Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:52

Als je nu geboden krijgt wat je in je hoofd had: verkopen!
Je kunt een jaar wachten om te kijken of de volgende een merrie wordt, maar voor hetzelfde ligt je hengstveulen volgende week met een gebroken been.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:07

daantjuhhh schreef:
Ik zou mijn merrie weer dekken en afwachten wat er uitkomt.
Is het een merrie veulen dan hengst verkopen.
Is het een hengstveulen dan 1 van de 2 hengsten alsnog verkopen.


Dit zou ik doen of anders hengst nu al verkopen.
Paard in partnerschap hoeft niet verkeerd te zijn maar zou ik nooit doen met degene met wie ik een relatie heb.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:09

Mijn opa zei:

Je kan beter een vrouw delen dan een paard :+

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:14

Ik zou gaan voor verkoop.
Hier waren totaal 7 veulens.
Waarvan 3 vorig jaar, een staat met een blessure waarvan ze niet weten of het ooit goed komt, een is overleden, en een staat in de opfok.
Van de 4 stuks nu driejarigen, is er een giga afgekeurd op alle benen, een plots overleden, en een overleed bijna na de castratie.
Gewoon op tafel in utrecht, hij is door het oog van de naald gekropen.
Schade voor de toekomst wisten ze niet maar hij doet het goed nu.
Maar er is er dus maar een gewoon probleemloos 3 geworden.
En van de nu jaarlingen staat er dus ook een met een blessure met onbekende afloop, en de moeder hiervan enkele weken na de geboorte overleden, dus pleegmoeder etc.

Ik zou het veulen verkopen en hopen op een merrieveulen, investeer dat geld in een nieuwe kans op een merrie.
En zo’n constructie zou ik nooit doen want hij kan alles vragen voor zijn deel.
En je weet niet of hij gezond 3 gaat worden, hier zijn meerdere mensen goed van een koude kermis thuis gekomen.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:25

ruitje schreef:
Mijn opa zei:

Je kan beter een vrouw delen dan een paard :+


Dat was vast een hele wijze opa :P :)

Ik zou het veulen ook verkopen, ik zie dat Jan al aangeeft dat het niet zo'n speciale is dus dat je blij moet zijn met zo'n bod :P

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:44

TS, ik ben wel benieuwd wat je van al deze reacties vindt en wat je besluit te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door idylle op 04-06-21 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:06

In dit geval zou ik niet zo’n tricky constructie aan gaan. Ik zou ook zoals Jan zegt voor het geld gaan (wat je in je hoofd had) en het nogmaals proberen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:27

Waarom koop je niet gewoon een heel leuk merrieveulen? Weet je zeker dat t een merrie is en bespaar je je alle moeite in merrie drachtig krijgen en duimen dat het goed gaat.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:40

ruitje schreef:
Mijn opa zei:

Je kan beter een vrouw delen dan een paard :+


Ik zou het hier bijna mee eens zijn.

Tip aan ts : ik heb al heel veel constructies gezien, en ik heb het eigenlijk nog nooit goed zien gaan.
Achteraf is 1 van de 2 niet blij....

Als jij al het werk er mee hebt, en ook de helft van de kosten, is het al niet eerlijk verdeeld. Voor nu denk je geen probleem, maar als jullie over 5 jaar uit elkaar gaan.... En paard brengt dan 6.000 op en jij hebt al die tijd het werk gedaan en 5000 euro aan kosten gehad, dan ben je echt niet blij met maar 3000 euro.
En andersom ook. Jouw (dan misschien wel ex) vriend zal dan ook niet blij zijn met maar 3000 euro voor iets waar hij misschien wel 6000 ingestoken heeft.
Om idd nog maar niet te spreken over als 1 van de 2 wil verkopen en de ander niet.
Of paard moet voor 5000 euro geopereerd worden en de 1 wil wel een de ander niet, en zo kan ik je nog 1000 voorbeelden (uit ervaringen) geven waarom je het niet moet doen....

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:43

Toevoeging: ik ben al 14 jaar samen met mijn op en top paarden man.... Maar mijn paarden zijn en blijven van mij, en zijn paarden van hem.
Met kinderen is het makkelijker dan met paarden, zeker als je over verkopen praat (dat heb je namelijk met je kinderen (meestal :Y) ) niet...

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:13

janderegelaa schreef:
Ik zou het geld van de koper aanpakken en een dansje maken.

Ik ben het eens met Jan.
Je wil graag een merrieveulen, dus afscheid nemen van het hengstje. Ja, het kan dat je merrie geen merrieveulen gaat geven. Dan heb je de opbrengst van een paar hengstveulens die je kan gebruiken om een mooi merrieveulen uit een leuk stammetje te kopen.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:19

Liezel1 schreef:
Als je nu geboden krijgt wat je in je hoofd had: verkopen!
Je kunt een jaar wachten om te kijken of de volgende een merrie wordt, maar voor hetzelfde ligt je hengstveulen volgende week met een gebroken been.

Of de paardenmarkt stort weer in, want ik denk dat die Covid-prijzen op een dag ook wel weer ophouden in combinatie met zoveel aanbod.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:19

Hutcherson schreef:
Waarom koop je niet gewoon een heel leuk merrieveulen? Weet je zeker dat t een merrie is en bespaar je je alle moeite in merrie drachtig krijgen en duimen dat het goed gaat.

Precies dat. :D

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:32

TS?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:11

Och waarom niet indien dit voor jullie beide een oplossing is, echter, met het oog op de sport. Stel he, hij gaat het fantastisch doen en er word een bod gedaan en de geldwolf in een van jullie twee word wakker.
Dan heb je geheid gedonder in de tent. Daarom moet je dus nu al een bedrag overeen komen waar de ander hem totaal voor kan overnemen + eventueel een gedeelte onkosten. En voor de fok is hij tot nu toe niet zoveel waard dus moet het uit de sport komen.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:30

Ik kan alleen maar bij anderen aansluiten. Gewoon niet aan beginnen. Ga je zo veel spijt van krijgen!

Hou je paarden in eigen beheer, of verkoop de hengst. Maar doe jezelf een lol, ga geen constructies aan met je vriend. Want uiteindelijk, of het nou lang of kort gaat duren, gaat er gedonder van komen.

Want dat werkt in de paarden helaas zo. Zodra er 2 kapiteins aan het roer staan, breekt er op termijn vanzelf ruzie uit.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:30

Hehe. Alweer denk ik heel anders dan de meeste Bokkers. Juist leuk en goed voor je relatie om samen een dier te hebben.Ik zou dat meteen doen,dan hoefde mijn veulen niet verkocht.Tenzij de relatie niet stabiel is,dan niet natuurlijk.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:02

Het gaat goed zolang er relatief weinig geld bij komt kijken.

Als het echt een talent is en TS rijd zich met dit dier in de kijker dan komen er vanzelf mensen die willen kopen voor leuke bedragen.
TS heeft met dit paard wellicht de kans van haar leven om op hoog nivo te rijden en wil niet verkopen of pas veel later.
Vriend van TS denkt alleen maar aan het geld dat ze ervoor kunnen krijgen omdat ze dan een huis, droomvakantie of auto kunnen kopen.

Hoe ga je daar dan uit komen en hoe worden de investeringen in het paard van TS in de vorm van lessen, startkaart en wedstrijden vertaald in geld bij verkoop. Die kosten gaat TS zelf dragen maar zorgen er wel voor dat het dier meer waard wordt.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet alle scenario's uitwerken, doorspreken en vastleggen.
Voor nu zou ik het veulen leuk verkopen en hopen op een merrie volgend jaar.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:34

Ik zou hem voor de prijs die je in gedachten had + de waarde die je je eigen emotionele waarde geeft toch verkopen.
Niet dat je je eigen emotionele waarde kan afkopen, maar het gewoon een wat mindere "what if" situatie wordt als in de toekomst blijkt dat het écht een heel leuk en getalenteerd paard is.
De paardenmarkt is gek momenteel, dus je kan het altijd proberen.
Fok nog eens met je merrie, wie weet een merrieveulen. En anders koop je van de opbrengst je eigen droommerrie(veulen).

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:44

daantjuhhh schreef:
Maar dit kan toch ook gewoon zonder dat vriend eigenaar wordt.

Ik zou mijn merrie weer dekken en afwachten wat er uitkomt.
Is het een merrie veulen dan hengst verkopen.
Is het een hengstveulen dan 1 van de 2 hengsten alsnog verkopen.

Precies dit.
Ik snap echt niet waarom er moeilijke constructies met geld en afspraken op papier gemaakt moeten worden.
Daarnaast kan een veulen nog zo’n droomveulen zijn, maar ze moeten het maar zien waar te maken als ze een paar jaar verder zijn. En heel blijven..

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:48

Waarom wil je persé een merrieveulen TS? Zoek je een opvolger voor de sport of zoek je een opvolger om mee te fokken?

Is de reden van het merrieveulen zo belangrijk dat je daar dit veulen aan wilt opofferen. Volgende veulen is weer 50% kans op een hengstje. Maar ook als je een merrieveulen fokt moet je maar afwachten of die net zo goed lukt als deze als je huidige merrie niet uit een bewezen lijntje komt.

Paard delen, tja daar heb ik eigenlijk alleen maar ellende en verdriet van gezien. Met paarden geloof ik heilig aan 1 kapitein op het schip.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:55

Ik vind het een goede relatietest.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:59

anjali schreef:
Ik vind het een goede relatietest.

:')
Ik zou dan eerder een vakantie of bezoekje aan de Ikea als relatietest doen, dan ‘mijn’ gefokte veulen als test gebruiken.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:06

absque_dubio schreef:
anjali schreef:
Ik vind het een goede relatietest.

:')
Ik zou dan eerder een vakantie of bezoekje aan de Ikea als relatietest doen, dan ‘mijn’ gefokte veulen als test gebruiken.

Als de vriend onaangenaam zou worden,dan zou ik zijn helft uitkopen en dan was de relatie meteen getest en afgekeurd.Beter dan dat je er pas achter komt als je samen kinderen hebt gekregen,want daarvan kun je hem niet uitkopen.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Overeenkomst mede-eigenaarschap in de privésfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:09

En hoe zou je dat dan doen als er mensen 25.000 op het paard bieden en je je vriend dus voor 12500 uit zou moeten kopen en je dat geld niet hebt?
Of als je paard ziek wordt en geopereerd moet worden voor 5000 euro en de vriend niet wil betalen?

Dat wordt zeker een relatie test