Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

 
Profiel   

Als Bovemij je AVP-verzekeraar is, dan hebben ze gelijk. Je vriend had de auto onder opzicht. Dat betekent dat je het geleende object gebruikt alsof het van jezelf is. En dat is uitgesloten. https://www.abnamroverzekeringen.nl/art ... wat-is-het

En Centraal beheer had ook gelijk. Geen dekking op een WA-verzekering. Daarop is schade aan het verzekerde object niet verzekerd. Alleen schade DOOR het object. De cascoverzekering dekt schade AAN het verzekerde object.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 13:45 



 
Profiel   

Nou...lekker dan -O-

Je zou hopen dat er 1] een verzekering is die het dekt of anders 2] dat C zegt: wat ben ik een lül dat ik zei dat je door kon rijden, sorry hoor....ik zal de schade vergoeden. En dat D het dan regelt voor zo laag mogelijke kosten.

B zal zich ook wel voor zijn hoofd slaan dat hij niet gewoon zelf de regie in handen heeft gehouden :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 14:02 



 
Profiel   

Ik denk dat diegene van de trailer nog heel lang met een kapotte trailer blijft zitten als niemand uit dat groepje de mensen ter verantwoording gaat roepen en gaat zeggen: dit is het schadebedrag, we zijn met zoveel mensen dus dat is zoveel per persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 14:46 



 
Profiel   

Ik zou denken dat juist de eigenaar van het paard de verzkering moet gaan bellen, en wel zijn/haar AVP.
"Hé, ik heb een trailer geleend en nu is die stuk".

En daar moet D ook niet te lang mee wachten. Want als de AVP van D wel de schade dekt, dan moet er wellicht eerst een expert van de verzekering van D de schade taxeren voordat die hersteld kan worden.

Maar goed, dit hele topic geeft wel glashelder weer waarom ik mijn spullen niet uitleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 15:21 



 
Profiel   

Zoals eerder gezegd: (en ik heb er verstand van, inclusief verzekeringsdiploma's met 3-jaarlijkse herhaalexamens)
De AVP biedt geen dekking voor zaken onder OPZICHT én niet door schade MET of DOOR een motorrijtuig. Van beide is hiervan sprake. De trailer is geleend en wordt gebruikt alsof het een eigen trailer is. En valt daardoor onder opzicht. Zie eerder bericht van mij met link. Dit geldt dus ook als je paard de geleende trailer in elkaar trapt.
Daarnaast is in dit geval de schade veroorzaakt DOOR een auto. En dat is nooit verzekerd op een AVP. Verzekeraars doen dat niet voor niets. De premie van een paar tientjes per jaar is niet genoeg om schades door of met motorrijtuigen te dekken.

Ik herhaal het nog een keer. Als de trailer niet casco verzekerd is door de eigenaar van de trailer (of er is geen losse transportverzekering voor gesloten) is hiervoor geen dekking op een verzekering.

En tenslotte: er is een vriendendienst verleend. Daarvoor gelden mindere aansprakelijkheidsregels. Zie eerder bericht van mij met link.

De enige die de schade hoort te betalen is D. Voor haar is dit alles geregeld. Als ze dat niet gewild had, had ze nee moeten zeggen en voor transport moeten betalen (huren incl chauffeur). Dat ze dat niet kan, is een ander probleem.
Haar enige uitweg is dat de andere blijkbaar wisten dat ze nauwelijks geld heeft en dat er in geval van schade niets te halen valt. In dat geval geldt regel 1 van aansprakelijkheidsrecht: ieder draagt zijn eigen schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 16:23 



 
Profiel   

Ik heb dezelfde diploma's. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 16:31 



 
Profiel   

Dat vermoeden had ik al. Een van de weinigen die iets schreef wat klopte.

Heb je je PE voor april 2022 al gehaald? Ik hoop het deze zomer binnen te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 16:52 



 
Profiel   

Ik mag toch hopen dat de eigenaar van het paard heel gauw tot inkeer komt en gewoon de volledige schade op zich neemt. Zo niet, dan verdient deze persoon het om voortaan lekker helemaal zelf uit te mogen zoeken. Wat ben je een ongelooflijk asociaal persoon als je anderen, die alleen maar jou hebben willen helpen (en er zelf geen enkel belang bij hebben, sterker nog, er alleen maar veel tijd mee kwijt zijn, en dus belangeloos hun tijd en moeite opofferen voor jou) hiermee op te zadelen. Bah bah bah wat schaam ik me soms voor mijn medemens :r :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 19:00 



 
Profiel   

ik vraag me eigenlijk af na de laatste update of de eigenaar van het paard wel de "opdrachtgever" was of niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 19:03 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ik mag toch hopen dat de eigenaar van het paard heel gauw tot inkeer komt en gewoon de volledige schade op zich neemt. Zo niet, dan verdient deze persoon het om voortaan lekker helemaal zelf uit te mogen zoeken. Wat ben je een ongelooflijk asociaal persoon als je anderen, die alleen maar jou hebben willen helpen (en er zelf geen enkel belang bij hebben, sterker nog, er alleen maar veel tijd mee kwijt zijn, en dus belangeloos hun tijd en moeite opofferen voor jou) hiermee op te zadelen. Bah bah bah wat schaam ik me soms voor mijn medemens :r :r


De eigenaar van het paard is, volgens de laatste update van TS, nog helemaal niet op de hoogte van de schade. Misschien wil ze wel betalen, maar op dit moment krijgt ze de mogelijkheid nog niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 19:31 



 
Profiel   

Ik ben het echt met veel dingen eens, maar zoals ik al eerder zei, heeft B een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en heeft dus ondanks alle omstandigheden gezegd dat B in ieder geval een deel van de schade zal vergoeden.

Het is absoluut niet de bedoeling om A langere tijd met een kapotte trailer te laten zitten. Als het goed is, staat de trailer nu bij een trailer boer die moet bepalen hoeveel reparatie zal kosten. Als dat het niet waard is, wordt er een vergelijkbare 2e-hands trailer aangeschaft (gelukkig was het geen super duur ding).
De bus is all-risk verzekerd en dat regelt C verder. Hoe en wat weet ik daar verder ook niet.

B heeft wel aangegeven voortaan wel 2x achter de oren te krabben voor zomaar ja te zeggen op een hulpvraag en sowieso NOOIT meer met spullen van anderen of überhaupt het eigen gevoel aan de kant te zetten.

Voor de mensen die D aansprakelijk vinden: Ik ben het met jullie eens. Maar nogmaals: D zit echt in een erg lastige situatie en we zijn het er met de hele groep over eens dat het op dit moment verstandiger is om D hierbuiten te laten. Soms gebeuren er nou eenmaal dingen in het leven waardoor we bepaalde principes en standaard gedachtes los moeten laten.
DuoPenotti heeft ook gelijk: D was niet direct de opdrachtgever, al is D wel degene die gekozen heeft waar de pony naartoe moest. De hulp is verder aangeboden door vooral E, die ook C en B heeft ingeschakeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 19:33 



 
Profiel   

Ik zou me trouwens mooi klote voelen als mijn vrienden voor mij gingen beslissen of ik een situatie of gebeurtenis wel aan zou kunnen. Zulke dingen blijven nooit geheim :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:00 



 
Profiel   

Dieuwke_ schreef
Ik zou me trouwens mooi klote voelen als mijn vrienden voor mij gingen beslissen of ik een situatie of gebeurtenis wel aan zou kunnen. Zulke dingen blijven nooit geheim :=


Dat zou ik normaal gesproken ook zeggen, maar gezien de situatie denk ik dat daar in dit geval geen sprake van is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:14 



 
Profiel   

Klinkt alsof D geluk heeft met de hulp die door jan en alleman geboden werd. Maar nu zit niet alleen D in de ellende maar het halve alfabet zachtjes aan.... :(:)

Hopelijk wordt het in ieder geval door D gewaardeerd en vallen de kosten en nasleep (en zure gezichten naar elkaar) mee verder....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:22 



 
Profiel   

Hey TS, wat zegt het juridisch loket van deze kwestie? Ben wel erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:52 



 
Profiel   

Flower033 schreef
neetoch schreef
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar is er al contact met verzekering(en) geweest eigenlijk? Het lijkt mij nog steeds een kwestie van A om de verzekering te bellen met het verhaal en de verzekeringen het onderling te laten uitzoeken.


welke verzekering moet A dan aanspreken? Welke verzekeraar moet A bellen?
.



Ik België hebben we een ‘familiaal’ daarvoor . Een verzekering die domme en ongelukkig voorvallende schade oplost.
Bijvoorbeeld een tand die eruit wordt geslagen bij spelende kinderen , een luster die op een wild feestje door een zatte vriend kapot gaat ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:58 



 
Profiel   

_Bonte_ schreef
Ik België hebben we een ‘familiaal’ daarvoor . Een verzekering die domme en ongelukkig voorvallende schade oplost.
Bijvoorbeeld een tand die eruit wordt geslagen bij spelende kinderen , een luster die op een wild feestje door een zatte vriend kapot gaat ...


Dat is de AVP in NL. En die dekt schade aan voertuigen niet. En ik vermoed in België ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 21:00 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Zoals eerder gezegd: (en ik heb er verstand van, inclusief verzekeringsdiploma's met 3-jaarlijkse herhaalexamens)
De AVP biedt geen dekking voor zaken onder OPZICHT én niet door schade MET of DOOR een motorrijtuig. Van beide is hiervan sprake. De trailer is geleend en wordt gebr

Er zijn verzekeringen die dit dus wel vergoeden.
Het is niet dat het standaard is uitgesloten
Oa Ditzo
Citaat
Geleende spullen verzekerd
Onze aansprakelijkheidsverzekering dekt schade die je veroorzaakt aan spullen van anderen. Ook aan geleende spullen. Die geleende fiets die je in de prak hebt gereden? Die vergoeden wij dus wel. Er geldt een maximumbedrag van € 12.500 per gebeurtenis. We vergoeden de dagwaarde van de kapotte geleende spullen.

https://www.ditzo.nl/blog/schade-geleende-spullen

ZLM:
Citaat
Schade aan geleende spullen is ook verzekerd.

https://www.zlm.nl/aansprakelijkheidsve ... _verzekerd

Ik denk dat je studie wat gedateerde info gebruikt.
Citaat
Schade aan spullen is altijd vervelend, vooral wanneer er schade ontstaat aan geleende spullen. In principe zijn geleende spullen uitgesloten van dekking van een AVP. Veel verzekeraars hebben tegenwoordig een opzichtclausule opgenomen in de polisvoorwaarden. Deze opzichtclausule zorgt ervoor dat spullen die jij ‘onder je hebt’ toch gedekt worden door de AVP.

https://www.verzekeringen.com/wonen/aan ... de-spullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:24 



 
Profiel   

Is het waarborgfonds al genoemd? Bij schade door een onbekende óf onverzekerde veroorzaker kunnen ze mogelijk wat betekenen. Wie weet, in dit geval..
Altijd de moeite waard om even te checken:
https://waarborgfonds.vereende.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:31 



 
Profiel   

J_emma schreef
Is het waarborgfonds al genoemd? Bij schade door een onbekende óf onverzekerde veroorzaker kunnen ze mogelijk wat betekenen. Wie weet, in dit geval..
Altijd de moeite waard om even te checken:
https://waarborgfonds.vereende.nl/

Dat wordt door hun zeker niet gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:34 



 
Profiel   

Ibbel schreef
_Bonte_ schreef
Ik België hebben we een ‘familiaal’ daarvoor . Een verzekering die domme en ongelukkig voorvallende schade oplost.
Bijvoorbeeld een tand die eruit wordt geslagen bij spelende kinderen , een luster die op een wild feestje door een zatte vriend kapot gaat ...


Dat is de AVP in NL. En die dekt schade aan voertuigen niet. En ik vermoed in België ook niet.


Soms wel. Ik week in Nederland uit voor een hondje waarbij ik met mijn auto tegen een uitsteeksel van een hek aankwam.

De Nederlandse AVP van de eigenaar van de hond heeft mijn schade vergoed.

Heeft wel lang geduurd indertijd. Deels omdat het in Nederland gebeurde met een Belgische auto maar ook omdat de verzekering er wel onderuit wilde komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:54 



 
Profiel   

Brainless schreef
J_emma schreef
Is het waarborgfonds al genoemd? Bij schade door een onbekende óf onverzekerde veroorzaker kunnen ze mogelijk wat betekenen. Wie weet, in dit geval..
Altijd de moeite waard om even te checken:
https://waarborgfonds.vereende.nl/

Dat wordt door hun zeker niet gedekt.


Dat weet TS pas zeker als ze het gecheckt hebben he. Als je de vragen volgt voor de trailer: schade door voertuig: ja, kenteken bekend: ja, eigenaar verzekerd voor deze schade: nee, krijg je als uitkomst dat ze mogelijk wat kunnen betekenen.
Dus ik weet niet waarom je zo stellig bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:56 



 
Profiel   

De schade is niet veroorzaakt door een motorvoertuig (in die zin.. die is er niet tegenaan gereden).
Stel de auto had tegen de (geparkeerde) trailer gereden.. dan was het verzekerd door de WA van de auto.
Nu zit hij vast aan de auto en de bestuurder rijdt hem kapot.
Dan is niet het voertuig er tegen aan gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 23:01 



 
Profiel   

Brainless schreef
De schade is niet veroorzaakt door een motorvoertuig (in die zin.. die is er niet tegenaan gereden).
Stel de auto had tegen de (geparkeerde) trailer gereden.. dan was het verzekerd door de WA van de auto.
Nu zit hij vast aan de auto en de bestuurder rijdt hem kapot.
Dan is niet het voertuig er tegen aan gereden.


Ok, dat kan inderdaad een verschil maken. Desalniettemin altijd de moeite van een telefoontje waard. Wie weet, als ze de situatie horen..
Feit blijft dat er schade is die eigenlijk niet goed op iemand verhaald kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 07:58 



 
Profiel   

Delaja schreef
oji schreef
Is de auto van C ook niet stuk?
Maar scharen is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Iemand erachter geeft aan of je in het gat past en of er niets ligt wat je vanuit de auto niet kan zien, maar niet om te voorkomen dat je schaart.

Maar ik zou zeggen of B of B en degene die de trailer wou lenen (is me niet helemaal duidelijk of dat D of E) is. Maar dit is puur op basis van wat ik fatsoenlijk zou vinden. Geen idee hoe het wettelijk zit.



Logischerwijs zou ik het met je eens zijn, ware het niet dat B op verzoek van E heeft gereden, puur omdat er een noodsituatie was. B heeft de hele dag vrijgemaakt om te helpen, terwijl voor B alle andere personen behalve E alleen vage kennissen zijn. B is normaal gesproken een super goede chauffeur, krijgt aanhangers in de kleinste hoeken en parkeerplaatsen zonder schade geparkeerd. B is hier echt afgegaan op het oordeel van C, die zei dat het allemaal goed ging.

Ik denk overigens wel te weten waar dit is gebeurd. Op een smalle oprit die in een bocht loopt, heuvel af en met aan beide zijdes hoge struiken, dus echt geen zicht op wat erachter gebeurt.


Mwah…als je een trailer laat scharen kun je dat zelf ook zien. Heel goed zelfs. En als je dan doordrukt (dat moet anders krijg je geen schade) dan vind ik je niet een hele goede chauffeur. Maar goed, off topic.

Ik vind dat alles voor de eigenaar van het paard gedaan is. Die zelf geen trailer koopt. Dus zou ik verhalen p de eigenaar van het paard. Maar ik zeg ook altijd als iemand iets bij mij leent: potje breken is potje betalen, door jou. Ongeacht wie het doet want jij leent hem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 08:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen