Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:04

Delaja schreef:
Ik heb inmiddels meer uitleg gekregen, ik hoop dat dat iets meer licht op de situatie werpt.

B wilde in eerste instantie een eigen voertuig gebruiken, want heeft een hekel aan spullen van anderen lenen en met eigen voertuig gaat met aanhanger rijden altijd vlekkeloos.
E vroeg echter of B met de bedrijfsbus van C wilde rijden, omdat dan de benzinekosten via het bedrijf zouden gaan en E de benzine zou betalen.
Tegen eigen gevoel in heeft B ingestemd. Toen vervolgens de partner van C (en eigenaar van de bus) aangaf liever geen anderen in de bus te willen hebben, had B wederom zoiets van 'ik pak m'n eigen wagen', maar alles stond al klaar voor vertrek en ze waren al flink later dan gepland, dus uiteindelijk toch in de bus gegaan.

De situatie waar het gebeurd is, is niet de oprit die ik in gedachten had. Het blijkt om een smalle brug te gaan, met weinig stuurruimte, maar waar wel gedraaid moet worden om de weg op te gaan. B had geen zicht op de achterkant van de bus en omdat dit een onbekend voertuig was, heeft C gekeken of alles goed ging. C was van mening dat scharen prima kon en dat de bus de trailer wel op z'n plek zou duwen. Zo is de trailer beschadigd, de bus heeft er vol in gezeten. De bus is dus ook beschadigd. Als C niet had gezegd dat het allemaal prima ging, was B veel eerder weer naar voren gereden en had het nogmaals geprobeerd.

Mijn gevoel is het eens met dat B niet voor de schade zou moeten opdraaien, maar gezien de financiële situatie van C, D en E, denk ik dat er wel degelijk een deel van de lasten bij B terecht zal komen.

Het enige voordeel is dat de partner van C op dit gebied werkt, dus de trailer wellicht voor relatief weinig kosten kan opknappen, maar dat is puur duimen draaien momenteel.


Lastig.. In principe is en blijft de chauffeur verantwoordelijk voor zijn of haar acties. Tegen je gevoel in iets doen is sowieso niet handig, ook dat was op eigen verantwoording van de chauffeur. Maar hoe dat in de ogen van de verzekering zit, is mij niet geheel duidelijk. Volgens mij geldt theoretisch de verzekering van de eigenaar van de auto, maar dat zou dan zijn als je schade aan iemand anders zijn bezit maakt (bijvoorbeeld een geparkeerde auo). Niet voor de aangekoppelde trailer, ookal is deze trailer niet in bezit van de eigenaar van de auto. Dus dan zou je er inderdaad zelf voor opdraaien als er geen trailerverzekering is. En hoe dat dan onderling geregeld wordt, moet dan met elkaar beslist worden. Maar om te zeggen dat B geen schuld heeft vind ik niet kloppen, eigenlijk is B de enige die schuld heeft omdat hij de chauffeur was. Dan kun je nog 1000 keer iemand anders (in dit geval C) vragen om te kijken, maar je blijft zelf verantwoordelijk. Dus theoretisch is B naar mijn mening de enige die ervoor op zou draaien. Maar als ik C zou zijn, zou ik het wel behoorlijk vervelend vinden en mezelf toch verantwoordelijk voelen omdat ik een behoorlijk stom advies heb gegeven (sorry, ik kan het niet anders zeggen) en zelf aanbieden om mee te betalen. Mogen ze het finacieel ook moeilijk hebben, maar deze situatie is nu eenmal veroorzaakt en zal opgelost moeten worden..

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:28

Wie verantwoordelijk is, is misschien een hele andere kwestie.

Maar logischerwijs VIND IK de eigenaar van het paard verantwoordelijk hiervoor. Die heeft zo'n creatieve oplossing nodig om het paard überhaupt te kunnen vervoeren. Diegene had ook een taxi kunnen bellen of een trailer/auto kunnen huren. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar dan waren er nu niet zoveel verliezers.

Als dit bij ons was gebeurt en het was mijn paard die op de trailer stond had ik dit ook direct aangeboden. Is toch te gek voor woorden als andere mensen moeten opdraaien omdat je jou helpen met je paard?!

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:33

Inderdaad maar hopen dat de trailer verzekerd is. In ieder geval heeft dit topic mij wel doen realiseren dat ik mijn trailer niet verzekerd heb, en dat dus dit weekend maar even ga regelen.

Moreel gezien vind ik dat E en D eigenlijk de kosten van de schade zouden moeten dragen. Zij hebben een noodgeval en zelf niet de voorzieningen om dat op te lossen. Wil je het goed doen, dan huur je vervoer, maar ze trommelen allemaal mensen op om hun te helpen. Dit doen ze, maar zouden vervolgens ook nog een rekening gepresenteerd krijgen, omdat er ook nog eens allerlei eisen door E gesteld zijn aan hoe ze dat dan doen (om zelf benzine geld uit te kunnen sparen). Uit fatsoen zeg ik dan, je kan het niet maken dan een rekening neer te leggen bij mensen die je probeerde te helpen.

A moet natuurlijk ook schadeloos gesteld worden, tenzij A geld vroeg voor het lenen van de trailer. Dan wordt het in mijn ogen huur en is het risico voor A....maar wat ik al zei, dat is wat ik fatsoenlijk zou vinden, geen idee hoe het wettelijk zit.

Hoe dan ook, dit soort constructies, leuk als het goed gaat, maar er hoeft ook maar iets fout te gaan en het leidt tot ellende. En ik heb het in het verleden ook gedaan hoor. Ik reed de paarden van iemand en bracht ze ook uit op wedstrijd. Ik had zelf geen vervoer maar normaal gesproken bracht de eigenaar van het paard me altijd overal heen met zijn auto en trailer. Maar soms dan kon hij niet mee en dan kreeg ik de auto en trailer gewoon van hem mee, want hij wou toch dat zijn paard uitgebracht werd. Ik mocht niet rijden met een 2-paards, dus reed een vriendin die dan toch mee ging als groom en wel haar E heeft. Gelukkig altijd goed gegaan maar nu achteraf denk ik wel...wat als we het hele zaakie in de prak hadden gereden? Gaat toch vaak om bedragen die je niet zomaar even ophoest.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:38

Tja, ik denk dat als je er iets van terug wil hebben je er misschien maar het beste van kunt maken dat het paard de trailer kapot gemaakt heeft en het op die manier op de verzekering van de eigenaar van het paard moet gooien die in mijn ogen ook verantwoordelijk is. Want mijn god, wat een constructie.

Volgende keer een professioneel vervoersbedrijf inhuren, lijkt duur, maar je ziet maar weer wat er van kan komen.

Denk je het goed te doen en anderen te helpen krijg je dadelijk nog een claim aan je broek ook (chauffeur) . Je zult je trailer maar uitgeleend hebben....

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:41

Sky_As schreef:
Tja, ik denk dat als je er iets van terug wil hebben je er misschien maar het beste van kunt maken dat het paard de trailer kapot gemaakt heeft en het op die manier op de verzekering van de eigenaar van het paard moet gooien die in mijn ogen ook verantwoordelijk is. Want mijn god, wat een constructie.

Volgende keer een professioneel vervoersbedrijf inhuren, lijkt duur, maar je ziet maar weer wat er van kan komen.

Denk je het goed te doen en anderen te helpen krijg je dadelijk nog een claim aan je broek ook (chauffeur) . Je zult je trailer maar uitgeleend hebben....


"Mijn paard had de parkeer situatie verkeerd ingeschat en daardoor schaarde de trailer." Zoiets?

Weet je waar de schade ontstaat als je schaart? :=

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:50

De extra informatie is naar mijn idee niet relevant vanuit verzekeringsoogpunt. De auto reed tegen de trailer aan, de trailer is beschadigd.

Als de trailer verzekerd is, wordt deze schade mogelijk door de verzekeraar bij de tegenpartij (eigenaar auto) verhaald.

De eigenaar vd auto is aansprakelijk voor schade die ermee gereden wordt. Hij heeft als t goed is minimaal een WA verzekering waarbij je verzekerd bent voor schade aan derde. Volgens mij gaat die schade ook niet ten koste van je no claim, ik meen dat dat alleen bij de schade aan het eigen voertuig is.

Ik zou dus eerst gewoon schadeformulieren invullen en kijken hoe ver je komt via de verzekering.

Edit: ik zou niet de paarden de schuld geven. Allereerst omdat dat bij scharen niet uit te leggen is en ten tweede omdat je fraudeert. Als je verzekering daarachter komt (bijv bij het zien van foto’s) krijg ja sowieso niet en kom je geloof ik op een zwarte lijst. Zie dan nog maar ergens verzekeringen af te sluiten zonder torenhoge premie
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 05-06-21 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:51

Nee natuurlijk niet, maar op een misschien iets creatieve manier moet hier misschien wel uit te komen zijn. Lijkt mij in ieder geval dat de trailer eigenaar in ieder geval er niks aan kan doen (behalve je spullen niet uitlenen)
Maar als niemand het bij zijn verzekering op kan geven en ze vertikken om het uit eigen zak te betalen zit de trailer eigenaar mooi met de schade....

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:58

Verzekeringen zijn er over het algemeen niet op gemaakt om graag en snel uit te betalen.... En zeker niet als er in twijfel getrokken kan worden wie de schuldige is.

Dit kan maanden duren (zelf mee gemaakt. Vriend reed in b vrachtwagen op een smalle polderweg, kwam er een idioot aan die inhaalde, terwijl de weg al zo smal was dat je er net alleen kon rijden. Die reed onze spiegel er af, schade ruim 800 euro. Maar meneer zei tegende verzekering dat mijn vriend naar links kwam toen hij inhaalde, de weg was zo smal dat hij überhaupt nooit veilig in kon halen. Toch is dit een verzekerings strijd geweest van ruim een jaar. Uiteindelijk kregen we wel gelijk, maar het heeft een jaar geduurd voor de factuur betaald was).... Het zal je trailer maar zijn waar je ff 1500 voor moet schieten zodat de rest van de verzekeringen uit kan vechten wie aansprakelijk is.

DuoPenotti

Berichten: 29526
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:01

Wijze les, leen dure spullen niet uit.

Nadat wij ook een bijna nieuwe trailer in nood hebben uitgeleend en kapot door het paard terug kregen en er toen uiteraard niemand thuis was lenen wij niets meer uit.
We hebben voor onze paarden een auto plus trailer zodat we ook niet hoeven te lenen.
Mensen zorgen maar dat ze hun eigen zaakjes op orde hebben als ze de luxe van een paard willen hebben.

Wie er hier aansprakelijk is, geen idee.
Ik zou zeggen de paarden eigenaar, die wilde deze hele heisa
Maar zo zal het verzekeringstechnisch niet zijn :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23448
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:03

Sky_As schreef:
Tja, ik denk dat als je er iets van terug wil hebben je er misschien maar het beste van kunt maken dat het paard de trailer kapot gemaakt heeft en het op die manier op de verzekering van de eigenaar van het paard moet gooien die in mijn ogen ook verantwoordelijk is. Want mijn god, wat een constructie.


"We hebben het niet zo handig gedaan dus we lichten de verzekering maar op"

Nee echt, goeie tip :n

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:05

KimD schreef:
Wie verantwoordelijk is, is misschien een hele andere kwestie.

Maar logischerwijs VIND IK de eigenaar van het paard verantwoordelijk hiervoor. Die heeft zo'n creatieve oplossing nodig om het paard überhaupt te kunnen vervoeren. Diegene had ook een taxi kunnen bellen of een trailer/auto kunnen huren. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar dan waren er nu niet zoveel verliezers.

Als dit bij ons was gebeurt en het was mijn paard die op de trailer stond had ik dit ook direct aangeboden. Is toch te gek voor woorden als andere mensen moeten opdraaien omdat je jou helpen met je paard?!


Precies dit. En ook precies de reden dat ik mijn trailer nooit uitleen, al is het maar een oud ding. Veel mensen hebben niet het fatsoen het netjes op te lossen als er iets gebeurd.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:06

Polly schreef:
Sky_As schreef:
Tja, ik denk dat als je er iets van terug wil hebben je er misschien maar het beste van kunt maken dat het paard de trailer kapot gemaakt heeft en het op die manier op de verzekering van de eigenaar van het paard moet gooien die in mijn ogen ook verantwoordelijk is. Want mijn god, wat een constructie.


"We hebben het niet zo handig gedaan dus we lichten de verzekering maar op"

Nee echt, goeie tip :n


Nee, als trailer eigenaar 1500 euro schade hebben en niemand thuis....ik denk dat ik meer medelijden heb met iemand die uit goodwill zijn trailer uitleent dan met een verzekeringsmaatschappij. Maar misschien hangt het weer ook wel vanaf wat je allemaal al mee gemaakt hebt hoe je tegen sommige dingen aan gaat kijken

DuoPenotti

Berichten: 29526
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:08

En daarom worden verzekeringen duurder...die goodwil betaald de paarden eigenaar dan maar uit eigen zak.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:10

Ja, en wij weten uit ervaring dat paarden eigenaren waar je iets aan uit leent vaak niet thuis zijn als ze schade maken aan iets wat geleend is....ik hoop dat ze er gewoon samen uitkomen, maar ervaring leert dat dit soort constructies alleen maar ellende geven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23448
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:12

Dan spreken ze een betalingsregeling oid af maar je gaat toch niet adviseren om de boel maar op te lichten -O-

DuoPenotti

Berichten: 29526
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:12

Die ervaring heb ik ook, maar dan nog ga je geen constructies verzinnen om de verzekering op te lichten.
Wij lenen sindsdien niet meer uit.
Ze bellen maar een taxi.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:16

Denk dat er 1 hele wijze les naar voren komt hier, niet alleen voor alle betrokkenen maar ook voor iedereen die dit topic leest. Alleen uitlenen als er hele duidelijke afspraken op papier zijn gemaakt of helemaal niet uitlenen en dan maar een trailer huren.

Wie uiteindelijk verantwoordelijk is? Durf het je niet te zeggen. Dat zal de verzekering ook een lastige vinden aangezien geen van de verzekering met zo'n wazig verhaal zal willen opdraaien voor de kosten omdat het makkelijk af te schuiven is, dan komt de wet weer naar boven. Vraag stellen bij rechtsbijstand?

Ik leen mijn trailer alleen maar uit als ik zelf ook in de gelegenheid ben om er mee te rijden en er bij te zijn. Anders niet. Hij mag dan inmiddels 15 jaar oud zijn maar heb m ooit nieuw gekocht en altijd super zuinig op geweest, ziet er nog als nieuw uit. Door er altijd zelf bij te zijn heb ik dit soort gedoe dus niet.

DuoPenotti

Berichten: 29526
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:19

meggiemeg
en dan mept het paard de trailer stuk, je bent erbij en de eigenaar gaf vooraf aan schade voor mij.
Maar als het dan echt gebeurt zijn ze niet thuis, wat dan?

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:21

Ik denk niet dat B ooit hard kan maken dat-ie niet doorhad dat de bus de zijkant uit de trailer drukte en omgekeerd. Of de zijspiegel van de bus was al eerder gesneuveld := .

Je ziet toch verdikke in je spiegel de trailer méér dan dwars achter je auto hangen, of je nou de achterkant van die bus kunt zien of niet?

En de situatie snap ik nog steeds niet: een smal bruggetje waarbij de auto een trailer laat scharen voordat je de weg op kunt draaien? Maw, je moet achteruit de weg op?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:22

Dit gaat geen maanden duren hoor, hier is de verzekeringsmaatschappij zo mee klaar. Die kijkt of er een aanhangerverzekering zit op de trailer en dan zijn ze klaar. De hele schuld wie het deed doet er helemaal niet toe, ook niet van wie het paard is. Er is schade aan een aanhanger en die moet verzekerd zijn, meer niet.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:25

Maar de trailer en bus zijn dus beschadigd doordat c een inschattingsfout maakte. Dan vind ik het logisch dat c aanbiedt om de schade te betalen. Als c had getwijfeld had ze aan moeten geven dat b zelf even moest kijken.
Laatst bijgewerkt door mag op 05-06-21 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29526
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:28

Suzanne F. schreef:
Dit gaat geen maanden duren hoor, hier is de verzekeringsmaatschappij zo mee klaar. Die kijkt of er een aanhangerverzekering zit op de trailer en dan zijn ze klaar. De hele schuld wie het deed doet er helemaal niet toe, ook niet van wie het paard is. Er is schade aan een aanhanger en die moet verzekerd zijn, meer niet.

Er is ook schade aan de bus, neem aan dat die eigenaar dat ook betaald wil hebben?


En dat B zo goed is in rijden met een aanhanger betwijfel ik ook wel, bus of niet, die trailer stond inderdaad wel in de spiegel daarnaast lijkt me dat als een trailer dwars staat dat je ook wel voelt dat het niet gaat.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:31

mag schreef:
Maar de trailer en bus zijn dus beschadigd doordat c een inschattingsfout maakte. Dan vind ik het logisch als c aanbiedt om de schade te betalen. Als c had getwijfeld had ze aan moeten geven dat b zelf even moest kijken.


Als je bijrijder aangeeft dat je met je auto wel kunt oversteken en je ramt een andere auto (je bijrijder zag die even over het hoofd, of dacht dat-ie afsloeg, of dacht dat-ie langzamer reed, of of of), dan ben je toch echt de sjaak als bestuurder. Of je dat als chauffeur nu aan je bijrijder hebt gevraagd of niet...

Bestuurder/chauffeur is gewoon degene die verantwoordelijk is. Híj draaide aan het stuur en gaf gas.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:36

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit gaat geen maanden duren hoor, hier is de verzekeringsmaatschappij zo mee klaar. Die kijkt of er een aanhangerverzekering zit op de trailer en dan zijn ze klaar. De hele schuld wie het deed doet er helemaal niet toe, ook niet van wie het paard is. Er is schade aan een aanhanger en die moet verzekerd zijn, meer niet.

Er is ook schade aan de bus, neem aan dat die eigenaar dat ook betaald wil hebben?


En dat B zo goed is in rijden met een aanhanger betwijfel ik ook wel, bus of niet, die trailer stond inderdaad wel in de spiegel daarnaast lijkt me dat als een trailer dwars staat dat je ook wel voelt dat het niet gaat.


Schade aan de bus is hetzelfde verhaal. Hoe is de bus verzekerd? Maakt niet uit wie er reed, schade gaat via de verzekering van het voertuig.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:16

volgens mij is degene die rijd gewoon aansprakelijk. Als het goed is, zou de eigenaar van de auto een verezekering moeten hebben die andere chauffeurs toelaat in auto. Dan kan het daaronder vallen, maar goed..omdat het geen schade aan de auto is, zou het ook kunnen dat ze zeggen: wa van chauffeur zelf.

Wettelijk gezien heeft de rest er niks mee te maken vermoed ik.

Moreel gezien? Zou ik zeggen: eigenaar van paard voor wie het hele gebeuren opgezet is. Diegene had er ook voor kunnen kiezen een professioneel bedrijf in te huren, maar t moest waarschijnlijk goedkoop..prima maar dan laat je niet anderen met de ellende zitten.