Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Tancreda4 schreef:Zijn er idd auto's die hiervoor in aanmerking komen? M'n trailer is 1300 kilo (geladen) en auto moet hier wel boven uit komen qua leeg gewicht.
8nnemiek schreef:Elektrische auto's zijn enorm sterk qua trekkracht, en zijn door het accupakket al wat zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto. Daardoor hoeft het niet persé een dikke SUV te zijn. Het enige probleem is dat er nog weinig modellen zijn die echt gebouwd zijn om te trekken.
Ik zou sowieso eens kijken naar de Tesla model X. Die heeft zelfs een speciale 'trailermodus'. Er zijn volgens mij meerdere bokkers die hem hebben. Ze hebben ook een flinke actieradius (zo'n 500km waarvan er zeker 300 over blijft met een trailer), en laden enorm snel.
In twee tellen je tank vol gooien klinkt leuk, maar ook bij een benzinestation sta je een tijdje stil. Met een goede snellader bij een elektrische auto heb je er in 10 minuten tijd weer 100km actieradius bij. Voor het paard en vooral ook voor de chauffeur is het echt niet verkeerd om na 2 uur op de weg even een pauze te nemen.
Prairy schreef:8nnemiek schreef:Elektrische auto's zijn enorm sterk qua trekkracht, en zijn door het accupakket al wat zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto. Daardoor hoeft het niet persé een dikke SUV te zijn. Het enige probleem is dat er nog weinig modellen zijn die echt gebouwd zijn om te trekken.
Ik zou sowieso eens kijken naar de Tesla model X. Die heeft zelfs een speciale 'trailermodus'. Er zijn volgens mij meerdere bokkers die hem hebben. Ze hebben ook een flinke actieradius (zo'n 500km waarvan er zeker 300 over blijft met een trailer), en laden enorm snel.
In twee tellen je tank vol gooien klinkt leuk, maar ook bij een benzinestation sta je een tijdje stil. Met een goede snellader bij een elektrische auto heb je er in 10 minuten tijd weer 100km actieradius bij. Voor het paard en vooral ook voor de chauffeur is het echt niet verkeerd om na 2 uur op de weg even een pauze te nemen.
Even reactie op die 10 minuten 100km,dat ligt wel aan de auto. Niet elke auto kan de snelheid van de laadpaal aan.
Al zal dat in het dure segment wel meevallen, mits het een nieuwer model is.
Ibbel schreef:Tancreda4 schreef:Zijn er idd auto's die hiervoor in aanmerking komen? M'n trailer is 1300 kilo (geladen) en auto moet hier wel boven uit komen qua leeg gewicht.
Ik pik deze er even uit: ik begrijp dat je geen E achter B hebt, anders maakte je deze opmerking niet. De eis dat de lege auto zwaarder moet zijn dan de maximaal belaste aanhanger is echter al een paar jaar geleden vervallen. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.
In jouw geval zou ik eerder goed opletten of je niet boven de 3500 kg MTM voor de combi komt. Elektrische auto's zijn zwaar, en de MTM van een beetje e-auto (je zit in de Tesla's, Audi, Mercedes en Volvo's wil je minimaal 1500 kg kunnen trekken) komt over de 2200 kg, en de combinatie daarmee boven de 3500 kg.
Tancreda4 schreef:Dus ik denk dat ik zelf ook ga rondkijken voor een eigen auto zodat m'n pa kan kopen wat hij graag wilt.
Sizzle schreef:Ik heb eens naar de plug-in hybrid volvo xc60 gekeken. Die is veel te duur in verhouding tot wat hij kan. Daarnaast is hij bij trekken benzine echt idioot onzuinig, dus daar gaat je milieuwinst alweer de achterdeur uit.
Mijn verwachting is dat in de toekomst steeds meer mensen met paarden over gaan op 2 auto‘s: 1 oude diesel puur voor de trailer en een electrische voor het datelijks gebruik.