Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help, ik word het erf afgezet

 
Profiel   

Lieve bokkers,

Ik zal eerst even de situatie schetsen. Ik huur een woning op een pensionstal. Het is een oudere woning (enkel glas, enkel een keuken geizer, gaskachel, zeer gedateerde keuken enz.) Ik betaalde weinig huur omdat ik daar 1 dag in de week de volledige verzorging van de paarden deed. Daarnaast huurde ik 2 grote stallen en een stal voor de Shetlander. Ik heb op het moment bij 1 van mijn merries een veulentje aan de voet. Voor de stallen betaal ik gewoon het volle stalgeld.

Sinds 1 juni hebben wij nieuwe eigenaren op de pensionstal. Ze stuurde een sms waarin ze aangaven dat de huur van 1 juni hetzelfde blijft en dat ze in juli het stalgeld gaan verhogen, maar niet wat de bedragen zouden worden.
Uiteraard moest er ook opnieuw gesproken worden over de huur van de woning omdat ik zou stoppen met mijn werkzaamheden voor de stal. Zij zijn hier overigens pas begin juni mee gekomen, toen was de huur al betaald. De huur werd 3x zoveel als ik nu betaalde voor de woning, ik heb aangegeven dat dit voor mij niet haalbaar is en dat ik dat de woning niet waard vind. Dus dat ik per 1 augustus zou vertrekken. Verder geen probleem van gemaakt.

Daarnaast hebben wij dus drie boxen. De nieuwe eigenaren zijn absoluut geen paarden mensen en de eerste week ging er dan ook heel veel mis. Daarom mesten wij zelf de stal van de merrie met het veulen en zetten we deze ook zelf binnen en buiten.

1 of 2 juni heb ik met de stal eigenaren gepraat over het helpen met buitenzetten omdat zij naast deze stal nog een ander bedrijf en een baan hebben. Ik heb toen twee dagen geholpen en aangegeven dat we voor deze week even opnieuw in overleg moesten omdat ik ook gewoon een baan heb met afspraken en dus niet alle dagen kan helpen.

Daar liep het van de week dus gelijk al fout. De eigenaar ging er van uit dat ik het een aantal dagen zou doen. Doordat de omstandig heden op mijn werk veranderde lukt het mij niet om ze te helpen. Na een miscommunicatie op maandag & dinsdag ochtend kwam hij naar me toen. Ging helemaal uit zijn plaat omdat ik me niet aan een afspraak zou houden, die we (volgens mij) niet hebben gemaakt.
Daarna heeft hij smiddags met mijn (terminaal zieke) moeder ook een aanvaring gehad. Zij komt smiddags om hem te helpen met binnenzetten ( we betalen ze hier per slot van rekening voor, dus hij moet het wel gaan leren). Hij zei dat ze maar even moest wachten want hij was in gesprek... Dit pikte mij moeder niet dus ontstond er weer een discussie.

Hierbij begon hij ook over de huur die ik betaalde en dat die belachelijk laag was dus dat ik wel voor hem kon werken. Daarnaast moesten wij ook maar gaan betalen voor het veulen want ze hadden op internet gezien dat dat normaal is. Daarnaast zei hij direct al dat we op konden donderen als het ons niet beviel.
Na de hand hebben we het wel een soort van uitgepraat. De rest van de week was het rustig.

Tot vandaag. Vanochtend kom ik op stal. Merrie helemaal overstuur, steigeren in de stal omdat iemand met voer aan komt. Conclusie, ze hebben veel te weinig gehad vanochtend.
Eerst zelf maar even gezorgd voor de paarden en daarna na de stal eigenaar aangegeven dat ze te weinig hebben.
Toen begon ze over de huur van de woning. Ik moest per 1 juli wel de huur verhoging gaan betalen. Ik heb aangegeven dat ik dat niet doe, want dat ze niet voor de eerste van juni bij mij zijn geweest over de huur verhoging. Ze gaf aan dat ik wel een beetje redelijk moest zijn want dat zij ook een grote hypotheek hadden, veel kosten bla bla.
Ik heb aangegeven dat ik heel redelijk ben. Ik ga er netjes uit, zonder moeilijk te doen, terwijl zij vele malen meer verhogen dan wettelijk toegestaan.
Ik heb ze met een potentiele huurder door mijn huis laten lopen ondanks dat ik dat niet hoef toe te staan zolang ik er woon. Maar ik heb wel gezegd dat ze niet voor de eerste van de kalender maand hebben aangegeven wat de huur verhoging is dus dat ik die verhoging niet ga betalen en dat ik heel goed weet wat mijn rechten zijn. Dan moest ik zelf alles maar gaan doen want ik betaalde zo weinig huur. Dus ik heb ze duidelijk gemaakt dat de huur van de woning en de stal huur twee aparte dingen zijn. Ik betaal ze ook apart.

Toen barste de bom, ze stonden met zijn tweeen tegen mij aan te schreeuwen. Ze zouden me vanmiddag nog van het erf aftrappen. Iemand bellen om mijn paarden te komen halen en ze met met alles van het erf zouden trappen. Nu voel ik me dus totaal niet meer veilig. Ik weet niet of ze mijn paarden nu wel of niet verzorgen en kan er dus niet van op aan dat ze morgen ochtend netjes te eten krijgen enz enz.

Respect als je dit hele verhaal hebt gelezen. Ik moest het echt even kwijt, ben ongetwijfeld ook nog dingen vergeten in het hele verhaal.
Alle hulp/tips/tricks zijn welkom. Ik ben aardig op de hoogte van mijn rechten, maar ben geen jurist.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:40 



 
Profiel   

Deze mensen hebben duidelijk geen belang bij het voortzetten van de stal zoals jij het gewend was.
Als het geen paardenmensen zijn, gaan ze nooit jouw situatie en standpunt begrijpen.
Zoek zsm iets anders, blijf daarover in overleg en zorg dat je voor einde maand weg bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:47 



 
Profiel   

Lastige situatie!
Ik zou sowieso niet bang zijn dat iemand je paarden komt ophalen want dan kan je natuurlijk gewoon de politie bellen. Goed dat je zelf al hebt aangegeven dat je weggaat. 3x de huurprijs is wel schandalig, had ik ook niet betaald. Heb je ook een nieuw huurcontract moeten tekenen?
En heb je een contract over het huren van de boxen en wat erin staat qua verzorging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:48 



 

Wijkagent inlichten dat er eea speelt? Mocht het uit de hand lopen weten ze het verhaal alvast..

Verder erg lastige situatie. Je zou nog eens de wetgeving op de mail kunnen zetten naar ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:52 



 
Profiel   

Inderdaad heb je een huurcontract en heb je rechtsbijstand? Ik zou ecen contact opnemen om dit voor te leggen te bespreken wat je rechten zijn. En buiten dat zou ik snel op zoek gaan naar een andere stalling en woning hoe moeilijk ook in deze tijd. Maar als de situatie onhoudbaar wordt heb je alleen jezelf ermee om te blijven. Desalniettemin hebben huurders volgens mij best flink wat rechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:52 



 
Profiel   

Escada schreef
Lastige situatie!
Ik zou sowieso niet bang zijn dat iemand je paarden komt ophalen want dan kan je natuurlijk gewoon de politie bellen. Goed dat je zelf al hebt aangegeven dat je weggaat. 3x de huurprijs is wel schandalig, had ik ook niet betaald. Heb je ook een nieuw huurcontract moeten tekenen?
En heb je een contract over het huren van de boxen en wat erin staat qua verzorging?


Er zijn helemaal geen contracten, maar dat betekend niet dat wij geen rechten hebben. Zowel met betrekking tot de stalhuur als de huur van de woning.

De stalhuur heb ik overigens nog steeds niet gehoord wat de verhoging gaat zijn. Daar moeten ze nog mee komen, ze willen per 1 juli verhogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:53 



 
Profiel   

Annem84 schreef
Inderdaad heb je een huurcontract en heb je rechtsbijstand? Ik zou ecen contact opnemen om dit voor te leggen te bespreken wat je rechten zijn. En buiten dat zou ik snel op zoek gaan naar een andere stalling en woning hoe moeilijk ook in deze tijd. Maar als de situatie onhoudbaar wordt heb je alleen jezelf ermee om te blijven. Desalniettemin hebben huurders volgens mij best flink wat rechten.


Ik kan terug naar mijn ouders en vanuit daar verder kijken. Ik wilde alleen met mijn paarden niet weg ivm het veulen, maar nu toch met spoed opzoek naar iets anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:55 



 
Profiel   

jee, wat een vreselijke situatie. je wordt nu echt voor het blok gezet. Ik begrijp heel goed dat je je niet veilig voelt.

Ik zou ondanks dat je echt gelijk hebt qua juridisch toch liever eieren voor mijn geld kiezen en vertrekken met je paarden. Heb je al een plek gevonden waar je heen kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:57 



 
Profiel   

verhuren ze zwart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:58 



 
Profiel   

In welke omgeving zoek je wat voor je paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:58 



 
Profiel   

Ik zou even contact opnenen met de rechtsbijstand en vervolgens eventueel met de wijkagent

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:58 



 
Profiel   

Dit zal wel niet de gewenste reactie zijn, maar ik plaats hem toch maar:



Heel eerlijk, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.

Huis met stallen verkocht.

Jij had contracten en afspraken met
de oude eigenaren. Niet met de nieuwe.
De nieuwe willen heel duidelijk niet de afspraken overnemen die je met de oude eigenaren had.

Ik weet niet hóe de boel verkocht is (met doorloop bedrijf? Was het überhaupt een bedrijf, met meer dan alleen jou als pensiongast?) maar het klinkt eigenlijk een beetje als dat je leuke onderlinge afspraken had met vorige eigenaren en niet met de huidige.


Mensen die een huis met een paar stallen kopen voor privégebruik.
En nu ineens'opgescheept' zitten met een ongewenste onderhuurder van de vorige eigenaren, die nog van alles eist ook...


Alles valt en staat met hoe eea op papier staat.

Maar ik denk echt dat je blij moet zijn dat je überhaupt nog 1 a 2 maanden krijgt om wat anders te zoeken...


Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 13-06-21 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:58 



 
Profiel   

als huurder heb je toch altijd recht op huurbescherming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:01 



 
Profiel   

Afspraken niet op papier kunnen best rechtsgeldig zijn in sommige gevallen.
De vraag is of je de strijd aan wil gaan, want je dieren zullen er waarschijnlijk onder lijden. En als je wint, zit je met een stalhouder die nog steeds niet om jouw dieren geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:04 



 
Profiel   

Daan13 schreef
In welke omgeving zoek je wat voor je paarden?


Ze verhuren niet zwart. Ik zoek in de omgeving van Putten/Ermelo/Harderwijk eventueel aan die kant van Amersfoort kan ook nog.

Femke_Tweety schreef
Dit zal wel niet de gewenste reactie zijn, maar ik plaats hem toch maar:



Heel eerlijk, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.

Huis met stallen verkocht.

Jij had contracten en afspraken met
de oude eigenaren. Niet met de nieuwe.
De nieuwe willen heel duidelijk niet de afspraken overnemen die je met de oude eigenaren had.

Ik weet niet hóe de boel verkocht is (met doorloop bedrijf) maar het klinkt eigenlijk een beetje als dat je leuke onderlinge afspraken had met vorige eigenaren en niet met de huidige.


Mensen die een huis met een paar stallen kopen voor privégebruik.
En nu ineens'opgescheept' zitten met een ongewenste onderhuurder van de vorige eigenaren, die nog van alles eist ook...


Alles valt en staat met hoe eea op papier staat.

Maar ik denk echt dat je blij moet zijn dat je überhaupt nog 1 a 2 maanden krijgt om wat anders te zoeken...


Het gaat in dit geval wel om een bedrijf. Dus niet een huis met stallen, maar een pensionstal met 30 stallen, schuren (met andere huurders) een bedrijfswoning en een plattelandswoning. De andere helft van de woning is al verhuurd aan iemand anders. Het is verkocht met doorlopend bedrijf, dus inclusief pensionklanten enz.
In eerste instantie wilde ze mij dus wel als huurder overnemen, daarom heb ik in juni ook huur aan hun betaald. Echter ga ik een huur verhoging van 300% niet betalen.


Dammie schreef
Afspraken niet op papier kunnen best rechtsgeldig zijn in sommige gevallen.
De vraag is of je de strijd aan wil gaan, want je dieren zullen er waarschijnlijk onder lijden. En als je wint, zit je met een stalhouder die nog steeds niet om jouw dieren geeft.


Ik was zeker niet van plan om de strijd aan te gaan, daarom heb ik vanaf dag 1 meegewerkt. Het enige wat ik niet ging doen was de huur verhoging al betalen in juli gezien ze daar gewoon echt te laat mee zijn gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:06 



 
Profiel   

Ik ben geen jurist.
Maar ik denk het niet altijd.

Als je zonder íets op papier bij iemand op het erf woont en wat klusjes doet, in een soort goed onderling overleg, dénk ik niet dat dat automatisch doorloopt bij verkoop van het gebeuren.

Ts is officieel geen huurder, er staat niets op papier.


Zou wel een raar verhaal worden ook voor de nieuwe eigenaren.
Stel dat iemand in het huis een kamer zou bewonen en die beroept zich -zonder enig contract- op huurrecht, dan kunnen ze er zelf niet eens in.


Dit is het nadeel van onderlinge afspraken, zonder dat t op papier staat.


In zekere zin zou je ts zelfs als kraker kunnen zien...


Ik ben heel benieuwd hoe dit juridisch zit.
Maar ik denk echt niet dat ts veel rechten heeft hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:07 



 
Profiel   

Jij kunt (neem ik aan) middels afschriften aantonen dat je al die tijd dat je daar woont gewoon huur hebt betaald. Huur kunnen zij niet zomaar verhogen. Dat kan maar met zoveel procent per jaar en afspraken die gemaakt zijn met oude verhuurders blijven ongewijzigd met nieuwe verhuurders die kunnen zij niet zomaar gaan veranderen. En bovendien als je langer dan drie maanden daar woont bouw je sowieso rechten op en kunnen ze je niet zomaar het terrein af trappen.

Sterker nog je kunt ze het leven helemaal zuur maken door gebruik te maken van het punten systeem van de huurcomissie. Zeker als zij de huur opeens belachelijk veel gaan verhogen kunnen ze terug gefloten worden door de huurcomissie. Willen ze die huurverhoging toch door douwen zullen ze jouw woning volledig moeten gaan moderniseren. Wat ze niet gaan doen want dat kost geld en ze willen jou er uit hebben en niet het aantrekkelijk maken om te blijven.

Als ze je paarden aanraken en laten ophalen maken ze zich schuldig aan verduistering en kan je de politie er bij halen. En kun je een schadevergoeding eisen van heeeul veeeulll geld als zij weigeren je of beweren je paarden niet terug te kunnen geven.

Kortom zij hebben geen poot om op te staan het zijn loze dreigementen. Of die mensen zijn zo stom als het achtereind van een varken.


(kleine tip ga kwitanties eisen van elke betaling die je maakt aan ze)


Laatst bijgewerkt door Absolem op 13-06-21 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:08 



 
Profiel   

Wanneer dit in Nederland is en ze kan aantonen dat ze huurt dan heeft ze zeker wel een poot om op te staan . Edit , ze mogen de huur niet zomaar verhogen met deze bedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:09 



 
Profiel   

Ik mag aannemen dat je de huur niet contant betaald toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:18 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ik mag aannemen dat je de huur niet contant betaald toch?


Nee zeker niet. Ik maak het elke maand netjes per bank over

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:20 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Ineke2 schreef
Ik mag aannemen dat je de huur niet contant betaald toch?


Nee zeker niet. Ik maak het elke maand netjes per bank over



Ah nou zie mijn vorige post.

Je zit dan gewoon goed.
Loze dreigementen die zij niet uit kunnen voeren.
Rustig achterover zitten. Even de wijkagent inlichten of eventueel de politie. En als ze met die huur verhoging aankomen vertel je het verhaal van de huurcomissie. Of je schakelt de huurcomissie gewoon in.

No stress :(:)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:22 



 
Profiel   

Dan kun je in ieder geval aantonen dat je er al langere tijd woont.
Ivm je paarden en de verzorging daarvan zou ik wel op zoek gaan naar een andere plek. Jammer dat het zo verloopt zeg.
Tot die tijd misschien wel een melding maken bij de wijkagent zodat die weet dat dit gaande is en eventueel juridisch advies inwinnen bij het juridisch loket.

Over de huurverhoging, daar hoef je niet in mee te gaan. De tip van de huurcommissie is zeker een goede :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:25 



 
Profiel   

- Van je af laten glijden
- Niet meer betalen dan wettelijke huurverhoging
- Snel op zoek naar een nieuwe plek

Jammer dat het zo gaat :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:31 



 
Profiel   

Mensen, geloof me...
Je kunt je wel proberen te gaan beroepen op huurderbesxherming etc, maar daar heb je in dit geval niks aan.
Ja, je hebt er op papier wel wat aan en je zou het wellicht nog voor elkaar krijgen om te mogen blijven, maar de vraag is of je dat moet willen.
Je woont op hetzelfde terrein, jouw woongenot gaat ontzettend aangetast worden en dat is nog los van het gevoel van onveiligheid over je levende have die je op het terrein hebt.
Dit moet je gewoon niet willen.
Ook al zou je winnen, je zit daar nooit meer rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:32 



 
Profiel   

Jawel, je hebt er wel wat aan? Je wil ook niet onverwacht met je paarden op straat gezet worden. Voor de rest gewoon snel op zoek naar iets nieuws ja
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen