Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overleden paard afmelden?

 
Profiel   

Iemand die mij kan helpen met het volgende:
Afgelopen maand is mijn paard overleden, ze is ingeslapen.
Allemaal verdrietig genoeg natuurlijk en nu ik het paspoort weer in mijn handen heb schoot ineens te binnen:

Naar mijn weten is zij alleen nergens afgemeld (als ik haar chipnummer invoer op de site van het RVO zie ik geen datum van overlijden\afmelding)
Normaalgesproken als RENDAC komt lezen zij de chip uit bij het ophalen heb ik gelezen. Maar mijn paard is opgehaald door het crematorium en dus gecremeerd.

Ooit waren wij lid van het KFPS maar omdat wij verder geen fokdoelen of iets anders hadden hebben wij ons toen der tijd later weer afgemeld. Dit is echter al zooo lang geleden en het paspoort is toen ook nooit teruggestuurd. Ik lees nu terug dat dit wel had gemoeten maar hier is verder nooit iets mee gedaan. En ik heb daar ook niet meer van gehoord. Het paspoort en het eigendomsbewijs heb ik dus nog hier.
Ik zit ook niet echt te wachten op een enorme boete als ik het paspoort terug stuur.
Iemand ervaringen hiermee? :+ Het is de eerste keer dat ik hiermee te maken heb vandaar..


Laatst bijgewerkt door DaraBariton op 15-07-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:57 



 
Profiel   

Je moet het paspoort terugsturen ja dat is de enige manier en officieel gezien wettelijk verplicht. Het paspoort is eigendom van uitgevende instantie en bij overlijden moet je het terugsturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:58 



 
Profiel   

DaraBariton schreef
Normaalgesproken als RENDAC komt lezen zij de chip uit bij het ophalen heb ik gelezen. Maar mijn paard is opgehaald door het crematorium en dus gecremeerd.

Rendac leest geen chip uit, ze vragen erna of je hem weet (als je belt om een paard te laten ophalen) weet je dat zo niet is dat geen probleem.
Zij melden nergens iets af, dat mag/moet de eigenaar doen.

Ikzelf heb geen paard afgemeld bij het stamboek/paspoort uitgevende instantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:59 



 
Profiel   

Brainless schreef
DaraBariton schreef
Normaalgesproken als RENDAC komt lezen zij de chip uit bij het ophalen heb ik gelezen. Maar mijn paard is opgehaald door het crematorium en dus gecremeerd.

Rendac leest geen chip uit, ze vragen erna of je hem weet (als je belt om een paard te laten ophalen) weet je dat zo niet is dat geen probleem.
Zij melden nergens iets af, dat mag/moet de eigenaar doen.

Ikzelf heb geen paard afgemeld bij het stamboek/paspoort uitgevende instantie.


Ah oke, weer wat geleerd dus. bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:01 



 
Profiel   

Je hoort je paard zelf af te melden bij RVO. Paspoort moet officieel terug naar de uitgevende instantie, maar je kunt vragen of je het ongeldig verklaard terug kunt krijgen.

Ik moet het zelf ook nog doen voor 1 van mijn paarden :=

Steekt niet op een dag, je kunt zelf de overlijdensdatum invullen, niemand die dat (tot nu toe in ieder geval) controleert, dus al meld je 'm volgend jaar af, geen probleem. Wordt pas dringend als je per paard belasting moet gaan betalen, dan doe je dat wel direct :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:03 



 
Profiel   

Dit was nog voor het RVO, maar ik ben langs het fjordenstamboek gegaan om hem af te melden.
Gaatjes door zijn paspoort en dat was het.

Jij hebt enkel je lidmaatschap opgezegd bij het KFPS, niet je paard.

Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je hoort je paard zelf af te melden bij RVO. Paspoort moet officieel terug naar de uitgevende instantie, maar je kunt vragen of je het ongeldig verklaard terug kunt krijgen.

Ik moet het zelf ook nog doen voor 1 van mijn paarden :=

Steekt niet op een dag, je kunt zelf de overlijdensdatum invullen, niemand die dat (tot nu toe in ieder geval) controleert, dus al meld je 'm volgend jaar af, geen probleem. Wordt pas dringend als je per paard belasting moet gaan betalen, dan doe je dat wel direct :D



Ik ben nu ingelogd via DigiD. Er stond alleen afmelden door slacht of afgehaald door Rendac (heb dan maar op de 2e geklikt) Nu moet ik al mijn gegevens invoeren omdat ik daar nog niet bekend ben. Nee, dat klopt want het paard stond op een pensionstal en niet bij mij thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:12 



 
Profiel   

Als het paard niet bij jou stond, is het aan de pensionstal om hem af te melden bij het RVO.
Daar hoef jij niks mee te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:13 



 
Profiel   

Moet je stalbaas hem dan niet afmelden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:14 



 
Profiel   

de staleigenaar kon niet melden dat ze is overleden zei ze. Ze heeft haar alleen afgemeld van de stal. %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:16 



 
Profiel   

Dan zou ik het RVO bellen als ik jou was, dan kom je een stuk verder met je vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:21 



 
Profiel   

Ja je hebt gelijk ook hoor. Bedankt voor de informatie\ervaringen tot nu toe ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:22 



 
Profiel   

DaraBariton schreef
de staleigenaar kon niet melden dat ze is overleden zei ze. Ze heeft haar alleen afgemeld van de stal. %)

Dat is al prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:26 



 
Profiel   

Stalbaas moet idd melden dat het paard niet meer op zijn stal staat. Meer kan hij niet doen.

Jij zelf dient het paspoort op te sturen naar de paspoort uitgevende instantie waar hij staat en melden dat het dier is overleden. Je kunt vragen om naderhand het paspoort terug te krijgen voor jezelf. Deze wordt ongeldig verklaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:58 



 
Profiel   

Nu ik dit zo lees, schiet me te binnen dat wij ons overleden paard nog moeten afmelden.
Alleen dat is een paspoort uit Duitsland. Moet het daar dan naar toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:07 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard ook nooit afgemeld en het is toch alweer 2,5 jaar geleden.

Paspoort zit in een map waar alles van mijn dieren inzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:16 



 
Profiel   

Het paspoort is eigendom van het stamboek die deze heeft uitgegeven, daar meld je het paard af en mocht je dit willen kan je het paspoort onklaar gemaakt retour krijgen.

Had je al een ubn nummer meld je het paard hier ook even af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:41 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Ik heb mijn paard ook nooit afgemeld en het is toch alweer 2,5 jaar geleden.

Paspoort zit in een map waar alles van mijn dieren inzit.


Het is altijd wel netjes dit te doen voor de administratie van het stamboek en nu ook voor je eigen of stal UBN registratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:42 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Nu ik dit zo lees, schiet me te binnen dat wij ons overleden paard nog moeten afmelden.
Alleen dat is een paspoort uit Duitsland. Moet het daar dan naar toe?


Ja, het paspoort is eigendom van dat stamboek. Als je het graag terug wilt is dat vaak geen probleem. Je krijgt het dan terug met een stempel of gaatje erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:43 



 
Profiel   

Het is idd een kwestie van even opsturen of langsgaan bij het stamboekkantoor om het paspoort ongeldig te laten verklaren. Mij kostte dat niets, alleen een ritje naar Lunteren toen ik toch al in de buurt moest zijn. Ik vond het wel zo netjes om het overlijden van mijn NRPS'er te melden bij het stamboek. Zijn paspoort heeft nu twee gaatjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 06:48 



 
Profiel   

Ik heb een overleden pony die op mijn naam stond maar niet van mij was(en ik dua geen paspoort van had) in de database van het stamboek afgemeld.

2 van mijn eigen ponys heb ik alleen het stamboek papier opgestuurd met de boodschap dat ik die graag weer terug kreeg. Die heb ik beide met stempel er op terug gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 07:10 



 
Profiel   

Ik heb onze fries met een Belgisch paspoort na overlijden afgemeld bij het stamboek, tevens vroeg ik of ik het paspoort moest opsturen naar hun dit was niet nodig mijn dochter wilde het graag houden.

mijn kwpn merrie toen die overleed heb ik het paspoort wel naar het kwpn opgestuurd en dit heb ik ongeldig verklaard terug gekregen, dat was geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 10:32 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Nu ik dit zo lees, schiet me te binnen dat wij ons overleden paard nog moeten afmelden.
Alleen dat is een paspoort uit Duitsland. Moet het daar dan naar toe?


Ik neem aan dat hij via een paspoortuitgevende instantie in Nederland geregistreerd is voor import? Daar moet het paspoort dan heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 13:32 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Het paspoort is eigendom van het stamboek die deze heeft uitgegeven, daar meld je het paard af en mocht je dit willen kan je het paspoort onklaar gemaakt retour krijgen.

Had je al een ubn nummer meld je het paard hier ook even af.

Jij hebt dus niks van de voorgaande reacties gelezen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 14:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen