Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Elektrische auto voor trailer? Ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Wat kost zo'n Tesla of ander model die een tweepaards kan trekken.....?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:17 



 
Profiel   

Ikke, Ik bedoel wel nabije toekomst hoor, ik maak geen plannen voor over 20 jaar over het algemeen :D

Arabesk, waarschijnlijk meer dan de 15.000 die ik gemiddeld bereid ben uit te geven :o
Heb voor electrisch wel overwogen meer uit te geven maar in verhouding staat de prijs niet tot de trekkracht en ik ben nou eenmaal geen miljonair.
Tesla die echt kan trekken zat rond de 100.000 dacht ik.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-07-21 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:18 



 
Profiel   

Lau07 schreef
Momenteel is het inderdaad alleen Tesla en Audi die opties hebben. Later dit jaar komen er veel elektrische pick-ups uit die wel echt zwaar mogen trekken (O.a. Rivian, Ford F-150 en de Cybertruck van Tesla).



Mijn man heeft een Audi Q4 van de week besteld, maar die kan geen paardentrailer trekken, begreep ik. -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:21 



 
Profiel   

Ik had bedacht om een citroen ami te kopen, elektrische brommobiel, nieuw 8000,-. En dan wel de VW bus voor de trailer houden, maar alle andere lokale reizen met de ami te gaan doen. Maar de levering naar Nederland is weer met een jaar uitgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:23 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Wij zitten een beetje met hetzelfde dilemma. Voor nu willen wij gaan voor een hybride: de Hyundai Kona hybrid of Honda e-Niro plug in hybrid. Deze kan tot 1300 kg dus dan kun je 1 paard net meenemen..
hybride zou dus evt wel kunnen. De technologie gaat wel snel dus als je een jaartje wacht zijn er misschien meer opties



Moet je wel echt een lichte trailer vinden en die terugkeuren.
Ik heb er ook naar gekeken maar ultra lichte trailers zijn erg prijzig dat je haast beter een auto met meer trektgewicht kan kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:23 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Wat kost zo'n Tesla of ander model die een tweepaards kan trekken.....?

https://www.gaspedaal.nl/tesla/model-x?srt=pr-a


Sizzle schreef
Ikke, Ik bedoel wel nabije toekomst hoor, ik maak geen plannen voor over 20 jaar over het algemeen :D

Dan moet je "elektrische auto" uit je tekst schrappen. Dat gaat gewoon niet gebeuren.

Je hebt de materialen niet om al die auto's te maken; de mensen niet die ze kunnen EN willen betalen; het netwerk niet om al die laadpalen op aan te sluiten en het vermogen niet om al die laadpalen te voeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:23 



 
Profiel   

Daarom zei ik dus ook: 2 auto‘s ;)
Eentje met krassen voor de trailer en een kleine die aan je zonnepaneel kan slurpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:25 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Daarom zei ik dus ook: 2 auto‘s ;)
Eentje met krassen voor de trailer en een kleine die aan je zonnepaneel kan slurpen.

En als de zon dan niet schijnt? En de wind niet waait?
Jij hebt dan nog het punt dat je kunt zeggen dat je elektriciteit uit waterkracht komt; gaat je in NL met die schamele 20MW niet echt lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:30 



 
Profiel   

De Hyundai ionic 5 mag ook 1600 kg trekken ,
Heeft normaal een actieradius van 495 km , met een trailer erachter weet ik niet .
Maar de helft moet zeker wel lukken lijkt mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:56 



 
Profiel   

Lau07 schreef
Momenteel is het inderdaad alleen Tesla en Audi die opties hebben. Later dit jaar komen er veel elektrische pick-ups uit die wel echt zwaar mogen trekken (O.a. Rivian, Ford F-150 en de Cybertruck van Tesla).



Nee hoor een Hyundai Ionic 5 mag ook 1600 kg trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:57 



 
Profiel   

Ikke, wat is precies je probleem?
Waarom is het raar om voor de kleine stukjes (die het meeste energie kosten) eventueel een kleine zuinige auto te kopen die je (deels) van eigen dak kunt voeden?
Voor ons persoonlijk is het niet echt een oplossing omdat A de panelen er nog niet opliggen en B ik ook graag een fijne auto voor lange afstand wil.
Echter zie ik het op stal steeds meer dat mensen een trekauto + een kleine electrische versie hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:14 



 
Profiel   

Mijn leaseauto wordt straks verplicht volledig elektrisch.
En helaas niet van een type met een trekgewicht voor de trailer :+
Kan überhaupt maar zeer beperkt uit modellen kiezen, vaak zijn dat er maar 2 of hooguit 3 die zijn geselecteerd in de aanbesteding (werk voor de overheid nl).

Nu heb ik dat probleem reeds opgelost doordat wij een kampeerbus hebben gekocht, Volkswagen T5, die 2500 kg mag trekken. Niet puur als trekauto, vnl als kampeermiddel, maar bijkomend voordeel is wel dat het een fantastische trekauto is.

Maar dus idd, een sterke auto op fossiele brandstof naast een volledig elektrische auto straks :j

Overigens is mijn huidige trailer samen met paard 1180 kg (trailer leeg op de weegbrug gehad en paard diverse keren bij de dierenarts laten wegen).
Dus onder de 1300 of blijven is best mogelijk. En zolang je óf niet boven de 3500 kg mtm van auto+trailer uitkimt, óf je E rijbewijs hebt, hoef je een trailer ook niet terug te laten keuren als het daadwerkelijke gewicht van trailer+paard lager is dan hetgeen je auto mag trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:24 



 
Profiel   

Of zoals wij van plan zijn; alleen een goede elektrische auto, en voor die ene keer met trailer gewoon een zware auto van iemand lenen/paardentaxi laten komen/paardenvrachtwagen huren..

Voor het gros van de bevolking is een elektrische auto prima te doen.
Doet me denken aan een meme dat ik laatst tegen kwam :))
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:30 



 
Profiel   

Als je niet vaak met de trailer gaat is dat een oplossing.
Ik ga wekelijks naar verenigingsles en 1x per 2-3 weken naar privéles met de trailer en daarnaast maandelijks ergens naar een ander bos dan m'n eigen achtertuin.
Daar heb ik toch echt graag m'n eigen trekauto voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:40 



 
Profiel   

Klopt, dat loont alleen als je maar een enkele keer de trailer nodig hebt.
Het is vrij makkelijk uit te rekenen, er zijn wat tooltjes te vinden online die de werkelijke kosten per kilometer uitrekenen en daarbij ook oa rekening houden met de aanschafprijs van de auto, de afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik..
Als je een keer per maand een grote auto nodig hebt dan kan het al lonen om die een dag te huren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:48 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ikke, wat is precies je probleem?
Waarom is het raar om voor de kleine stukjes (die het meeste energie kosten) eventueel een kleine zuinige auto te kopen die je (deels) van eigen dak kunt voeden?
Voor ons persoonlijk is het niet echt een oplossing omdat A de panelen er nog niet opliggen en B ik ook graag een fijne auto voor lange afstand wil.
Echter zie ik het op stal steeds meer dat mensen een trekauto + een kleine electrische versie hebben.

Ik heb geen probleem. Ik weet dat het gewoon niet kan om met z'n allen elektrisch te gaan rijden. Maar dat is voor mij geen probleem.

Mijn autokoopbudget is ook niet toereikend voor een elektrische auto. Bovendien kan ik 'm (nog) niet laden op mijn werkplek. Als je dan tussen 80 - 200km per dag maakt (ik declareer mijn km, dus ik weet exact hoeveel ik rijd voor de werkgever) zonder oplaadmogelijkheid, dan vallen er een hoop af en wat over blijft, ligt boven mijn budget.

Als je het kan en wil betalen, koop gerust een elektrische auto. Maar ik zie ze al langs komen op de auto-sites van 7 - 8 jaar oud en de accu al vervangen terwijl ze echt geen 500.000km op de teller hebben staan. Die betrouwbaarheid ligt dus blijkbaar wat minder hoog dan aan de voorkant gesuggereerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:48 



 
Profiel   

Ikke heeft wel een punt. Heel veel elektrische auto's rijden op steenkool, oftewel, hangen aan een grijs stopcontact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:51 



 
Profiel   

Privé zou ik.ook niet snel zo'n auto kopen, maar voor de zakelijke lease is het heel aantrekkelijk qua bijtelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 08:54 



 
Profiel   

Nou, ik vind t persoonlijk niets dat ik dat ding als lease auto door m'n strot geduwd krijg :
Ik rijd op sommige werkdagen 350-400 zakelijke km per dag.
Als ik dat al red zonder laden, moet die thuis direct aan de laadpaal, als je dan s avonds nog weg moet, is het maar de vraag of je dan bereik genoeg hebt, of dat ik dan alsnog m'n privé auto moet pakken.
Dan mag de bijtelling lager zijn, het comfort van het hebben van 2 auto's wordt toch ook danig ingeperkt.

Krijg wel een oplaadpunt vergoed, maar de upgrade naar krachtstroom groepenkast is voor eigen rekening.
Als je die investering niet doet, is een nagenoeg lege accu in ca 11-12 uur vol, aldus de ervaringen van collega's die al elektrisch rijden.
Dan hangt dat ding dus de hele nacht aan de lader en kun je er niet eens mee weg s avonds, want je wordt wel geacht met een volle accu je werkdag te starten.

In mijn geval zou die thuis wel geladen worden op zonne-energie, we hebben 18 panelen liggen met op dit moment overcapaciteit, maar als ik dan privé vaker de dieselbus moet pakken dan nu mijn zuinige benzine lease auto, dan vraag ik me onder aan de streep wel af wat het milieu voordeel nu echt gaat zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:02 



 
Profiel   

Hier rijden we al jaren alleen elektrisch (twee auto's en privé aangeschaft). Met 86 zonnepanelen komen we een heel eind, ook met mijn woon-werkverkeer (buiten corona om dan, en hopelijk komt dat niet meer dagelijks terug) van 100km enkele reis. Voor de trailer moeten we helaas inderdaad de bus van mijn vader nog lenen, zolang de X er nog niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:11 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Ikke heeft wel een punt. Heel veel elektrische auto's rijden op steenkool, oftewel, hangen aan een grijs stopcontact.

Dat klopt inderdaad, maar zelfs als een elektrische auto volledig op grijze stroom loopt produceert ie nog steeds veel minder CO2 dan een benzine auto, als je het pompen, raffineren, transporteren etc van die benzine mee telt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:17 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Arabesk schreef
Ikke heeft wel een punt. Heel veel elektrische auto's rijden op steenkool, oftewel, hangen aan een grijs stopcontact.

Dat klopt inderdaad, maar zelfs als een elektrische auto volledig op grijze stroom loopt produceert ie nog steeds veel minder CO2 dan een benzine auto, als je het pompen, raffineren, transporteren etc van die benzine mee telt.


Ja maar die batterij produceren in landen als Bangladesh en het afbreken ervan is zoals ik begrijp ook niet perse goed. Ik vind het overtrokken dat dwingende naar elektrische auto’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:20 



 
Profiel   

Ze hebben het vaak over kobalt in accu's, maar wij maken ons allemaal schuldig aan kobalt mijnen, met onze mobieltjes en andere apparatuur, en het wordt zelfs gebruikt om benzine te raffineren.
Maar Tesla is bezig met het ontwikkelen van kobalt vrije accu's. En de lithium wordt vooral gewonnen in Australië. De technische ontwikkelingen in de accu wereld gaan razendsnel. De nieuwste accu's van Tesla gaan naar verwachting een miljoen mijl mee (dus voor de meeste mensen is dat een mensenleven lang dat je met je auto zou kunnen doen), en met recyclen zijn ze ook volop bezig.
Op het moment zijn de accu's die uit de auto's komen nog goed genoeg als thuisaccu om stroom uit zonnepanelen op te slaan, daar worden ze nu dan ook volop voor gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:26 



 
Profiel   

Ik heb me de afgelopen tijd ook een beetje in het electrische rijden in combinatie met een trailer verdiept.
En om heel eerlijk te zijn krijg ik bij electrisch rijden steeds meer een soort van bio-energie farce gevoel.

Mijn werkgever promoot elektrisch rijden nu nog, maar wil binnenkort verplicht gaan stellen dat een nieuw te bestellen auto minimaal hybride moet zijn.

Nou vallen de volledig elektrische auto's die een trailer kunnen trekken en enigzins acceptabele actieradius hebben financieel niet binnen mijn budget.

Ga je dan kijken naar de hybrides. Een "mild-hybrid" is leuk als stadsauto, dan win je misschien iets aan uitstoot. Maar als je gewoon veel snelweg kilometers maakt, zoals ik, dan is hij qua CO2 uitstoot vervuilender als de gewone benzine motor (in de middenklasse categorie met minimaal 1400 kg trekvermogen waarin ik gezocht heb)
Plug-in hybrid, is leuk op papier, maar de hybride motor is vnl voor het genereren van extra PK's. Theoretisch kun je er zuinig mee rijden, maar zodra je het gaspedaal enigzins intrapt kom je gewoon op flinke uitstoot. Ik had op papier de plug-in hybrid besteld maar werd voor de bestelling definitief was door mijn mobiliteits afdeling gebeld. Dat het benzine voorschot bedrag gold voor het papieren verbruik, maar dat dit dusdanig niet overeenkwam met realistisch verbruik, dat er een benzine voorschot gerekend werd gelijk aan dat van volledig benzine motor want dat kwam overeen met realistisch verbruik in hun ervaringscijfers (en dan zijn cijfers over heel veel auto's)...oftewel dan wordt die onbetaalbaar met de toch wel veel hogere leaseprijs en bijtelling.

Dus feitelijk is het zo dat de verschillende hybrides alleen op papier iets bijdragen aan de CO2 uitstoot en reductie van gebruik fossiele brandstof. Als je er dan bij bedenkt dat het produceren en afvoeren van de batterijen echt enorm vervuilend is en zeker niet duurzaam...dan ben ik dus bang dat het hybride rijden vanwege klimaat en duurzaamheid doelen allemaal maar grote volksverlakkerij is.

Volledig elektrisch is dan misschien wel duurzaam, maar hoe duurzaam is dat als er dan dubbele auto's worden aangehouden om ook iets te mogen trekken (paardentrailer, caravan).

Na veel onderzoek ben ik er dus op uitgekomen dat ik heel blij ben dat ik nog net voor 1/7 een volledig benzine motor heb kunnen bestellen. Over 4 jaar zien we wel weer verder hoe de autowereld er dan voorstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:52 



 
Profiel   

Lithium wordt gewonnen in o.a. zuid amerika en de lokale bevolking + natuurgebieden die er boven op liggen krijgen daar zware klappen van alleen al van de dalende grondwaterstand ook al zouden de mijnbouwbedrijven een grondwaterlaag daar onder aanboren, de hele stapel laagjes grondsoort en grondwater zakt in en niet op een gelijk niveau. (bye bye flamingo's en wat er nog meer rondloopt/fladdert daar en de lokale bevolking wordt ook genegeeerd). Je kan niet milieuvriendelijk rijden op fossiel of electrisch. Ergens zal er een ecosysteem en kleine(re) groep zelfredzame mensen kapot moeten om dat mogelijk te maken.



En qua zonnepanelen om je auto op te laden : Dan moet je die wel overdag aan je panelen hangen, anders moet je een 2e accupakket kopen en zelf kunnen wisselen (kan niet, kost nog meer grondstoffen en is pittig zwaar). Je hebt enkel stroom over als je produceerd (overdag dus) EN minder gebruikt op dat moment dan je panelen maken. Zonder zon (dus 's nachts!) ben je afhankelijk van een andere stroombron. Dat het nu nog een wegstrepen tegen elkaar is, is niet vol te houden als zon/wind een groter aandeel van de stroomproductie moet gaan uitmaken. Eigenlijk als je echt eco met je electrische auto wil rijden, dan moet je overdag laden aan eigen panelen en 's nachts rijden als je niet kan laden ivm geen zon en dus eigen energie productie. Teveel valkuilen en onmogelijkheden die nu gladgestreken worden door vrijwel 100% betrouwbaar stroomnet en mooie verhalen over gewoon door leven als altijd met enkel een andere energiebron.
Komt nog eens bij dat ons energienet al kraakt in zijn voegen, niet alle zonneweides kunnen worden aangesloten en de nodige grondstoffen stomweg niet beschikbaar gaan zijn voor de aantallen auto's, etc. die er van gemaakt moeten worden kijkende naar wat er nu in gebruik is. Recycling is niet (financieel) rendabel, vraagt veel energie (waar moet dat vandaan komen?!) en als je goede producten maakt zitten die grondstoffen daar voor decennia in vast. Voor recycling moeten er eerst dingen stuk om de grondstoffen er uit te kunnen halen. Daarvoor werkende apparaten inzamelen is absurd en onzinning.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen