Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips voor aankoop B-vrachtwagen

 
Profiel   

Ha bokkers,

Binnenkort verhuis ik mijn paard naar een andere stal. Dan wil ik graag een kleine vrachtwagen kopen voor het vervoer van mijn paard, omdat op de nieuwe stal weinig uitrijdmogelijkheden zijn.

Ik heb alleen een B-rijbewijs. Ik wil ook uitsluitend 1 paard vervoeren; paard (ruin) weegt ongeveer 600kg. Ik wil geen trailer; heb daarmee teveel mis zien gaan. Ik hoef niet heel veel mee te nemen onderweg behalve paard (haha) met zadel etcetera en twee personen. Ik hoef niet in de vrachtwagen te slapen oid.

Willen jullie mij tips geven:
- merken trucks die jullie zouden adviseren of juist niet,
- handelaren waar jullie goede ervaringen mee hebben of juist niet,
- welke vrachtwagens zijn robuust genoeg, maar niet te zwaar,
- zijn er extra zaken (camera's, beveiligingen etc) die ik zou moeten willen of juist niet,
- hoe oud maximaal?
- hoeveel kilometers maximaal?
- welke prijscategorie? (Ik hoef niet per se duur of goedkoop, ik wil gewoon value for money en tweedehands is prima)
- andere tips?

Ik zoek de hele avond al op het forum maar vind vooral discussies over B- of C-vrachtwagens (c hoef ik niet want wil maar 1 paard vervoeren) en discussies over toegestaan gewicht (voor mij alleen relevant als er vrachtwagentjes blijken te zijn die in de praktijk door bouw of extra's feitelijk al te zwaar zijn zonder dat ze beladen zijn).

Heel veel dank alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 23:27 



 
Profiel   

Voor een goede wagen tik je minimaal 20k af...
En zet het wagentje op de weegbrug zodat je zeker weet wat erin mag, het liefste met een volle tank en evt volle watertank.

En wat ik persoonlijk doe: laat hem checken door je eigen garage, dat je niet ineens voor onverwachte verrassingen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 23:44 



 
Profiel   

Inderdaad weegbrug. Meeste zogenaamde B vrachtwagens is qua gewicht mee gerommeld. Als er dan op papier al voldoende laadvermogen overblijft voor 2 passagiers en 1 paard (en dat is meestal al niet het geval) dan is in de praktijk het laadvermogen al aardig opgesnoept door een inbouwpakket dat er later ingekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 06:58 



 
Profiel   

1 paard lukt meestal wel.
Die recentere zijn strontduur voor hetgeen je krijgt vind ik, ook omdat die dikwijls op een spiksplinternieuw chassis gebouwd zijn wat nergens voor nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 08:54 



 
Profiel   

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... achtwagen/

Zo eentje bv, zou, als je hem laat wegen, voor 1 paard mee te nemen, wel eens heel interessant kunnen zijn.
2 paarden is een utopie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 08:57 



 
Profiel   

s0173957 schreef
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... achtwagen/

Zo eentje bv, zou, als je hem laat wegen, voor 1 paard mee te nemen, wel eens heel interessant kunnen zijn.
2 paarden is een utopie.


Die advertentie had ik op Facebook ook al voorbij zien komen.
Maar nergens (een foto van) het kenteken. Dus misschien zelfs op papier niet genoeg laadgewicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:00 



 
Profiel   

Het belangrijkste is imo dat het een professioneel gebouwde wagen is en niet het werk van een klusser.
Qua opties is een achteruitrijcamera wel fijn, maar dan liefst een ingebouwde en niet eentje met een opbouwscherm.
Best eens gaan proefrijden met een paard erin zodat je een idee hebt van de stabiliteit. Waarschijnlijk zal de verkoper jou niet laten rijden met het paard erin, maar je kan bv vragen dat de verkoper dan rijdt en jou daarna met de lege wagen laat rijden.
Hou er wel rekening mee dat voor die wagens 2dehands een flinke prijs gevraagd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:23 



 
Profiel   

Ik denk dat je beter 500 euro van je budget kunt aftrekken, een dag opofferen en even je BE rijbewijs halen. Je keuze in (goede, degelijke) vrachtwagens wordt dan veel groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:40 



 
Profiel   

BE? je zal toch C moeten halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:48 



 
Profiel   

welmoedz schreef
Ik denk dat je beter 500 euro van je budget kunt aftrekken, een dag opofferen en even je BE rijbewijs halen. Je keuze in (goede, degelijke) vrachtwagens wordt dan veel groter.


BE rijbewijs heeft niets te maken met vrachtwagens hoor, daar moet je een C rijbewijs voor hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:52 



 
Profiel   

ik zou (naast de punten die je zelf al aanhaalde in je post) ook letten op de manier waarop de vrachtwagen is gebouwd. Ik heb het dan niet over de Anemone-auto's en de andere speciaal gebouwde paardenvrachtwagens ;)

Veel van de populaire paardenvrachtwagentjes zijn omgebouwde vrachtwagentjes van koeriersbedrijven etc. Deze vrachtwagentjes hebben vaak een hogere wielbasis en zijn daardoor minder stabiel dan een origineel gebouwde paardenvrachtwagen.

Doordat de bodem van deze wagentjes ook verstevigd moet worden om het paardengewicht te kunnen dragen, komt er in de bak een vloerdikte van zo'n 10 cm bij die dus van de hoogte van de bak afgaat. De paarden moeten dan die opstap van 10 cm van de loopplank maken én tegelijkertijd ook draaien.

Als er achterin ook een zadelruimte zit, gaat er ook een flink stuk van de lengte van de bak af.

Dit alles tesamen zorgt ervoor dat deze wagentjes niet per definitie geschikt zijn voor grote(re) paarden...

Een kennis van mij kocht een dergelijke wagen voor haar 1.70 grote paard maar kon hem na een week tobben en proberen weer retour brengen omdat het paard te groot was en er letterlijk niet inkwam zonder zijn hoofd, benen en kont te stoten.


Zelf schrok ik erg van de kwaliteit van de afwerking van het interieur: de stevigheid van de balken, het tussenschot, de gebruikte veiligheidspinnen en grendels. Het was allemaal van slechte kwaliteit en de prijs van dat wagentje (tweedehands, jonggebruikt) was echt pittig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:48 



 
Profiel   

abby schreef
ik zou (naast de punten die je zelf al aanhaalde in je post) ook letten op de manier waarop de vrachtwagen is gebouwd. Ik heb het dan niet over de Anemone-auto's en de andere speciaal gebouwde paardenvrachtwagens ;)

Veel van de populaire paardenvrachtwagentjes zijn omgebouwde vrachtwagentjes van koeriersbedrijven etc. Deze vrachtwagentjes hebben vaak een hogere wielbasis en zijn daardoor minder stabiel dan een origineel gebouwde paardenvrachtwagen.

Doordat de bodem van deze wagentjes ook verstevigd moet worden om het paardengewicht te kunnen dragen, komt er in de bak een vloerdikte van zo'n 10 cm bij die dus van de hoogte van de bak afgaat. De paarden moeten dan die opstap van 10 cm van de loopplank maken én tegelijkertijd ook draaien.

Als er achterin ook een zadelruimte zit, gaat er ook een flink stuk van de lengte van de bak af.

Dit alles tesamen zorgt ervoor dat deze wagentjes niet per definitie geschikt zijn voor grote(re) paarden...

Een kennis van mij kocht een dergelijke wagen voor haar 1.70 grote paard maar kon hem na een week tobben en proberen weer retour brengen omdat het paard te groot was en er letterlijk niet inkwam zonder zijn hoofd, benen en kont te stoten.


Zelf schrok ik erg van de kwaliteit van de afwerking van het interieur: de stevigheid van de balken, het tussenschot, de gebruikte veiligheidspinnen en grendels. Het was allemaal van slechte kwaliteit en de prijs van dat wagentje (tweedehands, jonggebruikt) was echt pittig...


Die hoogte is wel echt iets om op te letten. Wij hadden ook een mooi vrachtwagentje op het oog. De binnenmaat bleek 2.10m te zijn. Voor een kleiner paardje nog te doen, voor mijn kasteel van 1.83m is dat slechts 30 cm hoger dan zijn schoft. Dat ga ik hem niet aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 11:42 



 
Profiel   

Fijn, dank voor de goede reacties! Ik heb ook een 'gebouw' van 1.75 dus de hoogte en lengte moet ik inderdaad op letten.

Om mijn neus niet te stoten wil ik sowieso een wagen die als paardentruck gebouwd is, niet iets wat omgebouwd is. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat er ook bij de gespecialiseerde horsetruck fabrikanten en leveranciers wel kwaliteitsverschil is. Iemand daar advies voor?

Voor 1 paard een c-rijbewijs halen lijkt me niet zo nodig als er degelijke horsetrucks zijn voor b-rijbewijs.

Ik neem iemand mee die veel paarden vervoert en die zal ik ook laten kijken naar de afwerking van pinnen, schot etc.

Goeie tip over de (inbouw) camera en ik had ook al bedacht dat ik graag een achteruitrij camera zou hebben.

Die van de sporthorses advertentie, is dat (Iveco) een professionele fabrikant of een omgebouwde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:22 



 
Profiel   

1 advies, koop geen zelfbouw en kijk goed wat je koopt.
Wij hebben vorig jaar een nieuwe aangeschaft omdat ik na maanden zoeken hopeloos werd door de in slechte staat verkeerende 2ehands rommel, vervelend oneerlijke verkopers en auto's die met incorrecte gegevens aangeboden worden.

Ga na een bekend adres waar je eerlijk advies krijgt en laat daar weten wat je zoekt, dan kunnen ze je vast een een goede auto helpen al staat die nu misschien niet direct op voorraad. Ik heb goede ervaringen met Anemone maar, je kan ook zeker eens contact opnemen met WW horsetrucks en Roelofsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:57 



 
Profiel   

Ik heb een Equitrek gekocht 6 jaar geleden en nog geen moment spijt van gehad. Stuur gerust een berichtje voor meer info, dan ga ik er even voor zitten om wat uit te typen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 13:06 



 
Profiel   

Onze (weliswaar C vrachtwagen) is wel een zelfbouw.
Op kleine opmerkingetjes hier en daar durf ik die gerust naast enkele 'professionele' opbouwen zetten hoor.

Equitreks zijn de enige op de markt met voldoende laadvermogen voor 2 (niet al te grote) paarden normaal.
De meest spartaans ingerichte Atom heeft een laadvermogen van 1400kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 14:10 



 
Profiel   

Wij hebben zo'n Atom. Superhandig karretje. Rijdt heel comfortabel en heel stabiel. Vooral dat laatste ben ik heel blij mee. En verrassend laag verbruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 14:56 



 
Profiel   

Equitreks zijn de enige op de markt met voldoende laadvermogen voor 2 (niet al te grote) paarden normaal. De meest spartaans ingerichte Atom heeft een laadvermogen van 1400kg.[/quote]

Sclimpre schreef
Wij hebben zo'n Atom. Superhandig karretje. Rijdt heel comfortabel en heel stabiel. Vooral dat laatste ben ik heel blij mee. En verrassend laag verbruik.


Mogen die ook nog wat gewicht trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 15:43 



 
Profiel   

Geremd 2 ton, ongeremd 750kg.
Maar wij hebben er geen trekhaak op :)
Dus geen idee hoe vlot dat rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 15:56 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
welmoedz schreef
Ik denk dat je beter 500 euro van je budget kunt aftrekken, een dag opofferen en even je BE rijbewijs halen. Je keuze in (goede, degelijke) vrachtwagens wordt dan veel groter.


BE rijbewijs heeft niets te maken met vrachtwagens hoor, daar moet je een C rijbewijs voor hebben :+

Jawel, dat kan wel alleen zijn die wagens bijna niet te koop:
https://www.trucks.nl/mercedes-benz-spr ... 6758718-vd

Je kunt ook nog op zoek naar een bus met onderbouwtrailer. Als je die goed uitzoekt, heb je ook wel voldoende laadvermogen.

Voor de rest is het al gezegd: wat je ook bekijkt; eerst wegen, dan overwegen te kopen.
[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Ik zou hier blijer van worden. Biedt meer mogelijkheden voor minder geld:
https://www.trucks.nl/daf-lf45-180-paar ... 6853228-vd
Sterker nog; het benodigde rijbewijs kost minder dan het prijsverschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:59 



 
Profiel   

ikke schreef
Ik zou hier blijer van worden. Biedt meer mogelijkheden voor minder geld:
https://www.trucks.nl/daf-lf45-180-paar ... 6853228-vd
Sterker nog; het benodigde rijbewijs kost minder dan het prijsverschil.


Maar voor 1 paard wel beetje overkill :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:12 



 
Profiel   

s0173957 schreef
ikke schreef
Ik zou hier blijer van worden. Biedt meer mogelijkheden voor minder geld:
https://www.trucks.nl/daf-lf45-180-paar ... 6853228-vd
Sterker nog; het benodigde rijbewijs kost minder dan het prijsverschil.


Maar voor 1 paard wel beetje overkill :D


Dat niet alleen, maar voor het prijsverschil kan je geen garage bouwen waar dat ding onder past.
Zo'n oud beestje laat je niet meer buitenslapen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:25 



 
Profiel   

Oud beestje?
De onze is van '93 :P
Hebben hem van 2004 en heeft idd altijd binnen gestaan.
Doe je imo ook best met een nieuwe hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:52 



 
Profiel   

Ok, ook jonge beestjes hebben graag een schuilstal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:07 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Ok, ook jonge beestjes hebben graag een schuilstal :)

De mijne is ongeveer van die leeftijd, woont bij een boer in de schuur voor 500 per jaar, inkl druppellading.


s0173957 schreef
ikke schreef
Ik zou hier blijer van worden. Biedt meer mogelijkheden voor minder geld:
https://www.trucks.nl/daf-lf45-180-paar ... 6853228-vd
Sterker nog; het benodigde rijbewijs kost minder dan het prijsverschil.


Maar voor 1 paard wel beetje overkill :D

Dat is jouw perspectief.
Ik heb zoiets voor twee paarden......
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen