help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojo5658
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-01-16

help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 20:51

Ik hoop dat ik dit in de juiste categorie heb geplaatst.

Vraag namens een ander die vanavond een verzwakte eend heeft gevonden die midden op de weg bleef liggen.
Omdat het nu avond is, gaat ze morgen of na het weekend rondbellen waar de eend terecht kan voor hulp.
De (dieren)winkels zijn nu dicht, dus eendenvoer halen kan morgen pas.

De vraag is of het verstandig is om de eend wat voedsel aan te bieden, en zo ja, wat.
De betreffende persoon heeft reptielen in huis, dus gedroogde krekels of sprinkhanen of wellicht supplementen met calcium behoren tot de opties. Ook zijn er gedroogde erwtenvlokken in huis (die je aan cavias geeft als tussendoortje). Dit omdat op internet te vinden was dat eenden gedroogden insecten en erwten mogen eten.

Weet iemand (met kennis van eenden) meer over wat de beste keuze zou zijn?

Alvast bedankt!

speurneusc

Berichten: 5379
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:54

ik zou met verzwakte eend wel oppassen, botulisme of vogelgriep kunnen oorzaak zijn dus hygiëne en quarantaine zou ik zeker op letten

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:55

Eeeh de dierenambulance bellen? Die werken 24/7.

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:57

Ik zou zeggen brinta/havervlokken.
En dan aanmengen met water ipv melk

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:21

De dierenambu bellen inderdaad, die kunnen de eend naar een vogel hospital brengen waar hij alle zorg krijgt die hij nodig heeft

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:25

En pas op voor de vogelgriep.
Bel een vogelopvang!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:33

Als het goed is wil de dierenambulance hem wel halen, ook savonds. De kans dat ie het redt tot na het weekend, of zelfs tot morgen, is niet groot als hij al verzwakt is.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:33

Wat dacht je van parasieten die ze bij zich dragen.. goed je handen wassen na vasthouden.

Telpeva

Berichten: 14725
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:39

Dierenambulance of vogelopvang inschakelen, deze mag je niet zelf opvangen. Gewoon niet doen als je daar geen kennis en ervaring mee hebt, je kan in (ongetwijfeld goedbedoelde!) onwetendheid dingen verkeerd doen waardoor het leed voor het dier juist erger wordt, of leed onnodig gerekt wordt. Ik zou eerst bellen voor hulp, en pas als er helemaal niemand voor wil komen dàn pas zelf rommelen met huisvesten en voeren. Niet bij voorbaat denken ach het is al laat ik denk dat niemand wil rijden en het lijkt mij wel leuk om een dier te redden. Please don't, dat is niet de beste optie voor het dier. Ook is het ivm de vogelgriep handig als je hulp inschakelt, zij kunnen herkennen of het dit is of niet, en ook daar naar handelen. Als het vogelgriep is, dan zitten er misschien meer hulpbehoevende (water)vogels in die omgeving die met spoed hulp nodig hebben.

Ik ben zelf medewerker bij een vogelopvang in het westen van Zuid Holland, laat maar weten of ik iets voor je kan betekenen. Voor nu mijn tips: draag (wegwerp) handschoenen, was je handen, was je kleding. Zorg dat je niet in aanraking komt met andere vogels, hou de eend uit de buurt van andere vogels.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:07

Dierenambulance bellen.

jojo5658
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-01-16

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 22:13

bedankt voor alle info en tips!

Ik heb alles doorgegeven en het is duidelijk dat de dierenambulance gebeld moet worden.
Hopelijk komt het goed met de eend.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:16

Dierenambulance bellen is een hele goede optie, maar de ervaring leert dat er regio's zijn waar die echt niet in de avond uit gaan rijden voor een eend.

Brinta of haver vlokken in water zijn als eerste hulp een prima optie.
Andere opties, misschien te vragen aan buren ofzo zijn kattenbrokjes of honden brok, opgeweekt in water.
Of gemengd graan voor kippen.
Allemaal prima opties in het dier in elk geval vanavond iets te eten te bieden.

Maar zoals hier boven ook al aangegeven, kijk uit voor besmetting van vogelgriep of botulisme bijvoorbeeld dus na aanraken van de eend goed handen wassen en eventueel kleding meteen in de was.

Telpeva

Berichten: 14725
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:20

Lief dat jullie hem zo willen helpen, succes ermee!

Ps, mochten ze vanavond niet meer langs kunnen komen, bedenk dan dat ze veel poepen. Als ik er een thuis op zou vangen om wat voor reden ook, dan zou ik hem in de badkamer zetten omdat je die daarna relatief makkelijk kan afspoelen en dweilen. Een oude handdoek erbij wordt meestal wel gewaardeerd, om op te liggen/slapen. Als je kennis diepvries pinkies (larven van de vleesvlieg, niet muizen) of buffalo's dan vind de eend die misschien ook lekker, die kunnen in een schaaltje met wat water zodat de eend ze eruit kan lebberen. Bij ons krijgen ze daarnaast ook gemengd graan en watervogelkorrel maar ik kan mij voorstellen dat je die niet hebt. Drinkwater zou ik ook aanbieden, badwater even niet als je niet zeker weet of het dier wel of niet risico loopt om te verdrinken.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: help, wat te voeren aan verzwakte eend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:23

Igg absoluut geen brood!!
Verder zijn ze vaak dol op slakjes enzo, die zijn na een regenbuitje in overvloed te vinden op straat of in de tuin.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:22

Dit topic hoort op beestenboel maar omdat de topicstarter daar geen berichten voor heeft kan ik het niet verplaatsen en moet dit topic op slot. Wel zijn er nuttige tips gegeven waar de topicstarter wat aan kan hebben.