Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Traileradvies België

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Ik ben aan het kijken voor een paardentrailer voor een gewoon rijbewijs B in België.

Dit zijn de gegevens van mijn auto, een Nissan Qashqai.

Maximaal toegelaten massa: 1910 kg
Trekgewicht geremd: 1350 kg
Maximaal toegelaten van de combinatie: 3260 kg
Massa in rijklare toestand: 1385 kg

Gewicht merrie: ik schat haar een 500 kg

Volgens de informatie die ik gevonden heb, mag ik met een gewoon rijbewijs B rijden indien de max. toegelaten massa van de combinatie minder dan 3500 kg bedraagt.

In mijn geval blijkbaar dus blijkbaar minder dan 3260 kg.

3260 - 1910 dan heb ik nog 1350 max. toegelaten massa over voor de trailer. Dus eigen gewicht trailer + paard.

Deftige 1,5 trailers tweedehands zijn moeilijk te vinden. Tweepaardstrailers worden meer aangeboden. Blijkbaar kan je de max. toegelaten massa laten terugbrengen naar een lager getal. Bijvoorbeeld naar 1300. Hoe doe je dat? Kan dat ook als je hem particulier koopt?
Maar tweepaardstrailers hebben natuurlijk een hoger eigen gewicht.

Alvast bedankt voor de info/tips.

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:17 



 
Profiel   

Je moet in België denk ik ook rekenen met de MTM ipv werkelijk gewicht vd trailer.
Dus die 1350 is max MTM voor de trailer ongeacht of je er een paard in zet.
2 paards heeft vaak hoger eigen gewicht inderdaad, zet een trailer voordat je m koopt altijd op de weegbrug (evt met je paard erin) dan weet je waar je mee moet rekenen.
Terugkeuren kan redelijk simpel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:23 



 
Profiel   

Dat maximale treingewicht kijkt niemand naar (die 3260 van jouw combi), en sowieso is dat daadwerkelijk gewicht en geen rekengewicht.
Maw, zolang jij jouw auto niet tot die 1910 kg belaadt maar daar 250 kg onder de max blijft, kun jij er dus gewoon een (eventueel teruggekeurde) trailer met een MTM van 1589 kg achter hangen. Voor je rijbewijs geldt nl gewoon die theoretische 3500 kg, en niet het toegestane treingewicht.
Maar jouw grootste struikelblok voor het gewicht van de trailer is die 1350 trekgewicht. Met een paard van 500 kg zit je dus aan een leeggewicht van 850 vast, en dat wordt krap met een (teruggekeurde) tweepaards.

Ik zou dus toch gaan kijken naar een anderhalfpaards en dan liefst één met een leeggewicht van max 750 (en da's best al moeilijk te vinden), maar dan heb je nog wat marge over en een MTM van 1500 of minder (dan hoef je nl niet terug te keuren)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 13:13 



 
Profiel   

Hallo,
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Had inderdaad zitten denken dat een tweepaards te zwaar zou zijn. Dan maar op zoek naar goede anderhalf, of een nieuwe...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 16:43 



 
Profiel   

Oh ja, nog 2en klein vraagje.Met een trekgewicht van 1350, mag de MTM van de trailer dan ook maar 1350 zijn of mag die bijvoorbeeld 1500 zijn, maar mag ik dan maar 1350 daadwerkelijk trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:44 



 
Profiel   

In NL gaat het in ieder geval om wat je er daadwerkelijk achter hebt hangen, dus daar mag je een MTM van 2 ton achter een auto die 1000 kg mag trekken hangen, zolang je er maar niet meer dan die 1000 kg achter hangt.
Ik kan me niet voorstellen dat het in België (of de rest van Europa) anders is (anders zou de politie van ieder land ook de regels van het land van herkomst moeten weten bij iedere toerist met een caravan achter z'n auto). Maar vraag het voor de zekerheid even na/wacht even op een Belgische bokker die dit kan bevestigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 07:17 



 
Profiel   

@Ibbel, het is in België wel degelijk anders. Lijkt me ook wel logisch dat ze kijken naar wat mag, en niet naar werkelijk gewicht, heel wat makkelijker om de papieren te controleren dan de boel ergens te gaan wegen.

@TS, ik vrees dat mijn 1,5 paards trailer net iets te weinig mag vervoeren door te zwaar eigen gewicht, anders was die een optie geweest, ik had die eventueel wel willen verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 07:22 



 
Profiel   

Ik kan nergens vinden dat in België zou gelden dat je geen trailer met een MTM hoger dan wat je auto mag trekken achter je auto zou mogen hebben. Dan zou je dus zelfs geen lege trailer mogen trekken (waarbij je dus ook gewoon op het papier kunt aflezen dat wat er achter hangt minder weegt dan de auto mag trekken zonder te wegen). Heb jij een link naar de Belgische wet waar dat in staat?

Ik bedoel niet de regels voor B-rijbewijs - even voor de goede orde. Maar de wet waarin zou staan dat je trekgewicht van je auto overeen moet komen met de MTM van de trailer/caravan etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 07:43 



 
Profiel   

@Ibbel, nee, sorry, ik doelde idd op de wetgeving ivm B-rijbewijs, ik had de vraag van TS niet goed gelezen. Je kan wel gelijk hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:30 



 
Profiel   

Hoi, even nog een vraagje hieromtrent. Ik kreeg onlangs de opmerking dat het onverantwoord is om een paard te vervoeren met een auto die maar 135à kg mag trekken???

Ik vermoed dat niet iedereen zich een dikke jeep of pick-up kan veroorloven voor het trekken van 1 paard/pony.
En dat de meeste 1,5 trailers maar een enkele bodem hebben en dit te weinig is?
Mijn pony is een tinkerkruising van 1.48 en de dierenarts schatte haar op een 500 kg?

Is zo'n meetlint betrouwbaar voor het gewicht te bepalen?

Thanx !

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 12:18 



 
Profiel   

Er zijn auto's die 1500 kg mogen trekken en waar je nog geen 1200 kg achter wilt hebben, en er zijn auto's waarbij je 1300 kg mag trekken en die met 1600 kg er achter nóg fluitend de Ardennen in tuffen.
Sommige fabrikanten zijn zuinig met trekgewichten toekennen, en sommige fabrikanten scheutig.
Oftewel, er is geen wet van Meden en Perzen. Normaalgesproken mag je aannemen dat een auto die 1350 mag trekken, dat ook kan.
Kijk anders eens of er testen zijn die kijken wat jouw auto (echt hetzelfde model en motortype) doet met een caravan in de bergen. Die testen zijn er wel vaak. Als dan wordt gezegd dat volbeladen de auto nog geen 5% helling op kan, is het misschien niet zo'n goed idee. Komt jouw auto ook door de 15% hellingproef heen, dan heeft-ie wel wat over.

Dat 1,5 paardstrailers qua bodem niet veilig zouden zijn lijkt me stug. Dat die minder dik hoeven te zijn is logisch. Komt minder gewicht op én de plaat is smaller.

Om het gewicht van je paard te kennen is wegen het beste. Er zijn mobiele paardenweegschalen, en anders zal je een keer bij een kliniek langs moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 13:17 



 
Profiel   

Hoi,

bedankt voor de info. Pff nette 1,5 tweedehandstrailer vinden in België is een opdracht. Ofwel zijn ze halfrot, ofwel te zwaar ofwel moet ik een nieuwe aanschaffen en dat is veel te duur...

Dus de zoektocht gaat verder 8)7
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen