Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard schade gemaakt aan voertuig bij inladen

 
Profiel   

Lijkt mij ook dat jij idd verantwoordelijk bent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:34 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af of het verschil maakt wie hem vast had.

Want ben je ook verantwoordelijk voor wat je paard doet als hij elders in training staat?
Is dit dan ook niet vergelijkbaar?

Heb je hem zelf vast zal het anders zijn weer. Denk ik.

Maar ik zou ook zeggen laat de verzekering het maar uitvechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:38 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik vraag me ook af of het verschil maakt wie hem vast had.

Want ben je ook verantwoordelijk voor wat je paard doet als hij elders in training staat?
Is dit dan ook niet vergelijkbaar?


Heb je hem zelf vast zal het anders zijn weer. Denk ik.

Maar ik zou ook zeggen laat de verzekering het maar uitvechten.


Maar dat is toch ook zo? Als ik met mijn verzorgpaard bezig ben, de eigenaresse zit thuis, paard maakt schade aan wat dan ook (auto's die geparkeerd staan, ik val er af en ben gewond) dan is de eigenaresse alsnog aansprakelijk. Ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:51 



 
Profiel   

In hoeverre je volledig of gedeeltelijk verantwoordelijk bent hangt ook van de situatie af

Als de bijrijder schade veroorzaakt, 30 jaar oud is en jullie duidelijke afspraken hebben en zij iets doet wat tegen de afspraken in is ben je niet voor de hele schade verantwoordelijk. Dan is bijrijder wel degelijk gedeeltelijk verantwoordelijk.

Zo ook in deze situatie, stel de vervoerder laad zelf het paard op en het gaat mis dan heeft die ook een stukje aansprakelijkheid lijkt mij. Van iemand die bedrijfsmatig paarden vervoerd mag je verwachten dat deze daar veel ervaring in heeft en weet van de hoed en de rand. Hij heeft ook een bedrijfsrisico.
TS koopt een stukje risico af door een professional in te huren.

Maar als TS het per se zelf wilde doen ligt het natuurlijk weer anders. Kortom het is zo simpel nog niet omdat we niet precies weten wat er is gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:59 



 
Profiel   

Lees deze link even daar staat je antwoord. Misschien voor anderen ook goed om eens te lezen hoe dit nou zit : C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:01 



 
Profiel   

Ik denk wel dat dat er vanaf kan hangen wat het bedrijf precies aanbied? Want je bent inderdaad bijna altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je paard maar als je je paard uit handen geeft aan een professional kunnen daar wel uitzonderingen op zijn. Tenminste zo heb ik dat altijd begrepen van mijn instructeur, die extra verzekeringen heeft afgesloten voor zijn bedrijfsmatige activiteiten (Hij werkt wel alleen in Nederland dus ik weet niet of dat in België ook zo is). Ik denk dat het dus wel invloed kan hebben als het bedrijf dus je paard inlaad en dat ook expliciet onderdeel is van de dienst of dat je gewoon zelf je paard laad en het bedrijf echt enkel een taxi is.

@Marjo: maar het is wel een verschil of je een bijrijder bent die gewoon op het paard rijdt en daar misschien zelfs een kleine vergoeding voor betaald of dat je een professional ben ingehuurt om het gedrag van je paard te verbeteren. Als je als bedrijf trailer laden/trailer training als dienst aan bied dan mag je als eigenaar toch verwachten dat je een prof hebt ingehuurd die het niet laat escaleren.


Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-06-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:02 



 
Profiel   

Lijkt mij dat jij gewoon verantwoordelijk bent. Er wordt niet voor niets vaak borg gevraagd. Als er dan schade is krijg je het bedrag van de borg alzo niet terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:04 



 
Profiel   

liedje89 schreef
Ik denk wel dat dat er vanaf kan hangen wat het bedrijf precies aanbied? Want je bent inderdaad bijna altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je paard maar als je je paard uit handen geeft aan een professional kunnen daar wel uitzonderingen op zijn. Tenminste zo heb ik dat altijd begrepen van mijn instructeur die extra verzekeringen heeft afgesloten voor zijn bedrijfsmatige activiteiten (Hij werkt wel alleen in Nederland dus ik weet niet of dat in België ook zo is). Ik denk dat het dus wel invloed kan hebben als het bedrijf dus je paard inlaad en dat ook expliciet onderdeel is van de dienst of dat je gewoon zelf je paard laad en het bedrijf echt enkel een taxi is.

@Marjo: maar het is wel een verschil of je een bijrijder bent die gewoon op het paard rijdt en daar misschien zelfs een kleine vergoeding voor betaald of dat je een professional ben ingehuurt om het gedrag van je paard te verbeteren. Als je als bedrijf trailer laden/trailer training als dienst aan bied dan mag je als eigenaar toch verwachten dat je een prof hebt ingehuurd die het niet laat escaleren.


Dat klopt, alleen als ik de berichten van TS zo lees is er niets afgesproken, geen contract getekend of wat dan ook. Dus ik kan me voorstellen dat het dan toch heel anders ligt :)

In ieder geval, beter om even contact op te nemen met de rechtsbijstand of juridisch loket. Ik denk dat die er meer verstand van hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:05 



 
Profiel   

Marjo schreef
DuoPenotti schreef
Ik vraag me ook af of het verschil maakt wie hem vast had.

Want ben je ook verantwoordelijk voor wat je paard doet als hij elders in training staat?
Is dit dan ook niet vergelijkbaar?


Heb je hem zelf vast zal het anders zijn weer. Denk ik.

Maar ik zou ook zeggen laat de verzekering het maar uitvechten.


Maar dat is toch ook zo? Als ik met mijn verzorgpaard bezig ben, de eigenaresse zit thuis, paard maakt schade aan wat dan ook (auto's die geparkeerd staan, ik val er af en ben gewond) dan is de eigenaresse alsnog aansprakelijk. Ik niet.

Jij bent geen beroepsmatige ruiter.
Ik vraag mij af als ik mijn paard naar een trainings stal ben hoe dat zit.
Neem aan dan anders.

Hier gaat het ook om een bedrijf dat paarden vervoert. Niet een stal genoot.
Kan me wel voorstellen dat het nog uitmaakt wie het paard vast had.

Maar het zijn voor mij idd vragen. Geen antwoorden dus Ts heeft er niets aan. Maar kan ze misschien wel op doorvragen bij de verzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:07 



 
Profiel   

Marjo schreef
Dat klopt, alleen als ik de berichten van TS zo lees is er niets afgesproken, geen contract getekend of wat dan ook. Dus ik kan me voorstellen dat het dan toch heel anders ligt :)

In ieder geval, beter om even contact op te nemen met de rechtsbijstand of juridisch loket. Ik denk dat die er meer verstand van hebben :)


Ik sluit ook niet voor iedere les een contract af met mijn instructeur en ik betaald ook contant, dat betekend niet dat hij ineens geen prof meer is waarvan ik een bepaald niveau van expertise mag verwachten. Het is gewoon een bedrijf wat deze dienst aanbied.

Ik bedoel meer te zeggen als het bedrijf het paard ook geladen heeft is het misschien nuttig om nog rechtsbijstand te zoeken. Als TS zelf geladen heeft dan kan ik me niet voorstellen dat dat veel zin heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:21 



 
Profiel   

Ik zou hiervoor juridische hulp inschakelen, maar in NL is het wel zo dat je als eigenaar van je paard automatisch verantwoordelijk bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:32 



 
Profiel   

Marjo schreef
liedje89 schreef
Ik denk wel dat dat er vanaf kan hangen wat het bedrijf precies aanbied? Want je bent inderdaad bijna altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je paard maar als je je paard uit handen geeft aan een professional kunnen daar wel uitzonderingen op zijn. Tenminste zo heb ik dat altijd begrepen van mijn instructeur die extra verzekeringen heeft afgesloten voor zijn bedrijfsmatige activiteiten (Hij werkt wel alleen in Nederland dus ik weet niet of dat in België ook zo is). Ik denk dat het dus wel invloed kan hebben als het bedrijf dus je paard inlaad en dat ook expliciet onderdeel is van de dienst of dat je gewoon zelf je paard laad en het bedrijf echt enkel een taxi is.

@Marjo: maar het is wel een verschil of je een bijrijder bent die gewoon op het paard rijdt en daar misschien zelfs een kleine vergoeding voor betaald of dat je een professional ben ingehuurt om het gedrag van je paard te verbeteren. Als je als bedrijf trailer laden/trailer training als dienst aan bied dan mag je als eigenaar toch verwachten dat je een prof hebt ingehuurd die het niet laat escaleren.


Dat klopt, alleen als ik de berichten van TS zo lees is er niets afgesproken, geen contract getekend of wat dan ook. Dus ik kan me voorstellen dat het dan toch heel anders ligt :)

In ieder geval, beter om even contact op te nemen met de rechtsbijstand of juridisch loket. Ik denk dat die er meer verstand van hebben :)


en dat is beetje raar, want als je paardentaxi.be bekijkt, en als je ziet wat voor papieren ze nodig heeft om ander mans paarden te vervoeren en de documenten per rit etc. betwijfel ik of deze vervoerder wel beschikt over de juiste papieren/vergunningen....


Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:49 



 
Profiel   

Is er nou niemand die de moeite neemt om het artikel eens te lezen? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:51 



 
Profiel   

LDRD schreef
Is er nou niemand die de moeite neemt om het artikel eens te lezen? :?

Staat daar ook in hoe het met verzekering in België is geregeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:55 



 
Profiel   

Nee, dat is Nederlands recht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:55 



 
Profiel   

TS, tussen de regels door meen ik te lezen dat jij Belgische bent en een Nederlands bedrijf ingeschakeld hebt, klopt dat? Ik vraag me af welke verzekeringsregels dan van toepassing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:56 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Bij mijn weten is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor schade die zijn/haar dier maakt


Klopt. Deze schade valt onder de ‘gewone’ burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering. Als eigenaar van een huisdier ben je aansprakelijk voor schade die het huisdier maakt. Zo is de wet in NL maar ook in Belgie. Een BA is in Belgie verplicht af te sluiten. De kans is groot dat je gewoon verzekerd bent voor deze schade, afhankelijk van je polis natuurlijk


Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-06-21 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:56 



 
Profiel   

LDRD schreef
Nee, dat is Nederlands recht.

En Ts is van België .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:57 



 
Profiel   

Dan heeft zij er niks aan, maar de NL'ers wel. Moeite van het lezen waard. Zo zonde altijd als er zoveel reacties zijn waar weinig van klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:00 



 
Profiel   

Belgisch en Nederlands recht is echt een groot verschil.
Hebben jullie in België een plek waar je dit soort rechtsvragen kunt stellen?
In Nederland hebben we die wel, maar met dat antwoord zal je denk ik niets kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:11 



 
Profiel   

In België zijn paarden niet mee verzekerd in de BA verzekering of familiale verzekering zoals wij dit noemen.Huisdieren wel en bij mijn familiale vallen pony's daar ook onder.
Paarden,vanaf 1,48m,niet dus daar heb je een aparte verzekering voor nodig.Deze is echter niet verplicht.
Maakt je paard schade,zal je deze dus zelf moeten betalen.

Mocht ik een paardentransport bedrijfje uitbaten,zou ik me toch wel verzekeren voor schade door andermans paarden.Je weet dat dit kan gebeuren.

Edit:familiale BA verzekering is in België ook niet verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:13 



 
Profiel   

Hoe het in de wet staat weet ik niet.

Maar ik vind het gewoon goed fatsoen als jouw paard schade aanbrengt bij een ander om dan of via je verzekering of via zelf betalen de schade te vergoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:15 



 
Profiel   

Lang geleden een paard van ons op de motorkap van een auto gaan zitten, kon die niet tegen :+
Is gewoon via WA verzekerd, paarden vallen ook onder de huisdieren(in Nederland dan he)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:27 



 
Profiel   

Dekt mijn aansprakelijkheidsverzekering de schade die mijn paard heeft aangebracht?
Een andere veelvoorkomende vraag omtrent aansprakelijkheid is de vraag of de schade die door het paard wordt aangebracht valt onder de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren? Helaas kunnen ook wij u hier geen eenduidig antwoord op geven. Schade die door huisdieren wordt aangebracht aan derden kunt u verhalen op uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Maar is uw paard daadwerkelijk een huisdier? En belangrijker nog: hoe ziet uw verzekeraar dit? Wanneer uw verzekeraar uw paard niet als huisdier ziet, heeft u geen verzekering voor uw paard.

Dit vond ik nog op een verzekerings website, je eigen verzekering raadplegen dus, de onze zag het wel als huisdier, maar dit is inmiddels wel 25 jaar geleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:31 



 
Profiel   

Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!


De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

Basisprincipe

Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

Aansprakelijkheid

In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Verzekeringen

Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen