Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 07:52

Bestaat dit tegenwoordig, en hebben hier mensen ervaring mee?

Ik gebruik voor mijn ritten altijd de auto van m'n vader. Momenteel een Mitsubishi Eclipse Cross. Hii wilt echter heel graag een volledig elektrische auto en zegt dat we tegenwoordig ook auto's zijn die 1600 kunnen trekken. Ik heb echter wel m'n vraagtekens bij of dit idd wel kan en ben daarom opzoek naar ervaringen.

Zijn er idd auto's die hiervoor in aanmerking komen? M'n trailer is 1300 kilo (geladen) en auto moet hier wel boven uit komen qua leeg gewicht.
Hoe zit het qua actie radius? Een actieradius van 480 is mooi maar wordt met trailrr wel een stuk minder neem ik aan. Even opladen met trailer en paard erachter is een scenario die niet wenselijk is ivm onrustig paard bij lang stilstaan, kleine laadplekken etc. Is het dan wel mogelijk langere afstanden ermee te rijden? Bv 1.5 uur naar een bos en dan weer terug. Ik krijg het er benauwd van dat je afhankelijk bent van zo'n laadpaal, ipv 2 tellen je tank volgooien en je kunt weer gaan...

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Want als het allemaal net niets is, kan hij net zo goed een kleinere elektrische auto aanschaffen en de trek eisen laten varen... Dan ga ik zelf wel opzoek naar een trekauto (op benzine ofzo).

Ik ben benieuwd!

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:56

Een volledig elektrische auto die 1600 mag trekken? Ik weet niet of dat echt bestaat.

Er zijn wel hybride auto's die 1500 mogen trekken maar die hebben naast een electro motor ook nog een benzine motor. Denk aan een Toyota Rav4 of een Mitsubishi Outlander.

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:14

Volgens mij mogen momenteel alleen de tesla x en mercedes dat trekken.
Anders kom je in hybride. Heb zelf een mitsubishi outlander maar de actieradius is maar ca 25 km, met trailer nog minder.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:18

Mijn buurvrouw heeft een Tesla model X. Die kan een tweepaards trekken. Echter de actie radius wordt ruim gehalveerd met de trailer er achter. Nu gaat zij maar zelden met de trailer op pad. Bijvoorbeeld ritje naar de DA, of paarden naar de zomerwei brengen. Voor nood dus prima, maar niet ideaal voor langere ritten van een uur of meer (als je ook nog terug moet).
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 12-07-21 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:19

Tesla Model Y mag 1600 kg trekken, die komt dit jaar naar Nederland. Model X mag nog meer trekken, met een range van 175 tot 250 km dacht ik.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:22

Elektrische auto's zijn enorm sterk qua trekkracht, en zijn door het accupakket al wat zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto. Daardoor hoeft het niet persé een dikke SUV te zijn. Het enige probleem is dat er nog weinig modellen zijn die echt gebouwd zijn om te trekken.
Ik zou sowieso eens kijken naar de Tesla model X. Die heeft zelfs een speciale 'trailermodus'. Er zijn volgens mij meerdere bokkers die hem hebben. Ze hebben ook een flinke actieradius (zo'n 500km waarvan er zeker 300 over blijft met een trailer), en laden enorm snel.
In twee tellen je tank vol gooien klinkt leuk, maar ook bij een benzinestation sta je een tijdje stil. Met een goede snellader bij een elektrische auto heb je er in 10 minuten tijd weer 100km actieradius bij. Voor het paard en vooral ook voor de chauffeur is het echt niet verkeerd om na 2 uur op de weg even een pauze te nemen.

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:32

We hebben een polestar 2, die mag 1500 kg trekken. Ik heb het nog niet geprobeerd… nu heb ik een ifor (920 kg gebruiksklaar) dus kan er dan ook maar 1 fjord opzetten.
Geen idee dus wat het doet met verbruik. Maar reken maar op laden onderweg. Aan een snellader langs de snelweg is hij na 30 min weer 80% vol als je nog minimaal 20% hebt bij begin van het laden. Die snellaadplaatsen zijn wel zo opgezet dat je met trailer onder de luifel past en er terecht kunt. Als er 2 plekken achter elkaar leeg zijn.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:33

Er is een auto magazine die een test heeft gedaan met de Tesla model X met een caravan er achter. Overwegend positief op de actieradius na. Die was nog minder dan ze verwacht hadden.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:37

Mijn vader heeft een Volvo V60? elektrisch gehad en daar met de caravan mee rond europa gereden geloof ik.
Weet niet hoe zwaar een caravan is tov een geladen trailer.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:46

Je kan je ook afvragen; hoe vaak rijd je met een volle trailer naar de andere kant van het land? Hoe vaak heb je echt meer dan 200 km actieradius nodig? Ga je wekelijks naar wedstrijden aan de andere kant van het land, ja dan heb je een auto nodig die dat kan. Maar als je een keer per jaar een strandrit gaat maken en de rest van het jaar rijdt je geen verre afstanden dan kun je ook bv kiezen om die ene keer per jaar een SUV op benzine te huren/lenen. Dan is een auto met een wat kleinere actieradius voor de rest van het jaar prima.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:52


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:09

Tancreda4 schreef:
Zijn er idd auto's die hiervoor in aanmerking komen? M'n trailer is 1300 kilo (geladen) en auto moet hier wel boven uit komen qua leeg gewicht.


Ik pik deze er even uit: ik begrijp dat je geen E achter B hebt, anders maakte je deze opmerking niet. De eis dat de lege auto zwaarder moet zijn dan de maximaal belaste aanhanger is echter al een paar jaar geleden vervallen. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.

In jouw geval zou ik eerder goed opletten of je niet boven de 3500 kg MTM voor de combi komt. Elektrische auto's zijn zwaar, en de MTM van een beetje e-auto (je zit in de Tesla's, Audi, Mercedes en Volvo's wil je minimaal 1500 kg kunnen trekken) komt over de 2200 kg, en de combinatie daarmee boven de 3500 kg.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:05

Audi e tron mag zelfs 1800kg trekken.
Een tesla model 3 slechts 1000kg.

In alle gevallen eventjes kenteken invoeren op de rdw website en controleren of het trekgewicht ook goed geregistreerd staat. Er zijn een hoop e auto’s in omloop met een trekhaak die alleen als fietsendrager te gebruiken is.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:06

Een Tesla X is volgens mij de enige volledige electrische auto die een 2 paards trailer mag en kan trekken. Iemand die bij mij op stal staat heeft er een en trekt hier dus hun 2 paards trailer mee, wij wonen op 550m en hebben behoorlijk kortere stijle stukken op onze oprit naar huis. Ook in de winter (lees sneeuw en ijs) heeft deze auto er geen greintje moeite mee. Enige minpunt is de prijs, en oke ik vind Tesla`s over het algemeen echt geen mooie auto`s maar dat is smaak gerelateerd natuurlijk.

Waar je wel even naar moet kijken is hoelang/ver hij kan rijden met een trailer erachter. Batterij gaat natuurlijk een stuk sneller leeg als hij moet trekken. Ik geloof dat zij er iets over 200km mee kunnen rijden, ze komen iig bij de paardenkliniek in Oslo. Zou banketstaaf zijn als je met een spoedgeval halverwege moet gaan laden natuurlijk..

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:27

8nnemiek schreef:
Elektrische auto's zijn enorm sterk qua trekkracht, en zijn door het accupakket al wat zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto. Daardoor hoeft het niet persé een dikke SUV te zijn. Het enige probleem is dat er nog weinig modellen zijn die echt gebouwd zijn om te trekken.
Ik zou sowieso eens kijken naar de Tesla model X. Die heeft zelfs een speciale 'trailermodus'. Er zijn volgens mij meerdere bokkers die hem hebben. Ze hebben ook een flinke actieradius (zo'n 500km waarvan er zeker 300 over blijft met een trailer), en laden enorm snel.
In twee tellen je tank vol gooien klinkt leuk, maar ook bij een benzinestation sta je een tijdje stil. Met een goede snellader bij een elektrische auto heb je er in 10 minuten tijd weer 100km actieradius bij. Voor het paard en vooral ook voor de chauffeur is het echt niet verkeerd om na 2 uur op de weg even een pauze te nemen.


Even reactie op die 10 minuten 100km,dat ligt wel aan de auto. Niet elke auto kan de snelheid van de laadpaal aan.

Al zal dat in het dure segment wel meevallen, mits het een nieuwer model is.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:29

Momenteel is het inderdaad alleen Tesla en Audi die opties hebben. Later dit jaar komen er veel elektrische pick-ups uit die wel echt zwaar mogen trekken (O.a. Rivian, Ford F-150 en de Cybertruck van Tesla).

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:33

Prairy schreef:
8nnemiek schreef:
Elektrische auto's zijn enorm sterk qua trekkracht, en zijn door het accupakket al wat zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto. Daardoor hoeft het niet persé een dikke SUV te zijn. Het enige probleem is dat er nog weinig modellen zijn die echt gebouwd zijn om te trekken.
Ik zou sowieso eens kijken naar de Tesla model X. Die heeft zelfs een speciale 'trailermodus'. Er zijn volgens mij meerdere bokkers die hem hebben. Ze hebben ook een flinke actieradius (zo'n 500km waarvan er zeker 300 over blijft met een trailer), en laden enorm snel.
In twee tellen je tank vol gooien klinkt leuk, maar ook bij een benzinestation sta je een tijdje stil. Met een goede snellader bij een elektrische auto heb je er in 10 minuten tijd weer 100km actieradius bij. Voor het paard en vooral ook voor de chauffeur is het echt niet verkeerd om na 2 uur op de weg even een pauze te nemen.

Even reactie op die 10 minuten 100km,dat ligt wel aan de auto. Niet elke auto kan de snelheid van de laadpaal aan.

Al zal dat in het dure segment wel meevallen, mits het een nieuwer model is.

Je hebt gelijk :j Tesla's laden met die snelheid, en de nieuwste zelfs nog sneller zag ik := Maar hoe snel andere trekauto's zoals die Polestar laden weet ik niet.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:41

Nog geen ervaring helaas, X besteld in november vorig jaar, zou er in maart zijn. Dat wordt helaas minimaal september. Maar is inderdaad de beste trekauto die er is. Nog gekeken naar de Y, maar 1600kg vind ik te krap voor een tweepaardstrailer met potentieel toch ook wel eens twee paarden erop.

Zoals ik het begrijp kan een auto zoals de S ook echt wel trekken, maar zijn ze in Europa niet gecertificeerd daarvoor.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 12:20

Ibbel schreef:
Tancreda4 schreef:
Zijn er idd auto's die hiervoor in aanmerking komen? M'n trailer is 1300 kilo (geladen) en auto moet hier wel boven uit komen qua leeg gewicht.


Ik pik deze er even uit: ik begrijp dat je geen E achter B hebt, anders maakte je deze opmerking niet. De eis dat de lege auto zwaarder moet zijn dan de maximaal belaste aanhanger is echter al een paar jaar geleden vervallen. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.

In jouw geval zou ik eerder goed opletten of je niet boven de 3500 kg MTM voor de combi komt. Elektrische auto's zijn zwaar, en de MTM van een beetje e-auto (je zit in de Tesla's, Audi, Mercedes en Volvo's wil je minimaal 1500 kg kunnen trekken) komt over de 2200 kg, en de combinatie daarmee boven de 3500 kg.


Bedankt voor je berichtje. Ik heb nu idd alleen B maar vind het belangrijker dst het trekkend voertuig zwaarder is dan erachter hangt, omdat ik het een eng idee vind als het andersom is: er moet wel wat worden overgehouden. Als dat betekent dat ik m'n e moet halen is dat geen probleem, daar wil ik dan wel voor gaan :)

Bedankt voor deze eerste reacties! Er is dus nog weinig keus begrijp ik. Zou hybride wellicht sneller een optie zijn... Maar ik weet niet of hij daar interesse in heeft. Vind het ook wel wat als hij een duurdere versie moet kopen voor dochterlief... Dus ik denk dat ik zelf ook ga rondkijken voor een eigen auto zodat m'n pa kan kopen wat hij graag wilt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:28

Ik heb eens naar de plug-in hybrid volvo xc60 gekeken. Die is veel te duur in verhouding tot wat hij kan. Daarnaast is hij bij trekken benzine echt idioot onzuinig, dus daar gaat je milieuwinst alweer de achterdeur uit.

Mijn verwachting is dat in de toekomst steeds meer mensen met paarden over gaan op 2 auto‘s: 1 oude diesel puur voor de trailer en een electrische voor het datelijks gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:08

Ik heb een Tesla model X voor de 1,5p trailer gehad. Deze mocht 2250kg trekken.
Ik ging wekelijk naar het bos (+/- 190 km). In zomer was dat geen probleem maar met koudere dagen lukte het echt net.
Voor verdere afstanden pakte ik toch de diesel omdat ik niet overal een supercharger tegen kwam. Bij de meeste superchargers moet je achteruit inparkeren om te laden dus bij drukte de trailer met paard afkoppelen zag ik niet zitten.
De Tesla is inmiddels gelukkig verkocht en ik heb weer een diesel voor de trailer. Eerlijk is eerlijk, het is een verademing dat ik niet meer hoef na te denken over hoe vol de accu is en checken of ik het wel ga halen.

In het begin was ik echt blij met de Tesla totdat er bij mijn pony artrose werd geconstateerd en ik alleen nog maar buiten mocht rijden. Ik heb in de buurt van stal geen uitrijmogelijkheden dus ik moet altijd een flink stuk rijden om ergens buiten te kunnen rijden. Dat maakte het niet altijd leuk. Daarbij vertoonde de auto al na enkele maanden zoveel mankementen dat we ‘m verkocht hebben.
Ik denk dat, als auto de verder goed geweest was en ik overwegend kortere afstanden zou rijden met de trailer we ‘m zeker nog hadden gehad.
Maar voor nu werkt het niet. We wachten rustig af op een auto met een grotere actieradius :)

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:35

Wij hadden een Polestar 2, maar in de winter viel de actieradius met trailer ons toch wel erg tegen. Daarom hebben we nu toch besloten om voor een hybride (Seat Tarraco) te gaan. En nu we nog een paard erbij hebben komt het ook wel goed uit dat we 2000 kg mogen trekken.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:44

Tancreda4 schreef:
Dus ik denk dat ik zelf ook ga rondkijken voor een eigen auto zodat m'n pa kan kopen wat hij graag wilt.

Dat lijkt me ook een prima keus. Een zware benzineauto puur voor de trailer, en dan kan je pa gewoon kopen wat hij mooi/fijn vind voor de alledaagse ritten.
In de toekomst zullen er steeds meer elektrische auto’s komen die veel kunnen trekken en met genoeg bereik, ook in normale prijsklasses, maar nu is er jammer genoeg nog vrij weinig keus.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:35

Wij zitten een beetje met hetzelfde dilemma. Voor nu willen wij gaan voor een hybride: de Hyundai Kona hybrid of Honda e-Niro plug in hybrid. Deze kan tot 1300 kg dus dan kun je 1 paard net meenemen..
hybride zou dus evt wel kunnen. De technologie gaat wel snel dus als je een jaartje wacht zijn er misschien meer opties

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:14

Sizzle schreef:
Ik heb eens naar de plug-in hybrid volvo xc60 gekeken. Die is veel te duur in verhouding tot wat hij kan. Daarnaast is hij bij trekken benzine echt idioot onzuinig, dus daar gaat je milieuwinst alweer de achterdeur uit.

Mijn verwachting is dat in de toekomst steeds meer mensen met paarden over gaan op 2 auto‘s: 1 oude diesel puur voor de trailer en een electrische voor het datelijks gebruik.

Welnee, dat hele gezeur over elektrische accu-auto's is luchtfietserij, enerzijds om milieuterroristen koest te houden, anderzijds om ervaring op te doen voor diverse technieken die straks nodig zijn.

Je hebt straks gewoon een auto die geen fossiele brandstof meer nodig heeft en diverse opties van aandrijving. En nee, dat gaat niet lukken voor 2030; daar gaat wel iets meer tijd overheen.