Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aankoop veulen

 
Profiel   

ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:16 



 
Profiel   

friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.

Dus jij vind dierenarts kosten, enz nu al voor de koper?

Dat is bij een volwassen paard ook niet.
Oke dan zit er vaak tussen koop en levering niet zoveel tijd.
Maar ook dan zijn de kosten van bijvoorbeeld een dierenarts ook pas na levering.
Dus 1 dag voor levering word het paard kreupel is het toch echt voor de oude eigenaar.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-06-21 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:22 



 
Profiel   

dat is iig niet hoe dat gaat bij warmbloedveulens, het is normaal dat het risico en de kosten voor de fokker zijn, totdat de leeftijd van spenen en overdracht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:22 



 
Profiel   

Ik heb 2x een veulen gekocht en inderdaad enkel een aanbetaling gedaan tot het veulen klaar was voor aflevering. Voor mij is dat inderdaad de ‚normaal‘.
Echter kan ieder dat natuurlijk zelf bepalen, als de markt maar krap genoeg is dan krijg je vanzelf iemand die ook wil betalen voor de tijd dat het bij de moeder loopt. Vraag vs aanbod.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:25 



 
Profiel   

friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.


de verkoper biedt een dier aan dat nog niet geleverd kan worden, en blijft tot die datum verantwoordelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:29 



 
Profiel   

friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.

Ik heb het nog nooit meegemaakt. :=
Niet met kopen en ook niet met verkopen.

Bij volwassen paarden vind ik het anders, maar daar gaat het hier niet over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:32 



 
Profiel   

Wij verkopen regelmatig veulens. Ik vraag een aanbetaling van de helft van het aankoopbedrag. Ten laatste twee dagen voor ophalen van het veulen dient het tweede stuk betaald te worden. In het contract staat dat wij verantwoordelijk blijven tot het afspenen. Ondertussen betalen wij ook de gewone onderhoudskosten als bekappen, ontwormen en enten. Gebeurt er in de tussentijd iets met het veulen waardoor het onbruikbaar wordt of sterft, dan betalen we de gedane aanbetaling terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:33 



 
Profiel   

Bij mij blijven de kosten voor mij tot overdracht of tot ze bij mij in de opfok gaan. En 50% aanbetaling.
:=
Binnen 3 dagen betalen is ook wel erg vlot :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:35 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht, en inderdaad een bedrag aanbetaald, de risico's en onderhoud (hoefsmid/chippen/enten etc.) tot aan levering waren voor de fokker en een paar dagen voor hij werd gebracht heb ik via bank betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 08:39 



 
Profiel   

friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.


Ik weet ook niet anders dan dit. Jouw veulen, jouw kosten. Maar ik heb wel ook gezien inmiddels dat het per ras heel erg lijkt te verschillen wat gangbaar is. Dus TS misschien het handigste om daar puur naar te kijken? Wat binnen het ras/stamboek meestal gehanteerd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:05 



 
Profiel   

Wat een bijzondere voorwaarden! Daar zou ik nooit mee accoord gaan..
Ik vind 50% aanbetalen ook wel erg veel.
Ik vraag 10% ,en alle kosten zijn tot aflevering voor mij,en ja ik kom het veulen ook brengen, zo heb je als koper ook geen risico op een gewond veulen met vervoer.
( en ja,mijn veulen is ook te koop ;)


Laatst bijgewerkt door KahluaB op 29-06-21 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:05 



 
Profiel   

amyz schreef
friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.


Ik weet ook niet anders dan dit. Jouw veulen, jouw kosten. Maar ik heb wel ook gezien inmiddels dat het per ras heel erg lijkt te verschillen wat gangbaar is. Dus TS misschien het handigste om daar puur naar te kijken? Wat binnen het ras/stamboek meestal gehanteerd wordt?

maar het is nog niet jou veulen.
Dat is het pas bij levering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:06 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Ik vraag ook een aanbetaling maar tot levering is het veulen van mij en is de verantwoordelijkheid en zijn alle kosten voor mij.
Wanneer veulen niet geleverd kan worden zoals het bij overeenkomst was krijgt koper de aanbetaling terug.


Zo doe ik het ook. Aanbetaling is zekerheid voor beide partijen, verkoper weet dat het dier verkocht is, koper weet dat het dier voor hem/haar is. Maar verder zijn de kosten e.d. voor mij tot het moment van levering. Dan wordt het dier ook (volledig) betaald

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:07 



 
Profiel   

Zodra ze de dam afgaan moet er betaald zijn en is de verantwoordelijkheid en kosten voor de nieuwe eigenaar. Niet wanneer het veulen nog vier maanden bij de moeder loopt. Aanbetaling of hand geld is normaal, dit niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:24 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
friesiszwart schreef
ik vind dit normale afspraken, je koopt het veulen nu en op een leeftijd dat het veulen nog niet bij de moeder vandaan kan. Logisch dat de kosten behalve het verblijf direct voor jouw rekening zijn.

Dus jij vind dierenarts kosten, enz nu al voor de koper?

Dat is bij een volwassen paard ook niet.
Oke dan zit er vaak tussen koop en levering niet zoveel tijd.
Maar ook dan zijn de kosten van bijvoorbeeld een dierenarts ook pas na levering.
Dus 1 dag voor levering word het paard kreupel is het toch echt voor de oude eigenaar.


Je koopt het veulen toch nu al? Het kan vanwege de leeftijd nog niet bij de moeder weg en het beste voor het veulen is dat dit zo laat mogelijk zal zijn. En logisch dat zij geen verblijfskosten hiervoor rekenen althans de 1e 5 maanden. Levering is nu toch ook. Jij hebt er ook belang bij dat het veulen zo lang mogelijk bij de moeder kan blijven staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:25 



 
Profiel   

Vorig jaar 2 veulens verkocht, waarvan 1 al toen ze 4uur oud was.
We hebben een prijs afgesproken, meteen aanbetaling van 1/4de van prijs, toen bij 2 en bij 4 maanden weer 1/4 en daarna bij ophalen.
Bij overlijden zou de helft van het dan betaalde gedeelte terug gaan.
Bij onvrede van de koper over het veulen(karakter/uiterlijk), was die het bedrag kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:28 



 
Profiel   

Nee levering is niet nu! Ik heb het contract gelezen. En ook wanneer het veulen verongelukt in de komende vier maanden is het jammer maar helaas voor Ts. Geld weg. Zo wil ik ook wel fokken , enigste risico ligt dan bij koper, een fokker die dit beleid hanteert wil buiten de bevalling om alle verdere risico’s uitsluiten. Dat mag maar ik zou nooit op die manier akkoord gaan. Veulen krijgt trap van moeder en duizenden euro’s dierenarts kosten zijn ook voor koper terwijl ze onder toezicht van verkoper staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:29 



 
Profiel   

Nee je koopt het veulen nog niet.
Dat is pas bij levering. Levering is bijvoorbeeld over 5 maanden. Niet nu.
Dat je er belang bij hebt dat hij langer blijft staan is in deze logisch maar maakt verder niet uit.

Je doet nu een aanbetaling, dat geeft de verkoper garantie dat jij serieus bent en jou als koper de garantie dat hij het veulen houd tot de feitelijke verkoop.

het is niets anders dan bij een volwassen paard.
Daar zit dan misschien maar een paar dagen tussen dat je zegt ik wil hem en je aanbetaald en de feitelijke levering en dus koop.

Dit stond hier in het koopcontract toen ik mijn paard verkocht:
"Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van
de feitelijke levering."

Of dat nu 5 maanden is of een week, dat maakt niets uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:32 



 
Profiel   

Ik heb niet eens een koopcontract getekend of handgeld betaald voor mijn paard.

Ik bood wel direct aan handgeld te betalen maar die vent zei zelf als je er al zo op duikt geloof ik het wel _O- _O-

Twee maanden later werd veulen gebracht en pas alles betaald.

Kwestie van goed vertrouwen tussen koper en verkoper.

Dat een veulen dus al volledig afbetaald moet worden en op zo een korte termijn vind ik wel vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:41 



 
Profiel   

Hoi hoi. Ik heb contact gehad met de verkoper en ik heb het volgende voorgesteld: 10-25% aanbetaling, zij blijft verantwoordelijk voor hoefsmid en DA kosten tot "oplevering", pas als veulen geleverd wordt zonder bemerkingen en gebreken, wordt het restant betaald. Daarnaast terugbetaling als veulen wat mankeert (voor of bij aflevering).

Ze gaat er even over nadenken en neemt daarna weer even contact met me op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 18:02 



 
Profiel   

Heel verstandig, er kan nog veel gebeuren met een veulen.

Hier al een gehad met abces, een met een kies die eruit moest. Ik zou ook nog het veulen klinisch laten nakijken voor aflevering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 18:10 



 
Profiel   

Kiichi schreef
Hoi hoi. Ik heb contact gehad met de verkoper en ik heb het volgende voorgesteld: 10-25% aanbetaling, zij blijft verantwoordelijk voor hoefsmid en DA kosten tot "oplevering", pas als veulen geleverd wordt zonder bemerkingen en gebreken, wordt het restant betaald. Daarnaast terugbetaling als veulen wat mankeert (voor of bij aflevering).

Ze gaat er even over nadenken en neemt daarna weer even contact met me op.

Dit is een veel betere / gangbaardere afspraak bij het kopen van een veulen wat ook echt veel minder gedoe oplevert mocht er iets mis gaan in de tussentijd dat het veulen nog bij de moeder / verkoper staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 18:12 



 
Profiel   

Klichi: goed gedaan. Mochten jullie tot een overeenkomst komen op basis van deze afspraken dan Is verzekeren met 4 maanden van het veulen toch een goed idee. Mocht je veulen OCD ontwikkelen in het eerste jaar dan is de operatie verzekerd. Als je vanaf 6 maanden verzekert niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 07:40 



 
Profiel   

Ons veulen is ook verkocht, nieuwe baasjes hebben aanbetaling gedaan en de kosten zoals dierenarts/hoefsmid zijn voor de fokkers, tot hij weg gaat.
Ik vind het raar dat een nieuwe eigenaar die moet betalen als het paard niet op stal staat bij de nieuwe eigenaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 07:45 



 
Profiel   

Ik heb de meeste veulens in het najaar verkocht en daarbij ging het eigendom en het risico over op het moment van ophalen en betalen (tegelijk)
1 verkocht ik aan een stalgenoot, veulen bleef ook op dezelfde stal, die is met 6 weken verkocht en op dat moment ging ook het risico en eigendom over (voor afspenen)
De laatste die ik verkocht ging naar het buitenland, 2 weken tussen verkoop en ophalen, die is bij verkoop betaald en verzekerd door de koper en 2 weken later opgehaald.

Alles is mogelijk, net waar beide partijen zich goed bij voelen. Als het eigendom voor het afspenen overgaat naar de koper kan de koper het dier dus ook al verzekeren.

Ik liet alle veulens voor het afspenen/afleveren enten en door mijn DA op gezondheid controleren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen