Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

 
Profiel   

@Brainless: het klopt inderdaad dat sommige verzekeraars schades aan geleende spullen vergoeden. Maar in dit geval is de schade door een motorrijtuig veroorzaakt. De schade zal daarop afgewezen worden.
Mijn studie gebruikt zeker geen gedateerde info. Als je het beter wilt weten, kan ik je de opleiding WFT Schade Zakelijk (incl basis en particulier) aanraden. Je moet namelijk niet afgaan op een blog, maar even de voorwaarden lezen. Die geeft wat meer gedetailleerde info.

Bij Ditzo staat in de voorwaarden:
Je bent niet verzekerd voor schade aan de volgende spullen:
- spullen van een andere verzekerde;
- spullen waarvoor jezelf de zorg hebt of iemand namens jou heeft op grond van een huur-, huurkoop-, lease, pacht-, erfpacht- of pandovereenkomst, vruchtgebruik of het recht van gebruik en bewoning.
Maar je bent wel verzekerd voor brandschade aan je huurwoning tot een bedrag van € 125.000;
- spullen van je werk die jij - of iemand namens jou - onder zich heeft en die je voor je werk gebruikt;
- spullen die jij - of iemand anders namens jou - onrechtmatig onder je hebt;
- motorrijtuigen, aanhangwagens, motor- en zeilboten (ook surfplanken en kites) en (model)vliegtuigen
(waaronder ook drones). Maar je bent wel verzekerd voor schade aan een elobike;
- gestolen, verloren of kwijtgeraakt geld, geldswaardige papieren, bank-, giro- of betaalpassen of creditcards.
- spullen waarover jij de zorg hebt op grond van een zakelijke overeenkomst.

Een AVP kan schade AAN een motorrijtuig wel vergoeden, bijvoorbeeld als je kind als verrassing zo aardig is om de auto van de buren met een schuursponsje te wassen. maar niet MET of DOOR een motorrijtuig.

Waarborgfonds kun je wel vergeten. De schade is niet door een onbekend gebleven motorrijtuig veroorzaakt. Wel door een motorrijtuig, maar niet onbekend. Belangrijk detail.

Maar goed, bellen staat vrij en misschien tref je een behandelaar die het nog niet zo goed weet en heb je geluk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 08:32 



 
Profiel   

Flower033 schreef
@Brainless: het klopt inderdaad dat sommige verzekeraars schades aan geleende spullen vergoeden. Maar in dit geval is de schade door een motorrijtuig veroorzaakt. De schade zal daarop afgewezen worden.
.

Daar heb je gelijk in, maar jij gaf aan dat alles wat je leende (in opzicht hebt) nooit verzekerd is via je AVP.
En dat is iets wat niet klopt, er zijn tegenwoordig voldoende verzekeraars die geleende spullen wel verzekeren.
Alles waarvoor je betaald (huurt/lease enz) is niet verzekerd via de AVP.
Dus als ik een fiets huur en ik rij hem kapot tegen een boom, dan wordt er niets betaald; leen ik jouw dure fiets dan wordt het (via de meeste maatschappijen) wel vergoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 09:45 



 
Profiel   

Een fiets is geen motorrijtuig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 10:18 



 
Profiel   

Puppetje schreef
Een fiets is geen motorrijtuig....

Dat zeg ik ook nergens; dit ging over het hebben in opzicht (het lenen) van spullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 10:53 



 
Profiel   

Dit topic geeft vooral weer waarom ik mijn auto en trailer niet wil uitlenen.

Begrijp ik het goed dat de WA verzekering van de auto de schade aan de trailer niet dekt omdat deze was aangekoppeld? Want je WA verzekering dekt toch altijd schade aan (spullen van) anderen? En in deze is de trailer ook van een ander.

Dus als de bus tegen de trailer was gereden vóór het aankoppelen (of om bv ernaast in te parkeren) dan had de WA verzekering toch de schade aan de trailer vergoed? En de bus was all risk verzekerd.


Laatst bijgewerkt door Rosje8 op 09-06-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:15 



 
Profiel   

Omdat het in dit topic over motorrijtuigen en aanhangers ging, heb ik dat niet verder gespecificeerd. Aansprakelijkheidsrecht en aansprakelijkheidsverzekeringen zijn al ingewikkeld genoeg. Met in- en uitsluitingen, waarop weer uitzonderingen zijn. Leek mij veel te ver gaan voor dit topic.

En als het over transport gaat, wat hier eigenlijk aan de hand is, kunnen (hoeft niet) er ook nog allerlei (internationale) leverings- en verzekeringsafspraken en voorwaarden gelden.

Maar als je het allemaal heel precies wilt weten kan ik je echt de opleiding WFT Schade Zakelijk aanraden. Wat ook een interessante is, is Assurantie A Transport.
En, eh, om het dan helemaal correct te doen: de schade aan die geleende fiets wordt alleen vergoed als je aansprakelijk bent. De oorzaak waardoor je tegen die boom aanreed, is dus ook nog van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:26 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
Dit topic geeft vooral weer waarom ik mijn auto en trailer niet wil uitlenen.

Begrijp ik het goed dat de WA verzekering van de auto de schade aan de trailer niet dekt omdat deze was aangekoppeld? Want je WA verzekering dekt toch altijd schade aan (spullen van) anderen?

Dus als de bus tegen de trailer was gereden vóór het aankoppelen dan had die verzekering toch de schade aan de trailer vergoed? Dan doet het toch niet ter zake wie er reed, want de verzekering zit op de auto en niet op de persoon.


Dat is in grote lijnen correct. De WA- verzekering hoort bij de de auto en dekt schade aan (spullen van) derden. Dus als jij met je auto tegen een geparkeerde trailer aanrijdt, wordt dat vergoed.
Een trailer hoeft geen eigen WA-verzekering te hebben. Zolang deze achter de auto hangt, valt deze onder de verzekering van de auto. Als de trailer afgekoppeld is, moet deze veilig buiten het verkeer tot stilstand zijn gekomen. Als je trailer op de snelweg los schiet en schade veroorzaakt aan een ander, valt dat onder de WA-verzekering.

Het lastige met het aan- en afkoppelen van een trailer is, is het moment is waarop de trailer niet meer bij de auto hoort. Zelfs interpolis zegt dat zodra de aanhanger veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen en met de hand verplaatst wordt, deze dan onder de AVP valt (schade door de aanhanger, niet de schade aan de aanhanger). Waar dat moment precies ligt, is nog wel eens onderwerp van discussie.

Op het moment dat je bezig bent met aankoppelen en schade aan de aanhanger veroorzaakt, vermoed ik dat de WA-verzekeraar zal zeggen dat de aanhanger op dat moment al bij de auto hoorde.
Meestal is de schade overigens andersom. De dissel heeft zich dan in de bumper van de auto geboord. Auto stuk, aanhanger nog heel.

edit: schade bij uitlenen kost meestal geld, ook als het wel verzekerd is. Autoverzekeringen hebben bijna altijd een een eigen risico bij schade én meestal ook een bonus/malusregeling. Na schade ga je meer premie betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:38 



 
Profiel   

Ik heb dezelfde opleiding als jij Flower033 (ook Assurantie A transport) en ik sluit me helemaal bij je aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:42 



 
Profiel   

Ik heb ook een schade aan de hand gehad en de AVP van de lener gaf niet thuis. Schade aan geleende aanhangers wordt niet vergoed. Blijf het wel vreemd vinden overigens. Je kunt onderhand overal voor verzekeren, maar dit wordt nergens gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 23:33 



 
Profiel   

Wat ik me nu afvraag is: ondernemen alle betrokkene nu stappen om navraag te doen bij hun verzekering of er wat gedekt wordt of blijft het maar naar elkaar kijken en afwachten tot iemand opstaat?
Uit alle ervaringen die er worden gegeven en van de mensen die in de verzekeringen zitten (al dan niet de opleiding er voor doen) zal het een zware dobber worden om het vergoed te krijgen.
Is er al over dat scenario gesproken samen? Wat als er geen verzekering op staat om te vergoeden hoe dan verder? Voor diegene van de trailer is het wel erg zuur dat er zo over gesteggeld moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 06:40 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Wat ik me nu afvraag is: ondernemen alle betrokkene nu stappen om navraag te doen bij hun verzekering of er wat gedekt wordt of blijft het maar naar elkaar kijken en afwachten tot iemand opstaat?
Uit alle ervaringen die er worden gegeven en van de mensen die in de verzekeringen zitten (al dan niet de opleiding er voor doen) zal het een zware dobber worden om het vergoed te krijgen.
Is er al over dat scenario gesproken samen? Wat als er geen verzekering op staat om te vergoeden hoe dan verder? Voor diegene van de trailer is het wel erg zuur dat er zo over gesteggeld moet worden.



Er is naar alle verzekeringen gekeken en aangezien de trailer zelf niet verzekerd is, hebben ze helaas pech.
Als je alles goed had gelezen, had je gezien dat drie betrokkenen de kosten zullen dekken, zodat A in ieder geval weer een veilige trailer heeft. Er is dus helemaal geen gesteggel over.

De trailer staat nu voor reparatie. B baalt alleen dat C niet eerst naar een prijsindicatie heeft gevraagd, maar daar is nu helaas niets meer aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 07:57 



 

Als C op eigen houtje akkoord geeft voor reparatie dan kan C ook maar de kosten dragen… Zoiets overleg je. Moest ik B zijn dan kon C toch fluiten naar mijn geld. Eerst een bestek, dan kijken: Is het de kosten waard? Dus misschien heb je met een kleine opleg wel een gelijkwaardige of betere trailer en is A sneller geholpen. Ook kan een bestek van dealer tot dealer verschillen. Of een onafhankelijk iemand.

3 dragen de kosten dus 3 beslissen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:05 



 
Profiel   

C is wel lekker bezig zo vanuit het verhaal zoals het hier staat... de bedoelingen zullen vast goed zijn maar voor B wordt het steeds vervelender zo... (is dat je vader of vriend ofzo trouwens? vraag ik me af, maar hoef je niet te zeggen natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:18 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik heb ook een schade aan de hand gehad en de AVP van de lener gaf niet thuis. Schade aan geleende aanhangers wordt niet vergoed. Blijf het wel vreemd vinden overigens. Je kunt onderhand overal voor verzekeren, maar dit wordt nergens gedekt.


Dit is wel te verzekeren door de aanhanger casco te verzekeren.

Hippo-verzekeringen biedt een trailerverzekering aan voor, als ik het goed lees, aansprakelijkheid en casco-schades. En de premie vind ik nog wel meevallen.

Een tussenpersoon kan je hierover uitstekend adviseren. Advies kost misschien wat, maar dan heb je ook wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:30 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Als C op eigen houtje akkoord geeft voor reparatie dan kan C ook maar de kosten dragen… Zoiets overleg je. Moest ik B zijn dan kon C toch fluiten naar mijn geld. Eerst een bestek, dan kijken: Is het de kosten waard? Dus misschien heb je met een kleine opleg wel een gelijkwaardige of betere trailer en is A sneller geholpen. Ook kan een bestek van dealer tot dealer verschillen. Of een onafhankelijk iemand.

3 dragen de kosten dus 3 beslissen…


Hier ook hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:49 



 
Profiel   

Het enige wat ik lees, is dat B dit niet wilt en B zich daar niet goed over voelt, maar dat het wel gebeurt. Dus ofwel zijn de mensen rondom B (vooral C dan) enorme horken, ofwel is B toch niet zo goed in het uitdrukken wat die wilt dat er gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:52 



 
Profiel   

Vraagje, er zitten wat verzekerings experts hier. Hoe bereken je de dagwaarde van je trailer (ongeveer). Ik heb in 2015 een nieuwe aluminium Atec trailer gekocht en ben benieuwd wat die dan nu nog waard is voor de verzekering. Ik zag dat als je het opvraagt, dat je daar weer 7 euri voor moet betalen en dat vind ik dan weer zo'n onzin als er bv gewoon een percentage jaarlijks van de nieuwprijs afgaat.

Ik neem tenminste aan dat je bij reparaties nooit meer als de dagwaarde vergoed krijgt, net zoals bij auto's.

Als de dagwaarde nog maar iets van 2000 is ofzo, dan ga ik de boel niet lopen verzekeren, maar als ik bv nog 70% van de nieuwwaarde krijgt wordt het wel interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:04 



 
Profiel   

Delaja schreef
meggiemeg schreef
Wat ik me nu afvraag is: ondernemen alle betrokkene nu stappen om navraag te doen bij hun verzekering of er wat gedekt wordt of blijft het maar naar elkaar kijken en afwachten tot iemand opstaat?
Uit alle ervaringen die er worden gegeven en van de mensen die in de verzekeringen zitten (al dan niet de opleiding er voor doen) zal het een zware dobber worden om het vergoed te krijgen.
Is er al over dat scenario gesproken samen? Wat als er geen verzekering op staat om te vergoeden hoe dan verder? Voor diegene van de trailer is het wel erg zuur dat er zo over gesteggeld moet worden.



Er is naar alle verzekeringen gekeken en aangezien de trailer zelf niet verzekerd is, hebben ze helaas pech.
Als je alles goed had gelezen, had je gezien dat drie betrokkenen de kosten zullen dekken, zodat A in ieder geval weer een veilige trailer heeft. Er is dus helemaal geen gesteggel over.

De trailer staat nu voor reparatie. B baalt alleen dat C niet eerst naar een prijsindicatie heeft gevraagd, maar daar is nu helaas niets meer aan te doen.


Maar die trailer kan dus gemaakt en moet worden gemaakt. Dan maken de kosten toch weinig uit? Als A maar zo snel mogelijk weer een veilige trailer heeft. Dan kan je over het bedrag nog enorm gaan steggelen maar gaat er weer meer tijd overheen... Nu wordt het gefixt en dat is toch wat iedereen wilt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:10 



 

Niet mee eens. Dit is een zeer spijtig ongeluk geweest. Het is niet omdat het is gebeurt dat de prijs van herstel ook niet meer uitmaakt. Iedereen draagt al een groter deel omdat de eigenaar van het paard er wordt uitgehouden. Niet iedereen kan ook zomaar een flink bedrag neer leggen. Als het ergens anders €500 goedkoper kan dan zou ik daar zeker voor opteren.

Het hoeft ook zeker geen weken te kosten om meerdere bestekken te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:16 



 
Profiel   

oji schreef
Vraagje, er zitten wat verzekerings experts hier. Hoe bereken je de dagwaarde van je trailer (ongeveer). Ik heb in 2015 een nieuwe aluminium Atec trailer gekocht en ben benieuwd wat die dan nu nog waard is voor de verzekering. Ik zag dat als je het opvraagt, dat je daar weer 7 euri voor moet betalen en dat vind ik dan weer zo'n onzin als er bv gewoon een percentage jaarlijks van de nieuwprijs afgaat.

Ik neem tenminste aan dat je bij reparaties nooit meer als de dagwaarde vergoed krijgt, net zoals bij auto's.

Als de dagwaarde nog maar iets van 2000 is ofzo, dan ga ik de boel niet lopen verzekeren, maar als ik bv nog 70% van de nieuwwaarde krijgt wordt het wel interessant.


De dagwaarde is de waarde waarop je vandaag een soortelijke trailer zou kunnen kopen. Dat kan dus wel een beetje discutabel zijn. Daarom komt bij hogere schadebedragen een expert kijken die de waarde vaststelt. Soms is dat wat onderhandelbaar. Schades voor een aansprakelijkheidsverzekering worden op dagwaarde afgehandeld.
In casco-polissen kunnen soms afwijkende afspraken staan. In de voorwaarden van Hippo staat bijvoorbeeld dat t/m het 5e jaar je totaalschade op basis van nieuwwaarde wordt afgehandeld. Voor het 6e en 7e jaar geldt 2% per maand afschrijving. Dus bij 61 maanden oud, gaat er 2% van de nieuwwaarde af.

Voor een trailer ouder dan vijf jaar maar niet ouder dan zeven jaar geldt als waarde de nieuwwaarde verminderd met 2% voor elke maand dat de trailer ouder is dan vijf jaar, maar nooit minder dan de
dagwaarde;
- voor een trailer ouder dan zeven jaar geldt als waarde de dagwaarde.



Deelschades voor de cascoverzekering worden betaald op basis van reparatiekosten tot de maximaal de dag- of nieuwwaarde afhankelijk van de leeftijd van de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:56 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Als C op eigen houtje akkoord geeft voor reparatie dan kan C ook maar de kosten dragen… Zoiets overleg je. Moest ik B zijn dan kon C toch fluiten naar mijn geld. Eerst een bestek, dan kijken: Is het de kosten waard? Dus misschien heb je met een kleine opleg wel een gelijkwaardige of betere trailer en is A sneller geholpen. Ook kan een bestek van dealer tot dealer verschillen. Of een onafhankelijk iemand.

3 dragen de kosten dus 3 beslissen…


Dat is altijd lastig te zeggen, mijn trailer is inmiddels ruim 15 jaar oud, maar omdat hij altijd binnen staat en ik er erg zuinig op ben ziet hij er nog als nieuw uit, dus ja wat is hij dan nog waard? Het is maar net wat de gek er voor geeft. Of de trailer het nog waard is in vergelijk met de onkosten lijkt mij iets voor de eigenaar van de trailer, heeft die een gelijkwaardige trailer voor dat geld of niet. Ik weet zeker dat ik er geen 1 aan zal treffen zoals die van mij op die leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:59 



 
Profiel   

Had het bedrijf van C niet wat met aanhangers? Wellicht wordt de trailer dan daar gerepareerd?

Dit topic bewijst maar weer waarom ik al jaren mijn trailer en/of auto niet uitleen, je krijgt altijd mij erbij of je nou wilt of niet. En wil je niet dan is dat niet mijn probleem ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 10:02 



 
Profiel   

Onze trailer toen nieuw gekocht uit 98 vorig compleet laten opknappen bij officieel bedrijf.
Maar niet verzekerd, hij is en blijft uit 98 ook al is hij nu als nieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 10:15 



 
Profiel   

Bedankt voor de uitleg mbt de dagwaarde. Mijn trailer is nu 6 jaar oud, dus dat zou betekenen dat ik nu nog zo'n 75% van de nieuwwaarde krijg, maar over een jaar al nog maar 50%. Hmmmm...weet niet of ik dat het waard vind.

Ik ben er ook niet happig op om hem uit te lenen, maar als er nood is omdat een dier met spoed met koliek oid naar de kliniek moet, zal ik de laatste zijn om nee te zeggen. Kans is niet groot, want iedereen waar ik sta (heel kleinschalig) heeft een eigen goede trailer. Maar je zal maar net een lekke band hebben en een paard met koliek.
Voor een wedstrijd oid gaan ze maar lekker huren of niet op wedstrijd met die lekke band.

Lijkt met toch dat je sowieso altijd eerst een prijsopgave doet. Voor het zelfde geld zegt A, nou als het dat moet kosten, dan leg ik er bedrag X zelf bij en koop ik een nieuwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 10:28 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Onze trailer toen nieuw gekocht uit 98 vorig compleet laten opknappen bij officieel bedrijf.
Maar niet verzekerd, hij is en blijft uit 98 ook al is hij nu als nieuw.

Dat idd. Maar ook, de moderne aluminium trailers de gaan toch bijna niet meer verrot. Mijn is 6 jaar oud en is nog als nieuw.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 10:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen