Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stal opzeggen

 
Profiel   

Je betaald stalling per de 1ste van de maand. Dan geld ook opzeggen voor de eerste van de maand. Zo simpel is het gewoon.

Dit is topic nummer zoveel over dit onderwerp overigens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:02 



 
Profiel   

Toen ik weleens van stal ben veranderd ging dat heel gemoedelijk, ik heb toen overlegd of ik eerder weg kon of dat ze wilde dat ik nog een maand bleef.

Ik denk dat het ook de toon is die de muziek maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:04 



 
Profiel   

Charaz schreef
Toen ik weleens van stal ben veranderd ging dat heel gemoedelijk, ik heb toen overlegd of ik eerder weg kon of dat ze wilde dat ik nog een maand bleef.

Ik denk dat het ook de toon is die de muziek maakt.

Je stalhouder is dan heel lief, maar niet zo zakelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:05 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Je betaald stalling per de 1ste van de maand. Dan geld ook opzeggen voor de eerste van de maand. Zo simpel is het gewoon.

Dit is topic nummer zoveel over dit onderwerp overigens.

In beginsel wel, maar je mag hier volgens de wet gewoon vanaf wijken. Waarom is daar volgens jou nu geen sprake van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:07 



 
Profiel   

Dat is geen argument. Gewoonterecht treedt alleen in de plaats van schriftelijk gemaakte afspraken als deze er of niet zijn, of niet duidelijk zijn. Waarschijnlijk mag je je paard ook halverwege de maand brengen en betaal je ook geen hele maand. Niks houdt hem tegen om een kalendermaand als termijn op te nemen maar dat heeft hij niet gedaan. Zodra je zaken opneemt in een contract worden dit juridische termen en wat men denkt of vindt dat dat dan betekent is niet zo relevant. De juridische betekenis prevaleert. Kijk maar eens in je arbeidsovereenkomst, 9 tegen 10 dat je werkgever de opzegtermijn gespecificeerd heeft en dat is niet voor niks. Voor de rechter zou dit ook geen stand houden, op basis van de info die hier verstrekt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:08 



 
Profiel   

DromenLies schreef
Dat is geen argument. Gewoonterecht treedt alleen in de plaats van schriftelijk gemaakte afspraken als deze er of niet zijn, of niet duidelijk zijn. Waarschijnlijk mag je je paard ook halverwege de maand brengen en betaal je ook geen hele maand. Niks houdt hem tegen om een kalendermaand als termijn op te nemen maar dat heeft hij niet gedaan. Zodra je zaken opneemt in een contract worden dit juridische termen en wat men denkt of vindt dat dat dan betekent is niet zo relevant. De juridische betekenis prevaleert. Kijk maar eens in je arbeidsovereenkomst, 9 tegen 10 dat je werkgever de opzegtermijn gespecificeerd heeft en dat is niet voor niks. Voor de rechter zou dit ook geen stand houden, op basis van de info die hier verstrekt is.

Dit exact. Ik ben alleen erg benieuwd naar haar toelichting, omdat ik zie dat ze wel degelijk een juridische achtergrond heeft en dit ook tegen al mijn juridische kennis indruist...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:08 



 
Profiel   

Tja, ik vind hem vrij duidelijk maar afspraken op schrift stellen doe ik dan ook op doordeweekse dagelijkse basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:12 



 
Profiel   

Een rechter zal hier zeker wel kijken naar het gewoonterecht. Een rechtszaak aanspannen is in deze situatie niet rendabel en moet je vooral voor je zelf niet willen.
Iedere juridisch adviseur zal je aanraden om je verlies te nemen en die maand extra te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:22 



 

Kan het juridisch loket geen uitsluitsel geven wat er nu precies in het contract bedoeld wordt?

Ik heb met mijn studentenkamers ook altijd de huur betaald voor de 1e van de maand. Maar met opzeggen was het een maand vooraf melden, dus als het 15 juli was per 15 augustus eruit. En niet 15 juli melden, per 1 september eruit.

Maar goed, wil je sowieso hier energie in steken of gewoon betalen en er vanaf zijn? Sowieso zou ik als stalhouder die maand wel wat duidelijker in het contract zetten, of dat een kalendermaand is of gewoon een maand. Om zulk soort gedoe te voorkomen.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-21 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:27 



 
Profiel   

Dit vind ik op woonbond.nl:

De wet bepaalt dat de opzegtermijn voor huurders gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Voor wie de huur per maand betaalt, geldt dus een opzegtermijn van één maand. Van deze wettelijke regel mag niet net nadele van de huurder worden afgeweken. De regel geldt zowel voor zelfstandige woonruimte als voor onzelfstandige woonruimte (kamers).

De opzegging is in principe per de eerste van de maand, tenzij in het huurcontract staat dat de huur ook per een andere dag kan worden opgezegd (bijvoorbeeld per de 15e, of per elke dag van de maand).

Gaat dan wel over woonruimte voor mensen, maar ok. Er wordt dus stilzwijgend uitgegaan van kalendermaanden tenzij expliciet anders genoemd is.
Niet andersom!


Laatst bijgewerkt door J_emma op 06-06-21 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:29 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Een rechter zal hier zeker wel kijken naar het gewoonterecht. Een rechtszaak aanspannen is in deze situatie niet rendabel en moet je vooral voor je zelf niet willen.
Iedere juridisch adviseur zal je aanraden om je verlies te nemen en die maand extra te betalen.

In het huurrecht is de kantonrechter bevoegd... Er is dan geen verplichte procesvertegenwoordiging en als je in je recht staat, worden de griffierechten (indien gevorderd) vaak gedragen door de wederpartij. Er zijn dus weinig kosten mee gemoeid als je in het gelijk gesteld wordt...

Hoe kom je erbij dat her gewoonterecht meegewogen wordt? Ik kan hier echt niks over vinden, hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:29 



 
Profiel   

office schreef
Gewoon de hele maand netjes betalen en vriendelijk bedanken voor de afgelopen tijd dat je bij hun mocht staan.
Het kan raar lopen in het leven en misschien komt er een tijd dat je graag terug wil naar deze stal.Nu moeilijk voor te stellen maar je weet maar nooit.


Dit dus ook idd. Voor mij zou het iig het niet waard zijn om met een nare nasmaak weg te gaan. Over een simpel woordje. Geef hem de tip mee het aan te passen in het contract omdat je het anders had begrepen (gehoopt??).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:41 



 
Profiel   

Alleen in strafzaken word het gewoonterecht nooit meegewogen, omdat dat niet mag.
In burgerzaken is het gewoonterecht meelaten wegen heel normaal en ook regelmatig terug te vinden in de jurisprudentie.

Een maand stalling betalen is goedkoper dan een rechtszaak.
Wat ik al eerder zei; je kunt op je centen willen zitten maar het wereldje is klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:45 



 
Profiel   

Ik heb het wel eens zo gedaan om bij de andere stal op de helft van de maand te komen. Zo had ik maar een halve maand dubbel.
Ik heb bij een stal wel eens een maand opzegtermijn gehad ipv een kalendermaand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:51 



 
Profiel   

imaudy schreef
Ik heb het wel eens zo gedaan om bij de andere stal op de helft van de maand te komen. Zo had ik maar een halve maand dubbel.
Ik heb bij een stal wel eens een maand opzegtermijn gehad ipv een kalendermaand.

Dan heb je gewoon een lieve stalhouder gehad die niet zakelijk bezig was.

De stalhouder van ts wil een kalendermaand stalgeld anders was ze dit topic niet begonnen denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:59 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Charaz schreef
Toen ik weleens van stal ben veranderd ging dat heel gemoedelijk, ik heb toen overlegd of ik eerder weg kon of dat ze wilde dat ik nog een maand bleef.

Ik denk dat het ook de toon is die de muziek maakt.

Je stalhouder is dan heel lief, maar niet zo zakelijk :)


Klopt helemaal, was het niet oké geweest had ik gewoon die extra maand gebleven (of betaald als ik daar asap weg wilde).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 17:17 



 
Profiel   

DromenLies schreef
Je mag in contracten de gekste dingen neerzetten, ook bv dat er geen opzegtermijn van toepassing is of als je daar niks over zegt, dan is er dus ook geen opzegtermijn. In sommige overeenkomsten is ook heel bewust gekozen voor een maand opzegtermijn, zoals bv in sommige Zzp-overeenkomsten. Wat gebruikelijk is, is niet zo relevant. Je maakt juist een contract zodat partijen van weers zijden kunnen vertrouwen op de tussen hun gemaakte afspraken. Waarschijnlijk bedoelde de stalhouder een kalendermaand op te nemen en ging hij er dus vanuit dat hij dat gedaan heeft en probeert hij dat alsnog af te dwingen.

Nee, daar zit je mis. Als er niets over staat dan val je juist terug op de wettelijke basis en dat is opzegtermijn net zo lang als de betalingstermijn en ingaande per de dag dat je uiterlijk zou moeten betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 20:19 



 
Profiel   

Zelfs zonder contract heb je inderdaad een opzegtermijn:

Citaat
Huur onbepaalde tijd

Het komt helaas vaker voor dat bij een meningsverschil een staleigenaar zijn klant meteen de deur wijst. De staleigenaar kan echter niet verwachten dat de klant ook per direct vertrekt. Indien er bij het aangaan van de huur geen contract is opgesteld, dan is de staleigenaar toch verplicht een
opzegtermijn in acht te nemen. Als het een huurovereenkomst betreft met betrekking tot een onroerende zaak, niet zijnde een woning of bedrijfsruimte, die aangegaan is voor onbepaalde tijd, dan dient er tenminste een opzegtermijn van één maand in acht genomen worden. Deze opzegtermijn geldt voor de opzegging door zowel de staleigenaar als de pensionklant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 20:37 



 
Profiel   

Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 20:45 



 
Profiel   

trysteffy schreef
Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+


Daarom mijn advies om te vragen of je een kale stal mag betalen de laatste maand. Dat scheelt jou geld, want dan betaal je wel huur maar geen voer, stal bedekking enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 21:12 



 
Profiel   

trysteffy schreef
Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+

Nou dan zit er niks anders op dat je deze maand blijft staan en per 1 juli verhuisd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 21:13 



 
Profiel   

pillow schreef
trysteffy schreef
Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+

Nou dan zit er niks anders op dat je deze maand blijft staan en per 1 juli verhuisd.



Deze maand volop betalen is totaal geen probleem maar het ging om de volgende maand natuurlijk!

MarliesV schreef
trysteffy schreef
Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+


Daarom mijn advies om te vragen of je een kale stal mag betalen de laatste maand. Dat scheelt jou geld, want dan betaal je wel huur maar geen voer, stal bedekking enz.


Ohja dat is ook een goeie idd had even dat stukje gemist wat je zei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 21:19 



 
Profiel   

Geeft niets, waren best veel reacties.

Ik zou even met de stalhouder om tafel gaan of dat mogelijk is. In overleg is vaak veel mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 21:36 



 
Profiel   

pillow schreef
trysteffy schreef
Lieve bokkers,

Ik wil hellemaal geen zaak aanspannen. Daar vind ik de staleigenaren te lief voor hoor!
En ik wil hellemaal niet met problemen weg.
Ik vroeg alleen wie dr gelijk had en hoe ik het zie dus in het contract.
Het enige wat voor mij groot belang is is het welzijn van het paard op dit moment. Staleigenaar heeft ook altijd gezegd dat ze het welzijn van het paard enorm belangrijk vind. Maar ik kan geen 2 stallingen tegelijk betalen :+

Nou dan zit er niks anders op dat je deze maand blijft staan en per 1 juli verhuisd.

Per 1 Augustus bedoel je dan. Ze heeft namelijk na de eerste van deze maand opgezegd.

Wat is de reden dat je gaat verhuizen en hoe gaat het welzijn van je paard erop vooruit ten opzichte van je huidige stalling?
Dat is dan belangrijk om mee te nemen in het gesprek met je huidige stalhouder als die ook het welzijn erg belangrijk vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 22:49 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
pillow schreef

Nou dan zit er niks anders op dat je deze maand blijft staan en per 1 juli verhuisd.

Per 1 Augustus bedoel je dan. Ze heeft namelijk na de eerste van deze maand opgezegd.

Wat is de reden dat je gaat verhuizen en hoe gaat het welzijn van je paard erop vooruit ten opzichte van je huidige stalling?
Dat is dan belangrijk om mee te nemen in het gesprek met je huidige stalhouder als die ook het welzijn erg belangrijk vindt.


Dat staat in de openingspost, paard moet langer naar buiten en dan kan op de nieuwe stal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 23:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen