Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

 
Profiel   

Ik heb eerdere topics doorgespit, maar ik kom er toch niet uit.

Er heeft zich vandaag een vervelende situatie voorgedaan waarbij een geleende trailer flink beschadigd is geraakt. Er waren verschillende personen bij betrokken en ik hoop dat jullie iets meer weten over wie in deze specifieke situatie verantwoordelijk is.

De situatie: Trailer is van persoon A. Persoon B rijdt ermee, in de auto van persoon C, om een paard voor persoon D te vervoeren.
Bij het terug inparkeren moest er achteruit worden gereden. Hoe de situatie daar er precies uitzag, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat persoon C achter de trailer meeliep en keek of alles goed ging. Op een gegeven moment twijfelde B of alles nog goed ging en vroeg dit aan C, omdat B zelf niet goed zicht had op de situatie. C gaf aan dat het allemaal prima ging en dat B verder achteruit kon. De trailer schaarde en is zodanig beschadigd dat het de vraag is of deze nog opgeknapt kan worden.

Een erg lastige situatie dus.

Edit: de auto (van persoon C) die voor de trailer stond is een bedrijfswagen.


Laatst bijgewerkt door Delaja op 04-06-21 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 18:58 



 
Profiel   

B rijd er mee en heeft de schade veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:00 



 
Profiel   

Inderdaad persoon B. Dat persoon C niet doorhad dat het niet goed ging is vervelend, maar persoon B is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar stuur- en rijkunsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:01 



 
Profiel   

Die is een WA kwestie. Daar B reed en de handeling verrichtte waarmee de trailer beschadigd raakte, is die aansprakelijk te stellen.
Wat mist in je verhaal is: aan wie heeft A uitgeleend. Als dat niet B is, maar D, dan is D aansprakelijk te stellen door A. D kan de schade eventueel weer verhalen bij B.

Lastige puzzel!
Omdat het geen verkeersongeval betreft, valt dit imo niet onder de autoverzekering van C. Dat zou het wel zijn geweest als de trailer beschadigd taakte bij bijv een botsing met een derde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:02 



 
Profiel   

Interpolis zegt dit:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:04 



 
Profiel   

Dees schreef
Die is een WA kwestie. Daar B reed en de handeling verrichtte waarmee de trailer beschadigd raakte, is die aansprakelijk te stellen.
Wat mist in je verhaal is: aan wie heeft A uitgeleend. Als dat niet B is, maar D, dan is D aansprakelijk te stellen door A. D kan de schade eventueel weer verhalen bij B.

Lastige puzzel!
Omdat het geen verkeersongeval betreft, valt dit imo niet onder de autoverzekering van C. Dat zou het wel zijn geweest als de trailer beschadigd taakte bij bijv een botsing met een derde.


De trailer is uitgeleend aan D, maar op verzoek van E (die verder niks met het ongeluk deel te maken heeft).
Persoon B heeft overigens ook op verzoek van E gereden, puur omdat B iemand in nood wilde helpen.


Laatst bijgewerkt door Delaja op 04-06-21 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:05 



 
Profiel   

manonutjuh schreef
Interpolis zegt dit:


[ [url=m/dNncpL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat betreft niet de wa dekking bij schade aan de eigen voertuigen. Als auto met trailer bijvoorbeeld een fietser de sloot inrijdt, dan dekt de verzekering van het trekkende voertuig.

Maar nu is de trailer beschadigd door het trekkende voertuig. Dat ligt anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:06 



 
Profiel   

Delaja schreef
De trailer is uitgeleend aan D, maar op verzoek van E (die verder niks met het ongeluk deel te maken heeft).


Ik zou degene die leent, aansprakelijk stellen. Dan vechten de verzekeraars het verder onderling wel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:08 



 
Profiel   

Wauw. Zo een niet handige constructie ook. Maar daar heb je weinig aan achteraf :+
Voortaan gewoon huren bij een bedrijf of niet zo onwijs ingewikkelde constructie gaan doen.

Ik zou dit ook gewoon via de verzekring doen. Of willen jullie het juist er buiten houden? Je kan ook alle koppen bij elkaar steken, geld inleggen en laten maken. Als je het buiten de verzekering wil houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:08 



 
Profiel   

Ik heb wel eens aan de hand gehad dat A reed, trailer van B en paard van C.
Paard trapte onderweg de trailer kapot.
Viel uiteindelijk onder de verzekering van B.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:08 



 
Profiel   

Is de trailer allrisk verzekerd? Is er een rechtsbijstandverzekering voor afgesloten?

Zo ja: dan moet je daar zijn. Dan is t heel fijn want dan bekijkt de verzekering wel of er verhaalskansen zijn.

Zo nee: dan wordt t feest want je kunt t niet onder de AVP van B kwijt (uitsluiting), je kunt wellicht (deels) verhalen op de AVP van C (niet op de autoverzekering).

Maar dit is echt heel naar.

*LUISTER AUB NIET NAAR MENSEN DIE HEEL HARD B ROEPEN*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:08 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Is de trailer allrisk verzekerd? Is er een rechtsbijstandverzekering voor afgesloten?

Zo ja: dan moet je daar zijn. Dan is t heel fijn want dan bekijkt de verzekering wel of er verhaalskansen zijn.

Zo nee: dan wordt t feest want je kunt t niet onder de AVP van B kwijt (uitsluiting), je kunt wellicht (deels) verhalen op de AVP van C (niet op de autoverzekering).

Maar dit is echt heel naar.

*LUISTER AUB NIET NAAR MENSEN DIE HEEL HARD B ROEPEN*


Op grond waarvan zou B uitgesloten zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:10 



 
Profiel   

De AVP heeft een uitsluiting schades met of door motorvoertuigen.

Persoon A: eigenaar trailer
> dekking op allrisk verzekering trailer. Evt verhaal op aansprakelijke tegenpartij
> geen allrisk wel rechtsbijstandverzekering? Evt hulp bij verhaal schade op aansprakelijke tegenpartij.
> allebei niet? *error*

Persoon B: bestuurder
> geen dekking op eigen autoverzekering > het was niet zijn auto.
> geen dekking op eigen aansprakelijkheidsverzekering > uitsluiting schade met of door motorvoertuigen

Persoon C: eigenaar auto
> geen dekking op autoverzekering > voor eenzijdige schade aan aanhanger dient aanhanger zelf verzekerd te zijn
> mogelijk deels aansprakelijk via AVP verzekering. Gaf aanwijzingen. (Ik heb geen verstand van AVP's)

Persoon D: eigenaar paard
> sterkte. Je zult wel balen.

Indien nergens verzekerd. Schade laten begroten en Persoon C aansprakelijk stellen. Misschien valt er nog wat te halen.

Anders wellicht alles door 4en delen.


Laatst bijgewerkt door Iris82 op 04-06-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:12 



 
Profiel   

Is de auto van C ook niet stuk?
Maar scharen is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Iemand erachter geeft aan of je in het gat past en of er niets ligt wat je vanuit de auto niet kan zien, maar niet om te voorkomen dat je schaart.

Maar ik zou zeggen of B of B en degene die de trailer wou lenen (is me niet helemaal duidelijk of dat D of E) is. Maar dit is ouur op basis van wat ik fatsoenlijk zou vinden. Geen idee hoe het wettelijk zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:18 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Is de trailer allrisk verzekerd? Is er een rechtsbijstandverzekering voor afgesloten?

Zo ja: dan moet je daar zijn. Dan is t heel fijn want dan bekijkt de verzekering wel of er verhaalskansen zijn.

Zo nee: dan wordt t feest want je kunt t niet onder de AVP van B kwijt (uitsluiting), je kunt wellicht (deels) verhalen op de AVP van C (niet op de autoverzekering).

Maar dit is echt heel naar.

*LUISTER AUB NIET NAAR MENSEN DIE HEEL HARD B ROEPEN*



Ik weet niet of de trailer all-risk is verzekerd, daar zal ik zeker naar vragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:19 



 
Profiel   

Mar als geen enkele verzekering betaald zal toch iemand voor de kosten op moeten draaien en dan gelden verzekeraars regeltjes niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:21 



 
Profiel   

oji schreef
Is de auto van C ook niet stuk?
Maar scharen is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Iemand erachter geeft aan of je in het gat past en of er niets ligt wat je vanuit de auto niet kan zien, maar niet om te voorkomen dat je schaart.

Maar ik zou zeggen of B of B en degene die de trailer wou lenen (is me niet helemaal duidelijk of dat D of E) is. Maar dit is puur op basis van wat ik fatsoenlijk zou vinden. Geen idee hoe het wettelijk zit.



Logischerwijs zou ik het met je eens zijn, ware het niet dat B op verzoek van E heeft gereden, puur omdat er een noodsituatie was. B heeft de hele dag vrijgemaakt om te helpen, terwijl voor B alle andere personen behalve E alleen vage kennissen zijn. B is normaal gesproken een super goede chauffeur, krijgt aanhangers in de kleinste hoeken en parkeerplaatsen zonder schade geparkeerd. B is hier echt afgegaan op het oordeel van C, die zei dat het allemaal goed ging.

Ik denk overigens wel te weten waar dit is gebeurd. Op een smalle oprit die in een bocht loopt, heuvel af en met aan beide zijdes hoge struiken, dus echt geen zicht op wat erachter gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:21 



 
Profiel   

Ik heb een heel stuk aangevuld in mn vorige reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:27 



 
Profiel   

manonutjuh schreef
Interpolis zegt dit:


[ [url=m/dNncpL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is met of door. Niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:29 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Ik heb een heel stuk aangevuld in mn vorige reactie.


Dankjewel!
Heb je ook de edit van mijn oorspronkelijke bericht gezien? Het trekkende voertuig betreft een zakelijk voertuig. Misschien heeft dat nog invloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:35 



 
Profiel   

Delaja schreef
B is normaal gesproken een super goede chauffeur, krijgt aanhangers in de kleinste hoeken en parkeerplaatsen zonder schade geparkeerd. B is hier echt afgegaan op het oordeel van C, die zei dat het allemaal goed ging.

Ik denk overigens wel te weten waar dit is gebeurd. Op een smalle oprit die in een bocht loopt, heuvel af en met aan beide zijdes hoge struiken, dus echt geen zicht op wat erachter gebeurt.


Hoe kun je in hemelsnaam scharen op een smalle oprit? Scharen zie je vanuit je spiegels, daar heeft C niet zoveel mee van doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:36 



 
Profiel   

Delaja schreef
Iris82 schreef
Ik heb een heel stuk aangevuld in mn vorige reactie.


Dankjewel!
Heb je ook de edit van mijn oorspronkelijke bericht gezien? Het trekkende voertuig betreft een zakelijk voertuig. Misschien heeft dat nog invloed?


Helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:41 



 
Profiel   

Chubby schreef
Delaja schreef
B is normaal gesproken een super goede chauffeur, krijgt aanhangers in de kleinste hoeken en parkeerplaatsen zonder schade geparkeerd. B is hier echt afgegaan op het oordeel van C, die zei dat het allemaal goed ging.

Ik denk overigens wel te weten waar dit is gebeurd. Op een smalle oprit die in een bocht loopt, heuvel af en met aan beide zijdes hoge struiken, dus echt geen zicht op wat erachter gebeurt.


Hoe kun je in hemelsnaam scharen op een smalle oprit? Scharen zie je vanuit je spiegels, daar heeft C niet zoveel mee van doen.


Dat begrijp ik dus ook niet goed. Het zicht móet wel zeer, zeer slecht zijn geweest, anders was dit B nooit overkomen. Er zit wel een bocht in die oprit, dus dat is het enige dat ik kan bedenken.
Al hoorde ik ook iets over een bruggetje dat ermee te maken had, maar dat weet ik dus niet zeker. De informatie die ik heb, staat in het topic genoemd.


Laatst bijgewerkt door Delaja op 04-06-21 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:41 



 
Profiel   

Je gaat je antwoord hier niet vinden. Dit is al een vrij ingewikkeld verhaal en je krijgt hier antwoorden van hoe mensen het uit fatsoen willen zien, en wat iedereen vindt op basis van de interpretatie van verschillende artikelen. Ongetwijfeld lief bedoeld van die mensen hoor, maar daar ben je niet mee geholpen. Je zou contact met de verzekeraar van het trekkende voertuig op kunnen nemen, of met het juridisch loket of iets dergelijks. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, die heeft geen belangen in het hele verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:41 



 
Profiel   

Ik vraag me af hoe je zodanig kunt scharen dat de trailer niet meer voldoet. Dan moet dit toch zo verekkes hard zijn gegaan!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen