Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
tamary schreef:Lithium wordt gewonnen in o.a. zuid amerika en de lokale bevolking + natuurgebieden die er boven op liggen krijgen daar zware klappen van alleen al van de dalende grondwaterstand ook al zouden de mijnbouwbedrijven een grondwaterlaag daar onder aanboren, de hele stapel laagjes grondsoort en grondwater zakt in en niet op een gelijk niveau. (bye bye flamingo's en wat er nog meer rondloopt/fladdert daar en de lokale bevolking wordt ook genegeeerd). Je kan niet milieuvriendelijk rijden op fossiel of electrisch. Ergens zal er een ecosysteem en kleine(re) groep zelfredzame mensen kapot moeten om dat mogelijk te maken.
[ Video ]
En qua zonnepanelen om je auto op te laden : Dan moet je die wel overdag aan je panelen hangen, anders moet je een 2e accupakket kopen en zelf kunnen wisselen (kan niet, kost nog meer grondstoffen en is pittig zwaar). Je hebt enkel stroom over als je produceerd (overdag dus) EN minder gebruikt op dat moment dan je panelen maken. Zonder zon (dus 's nachts!) ben je afhankelijk van een andere stroombron. Dat het nu nog een wegstrepen tegen elkaar is, is niet vol te houden als zon/wind een groter aandeel van de stroomproductie moet gaan uitmaken. Eigenlijk als je echt eco met je electrische auto wil rijden, dan moet je overdag laden aan eigen panelen en 's nachts rijden als je niet kan laden ivm geen zon en dus eigen energie productie. Teveel valkuilen en onmogelijkheden die nu gladgestreken worden door vrijwel 100% betrouwbaar stroomnet en mooie verhalen over gewoon door leven als altijd met enkel een andere energiebron.
Komt nog eens bij dat ons energienet al kraakt in zijn voegen, niet alle zonneweides kunnen worden aangesloten en de nodige grondstoffen stomweg niet beschikbaar gaan zijn voor de aantallen auto's, etc. die er van gemaakt moeten worden kijkende naar wat er nu in gebruik is. Recycling is niet (financieel) rendabel, vraagt veel energie (waar moet dat vandaan komen?!) en als je goede producten maakt zitten die grondstoffen daar voor decennia in vast. Voor recycling moeten er eerst dingen stuk om de grondstoffen er uit te kunnen halen. Daarvoor werkende apparaten inzamelen is absurd en onzinning.
8nnemiek schreef:Hybride is leuk voor de cijfers, heb je verder weinig aan, daar ben ik het helemaal mee eens. Zeker die hybride auto's zonder stekker. Daar zou ik ook nooit voor kiezen.
Lithium waar kwetsbare natuur voor moet wijken zou gewoon niet mogen inderdaad. Zelfde geldt bv voor het boren naar olie, ook daar zit een groot risico aan en zijn heel wat natuurrampen door ontstaan.
Het voordeel van lithium is dat het overal ter wereld te vinden is, en dus ook op plekken kan worden gewonnen waar je geen of veel minder schade aan de natuur toebrengt.
Helemaal milieuvriendelijk leven is haast niet mogelijk nee, dan moet je in een hutje op de hei gaan leven zonder stroom en water en met een eigen moestuin
Maar het beste uit twee kwaden kiezen ben ik dan wel helemaal voor.
Laatst nog een mooi geanimeerd filmpje tegen gekomen over de verschillen tussen EV en brandstofauto, om wat hardnekkige mythes onderuit te halen, op een humoristische manier
[ Video ]
Wat betreft zonnepanelen en overdag laden; als alle bedrijven zorgen dat ze hun daken gewoon flink vol leggen met zonnepanelen dan kunnen de werknemers die op kantoor werken gewoon vanaf hun werk laden.. en mensen die thuis werken kunnen sowieso laden via eigen panelen. En voor de rest geloof ik wel dat de thuisaccu's steeds populairder worden, die zich overdag gewoon vol laden, en 's avonds een deel van de stroom in de auto stoppen.
Citaat:During the Obama-Biden administration, hydraulic fracturing was accused of causing a number of environmental problems—faucets on fire, contamination of drinking water, etc.—but the administration’s own Environmental Protection Agency could not validate those accusations. Now Biden is planning to transition the transportation sector to electric vehicles that are powered by lithium batteries and require other critical metals where China dominates the market. Mining and processing of lithium, however, turns out to be far more environmentally harmful than what turned out to be the unfounded issues with fracking.
veerledec schreef:Hier rijden we al jaren alleen elektrisch (twee auto's en privé aangeschaft). Met 86 zonnepanelen komen we een heel eind, ook met mijn woon-werkverkeer (buiten corona om dan, en hopelijk komt dat niet meer dagelijks terug) van 100km enkele reis. Voor de trailer moeten we helaas inderdaad de bus van mijn vader nog lenen, zolang de X er nog niet is.
Silly1972 schreef:veerledec schreef:Hier rijden we al jaren alleen elektrisch (twee auto's en privé aangeschaft). Met 86 zonnepanelen komen we een heel eind, ook met mijn woon-werkverkeer (buiten corona om dan, en hopelijk komt dat niet meer dagelijks terug) van 100km enkele reis. Voor de trailer moeten we helaas inderdaad de bus van mijn vader nog lenen, zolang de X er nog niet is.
86?? Vrees dat de meeste huishoudens dat niet gaan redden (bij lange na niet zelfs)
8nnemiek schreef:Helemaal milieuvriendelijk leven is haast niet mogelijk nee, dan moet je in een hutje op de hei gaan leven zonder stroom en water en met een eigen moestuin
Maar het beste uit twee kwaden kiezen ben ik dan wel helemaal voor.
Lindor92 schreef:De benzine auto's zullen nog wel blijven. Elektrische auto's hebben geen toekomst. De accu's gaan maar even mee. Ook de productie en de vernietiging ervan zijn niet te zuinig.
En inderdaad waar wil het netbeheer het vermogen weghalen om al die auto's te laden. Laatst een andere benzine auto gekocht bij een grote en bekende dealer. Daar hadden ze geloof ik 5 oplaadpunten. Als die allemaal bezet waren viel stroom in het pand uit.
8nnemiek schreef:Je kan de transitie wel krampachtig proberen tegen te houden, maar daar los je alle milieuproblemen en vervuiling niet mee op. De olie raakt op, en ze zijn nu al op meer en meer plekken in kwetsbare natuur aan het boren naar olie. Dat moet je toch niet willen?
En nee, we zijn niet afhankelijk van olie voor onze kunststoffen. Die kunnen we prima maken van gerecycled kunststof. Niet alles, maar een groot deel wel.
Als het boren naar olie en het raffineren van die olie zou stoppen, of alleen al halveren, dan zou er enórm veel stroom vrij komen voor het laden van elektrische auto's.
Mensen denken vaak in problemen, maar is het niet veel beter om te denken in oplossingen?
Het ontwikkelen van nieuwe accu's.. het introduceren van deelauto's.. autonome taxi's.. thuiswerken.. er zijn zo veel manieren om auto's milieuvriendelijker te maken en minder auto's nodig te hebben. En die windmolens en zonnepanelen.. zo lang er geen betere energiebron ontwikkeld is moeten we het daar mee doen.
Ook daar zijn ze overigens druk mee bezig. Zo wordt er gewerkt aan warmte opslaan in gesteente voor verwarming in de winter, briljant!
8nnemiek schreef:Lindor, Tesla ontwikkelt nu al accu's die een miljoen mijl mee gaan. De gemiddelde persoon rijdt dat aantal kilometers in zijn/haar hele leven nog niet. Daarna worden ze gewoon gerecycled.
Het vermogen is ook geen probleem met hier en daar wat aanpassingen.
Als de stroom uit valt dan is er simpelweg iets verkeerd aangesloten. Daar is een goede laadpaal/meterkast gewoon op beveiligd.
8nnemiek schreef:ElCid, kijk het filmpje eens dat ik hierboven geplaatst heb. Daarin wordt de meeste kritiek die je noemt ontkracht.
ElCid schreef:8nnemiek schreef:ElCid, kijk het filmpje eens dat ik hierboven geplaatst heb. Daarin wordt de meeste kritiek die je noemt ontkracht.
Ach, voor de verkoop van producten worden waarheden wel vaker ontkracht. Mijn man zit midden in de techniek en bouw van fabrieken en machines; die geloof ik eerder dan welk propganda filmpje dan ook.
Heb te goed gezien met wat voor filmpjes we tegenwoordig voor de gek gehouden worden...... Voor verkoop en geld verdienen wordt zelden de waarheid verteld.
8nnemiek schreef:Je kan de transitie wel krampachtig proberen tegen te houden, maar daar los je alle milieuproblemen en vervuiling niet mee op. De olie raakt op, en ze zijn nu al op meer en meer plekken in kwetsbare natuur aan het boren naar olie. Dat moet je toch niet willen?
En nee, we zijn niet afhankelijk van olie voor onze kunststoffen. Die kunnen we prima maken van gerecycled kunststof. Niet alles, maar een groot deel wel.
Als het boren naar olie en het raffineren van die olie zou stoppen, of alleen al halveren, dan zou er enórm veel stroom vrij komen voor het laden van elektrische auto's.
Mensen denken vaak in problemen, maar is het niet veel beter om te denken in oplossingen?
Het ontwikkelen van nieuwe accu's.. het introduceren van deelauto's.. autonome taxi's.. thuiswerken.. er zijn zo veel manieren om auto's milieuvriendelijker te maken en minder auto's nodig te hebben. En die windmolens en zonnepanelen.. zo lang er geen betere energiebron ontwikkeld is moeten we het daar mee doen.
Ook daar zijn ze overigens druk mee bezig. Zo wordt er gewerkt aan warmte opslaan in gesteente voor verwarming in de winter, briljant!
ikke schreef:Aardig gevonden.
Even voorbij gaand aan dingen als: waar wordt plastic van gemaakt? (juist, olie) is het filmpje eigenlijk een non-discussie omdat het helemaal niet gaat over die auto maar om het veranderen van je volledige energie-systeem.
ikke schreef:Zon en wind zijn de eerste stap maar dat is echt enkel en alleen voorbereiding. Zonnepanelen en windmolens als oplossing is echt de grootste flauwekul!
Zonnepalen en windmolens hebben alleen nut op het moment dat de rest van de keten erop aangepast is en ALLE opgewekte energie ingezet wordt. Dat betekend dat een deel van die energie moet worden omgezet in bewaarbare en liefst transporteeerbare energiedragers. Accu's hebben hier op lokaal niveau wel een rolletje maar niet veel meer dan dat.
ikke schreef:Waterstof is zo'n drager die nu als Haarlemmer olie wordt gepresenteerd maar ook dat is zwaar overrated; H2 is een grondstof die het mogelijk gaat maken om er andere, vloeibare en gasvormige, energiedragers mee te maken. Energiedragers die transporteerbaar zijn en daarmee gemaakt kunnen worden op plekken waar dat simpel is.
ikke schreef:Tegen de tijd dat we daar zijn (en dan is 2050 al even geleden) ben je in de richting van de fosielvrije energie waar Vattenvall zo druk mee is.
Lees hier hoe de netwerkbedrijven het nu zien:
https://www.alliander.com/nl/nieuws/stu ... transitie/
en bedenk daarbij: je kunt over de energietransitie praten tot je een ons weegt; de netwerkbedrijven zijn DE bepalende factor in het tempo waarop de energietransitie plaats vind! Wat je ook bedenkt over die energietransitie, de energie zal verplaatst moeten worden over het elektriciteitsnetwerk. Dat netwerk zal daarop aangepast moeten zijn. Wie doen dat? Juist, de netwerkbeheerders!
ikke schreef:De overheid vindt wel dat we over negen jaar (2030) alleen maar elektrische auto's mogen kopen, maar hoe de netbeheerders al die auto's van een aansluiting en dus energie gaan voorzien, daar hebben ze geen bleek vermoeden van. Dan zijn we minimaal drie kabinetten verder en die zoeken het dan maar uit! DAT is de mentaliteit van onze overheid! En de milieuterroristen maar blèren, maar werken, ho maar.