Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Hybride is leuk voor de cijfers, heb je verder weinig aan, daar ben ik het helemaal mee eens. Zeker die hybride auto's zonder stekker. Daar zou ik ook nooit voor kiezen.

Lithium waar kwetsbare natuur voor moet wijken zou gewoon niet mogen inderdaad. Zelfde geldt bv voor het boren naar olie, ook daar zit een groot risico aan en zijn heel wat natuurrampen door ontstaan.
Het voordeel van lithium is dat het overal ter wereld te vinden is, en dus ook op plekken kan worden gewonnen waar je geen of veel minder schade aan de natuur toebrengt.

Helemaal milieuvriendelijk leven is haast niet mogelijk nee, dan moet je in een hutje op de hei gaan leven zonder stroom en water en met een eigen moestuin :))
Maar het beste uit twee kwaden kiezen ben ik dan wel helemaal voor.
Laatst nog een mooi geanimeerd filmpje tegen gekomen over de verschillen tussen EV en brandstofauto, om wat hardnekkige mythes onderuit te halen, op een humoristische manier :))


Wat betreft zonnepanelen en overdag laden; als alle bedrijven zorgen dat ze hun daken gewoon flink vol leggen met zonnepanelen dan kunnen de werknemers die op kantoor werken gewoon vanaf hun werk laden.. en mensen die thuis werken kunnen sowieso laden via eigen panelen. En voor de rest geloof ik wel dat de thuisaccu's steeds populairder worden, die zich overdag gewoon vol laden, en 's avonds een deel van de stroom in de auto stoppen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:29 



 
Profiel   

Onze Volvo XC40 mag 1500 kg trekken, dat is net te weinig voor jou maar het gaat prima. Echt probleemloos slepen wij onze caravan voort. Uiteraard moeten we wel een keer laden onderweg. Maar dan halen we een bakkie koffie en laten de hond even plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:36 



 
Profiel   

Die aanschaf prijzen inderdaad -O-

Nu kun je nog tussen de 7000-15.000 een fatsoenlijke ( 2e hands) kopen die een 2 paards trailer kan trekken. Maar 50.000....... oeps, die stap is wel echt groot. Dan blijf ik nog wel even dieselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:00 



 
Profiel   

Wij hebben er ook weleens naar gekeken, maar ik blijf voorlopig nog even diesel rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:04 



 
Profiel   

tamary schreef
Lithium wordt gewonnen in o.a. zuid amerika en de lokale bevolking + natuurgebieden die er boven op liggen krijgen daar zware klappen van alleen al van de dalende grondwaterstand ook al zouden de mijnbouwbedrijven een grondwaterlaag daar onder aanboren, de hele stapel laagjes grondsoort en grondwater zakt in en niet op een gelijk niveau. (bye bye flamingo's en wat er nog meer rondloopt/fladdert daar en de lokale bevolking wordt ook genegeeerd). Je kan niet milieuvriendelijk rijden op fossiel of electrisch. Ergens zal er een ecosysteem en kleine(re) groep zelfredzame mensen kapot moeten om dat mogelijk te maken.

[ Video ]

En qua zonnepanelen om je auto op te laden : Dan moet je die wel overdag aan je panelen hangen, anders moet je een 2e accupakket kopen en zelf kunnen wisselen (kan niet, kost nog meer grondstoffen en is pittig zwaar). Je hebt enkel stroom over als je produceerd (overdag dus) EN minder gebruikt op dat moment dan je panelen maken. Zonder zon (dus 's nachts!) ben je afhankelijk van een andere stroombron. Dat het nu nog een wegstrepen tegen elkaar is, is niet vol te houden als zon/wind een groter aandeel van de stroomproductie moet gaan uitmaken. Eigenlijk als je echt eco met je electrische auto wil rijden, dan moet je overdag laden aan eigen panelen en 's nachts rijden als je niet kan laden ivm geen zon en dus eigen energie productie. Teveel valkuilen en onmogelijkheden die nu gladgestreken worden door vrijwel 100% betrouwbaar stroomnet en mooie verhalen over gewoon door leven als altijd met enkel een andere energiebron.
Komt nog eens bij dat ons energienet al kraakt in zijn voegen, niet alle zonneweides kunnen worden aangesloten en de nodige grondstoffen stomweg niet beschikbaar gaan zijn voor de aantallen auto's, etc. die er van gemaakt moeten worden kijkende naar wat er nu in gebruik is. Recycling is niet (financieel) rendabel, vraagt veel energie (waar moet dat vandaan komen?!) en als je goede producten maakt zitten die grondstoffen daar voor decennia in vast. Voor recycling moeten er eerst dingen stuk om de grondstoffen er uit te kunnen halen. Daarvoor werkende apparaten inzamelen is absurd en onzinning.


Juist. maar dit wordt ( zoals meer echt nieuws) niet/ nauwelijks naar buiten gebracht.
De hoeveelheid "groene" stroom is maar 7%, de rest komt allemaal van steenkolen en gas..........maar voor die groene stroom moeten windmolens en zonnepanelen gemaakt worden die maar een beperkte levensduur hebben, kapitalen kosten aan grondstoffen en die straks gaan zorgen voor een enorme, ( nog) niet recyclebare afvalberg. Dan nog de accu's uit al die "schone" auto's die een veel te korte levensduur hebben en we zijn weer terug bij af. Onze ( gooseneck) trailer hangt achter onze Chevrolet Pickup ( diesel); de auto is 20 jaar oud en rijdt nog als een zonnetje. Vrachtwagens rijden op diesel, vrijwel alle landbouwvoertuigen rijden op diesel. In fabrieken lopen gasleidingen met een diameten van 20/ 30 cm waar genoeg gas door heen gaat om een heel dorp op te laten koken, verwarmen, etc. Zijn er nou echt mensen die denken dat die elektrische auto's iets oplossen, buiten het feit dat er nooit genoeg capaciteit zal zijn om ze op te laden als iedereen elektrisch gaat rijden!
Intussen is de waterstof auto op komst: ook niet 100% schoon ( groene waterstof bestaat nog nauwelijks) maar nog onbetaalbaarder dan elektrisch.
Als we zo graag energie willen besparen is daar meer 1 optie voor en dat is het veel minder gaan gebruiken en niet gaan vervangen door een andere vorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:21 



 
Profiel   

ElCid, kijk het filmpje eens dat ik hierboven geplaatst heb. Daarin wordt de meeste kritiek die je noemt ontkracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:36 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Hybride is leuk voor de cijfers, heb je verder weinig aan, daar ben ik het helemaal mee eens. Zeker die hybride auto's zonder stekker. Daar zou ik ook nooit voor kiezen.

Lithium waar kwetsbare natuur voor moet wijken zou gewoon niet mogen inderdaad. Zelfde geldt bv voor het boren naar olie, ook daar zit een groot risico aan en zijn heel wat natuurrampen door ontstaan.
Het voordeel van lithium is dat het overal ter wereld te vinden is, en dus ook op plekken kan worden gewonnen waar je geen of veel minder schade aan de natuur toebrengt.

Helemaal milieuvriendelijk leven is haast niet mogelijk nee, dan moet je in een hutje op de hei gaan leven zonder stroom en water en met een eigen moestuin :))
Maar het beste uit twee kwaden kiezen ben ik dan wel helemaal voor.
Laatst nog een mooi geanimeerd filmpje tegen gekomen over de verschillen tussen EV en brandstofauto, om wat hardnekkige mythes onderuit te halen, op een humoristische manier :))
[ Video ]

Wat betreft zonnepanelen en overdag laden; als alle bedrijven zorgen dat ze hun daken gewoon flink vol leggen met zonnepanelen dan kunnen de werknemers die op kantoor werken gewoon vanaf hun werk laden.. en mensen die thuis werken kunnen sowieso laden via eigen panelen. En voor de rest geloof ik wel dat de thuisaccu's steeds populairder worden, die zich overdag gewoon vol laden, en 's avonds een deel van de stroom in de auto stoppen.

Aardig gevonden.
Even voorbij gaand aan dingen als: waar wordt plastic van gemaakt? (juist, olie) is het filmpje eigenlijk een non-discussie omdat het helemaal niet gaat over die auto maar om het veranderen van je volledige energie-systeem.

Zon en wind zijn de eerste stap maar dat is echt enkel en alleen voorbereiding. Zonnepanelen en windmolens als oplossing is echt de grootste flauwekul!
Zonnepalen en windmolens hebben alleen nut op het moment dat de rest van de keten erop aangepast is en ALLE opgewekte energie ingezet wordt. Dat betekend dat een deel van die energie moet worden omgezet in bewaarbare en liefst transporteeerbare energiedragers. Accu's hebben hier op lokaal niveau wel een rolletje maar niet veel meer dan dat.

Waterstof is zo'n drager die nu als Haarlemmer olie wordt gepresenteerd maar ook dat is zwaar overrated; H2 is een grondstof die het mogelijk gaat maken om er andere, vloeibare en gasvormige, energiedragers mee te maken. Energiedragers die transporteerbaar zijn en daarmee gemaakt kunnen worden op plekken waar dat simpel is.

Tegen de tijd dat we daar zijn (en dan is 2050 al even geleden) ben je in de richting van de fosielvrije energie waar Vattenvall zo druk mee is.

Lees hier hoe de netwerkbedrijven het nu zien:
https://www.alliander.com/nl/nieuws/stu ... transitie/

en bedenk daarbij: je kunt over de energietransitie praten tot je een ons weegt; de netwerkbedrijven zijn DE bepalende factor in het tempo waarop de energietransitie plaats vind! Wat je ook bedenkt over die energietransitie, de energie zal verplaatst moeten worden over het elektriciteitsnetwerk. Dat netwerk zal daarop aangepast moeten zijn. Wie doen dat? Juist, de netwerkbeheerders!

De overheid vindt wel dat we over negen jaar (2030) alleen maar elektrische auto's mogen kopen, maar hoe de netbeheerders al die auto's van een aansluiting en dus energie gaan voorzien, daar hebben ze geen bleek vermoeden van. Dan zijn we minimaal drie kabinetten verder en die zoeken het dan maar uit! DAT is de mentaliteit van onze overheid! En de milieuterroristen maar blèren, maar werken, ho maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:44 



 
Profiel   

https://www.instituteforenergyresearch. ... batteries/
Citaat
During the Obama-Biden administration, hydraulic fracturing was accused of causing a number of environmental problems—faucets on fire, contamination of drinking water, etc.—but the administration’s own Environmental Protection Agency could not validate those accusations. Now Biden is planning to transition the transportation sector to electric vehicles that are powered by lithium batteries and require other critical metals where China dominates the market. Mining and processing of lithium, however, turns out to be far more environmentally harmful than what turned out to be the unfounded issues with fracking.


https://www.theguardian.com/news/2020/d ... et-lithium
Open pit mining plannen voor Portugal incl. vervuiling en groot waterverbruik op een richting verwoestijning gaand schiereiland.

We hebben het niet over een paar tunnels waar mensen met een houweel en een helm + lamp brokken mineralengesteente uit de wand hakken, maar over het afgraven van complete bergen incl. alle rotzooi en uitstoot die daar bij komt.

Appels met peren vergelijken is dit. Er is geen schone vervanging voor fossiel PUNT. De kosten die mijnbouw met zich meebrengt zullen veel langer terugbetaald moeten worden dan de opbrengst kan zijn. Dat weten we eigenlijk al van de winning van fossiel en mineralen als koper/ijzer/etc. die we nu volop inzetten, wie denkt/claimt dat mijnbouw voor lithium wel schoon/veilig/etc. kan gelooft in sprookjes. Geld & banen is een motivator voor overheden, maar de lokale bevolking ziet er niks van terug (heeft geen stem genoeg om relevante partij te zijn en niet de opleiding om er te werken). Opzij schuiven van zgn. kleine groep voor het groter goed/algemeen belang is enkel korte termijn denken. Op lange termijn heeft die kleine groep gelijk en is een andere kleine groep er met de opbrengst van door. De andere 98% van de bevolking schiet er eigenlijk niks mee op ook al lijkt dat wel zo. Hele systeem is rot en dit is enkel een nieuw smaakje van hetzelfde. Als er geld aan verdient wordt is het niet duurzaam, als er creatief gerekend wordt en hele productietraject de halve wereld over slepen betekent is de input qua energie (fors) hoger dan de energie die er uit komt. En dan is het meer blabla dan een werkelijk zo kritieke energievorm dat het de werkelijke productiekosten waard is.

Qua wat kan natuurkundig en wat gaat niet werken op de nodige schaal is dit interessant om naar te kijken :
https://www.lowtechmagazine.com/
en deze ytber :
https://www.youtube.com/channel/UCmb8hO ... a8cilis88A

Groot probleem is de aantallen waar naar toe gewerkt moet worden. Die vergelijking van 8nnemiek gaat daar op al mank. Fossiel is een volwassen industrie die nu dus al veel vervuild omdat het zoveel infrastructuur opgebouwd heeft. Ga eens rekenen waar je uitkomt als je dat door lithium e.d. gaat vervangen voor dezelfde hoeveelheid KWh + afbraak waar nodig oude systemen en herstel/preventie milieuschade en je komt echt bedrogen uit qua "groen". Dat kan nl niet hoe mooi de marketing verhalen ook zijn. De mens heeft al sinds de steentijd moeite met verder of zelfs ver genoeg plannen dan de volgende oogstperiode/zomer en dus al genoeg wintervoorraad aanleggen om schaarste te overleven. En nu moet de mens om de juiste beslissingen te nemen eigenlijk ipv 6-9 maanden vooruit zo 6-9 jaar of zelfs decennia vooruit gaan kijken en zich afvragen of deze manier van leven op die termijn duurzaam (dus haalbaar) blijft qua leefbaar habitat. Dat we daar moeite mee hebben blijkt wel uit de uitgeputte landbouwgronden (zoals onze als natuur beschermde zandverstuivingen, oeps) overal ter wereld. We zijn hard op weg om de Bijbelse apocalyps af te dwingen (en dat is dan ivm aantoonbaar het gevolg zelfmoord = geen hemel). We zijn zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van onze keuzes hoe hard we dat ook willen wegredeneren of de verantwoordelijkheid willen afschuiven.

Ja de hele puzzel is inmiddels behoorlijk complex en de "oplossingen" klinken heel aantrekkelijk, dat is goede marketing, maar marketing en waarheid vinden elkaar niet zo aardig. Ga uit van basis feiten : alles is met elkaar verbonden, de aarde is in zijn totaal 1 ecosysteem en als je de vervanger niet kan fokken of verbouwen binnen de beschikbare tijd is het niet duurzaam. Daarmee kan je al flink wat mooie verhalen doorprikken en in elk geval betere keuzes maken dan achter de mooie praatjes aanlopen die enkel je geld willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 11:05 



 
Profiel   

Oji wat jij zegt is ook helemaal herkenbaar voor mij. Ik ga nu ook voor een minder zuinige hybride ipv mijn redelijk schone en iig stuk zuinigere diesel.
Heb ook biomassa vibes ervan. Er is zoveel wat elkaar tegenspreekt over of het een beter is dan het andere. Zegt al genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 11:24 



 
Profiel   

veerledec schreef
Hier rijden we al jaren alleen elektrisch (twee auto's en privé aangeschaft). Met 86 zonnepanelen komen we een heel eind, ook met mijn woon-werkverkeer (buiten corona om dan, en hopelijk komt dat niet meer dagelijks terug) van 100km enkele reis. Voor de trailer moeten we helaas inderdaad de bus van mijn vader nog lenen, zolang de X er nog niet is.



86?? Vrees dat de meeste huishoudens dat niet gaan redden (bij lange na niet zelfs)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 11:25 



 
Profiel   

Je kan de transitie wel krampachtig proberen tegen te houden, maar daar los je alle milieuproblemen en vervuiling niet mee op. De olie raakt op, en ze zijn nu al op meer en meer plekken in kwetsbare natuur aan het boren naar olie. Dat moet je toch niet willen?
En nee, we zijn niet afhankelijk van olie voor onze kunststoffen. Die kunnen we prima maken van gerecycled kunststof. Niet alles, maar een groot deel wel.

Als het boren naar olie en het raffineren van die olie zou stoppen, of alleen al halveren, dan zou er enórm veel stroom vrij komen voor het laden van elektrische auto's.
Mensen denken vaak in problemen, maar is het niet veel beter om te denken in oplossingen?
Het ontwikkelen van nieuwe accu's.. het introduceren van deelauto's.. autonome taxi's.. thuiswerken.. er zijn zo veel manieren om auto's milieuvriendelijker te maken en minder auto's nodig te hebben. En die windmolens en zonnepanelen.. zo lang er geen betere energiebron ontwikkeld is moeten we het daar mee doen.
Ook daar zijn ze overigens druk mee bezig. Zo wordt er gewerkt aan warmte opslaan in gesteente voor verwarming in de winter, briljant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 11:33 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
veerledec schreef
Hier rijden we al jaren alleen elektrisch (twee auto's en privé aangeschaft). Met 86 zonnepanelen komen we een heel eind, ook met mijn woon-werkverkeer (buiten corona om dan, en hopelijk komt dat niet meer dagelijks terug) van 100km enkele reis. Voor de trailer moeten we helaas inderdaad de bus van mijn vader nog lenen, zolang de X er nog niet is.



86?? Vrees dat de meeste huishoudens dat niet gaan redden (bij lange na niet zelfs)

Loods die vol ligt. En accu's voor eventuele opslag. En ik weet het niet precies want ik bemoei me er niet mee, maar volgens mij leveren we terug overdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:08 



 
Profiel   

De benzine auto's zullen nog wel blijven. Elektrische auto's hebben geen toekomst. De accu's gaan maar even mee. Ook de productie en de vernietiging ervan zijn niet te zuinig.
En inderdaad waar wil het netbeheer het vermogen weghalen om al die auto's te laden. Laatst een andere benzine auto gekocht bij een grote en bekende dealer. Daar hadden ze geloof ik 5 oplaadpunten. Als die allemaal bezet waren viel stroom in het pand uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:24 



 
Profiel   

Lindor, Tesla ontwikkelt nu al accu's die een miljoen mijl mee gaan. De gemiddelde persoon rijdt dat aantal kilometers in zijn/haar hele leven nog niet. Daarna worden ze gewoon gerecycled.
Het vermogen is ook geen probleem met hier en daar wat aanpassingen.
Als de stroom uit valt dan is er simpelweg iets verkeerd aangesloten. Daar is een goede laadpaal/meterkast gewoon op beveiligd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:42 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Helemaal milieuvriendelijk leven is haast niet mogelijk nee, dan moet je in een hutje op de hei gaan leven zonder stroom en water en met een eigen moestuin :))
Maar het beste uit twee kwaden kiezen ben ik dan wel helemaal voor.

Het beste uit 2 kwaden kiezen ben ik inderdaad ook helemaal voor. Maar er wordt teveel gerommeld met cijfers om daadwerkelijk die keuze te kunnen maken.

Vaak zijn het korte termijn oplossingen, met veel subsidie van onze belastinggeld, die niet daadwerkelijk de beste oplossing zijn. Er wordt iedere keer in mijn ogen achter een hype aangelopen, waar een deadline voor gesteld wordt en die deadline is ineens heilig ipv daadwerkelijk de beste oplossing. Zo wordt nu alles wordt op alles gezet om in 2030 maar aan de juiste cijfertjes te voldoen, maar die cijfertjes weerspiegelen niet de daadwerkelijke totaal schade aan ons ecosysteem. Neem bv bio-energie wat natuurlijk lachwekkend is dat die op C02 uitstoot=0 is gezet. Maar bakken met geld aan subsidie heengegaan dus een moeilijk te keren maar dramatisch pad.

Of de polder die volgegooid wordt met door ons gesubsidieerde windmolens....niet om NL van groene energie te voorzien en fossiele branstoffen te kunnen minderen, nee om een Google of Microsoft mega data center te kunnen laten draaien.

Alles focus is nu op een klimaatverandering en de doelstellingen voor 2030, terwijl volgens mij het gehele globale ecosysteem in ogenschouw genomen moet worden. Innovatie zou gericht moeten zijn op lange termijn totaal verbetering en niet een pleister plakken om op de juiste datum aan de juiste cijfertjes te voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:49 



 
Profiel   

Lindor92 schreef
De benzine auto's zullen nog wel blijven. Elektrische auto's hebben geen toekomst. De accu's gaan maar even mee. Ook de productie en de vernietiging ervan zijn niet te zuinig.
En inderdaad waar wil het netbeheer het vermogen weghalen om al die auto's te laden. Laatst een andere benzine auto gekocht bij een grote en bekende dealer. Daar hadden ze geloof ik 5 oplaadpunten. Als die allemaal bezet waren viel stroom in het pand uit.

Dat is dan gewoon een slecht ontwerp.


8nnemiek schreef
Je kan de transitie wel krampachtig proberen tegen te houden, maar daar los je alle milieuproblemen en vervuiling niet mee op. De olie raakt op, en ze zijn nu al op meer en meer plekken in kwetsbare natuur aan het boren naar olie. Dat moet je toch niet willen?
En nee, we zijn niet afhankelijk van olie voor onze kunststoffen. Die kunnen we prima maken van gerecycled kunststof. Niet alles, maar een groot deel wel.

Als het boren naar olie en het raffineren van die olie zou stoppen, of alleen al halveren, dan zou er enórm veel stroom vrij komen voor het laden van elektrische auto's.
Mensen denken vaak in problemen, maar is het niet veel beter om te denken in oplossingen?
Het ontwikkelen van nieuwe accu's.. het introduceren van deelauto's.. autonome taxi's.. thuiswerken.. er zijn zo veel manieren om auto's milieuvriendelijker te maken en minder auto's nodig te hebben. En die windmolens en zonnepanelen.. zo lang er geen betere energiebron ontwikkeld is moeten we het daar mee doen.
Ook daar zijn ze overigens druk mee bezig. Zo wordt er gewerkt aan warmte opslaan in gesteente voor verwarming in de winter, briljant!

Als de energietransitie zo groot is als een voetbalveld; is datgene wat jij nu noemt amper zo groot als het 16-meter gebied voor één goal.

Want als dat vermogen dan al beschikbaar is, hoe krijg je het dan bij al die laadpalen??

Nog even los van het verhaal van Tamary; als we daadwerkelijk willen doen wat de overheid nu blaat, betekend dat, dat we de komende tien jaar het volledige energienetwerk wat er ligt, nog een keer moeten bouwen! Dan kom je in de buurt van wat er nodig is aan transportcapaciteit!!

En dan ga ik nog even volledig voorbij aan de demografische gevolgen als we nu tegen die Arabieren zeggen dat ze die olie daar kunnen stoppen waar de zon niet schijnt!

8nnemiek schreef
Lindor, Tesla ontwikkelt nu al accu's die een miljoen mijl mee gaan. De gemiddelde persoon rijdt dat aantal kilometers in zijn/haar hele leven nog niet. Daarna worden ze gewoon gerecycled.
Het vermogen is ook geen probleem met hier en daar wat aanpassingen.
Als de stroom uit valt dan is er simpelweg iets verkeerd aangesloten. Daar is een goede laadpaal/meterkast gewoon op beveiligd.

Ik was toch nog niet van plan om hier op te stappen, maar die 1500k km ben ik al enige tijd geleden gepasseerd.

Daarnaast vraag ik me af waar jij dat heilige geloof in meneer Musk vandaan haalt.
Hij kletst wel leuk met z'n elektrische auto's maar intussen verstookt z'n ruimtespeeltje meer energie dan al die auto's van hem ooit zullen verbruiken.

Zoals ik al eens schreef; ik zie nu al auto's staan waarvan men indertijd beweerde dat die accu's de 500k wel zouden halen; die de helft niet eens gehaald hebben! Het gaat er niet alleen om of je een milioen km kunt rijden, het er ook om af ie dat doet als je daar 20+ jaren over gaat doen. DAT is waar accu's niet tegen kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:49 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
ElCid, kijk het filmpje eens dat ik hierboven geplaatst heb. Daarin wordt de meeste kritiek die je noemt ontkracht.


Ach, voor de verkoop van producten worden waarheden wel vaker ontkracht. Mijn man zit midden in de techniek en bouw van fabrieken en machines; die geloof ik eerder dan welk propaganda filmpje dan ook.
Heb te goed gezien met wat voor filmpjes we tegenwoordig voor de gek gehouden worden...... :o Voor verkoop en geld verdienen wordt zelden de waarheid verteld.


Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-07-21 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:02 



 
Profiel   

Het stomme is.. we weten al 50 jaar dat het klimaat verandert.. in de jaren 80 wilde het bestuur van Shell al over op groenere energie. Dat bestuur werd vervangen door mensen die het geen zak interesseert, de regering zit er telkens maar voor 4 jaar dus die heeft het ook nooit iets geboeid om vooruit te kijken..
We hadden al lang en breed op groene energie kunnen leven. We hadden al werkende thorium centrales kunnen hebben.. Maar nee, die overstap op groene energie had geen prioriteit en kost te veel geld, dus schuif het telkens maar vooruit naar de volgende regering/president.
Dat werkt niet. Als je geen datum prikt dan blijft alles door schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:04 



 
Profiel   

ElCid schreef
8nnemiek schreef
ElCid, kijk het filmpje eens dat ik hierboven geplaatst heb. Daarin wordt de meeste kritiek die je noemt ontkracht.


Ach, voor de verkoop van producten worden waarheden wel vaker ontkracht. Mijn man zit midden in de techniek en bouw van fabrieken en machines; die geloof ik eerder dan welk propganda filmpje dan ook.
Heb te goed gezien met wat voor filmpjes we tegenwoordig voor de gek gehouden worden...... :o Voor verkoop en geld verdienen wordt zelden de waarheid verteld.

De cijfers zijn online te vinden, zelfs gewoon op de websites van de bedrijven die de olie pompen/verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:05 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Je kan de transitie wel krampachtig proberen tegen te houden, maar daar los je alle milieuproblemen en vervuiling niet mee op. De olie raakt op, en ze zijn nu al op meer en meer plekken in kwetsbare natuur aan het boren naar olie. Dat moet je toch niet willen?
En nee, we zijn niet afhankelijk van olie voor onze kunststoffen. Die kunnen we prima maken van gerecycled kunststof. Niet alles, maar een groot deel wel.

Als het boren naar olie en het raffineren van die olie zou stoppen, of alleen al halveren, dan zou er enórm veel stroom vrij komen voor het laden van elektrische auto's.
Mensen denken vaak in problemen, maar is het niet veel beter om te denken in oplossingen?
Het ontwikkelen van nieuwe accu's.. het introduceren van deelauto's.. autonome taxi's.. thuiswerken.. er zijn zo veel manieren om auto's milieuvriendelijker te maken en minder auto's nodig te hebben. En die windmolens en zonnepanelen.. zo lang er geen betere energiebron ontwikkeld is moeten we het daar mee doen.
Ook daar zijn ze overigens druk mee bezig. Zo wordt er gewerkt aan warmte opslaan in gesteente voor verwarming in de winter, briljant!

Het is geen milieuwinst zoals voorgespiegeld. We verbruiken teveel energie ongeacht de energiebron PUNT. Qua milieu moeten we om te beginnen reduceren vanaf totaal energieverbruik met zeker 60% en eerder 95%, op dezelfde voet doorgaan vanuit andere bronnen (want dat is en blijft de inzet) kan niet ook al is de CO2 uitstoot zgn. minder/afgevangen/etc. Grootste probleem is qua opwarming waterdamp en dat komt bij veel alternatieve energiebronnen ook vrij (waterstof, kernenergie, etc.) niet alleen via kolen of gascentrales.

Komt nog iets anders bij, met alle ellende qua cyberaanvallen en waarschuwingen er tegen (en aan de andere kant geblèr over toegang tot systemen door opsporingsdiensten), blijven we toch fixeren op complexere systemen die meer energie en grondstoffen vragen, doen we aannames over politieke samenwerking, hoeveelheid beschikbare grondstoffen en het kunnen blijven draaien van de samenleving bij problemen. En dat met bv huizen die zonder onze moderne machines voor stroomtoevoer, water en riool niet leefbaar te houden of maken zijn.

Het grote probleem is de focus op oplossing X ipv te gaan kijken naar een geheel ander systeem, want dan moet je aan de poten van globalisering en groeieconomie gaan zagen, de fixatie op betaalde banen opzij zetten en naar een veel lokalere economie gaan kijken waar basis zaken als huisvesting en medische zorg onder een soort basisinkomen vallen. Dan kan zo iemand vervolgens via huisvlijt en ruilhandel een groot deel van de rest (voedsel, kleding, vermaak) regelen al naar gelang waar de talenten liggen. We hebben de kennis er voor en qua financiën is daar ook een mouw aan te passen. Qua geluk en gezondheid zijn er veel voordelen aan, maar dan moet je wel eerst de marketing campagnes van de multinationals om zeep helpen, want die moeten dan opgedoekt.

Buiten de hokjes denken zal zeker in eerste instantie aanpassing en geld kosten, maar op de langere termijn is het wel de manier om de hele ellende eerlijk op te lossen voor iedereen. Want deze energietransitie gaat weer op de rekening van de 3e wereld komen (en de achtergestelde gebieden dichterbij huis zelfs, wat een teken aan de wand is).

Om zo'n voorbeeld te geven van hoe dan ook door zoals eerst met tig kunstgrepen ipv andere opties inzetten ivm gespecificeerde infrastructuur :

Er zijn nl zat andere bananenrassen in de wereld, maar tja dan moet de consument aan andere smaakjes wennen :wow: (en de machines "lusten" geen afwijkende maten 8)7 ).
Zo kwetsbaar is vrijwel elk groter systeem op deze planeet en dat wordt nog doelbewust in stand gehouden ook ivm kostenbesparing. 0,0 weerbaarheid en veerkracht of buiten de hokjes denken qua oplossingen en dan maar verwachten dat zo'n denkwijze in industrie en politiek dit probleem werkelijk gaat oplossen?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:11 



 
Profiel   

50 jaar pas? Volgens mij nog wel langer en de vraag die je erbij kan stellen is of dat klimaat veranderd door ons toedoen of dat het een natuurlijk proces is; het is nl. niet de 1e keer dat dit gebeurt sinds de aardbol bestaat.
Er zijn langer geleden al boeken geschreven over het "grote uitsterven" en de volgende IJstijd, etc. Ik zal niet zeggen dat wij goed voor de wereld zorgen maar de impact van de mens is ooit een uitgerekend en het schijnt dat we onszelf daarin ook weer flink overschatten; zo belangrijk zijn we niet op dat gebied ;-). De CO2 uitstoot bijv. is een stok waarmee men blijft slaan maar ik denk dat andere dingen ( de plastic soep, pesticiden etc. ) een veel grotere dreiging zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:12 



 
Profiel   

ikke schreef
Aardig gevonden.
Even voorbij gaand aan dingen als: waar wordt plastic van gemaakt? (juist, olie) is het filmpje eigenlijk een non-discussie omdat het helemaal niet gaat over die auto maar om het veranderen van je volledige energie-systeem.


Plastic is een verzamelnaam. Plastic wordt echt niet enkel uit olie gesynthetiseerd. PET is goed herbruikbaar en het proces heeft een hoge efficiëntie.

ikke schreef
Zon en wind zijn de eerste stap maar dat is echt enkel en alleen voorbereiding. Zonnepanelen en windmolens als oplossing is echt de grootste flauwekul!
Zonnepalen en windmolens hebben alleen nut op het moment dat de rest van de keten erop aangepast is en ALLE opgewekte energie ingezet wordt. Dat betekend dat een deel van die energie moet worden omgezet in bewaarbare en liefst transporteeerbare energiedragers. Accu's hebben hier op lokaal niveau wel een rolletje maar niet veel meer dan dat.

Stop gewoon het olieboren. Ah nee dat kan niet gezien de olie lobby. Wel de meest simpele en duurzame manier om rendement te verhogen.

ikke schreef
Waterstof is zo'n drager die nu als Haarlemmer olie wordt gepresenteerd maar ook dat is zwaar overrated; H2 is een grondstof die het mogelijk gaat maken om er andere, vloeibare en gasvormige, energiedragers mee te maken. Energiedragers die transporteerbaar zijn en daarmee gemaakt kunnen worden op plekken waar dat simpel is.

Oke? En nu? Wat is de main take away van dit stukje?

ikke schreef
Tegen de tijd dat we daar zijn (en dan is 2050 al even geleden) ben je in de richting van de fosielvrije energie waar Vattenvall zo druk mee is.

Lees hier hoe de netwerkbedrijven het nu zien:
https://www.alliander.com/nl/nieuws/stu ... transitie/

en bedenk daarbij: je kunt over de energietransitie praten tot je een ons weegt; de netwerkbedrijven zijn DE bepalende factor in het tempo waarop de energietransitie plaats vind! Wat je ook bedenkt over die energietransitie, de energie zal verplaatst moeten worden over het elektriciteitsnetwerk. Dat netwerk zal daarop aangepast moeten zijn. Wie doen dat? Juist, de netwerkbeheerders!

Mee eens.


ikke schreef
De overheid vindt wel dat we over negen jaar (2030) alleen maar elektrische auto's mogen kopen, maar hoe de netbeheerders al die auto's van een aansluiting en dus energie gaan voorzien, daar hebben ze geen bleek vermoeden van. Dan zijn we minimaal drie kabinetten verder en die zoeken het dan maar uit! DAT is de mentaliteit van onze overheid! En de milieuterroristen maar blèren, maar werken, ho maar.


Hahahaha heb er al m’n werk van gemaakt schat

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:15 



 
Profiel   

Arme TS, denkt even een vraag uit te zetten over auto’s en krijgt nu dit :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:18 



 
Profiel   

tamary, het idee van een kringloop/zelfvoorzienende samenleving binnen je eigen land is natuurlijk prachtig! Daar werk ik zelf ook al jaren naartoe binnen ons eigen huis en leven. Maar ik ben bang dat het niet haalbaar is om de hele bevolking zo ver te krijgen, al zeker niet in westerse landen waar verwende mensen niet zonder hun verre vliegreizen, grote stukken vlees, nieuwe telefoons en dikke auto's willen leven.

Elcid, er is een paar jaar geleden al de 'gouden standaard' toegekend aan de zekerheid waarmee is vastgesteld dat de huidige klimaatverandering door de mens komt. Dat vind niemand leuk, maar ontkennen doet het niet verdwijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:29 



 
Profiel   

Elektrisch is wel mooi maar nog niet geheel praktisch
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen