Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

 
Profiel   

8nnemiek schreef
Natuurlijk kunnen we niet in een paar jaar tijd alle centrales sluiten en over op 100% groene energie, dat is niet haalbaar, maar ik ben er van overtuigd dat dat uiteindelijk prima gaat lukken.
Aan energieopslag voor zonne- en windenergie wordt al jaren hard gewerkt, en met succes.
Als wij op ons bootje van 13 meter al bijna volledig offgrid kunnen leven, genoeg stroom kunnen opwekken én opslaan om te koken, te varen, te koelen, drinkwater te maken enz enz.. dan moet een gemiddeld huis op het land dat ook prima kunnen. Zeker naarmate de technieken verbeteren, zonnepanelen en windmolens efficiënter worden en de prijzen en capaciteit van opslag verbetert.

Het gaat niet om een huisje (of boot, of appartement) en al helemaal niet om off-grid.
Voor een individu kan het interessant lijken, maar dat is het uiteindelijk niet.

Punt is de enorme vraag van de industrie, die een deel van z'n processen anders in moet richten met dito verschuiving van hun energie-vraag.

Daarin zijn accu's voor de sukkels. Accu's hebben op kleine schaal hun bijdrage, zoals op jouw boot, in mijn vrachtwagen, in de kruipruimte van de buurman en, beperkt, op wijkniveau.
De "fout" die we op dit moment nog maken, is kijken naar een individueel huis en daar panelen op leggen zodat het energie-neutraal lijkt. Dat is bullsh*t! Je moet gewoon elk dak vol gooien met panelen. more is better! Maar de voorwaarde daaraan is dat er OOK een handelsplatform komt waarop jouw opgewekte elektriciteit verhandelt kan worden met een verbruiker. Daar heb je infrastrucuur voor nodig. Dat begint bij "slimme" meters maar vervolgens moet er nog een heel circus achteraan komen. Dat circus bestaat niet! Dat moet nog gebouwd worden.

Maar ik heb een aardige, concrete rekensom:
Een ploeg grondwerkers (gem. 4 personen) kan per dag gemiddeld 25mtr kabel leggen. Om de energietransitie mogelijk te maken (het transporteren van het elektrisch vermogen) moet er in NL ongeveer 250.000 km kabel vervangen of gelegd worden (de rest is al aangepast).
Hoeveel ploegen heb je nodig om dat in de resterende negen jaar te volbrengen. Hierbij mag je er vanuit gaan dat materiaal geen probleem is.

Heb je nog ergens een paar blikken grondwerkers?
https://energiecijfers.info/hoofdstuk-1/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:37 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Even tussendoor: de advertisement bij deze pagina is de nieuwe Hyundai kona electric :')

En dan het paard in de kofferbak :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:37 



 
Profiel   

carrie79 schreef
Even antwoord op de vraag van TS :+

Wij rijden hybride met een Mitsubitshi Outlander PEHV trekgewicht 1500kg en als je elektrisch rijd haal je ongeveer 40 km. De auto bevalt echt prima, als je elektrisch rijd ook echt voldoende trekkracht etc. Maar ja op alleen elektrisch rijd je dus niet echt ver. :D


Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:41 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Danique_G schreef
Even tussendoor: de advertisement bij deze pagina is de nieuwe Hyundai kona electric :')

En dan het paard in de kofferbak :))


De HEV reed best lekker! Ik realiseer me opeens dat ik dit weekend een proefrit in de Kia e-Niro PHEV ga maken. Hoewel TS een auto zoekt met meer trekkracht.

Die Mitsubishi hierboven vond ik ook geen gekke op zich! Misschien dat ik die ook nog eens ga proberen.

Denk op zich dat als je een jaartje kunt wachten je dat moet doen vooral. Ze maken die auto’s niet omdat ze zo’n goed hart hebben maar meer omdat de consument dit wilt en zij willen winst maken. De techniek bestaat al wel maar ze willen langzaam de markt verzadigen om winst te maximaliseren. Als je een jaartje wacht is er wel weer meer aanbod denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:43 



 
Profiel   

Maar ikke, nu spreek je jezelf toch een beetje tegen?
Je zegt in de eerste zin dat het niet om woningen van particulieren gaat, maar vooral om de grote industrie die veel stroom nodig hebben.. en vervolgens zeg je dat het hele electriciteitsnet in de steden vervangen zou moeten worden (zo lees ik het iig)..
Dat zou niet nodig zijn als elk huis gewoon genoeg zonnepanelen en evt wokkels of andere energieopwekkingsapparaten heeft om een groot deel van hun eigen verbruik op te wekken, en genoeg opslagcapaciteit om de nacht of desnoods enkele dagen door te komen. Als alle huishoudens min of meer richting offgrid zouden gaan dan is dat vervangen van het net helemaal niet nodig.

De industrie is een ander verhaal. Daar zou ik de oplossing liever zoeken in het ontwikkelen van zuinigere apparaten, gooi er maar een flinke CO2 belasting op. En in een industriegebied kun je natuurlijk makkelijker windmolens plaatsen en daken vol leggen met panelen, daar zal er minder weerstand tegen zijn.
Als energieopslag wordt er bijvoorbeeld geëxperimenteerd met bassins vol water, die worden volgepompt zodra er energie te veel is en die leeg lopen en een turbine aandrijven zodra er stroom nodig is.. En grote torens met gewichten, die omhoog worden getakeld en later weer zakken. Er zijn echt wel mooie en haalbare manieren om energie voor bedrijven op te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:49 



 
Profiel   

Danique_G schreef
De HEV reed best lekker! Ik realiseer me opeens dat ik dit weekend een proefrit in de Kia e-Niro PHEV ga maken. Hoewel TS een auto zoekt met meer trekkracht.

Die Mitsubishi hierboven vond ik ook geen gekke op zich! Misschien dat ik die ook nog eens ga proberen.

Denk op zich dat als je een jaartje kunt wachten je dat moet doen vooral. Ze maken die auto’s niet omdat ze zo’n goed hart hebben maar meer omdat de consument dit wilt en zij willen winst maken. De techniek bestaat al wel maar ze willen langzaam de markt verzadigen om winst te maximaliseren. Als je een jaartje wacht is er wel weer meer aanbod denk ik zo.

Wat ik me afvraag: waar zijn al die Outlanders gebleven nu ze uit de lease komen?
Je kon niet op de weg komen of je werd plat gereden door zo'n Outlander maar als je nu kijkt, zie je er sporadisch eentje rijden. Heel bijzonder.....

8nnemiek schreef
Maar ikke, nu spreek je jezelf toch een beetje tegen?
Je zegt in de eerste zin dat het niet om woningen van particulieren gaat, maar vooral om de grote industrie die veel stroom nodig hebben.. en vervolgens zeg je dat het hele electriciteitsnet in de steden vervangen zou moeten worden (zo lees ik het iig)..
Dat zou niet nodig zijn als elk huis gewoon genoeg zonnepanelen en evt wokkels of andere energieopwekkingsapparaten heeft om een groot deel van hun eigen verbruik op te wekken, en genoeg opslagcapaciteit om de nacht of desnoods enkele dagen door te komen. Als alle huishoudens min of meer richting offgrid zouden gaan dan is dat vervangen van het net helemaal niet nodig.

De industrie is een ander verhaal. Daar zou ik de oplossing liever zoeken in het ontwikkelen van zuinigere apparaten, gooi er maar een flinke CO2 belasting op. En in een industriegebied kun je natuurlijk makkelijker windmolens plaatsen en daken vol leggen met panelen, daar zal er minder weerstand tegen zijn.
Als energieopslag wordt er bijvoorbeeld geëxperimenteerd met bassins vol water, die worden volgepompt zodra er energie te veel is en die leeg lopen en een turbine aandrijven zodra er stroom nodig is.. En grote torens met gewichten, die omhoog worden getakeld en later weer zakken. Er zijn echt wel mooie en haalbare manieren om energie voor bedrijven op te slaan.

Nee, nu maak je een denkfout.
Het gaat niet om particuliere huizen in de zin dat iedereen z'n eigen boontjes moet blijven doppen.

Als ELK dak in NL vol ligt met PV, wek je voldoende op om heel NL van energie te voorzien.
Om DIE energie te verplaatsen, zal het hele netwerk in NL op de schop moeten (en daar is men volop mee bezig). Maar parallel daaraan zal de APX zich opnieuw moeten uitvinden om te kunnen handelen in relatief kleine hoeveelheden energie die op veel verschillende plaatsen wordt aangeboden en die ook op veel verschillende plaatsen gebruikt gaat worden.

Ik laat windmolens even buiten beschouwing maar waar je "PV" leest, mag je ook "windenergie" lezen.

Om dat te stabiliseren heb je regelbare omzetters nodig die alle overtollige elektriciteit omzetten in andere, bewaarbare, energiedragers.
Dat het net niet meer gestuurd gaat worden op vraag maar op aanbod is een compleet andere benadering. Die schok is de APX nog niet te boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:51 



 
Profiel   

TS, zelf een elektrische auto, maar die mag 0 trekken. Een snelle google op trekkracht voor caravans geeft het volgende. Misschien had je het al, maar voor het overzicht.
Bron: https://caravantrekker.nl/info/hybride.php

'Gewone' Hybrides:
    Hyundai Kona Hybrid (1300 kg)
    Kia Niro en Ceed (1300 kg)
    Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg)
    Subaru XV (1270 kg) en Forester e-Boxer (1870 kg)
    Toyota RAV4 AWD (1675 kg)

'Plug-in' Hybrides:
    Audi A3 Sportback e-tron (1400 kg)
    Lexus RX 400h (2000 kg)
    Mercedes C 350e (1600 kg)
    Volvo V60 D6 (1800 kg)

Volledig elektrisch:
https://caravantrekker.nl/berekening/al ... e_auto.php

Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest

Daarnaast lopen er onderzoeken naar het toevoegen van een elektrische aandrijving op caravans zodat het misschien bij het wegrijden minder accu kost. Geen idee hoever ze zijn, maar las dat nu weer en had het eerder gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:10 



 
Profiel   

ikke schreef
Danique_G schreef
De HEV reed best lekker! Ik realiseer me opeens dat ik dit weekend een proefrit in de Kia e-Niro PHEV ga maken. Hoewel TS een auto zoekt met meer trekkracht.

Die Mitsubishi hierboven vond ik ook geen gekke op zich! Misschien dat ik die ook nog eens ga proberen.

Denk op zich dat als je een jaartje kunt wachten je dat moet doen vooral. Ze maken die auto’s niet omdat ze zo’n goed hart hebben maar meer omdat de consument dit wilt en zij willen winst maken. De techniek bestaat al wel maar ze willen langzaam de markt verzadigen om winst te maximaliseren. Als je een jaartje wacht is er wel weer meer aanbod denk ik zo.

Wat ik me afvraag: waar zijn al die Outlanders gebleven nu ze uit de lease komen?
Je kon niet op de weg komen of je werd plat gereden door zo'n Outlander maar als je nu kijkt, zie je er sporadisch eentje rijden. Heel bijzonder.....



Voor zover ik weet, met mijn marginale kennis, worden die na de lease duur verkocht aan Oost Europese landen. Weet niet of dat inmiddels anders is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen