Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aankoop veulen

 
Profiel   

Hai bokt,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een veulen en heb er vandaag 1 gevonden en bezocht die aan alle wensen voldoet! De mondelinge overeenkomst is gesloten. Nu heeft de verkoper een contractje opgesteld. Voor mij is het de eerste keer dat ik een veulen koop, dus ik ben benieuwd of dit gebruikelijk is:

Het veulen blijft (natuurlijk) gestald bij de moeder, kosten stalling voor verkoper, kosten hoefsmid en evt dierenarts voor koper. Binnen 3 dagen tijd moet het volledige bedrag overgemaakt worden. Medio september komt het veulen mijn kant op.

Het veulen is overigens bedoeld voor de sport (streven tot subtop).

Kosten hoefsmid en DA is dus voor mij, en het volledige aankoopbedrag moet dus binnen 3 dagen op de rekening staan (dus niet aanbetaling, maar volledige som). Is dit gebruikelijk?

Ik vind geen slechte dingen op internet over haar, we hebben leuk contact gehad, het voelt allemaal goed aan, het zag er allemaal goed uit, we mogen zo vaak komen kijken als we willen. Dus verder geen vreemde dingen.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

Alvast bedankt


ps. Contract kan evt via pb (zonder persoonsgegevens) indien nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:40 



 
Profiel   

Als er in het contract staat dat jij je geld terug krijgt als het veulen niet gezond bij jou afgeleverd wordt dan is er geen probleem lijkt mij. Maar anders zou ik niet zomaar het volledige bedrag overmaken.


Laatst bijgewerkt door Absolem op 28-06-21 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:51 



 
Profiel   

Staat er in het contract ook opgenomen dat jij een gezond veulen geleverd krijgt, dat wil zeggen zonder bemerkingen die jullie toekomstig doel in de weg staan? Anders zit je als het tegenzit straks met dierenartsrekeningen en een veulen waar iets aan mankeert.

Ik zou niet akkoord gaan met deze voorwaarden, gebruikelijk is een deel aanbetalen en de rest bij levering. Alle kosten zijn meestal ook voor de verkoper tot de levering, tenzij het veulen op jouw verzoek langer bij de verkoper blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:52 



 
Profiel   

Idd, vreemd.

Hier verkoper we vaak veulens(koudbloeden, totaal anders, maar toch), altijd voorschot bij reservering en de rest bij vertrek.
Kosten hoefsmid en da blijven voor verkoper, waarom zou een koper die het veulen nog niet heeft, dit l moeten dragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:58 



 
Profiel   

Ja, sowieso willen we inderdaad in het contract laten opnemen dat het veulen gezond en zonder bemerkingen wordt verkocht. Maar ik ben ook niet bekend met het betalen vh volledige bedrag en kosten dekken van hoefsmid en DA. Fijn dat dat niet aan mij ligt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:00 



 
Profiel   

Ik heb ook net een veulen gekocht en een contract ondertekend.
Wij hebben de helft aanbetaald en het risico blijft volledig voor de fokker. In het contract staat dat zij een gezond veulen zonder stalgebreken moet leveren. Alle kosten tot het moment van leveren zijn voor de fokker.
Mocht er tussentijds iets gebeuren met het veulen krijgen wij de aanbetaling terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:02 



 
Profiel   

Ik heb destijds 2 veulens gekocht. Betaald bij ophalen en na medische check op gezondheid. Als je een paard koopt is toch meestal betalen bij aflevering?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:03 



 
Profiel   

Dat wij ons veulen kochten betaalden we het volledige bedrag bij aflevering. Aanbetaling hoefde in ons geval niet. Kosten als smid ed kwamen voor rekening van de fokker tot aflevering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb 2 veulens gekocht toen ze nog bij de merrie stonden.
Wel een aanbetaling gedaan.
Maar tot levering waren de kosten voor fokker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:10 



 
Profiel   

Ik vraag wel een aanbetaling, maar kosten dierenarts en hoefsmid zijn tot het ophalen voor mijn rekening.

Ik zou ook niet akkoord gaan met deze voorwaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:15 



 
Profiel   

Ik vraag ook een aanbetaling maar tot levering is het veulen van mij en is de verantwoordelijkheid en zijn alle kosten voor mij.
Wanneer veulen niet geleverd kan worden zoals het bij overeenkomst was krijgt koper de aanbetaling terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:19 



 

Lijkt me ook vreemd dat je de verzorging zelf moet gaan betalen. Heb het nog niet eerder gehoord in elk geval :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:41 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Ik vraag ook een aanbetaling maar tot levering is het veulen van mij en is de verantwoordelijkheid en zijn alle kosten voor mij.
Wanneer veulen niet geleverd kan worden zoals het bij overeenkomst was krijgt koper de aanbetaling terug.


Volgens mij is dit ook de normale gang van zaken.

Ik zou in geen geval het volledige bedrag betalen en zeker geen onkosten.
Als ze daar niet mee akkoord gaan dan zou ik verder kijken.
Er zijn zoveel veulens te koop . Dan komt er vast en zeker wel een ander veulen op je pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 21:58 



 
Profiel   

Wanneer we veulens kochten betaalden we handgeld en kwamen we een paar maanden later het veulen halen na check door dierenarts. Alle kosten zijn voor de fokker tot een half jaar oud. Hoefsmid heb ik geen probleem mee maar da kosten zijn voor eigenaar, ik zou hier nooit mee akkoord gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 22:32 



 

Ik ging niet met deze voorwaarden akkoord.
Een aanbetaling prima, maar het gehele bedrag zou ik niet betalen.
Kosten voor da en hoefsmid tot levering voor verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 23:14 



 
Profiel   

Hallo TS,

Ook ik heb een week geleden een veulen gekocht. Hierbij is ook een contract opgesteld.
Hierin staat dat ik een aanbetaling moet doen van 25%, de overige 75% wordt betaald bij ophalen (in mijn geval wordt het veulen gebracht). Alle kosten zijn in de tijd dat ze bij de fokker staat voor de fokker.

Ook staat daarin dat het veulen gezond zal zijn bij levering. Er staat zelfs in het contract dat als het veulen binnen een half jaar dat ze bij mij staat ziek is, en er geconstateerd kan worden dat dit al was bij de fokker de koop ontbonden wordt. Ook als het veulen ziek is bij levering, of in het ergste geval overlijd als ze nog bij de fokker staat krijg ik mijn aanbetaling terug.

Uiteraard staat er ook in dat als ik afzie van de verkoop ik de aanbetaling niet terug krijg (logisch).

Als je wil kan ik je het contract mailen via PB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 23:44 



 
Profiel   

Ik denk dat het verschil zit in reserveren of kopen.
Bij een veulen is het gebruikelijk om te reserveren. Je spreekt een prijs, aanbetaling, en ophaaldatum af. De ophaaldatum is pas het daadwerkelijke moment van leveren en dan pas wordt de koop gesloten. Tot die tijd is het veulen gereserveerd, maar nog onder verantwoordelijkheid (en kosten) van verkoper. Mocht het veulen overlijden, gaat de aanbetaling terug naar koper.
Dit principe kan natuurlijk ook met volwassen paarden.
Een veulen kopen, dus volledig betalen en vanaf dan de kosten dragen en risico tot ophaaldatum kan ook. Maar is niet gebruikelijk. Dat is meer iets voor een volwassen paard wat nog even een maand daar op stal blijft bijvoorbeeld. Ik zou dit persoonlijk nooit met een veulen afspreken en vind dit een bijzondere gang van zaken. Maar dat ik iets bijzonder vind, betekent niet dat dit ook zo is.
Ik denk dat met zulke aankopen het vertrouwen in beide partijen er sowieso moet zijn, en daarin moet het mogelijk zijn om hierin te communiceren met elkaar. Mijn advies is dus met de verkoper in gesprek gaan. Er moet een contact komen met afspraken waar beide partijen een goed vertrouwd gevoel bij hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 00:02 



 
Profiel   

Wij hebben ons veulen ook al verkocht, gaat in sept weg. Hier hebben we een aanbetaling gekregen en de rest van het bedrag betalen ze bij ophalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:38 



 
Profiel   

Renske_W schreef
Ik vraag wel een aanbetaling, maar kosten dierenarts en hoefsmid zijn tot het ophalen voor mijn rekening.

Ik zou ook niet akkoord gaan met deze voorwaarden.



zo gaat het hier ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:42 



 
Profiel   

Hier ook altijd een aanbetaling gevraagd en de rest bij ophalen. Tot die tijd is het veulen van mij en betaal ik alle kosten.
Raar verhaal hoor. Is het een ervaren fokker of een particulier die een keer een veulen heeft gefokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:46 



 
Profiel   

bijzonder, maar een verkoper kan natuurlijk van alles in een contract zetten. het is aan jou om er wel of niet mee akkoord te gaan. Ik zou dat dus niet doen.
gedeelte aanbetalen prima, maar verder kosten voor hoefsmid (waarschijnlijk maar 1 keer) en dierenarts (chippen??) voor de fokker. Doet zij het veulen ook registreren en paspoort aanvragen? of zijn die kosten ook voor jou.

Ik hoop dat je er uit komt met de verkoper. Veel geluk met je veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:51 



 
Profiel   

en wat als er een ongeluk is en je bent duizenden euro's kwijt aan dierenarts en het veulen is gehavend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:54 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
en wat als er een ongeluk is en je bent duizenden euro's kwijt aan dierenarts en het veulen is gehavend?


Precies. Of overlijdt.
Ik denk dat dit een recept is voor veel gedoe en gezeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 06:57 



 
Profiel   

Gebruikelijk is een aanbetaling idd en het veulen is pas geleverd als je hem ophaalt.
Ik kan wel adviseren om een veulenverzekering vanaf 4 maanden af te sluiten (of in ieder geval voor de 6e maand). Als je veulen OCD krijgt is de operatie verzekerd.(Equipe). Verder natuurlijk alle ziektekosten en ongelukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 07:14 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Ik ga even kijken of ik wat kan bespreken met de verkoper.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 07:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen