hoor bij het E rijbewijs.
De trailer ging overigens pas los na 3 meter rijden, en mijn man zei dat ie een klik gehoord had.
We hebben echt al honderden keren de trailer en andere aanhangwagens aangekoppeld en nog nooit mee gemaakt.
Voortaan ga ik wel wat extra veiligheid inbouwen hoor.

Dat heb jij 100% zeker wel geleerd. Ik ben examinator geweest bij het CBR en heb duizenden van die examens afgenomen. En neuswiel niet nog een keer naar beneden draaien om te controleren is standaard zakken.

Ik heb het ook 100% zeker NIET geleerd en ik ben wel degelijk geslaagd voor mijn BE

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 02:02 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Katyatje schreef
Het is voor mij echt nieuw dat je het neuswiel weer zou opdraaien om te checken of de koppeling wel goed zit. Nog nooit iemand zien doen en zelf dus ook nog nooit gedaan. Maar ik kijk wel altijd goed of de koppeling echt goed op de trekhaak zit. Heb ook wel een keer gehad dat de koppeling al dicht klikte omdat hij de trekhaak op een verkeerde plaats raakte, maar dat zie je echt wel.

Dan heb jij geen BE examen gedaan het is namelijk een examen eis.

Ook goedemorgen :+
Ik ben van België, misschien vandaar het verschil. Alhoewel ik hier verschillende mensen zie die dit niet geleerd hebben en vast niet allemaal uit België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 05:57 



 
Profiel   

Ik heb in NL mijn examen gedaan (woon hier ook) 2 jaar terug, en precies hetzelfde geleerd. Misschien is het iets van de laatste jaren, maar idd alle checks die je noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 06:18 



 
Profiel   

Ik heb het ook niet gehad bij mijn E maar doe het wel altijd. Maar mijn E-examen is ook al heeel lang geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 06:41 



 
Profiel   

Kijk, zo leer je nog eens wat op de vroege ochtend.
Ik ben nog van de generatie die haar E cadeau kreeg bij rijbewijs B.
Dit dus ook nooit geleerd.
De eerst volgende keer dat ik weer iets aankoppel doe ik the safe way.
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:17 



 
Profiel   

Zou ook een versleten koppeling of versleten trekhaak kunnen zijn.
Zover ik weet mag de kogel van de trekhaak niet minder dan 49mm zijn in doorsnee.

Hoe je de koppeling het beste kunt testen durf ik niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:35 



 
Profiel   

Ik werp altijd nog van onder een blik erop als ik toch de kabels voor verlichting etc aan de auto doe.
Dan voel ik mij nog net wat zekerder ervan dat hij goed zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:43 



 
Profiel   

idje schreef
Kijk, zo leer je nog eens wat op de vroege ochtend.
Ik ben nog van de generatie die haar E cadeau kreeg bij rijbewijs B.
Dit dus ook nooit geleerd.
De eerst volgende keer dat ik weer iets aankoppel doe ik the safe way.
Bedankt!



Hier nog iemand, ik heb het nooit geleerd. Ik rij veel met de aanhanger en heb veel met de trailer gereden. De aanhanger check ik altijd door hem even naar boven te trekken. De trailer spring ik op met aanpikken want ik deed/ doe het altijd alleen, en ik check het door inderdaad even het wiel omhoog te doen, ALS de paarden er in moeten. Zelf bedacht :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:52 



 
Profiel   

Katyatje schreef
janderegelaa schreef

Dan heb jij geen BE examen gedaan het is namelijk een examen eis.

Ook goedemorgen :+
Ik ben van België, misschien vandaar het verschil. Alhoewel ik hier verschillende mensen zie die dit niet geleerd hebben en vast niet allemaal uit België.

in België is het heropdraaien van het neuswiel inderdaad niet gebruikelijk / nodig voor het examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:05 



 
Profiel   

Mando schreef
Nee hoor doe ik ook
Aankoppelen, wiel omhoog tot hij klik zegt, wiel weer naar beneden draaien tot mijn auto omhoog komt en dan opdraaien.

Dan rij ik weg, rem, ga in mijn achteruit, rem weer en dan als hij er niet naast ligt zit ie goed.


Zo doe ik het ook. En zo wordt het je ook geleerd bij het BE rijbewijs...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:09 



 
Profiel   

Gebruik je zintuigen.
Horen } Je hoort de klik
Zien } Je ziet het palletje op groen
Voelen } Draai het wiel nog een naar de grond auto komt iets mee omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:17 



 
Profiel   

Hier idd ook:
*Naar beneden draaien tot de klik (moet op groen staan)
*Opdraaien totdat de achterkant van auto mee omhoog komt.
*Neuswiel geheel opdraaien.
*Stekker + losbreekkabel vastmaken
*Verlichting controleren

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:21 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Hier idd ook:
*Naar beneden draaien tot de klik (moet op groen staan)
*Opdraaien totdat de achterkant van auto mee omhoog komt.
*Neuswiel geheel opdraaien.
*Stekker + losbreekkabel vastmaken
*Verlichting controleren


En dan doe ik met wegrijden nog een keer flink remmen. Eens ben ik dat optillen vergeten, deed ik wel de remtest en schoof hij van m'n trekhaak omdat hij blijkbaar niet goed had geklikt. M'n remkabel moest ik toen wel vervangen. Verlichting was gelukkig niet kapot gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:57 



 
Profiel   

Hopelijk niet te veel schade aan je auto TS!

Ik ben gezakt, een jaar of 15 geleden, voor mijn E omdat ik vergat te checken of de aanhanger goed was aangekoppeld. Duur grapje. Vergeet nooit meer om het neuswiel nog eens naar beneden te draaien om te zien of de auto omhoog gaat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 09:58 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
kiki1976 schreef
Hier idd ook:
*Naar beneden draaien tot de klik (moet op groen staan)
*Opdraaien totdat de achterkant van auto mee omhoog komt.
*Neuswiel geheel opdraaien.
*Stekker + losbreekkabel vastmaken
*Verlichting controleren


En dan doe ik met wegrijden nog een keer flink remmen. Eens ben ik dat optillen vergeten, deed ik wel de remtest en schoof hij van m'n trekhaak omdat hij blijkbaar niet goed had geklikt. M'n remkabel moest ik toen wel vervangen. Verlichting was gelukkig niet kapot gegaan

Je moet niet hard remmen. Dan klapt hij in en denk je dat hij het doet. Je moet zachtjes remmen en in je spiegel kijken of de achterkant een stukje naar beneden gaat. Zo controleer je dat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 10:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen