Stal opzeggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:40

Vandaag opgezegd is: 1 juli gaat je opzegtermijn van 1 maand in. Dus je betaald tot 1 augustus.
Als je voor 1 juni had opgezegd dan had je tot 1 juli betaald.

Is wel puntje van aandacht voor je stalhouder om het duidelijker in contract te zetten.
Ik ken beide variaties.. Echt 1 maand vanaf moment van opzeggen en inderdaad opzeggen dat gaat pas in vanaf de eerste vande nieuwe maand.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:35

Ik heb het alleen meegemaakt dat het per kalendermaand liep. Anders word het zo'n gedoe met stalgeld berekenen voor enkele dagen.

Utixo

Berichten: 6566
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:49

Ik vind het altijd erg bijzonder als mensen op de 5e opzeggen en dan miepen dat ze een kalendermaand moeten betalen. Had dan voor de 1e opgezegd, of in ieder geval je staleigenaar verwittigd dat je naar een andere stal ging kijken.

Je staleigenaar heeft gewoon een bedrijf te runnen. Het staat er misschien knullig, maar wettelijk gezien is je opzegtermijn gelijk aan de betalingstermijn. Voor de 1e betalen is voor de 1e opzeggen. Je stalhouder staat compleet in zijn recht.

MarliesV

Berichten: 15180
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:53

Hier ook altijd voor de eerste van de maand betalen en dus ook opzeggen.

Dus 5 juni opzeggen is juni al betaald en juli nog betalen.

Wanneer je gaat moet je zelf weten, alleen maak je dan misschien een maand dubbele lasten.

Je kan hem vragen of hij de maand juli, mocht je in juni al weg gaan, een kale stal wil berekenen. Dus huur zonder strooisel en eten.
Uit coulance wil dat soms wel eens te regelen zijn.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:57

Gewoon een maand opzegtermijn is dat dan toch? Redelijk normaal..

Je moest t eigenlijk voor de 1e opzeggen dan betaalde je tot 1 juli (als ik t goed heb, zo is t bij ons iig altijd gegaan)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:14

Ik ken ook alleen maar opzeggen voor de 1e en dan een maand opzegtermijn, echter staat het hier duidelijk in het contract.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:37

DuoPenotti schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit ander gehoord dan voor de 1e.
Is dat sowieso niet met de meeste contracten zo?
Ook voor een huurhuis, voor je baan, altijd voor de 1e anders geldt die maand ook nog mee.


Zowel voor mijn studentenkamers als voor mijn baan was dit zeker niet zo. Opzeggen betekende op de 6e dat je (behalve als er samen tot een andere datum gekomen was) de volgende maand op de 6e je spullen/je sleutel in kwam leveren.

@Utixo: nee, dan betaal je de eerste maand het aantal dagen dat voor die maand nog over zijn (dus als je vanaf de 7e start te huren in juni voor 300€/maand, is dit 30-6 = 22 dagen, 22/30*300 = 220 euro)+ev. Borg en draai je daarna gewoon per de eerste mee (soms moet je in de laatste week komen stallen/wonen ook alvast de huur van de eerstvolgende maand betalen). En hetzelfde wordt dan bij de opzegging gedaan.

Bij de eerste stal had ik geluk en was er geen opzegtermijn, de tweede stal was een maand, niet een kalendermaand en van de derde weet ik het niet omdat we de stal nog een paar maanden aangehouden hebben om te kijken of in eigen beheer ging lukken. Die hebben we toen sowieso per de eerste beëindigd.

Per kalendermaand is wel gebruikelijker op stal (maar qua woning dacht ik niet), maar zeker niet standaard en dus niet raar dat mensen dit niet zo maar weten.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou je daar eventueel een belletje heen kunnen doen, of het juridisch loket, als je het eigenlijk echt niet wil betalen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:46

Als het om een kalendermaand gaat, moet dat duidelijk in het contract staan, alsmede die regel van opzeggen voor de eerste. Dit staat bijvoorbeeld duidelijk benoemd in mijn arbeidsovereenkomst.

Als er een maand staat. Is dat dus ook letterlijk een maand dus inderdaad nu tot 4 juli.
Ik heb dit gehad bij mijn huurwoning. Daar werd alleen gesproken over een maand. Opzeggen op de 15e was dus de 14e alles inleveren.
Toen moest ik ook voor de 4e betaald hebben. Dat heeft er niet direct iets te maken met per wanneer de opzegging geldt, alleen dat bij betaling per maand de opzegging per maand gaat.

Maar goed, het is de vraag hoe je daar weg wilt gaan. Met gedoe of op goede voet.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:10

Ik ken ook de kalendermaanden. Gaat op vel stallen en banen zo en vind het niet meer dan logisch. Voor de eerste opzeggen. Zeker als je ook voot de eerste voor die maand moet betalen.

Ik zou er dan ook niet moeilijk over doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:19

Als je hier al langer weg wil (wat ik op maak uit het feit dat de pony eigenlijk ziek blijft op deze stal) waarom heb je dan niet voor de 1e opgezegd?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 08:21

Bellatrix schreef:
Als je hier al langer weg wil (wat ik op maak uit het feit dat de pony eigenlijk ziek blijft op deze stal) waarom heb je dan niet voor de 1e opgezegd?


Omdat we steeds niet de juiste stal konden vinden en er weinig stallen hier in de omgeving worden aangeboden.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:31

Je mag in contracten de gekste dingen neerzetten, ook bv dat er geen opzegtermijn van toepassing is of als je daar niks over zegt, dan is er dus ook geen opzegtermijn. In sommige overeenkomsten is ook heel bewust gekozen voor een maand opzegtermijn, zoals bv in sommige Zzp-overeenkomsten. Wat gebruikelijk is, is niet zo relevant. Je maakt juist een contract zodat partijen van weers zijden kunnen vertrouwen op de tussen hun gemaakte afspraken. Waarschijnlijk bedoelde de stalhouder een kalendermaand op te nemen en ging hij er dus vanuit dat hij dat gedaan heeft en probeert hij dat alsnog af te dwingen.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:18

Af te dwingen? Het is gewoon heel logisch dat het per de eerste van de maand gaat, net als de betaling. Stel dat het andersom zou zijn, dat hij jou opgezegd had op bv 24 mei, zou je dan ook zo redeneren en 23 juni vertrekken? Ik denk het niet, want dan zeg je dat je tot 1 juli betaald hebt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:40

Gewoon de hele maand netjes betalen en vriendelijk bedanken voor de afgelopen tijd dat je bij hun mocht staan.
Het kan raar lopen in het leven en misschien komt er een tijd dat je graag terug wil naar deze stal.Nu moeilijk voor te stellen maar je weet maar nooit.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:46

Bijzonder dat iedereen hier dingen roept op basis van de eigen ervaring maar het contract niet volgt.

TS je hebt je netjes aan je contract gehouden en juridisch gezien juist opgezegd en je hoeft dus niet de gehele maand juli nog te betalen.
Wellicht kan je , als je stalbaas moeilijk blijft doen, ergens een standaard brief vandaan halen ( staan er genoeg op internet ) en verwijzen naar de 1 mand opzegtermijn.

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:30

Attitude schreef:
Bijzonder dat iedereen hier dingen roept op basis van de eigen ervaring maar het contract niet volgt.

TS je hebt je netjes aan je contract gehouden en juridisch gezien juist opgezegd en je hoeft dus niet de gehele maand juli nog te betalen.
Wellicht kan je , als je stalbaas moeilijk blijft doen, ergens een standaard brief vandaan halen ( staan er genoeg op internet ) en verwijzen naar de 1 mand opzegtermijn.

1 maand opzegtermijn is standaard 1 kalendermaand. Of dit er nu specifiek bijstaat of niet.
Juist juridisch gezien word er van een kalendermaand uitgegaan als je het over een opzegtermijn hebt.

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:33

Ik weet ook niet anders dan dat je voor de maand op moet zeggen. Dan is dat je maand opzegtermijn. Jij hebt niet opgezegd voor de nieuwe maand, dus jouw opzegtermijn is juli.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:38

Ineke2 schreef:
Attitude schreef:
Bijzonder dat iedereen hier dingen roept op basis van de eigen ervaring maar het contract niet volgt.

TS je hebt je netjes aan je contract gehouden en juridisch gezien juist opgezegd en je hoeft dus niet de gehele maand juli nog te betalen.
Wellicht kan je , als je stalbaas moeilijk blijft doen, ergens een standaard brief vandaan halen ( staan er genoeg op internet ) en verwijzen naar de 1 mand opzegtermijn.

1 maand opzegtermijn is standaard 1 kalendermaand. Of dit er nu specifiek bijstaat of niet.
Juist juridisch gezien word er van een kalendermaand uitgegaan als je het over een opzegtermijn hebt.



Maar er staat niet opzegtermijn. Er staat minimaal een maand van te voren.

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:39

Minimaal een maand van te voren is naar mijn idee ook de 1e van de maand. Aangezien je ook voor de 1e van de maand betaalt?

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:45

@Ts vind je het de moeite waard om hier als de stalhouder bij zijn punt blijft, een rechtszaak van te maken met alle mogelijke kosten van dien?

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:55

trysteffy schreef:
Maar er staat niet opzegtermijn. Er staat minimaal een maand van te voren.

Dat is juridisch gezien een kalendermaand.
Geloof mij trouwens dat een rechtzaak heel wat meer kost dan een maand stalling. Daarnaast wil je echt met ruzie weg? Het wereldje is klein, dat is het echt niet waard hoor.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:31

Weet je wat ik zo bijzonder vindt aan deze topics?? Eigenaren verwachten dat pensionstal eigenaren tot in detail alles perfect verzorgen en zo proffesioneel mogelijk te werk gaan.... Tot er betaald moet worden... Dan opeens moet de eigenaar niet proffesioneel zijn en met de hand over zn hart strijken.

Je hebt te laat opgezegd... Daardoor moet je een maand langer betalen.. Met een stevige ruzie en ander asociaal gedrag kun je prima de 26e weg en als je heel onbeschoft bent ook nog wel zonder juli te betalen.. Maar zo ga je niet met mensen om.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:52

Als je al die tijd hebt betaald per 1e van de maand zijn jullie allebei al die tijd uitgegaan van een kalendermaand, dus van de 1e tot de 1e. Of dat nou letterlijk op papier staat of niet. Ik zou het een beetje kinderachtig vinden om het nu ineens anders op te willen vatten omdat dat in jouw voordeel is.
Sowieso kan je al uit het financiële plaatje halen dat je verhaal niet klopt: als je per 1 juni de maand juni betaald hebt, en je zegt de 5e per 5 juli op. Dan zou je dus voor de maand juli 5 dagen willen betalen. Dat is geen maand..

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:49

Als hij een kalendermaand had gewild, dan had hij dat in het contract moeten zetten. Partijen mogen vertrouwen op de schriftelijk vastgelegde afspraken. Als dat niet meer zo is, dan kan heel boek 6 vh BW de prullenbak in.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:55

Ineke2 schreef:
Attitude schreef:
Bijzonder dat iedereen hier dingen roept op basis van de eigen ervaring maar het contract niet volgt.

TS je hebt je netjes aan je contract gehouden en juridisch gezien juist opgezegd en je hoeft dus niet de gehele maand juli nog te betalen.
Wellicht kan je , als je stalbaas moeilijk blijft doen, ergens een standaard brief vandaan halen ( staan er genoeg op internet ) en verwijzen naar de 1 mand opzegtermijn.

1 maand opzegtermijn is standaard 1 kalendermaand. Of dit er nu specifiek bijstaat of niet.
Juist juridisch gezien word er van een kalendermaand uitgegaan als je het over een opzegtermijn hebt.

Waar kan ik dit vinden? Als jurist in wording kwam ik namelijk tot een andere conclusie en ik leer graag bij. Naar mijn weten wordt gerekend met kalendermaanden, tenzij anders afgesproken. Hier is duidelijk een maand afgesproken, geen kalendermaand.