Delaja schreef:Ik heb inmiddels meer uitleg gekregen, ik hoop dat dat iets meer licht op de situatie werpt.
B wilde in eerste instantie een eigen voertuig gebruiken, want heeft een hekel aan spullen van anderen lenen en met eigen voertuig gaat met aanhanger rijden altijd vlekkeloos.
E vroeg echter of B met de bedrijfsbus van C wilde rijden, omdat dan de benzinekosten via het bedrijf zouden gaan en E de benzine zou betalen.
Tegen eigen gevoel in heeft B ingestemd. Toen vervolgens de partner van C (en eigenaar van de bus) aangaf liever geen anderen in de bus te willen hebben, had B wederom zoiets van 'ik pak m'n eigen wagen', maar alles stond al klaar voor vertrek en ze waren al flink later dan gepland, dus uiteindelijk toch in de bus gegaan.
De situatie waar het gebeurd is, is niet de oprit die ik in gedachten had. Het blijkt om een smalle brug te gaan, met weinig stuurruimte, maar waar wel gedraaid moet worden om de weg op te gaan. B had geen zicht op de achterkant van de bus en omdat dit een onbekend voertuig was, heeft C gekeken of alles goed ging. C was van mening dat scharen prima kon en dat de bus de trailer wel op z'n plek zou duwen. Zo is de trailer beschadigd, de bus heeft er vol in gezeten. De bus is dus ook beschadigd. Als C niet had gezegd dat het allemaal prima ging, was B veel eerder weer naar voren gereden en had het nogmaals geprobeerd.
Mijn gevoel is het eens met dat B niet voor de schade zou moeten opdraaien, maar gezien de financiële situatie van C, D en E, denk ik dat er wel degelijk een deel van de lasten bij B terecht zal komen.
Het enige voordeel is dat de partner van C op dit gebied werkt, dus de trailer wellicht voor relatief weinig kosten kan opknappen, maar dat is puur duimen draaien momenteel.
Lastig.. In principe is en blijft de chauffeur verantwoordelijk voor zijn of haar acties. Tegen je gevoel in iets doen is sowieso niet handig, ook dat was op eigen verantwoording van de chauffeur. Maar hoe dat in de ogen van de verzekering zit, is mij niet geheel duidelijk. Volgens mij geldt theoretisch de verzekering van de eigenaar van de auto, maar dat zou dan zijn als je schade aan iemand anders zijn bezit maakt (bijvoorbeeld een geparkeerde auo). Niet voor de aangekoppelde trailer, ookal is deze trailer niet in bezit van de eigenaar van de auto. Dus dan zou je er inderdaad zelf voor opdraaien als er geen trailerverzekering is. En hoe dat dan onderling geregeld wordt, moet dan met elkaar beslist worden. Maar om te zeggen dat B geen schuld heeft vind ik niet kloppen, eigenlijk is B de enige die schuld heeft omdat hij de chauffeur was. Dan kun je nog 1000 keer iemand anders (in dit geval C) vragen om te kijken, maar je blijft zelf verantwoordelijk. Dus theoretisch is B naar mijn mening de enige die ervoor op zou draaien. Maar als ik C zou zijn, zou ik het wel behoorlijk vervelend vinden en mezelf toch verantwoordelijk voelen omdat ik een behoorlijk stom advies heb gegeven (sorry, ik kan het niet anders zeggen) en zelf aanbieden om mee te betalen. Mogen ze het finacieel ook moeilijk hebben, maar deze situatie is nu eenmal veroorzaakt en zal opgelost moeten worden..