Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Terugkeuren?

 
Profiel   

Hoi,

Aangezien het nogal duur is om te bellen met de RDW en ik er even niet uit kom. Ik heb al gezocht maar ik vind het maar lastig allemaal wat er staat omschreven.

Het volgende:
Ik heb een nieuwe trailer gekocht en het MTM daarvan is 1600 KG. Echter mag mijn auto 1300 trekken. Ik heb mijn BE rijbewijs "gekregen" bij mijn vrachtwagenrijbewijs dus ben iets minder thuis in deze materie dan wanneer je je BE haalt. De vraag is echter simpel. Moet ik de trailer terug laten keuren naar 1300 of kan ik hem gewoon op die 1600 laten staan en gewoon max beladen tot die 1300.

Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er gewoon echt even niet uit...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:27 



 
Profiel   

Terugkeuren is vooral interessant wanneer je geen BE hebt en dus gebonden bent aan de 3500 kg maximale toegestane massa.

Jij mag dus op jouw rijbewijs de combinatie rijden alleen moet je voor jouw auto opletten dat je hem niet te zwaar belaadt. Terugkeuren niet noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:28 



 
Profiel   

Ik begon te twijfelen. Maar bedankt, dan laten we het lekker zo staan! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:31 



 
Profiel   

Zoals gezegd, met BE mag je trekken wat je auto mag trekken.

Dus tot max 1300kg beladen met deze auto. Terug keuren is nergens voor nodig, dat is iets voor als je alleen met B wil rijden (en dus samen onder die 3500 kg moet blijven).

Ik heb wel eens een lege 2 paards achter een auto gehad die maar 900 kg mocht trekken. Dat mocht met BE, ik mocht er alleen niets meer in zetten :') . Trailer moest verplaatst worden en dit was toen de enige auto die voor handen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:33 



 
Profiel   

Ik ben een keer aangehouden met een tandemasser toen ik nog B had. Ik was er van overtuigd dat ik er mee mocht rijden omdat die leeg was. We kwamen 60 kilo boven de 3500 uit. Toen zei ik tegen meneer agent: dan laat ik mijn man toch staan. Toen moest hij al lachen. En toen hij vroeg aan mijn man heb jij wel BE, zei hij: ja. Agent: waarom rijd jij dan niet? Omdat mijn vrouw eigenwijs is zei mijn man. Ik kreeg een waarschuwing van de agent en hij had een mooi verhaal. Maar ja nu heb ik mijn rijbewijzen natuurlijk wel dus ik twijfelde even. Maar bedankt! Fijn dat het niet hoeft dan! Scheelt weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:38 



 
Profiel   

Haha, mooi verhaal. Regels zijn regels, maar 60 kg voor een combinatie die dus verder wel de weg op mag is natuurlijk geen ramp. Dus denk dat de agent het mooie verhaal leuker vond dan een boete schrijven ;) .

Grote aanhangers leeg mag met BE meestal wel. Met alleen B vaak niet.

Ik rij zelf een bestel auto (die relatief veel mag laden), met mijn trailer mag je niet met B rijden daarom (kom je over de 3500kg heen). De personen auto van mijn moeder (die het zelfde mag trekken, en ongeveer het zelfde weegt, maar minder mag laden) mag wel mijn trailer trekken met alleen B

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:51 



 
Profiel   

Bel je verzekeraar, want de politie laat het bij controle dan wel eens bij foei, als er iets mis gaat en de verzekering moet gaan betalen, dan is het een heel ander verhaal. Wat er op papier staat valt te bewijzen, claim als ja maar zo zwaar beladen was die trailer niet, valt niet te bewijzen. Als alles op papier klopt en dus en de auto dat mag trekken en jij er mee mag rijden ben je verzekerd, anders heb je grote kans op een heel dikke rekening bij pech.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 13:08 



 
Profiel   

Dat is geen argument, als jij 2 ton mag trekken en een 2 tons trailer er achter hebt hangen maar je pleurt daar voor 3 ton gewicht in, dán ben je onverzekerd, maar dan klopt alles op papier en dan zou je dus wel uitgekeerd krijgen? Dacht het niet.

Bij ongevallen wordt er gewogen als er twijfel is aan hoeveel lading er in een aanhanger zat.

TS: je hoeft niet terug te keuren. Wat je auto mag trekken stat volkomen los van welke rijbewijsregels dan ook.
En voor de verzekering geldt of je mág rijden met aanhanger en of je auto of trailer niet hebt overbelast/daadwerkelijk te veel trekt voor wat je auto kan. Niet wat theoretisch he geval zou kunnen zijn.

Anders, heel simpel, kan een verzekering bij ieder auto-ongeluk ook zeggen: ja maar, jouw auto kán 180 en je mag maar 100, maar dat kunnen we niet bewijzen dús zul je wel 180 hebben gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 13:13 



 
Profiel   

tamary schreef
Bel je verzekeraar, want de politie laat het bij controle dan wel eens bij foei, als er iets mis gaat en de verzekering moet gaan betalen, dan is het een heel ander verhaal. Wat er op papier staat valt te bewijzen, claim als ja maar zo zwaar beladen was die trailer niet, valt niet te bewijzen. Als alles op papier klopt en dus en de auto dat mag trekken en jij er mee mag rijden ben je verzekerd, anders heb je grote kans op een heel dikke rekening bij pech.


Ik ga de trailer niet beladen tot 1600 hoor. Het gaat mij om de papieren kwestie. Qua auto en trailer. Hou gewoon het trekgewicht van de auto aan. Maar wil liever niet terugkeuren omdat als ik een andere auto zou hebben die meer mag trekken je dan voor niets het hebt verlaagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 13:19 



 
Profiel   

En bij alle ongelukken wordt er alles gewogen? Wie eist, bewijst en jij als verzekerde eist dat je verzekering uitbetaald. Lang niet alle ongelukken is politie, etc. bij betrokken, maar dan nog kan het aardig kostbaar worden. Dus bel je verzekeraar voor hun standpunt, zij moeten immers uitbetalen bij een ongeluk en stellen daar eisen aan.

Hoe dan ook scheelt alles op papier kloppend hebben je een heleboel gezeik bij zowel ongelukken als controles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 13:20 



 
Profiel   

Mellow schreef
Hoi,

Aangezien het nogal duur is om te bellen met de RDW en ik er even niet uit kom. Ik heb al gezocht maar ik vind het maar lastig allemaal wat er staat omschreven.

Het volgende:
Ik heb een nieuwe trailer gekocht en het MTM daarvan is 1600 KG. Echter mag mijn auto 1300 trekken. Ik heb mijn BE rijbewijs "gekregen" bij mijn vrachtwagenrijbewijs dus ben iets minder thuis in deze materie dan wanneer je je BE haalt. De vraag is echter simpel. Moet ik de trailer terug laten keuren naar 1300 of kan ik hem gewoon op die 1600 laten staan en gewoon max beladen tot die 1300.

Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er gewoon echt even niet uit...

Met een BE kijken ze naar het werkelijke gewicht, niet naar het gewicht op papier. Je mag dus gewoon deze trailer trekken met jouw auto en jouw rijbewijs, mits je uiteraard niet over de 1300 kilo gaat.

tamary schreef
En bij alle ongelukken wordt er alles gewogen? Wie eist, bewijst en jij als verzekerde eist dat je verzekering uitbetaald. Lang niet alle ongelukken is politie, etc. bij betrokken, maar dan nog kan het aardig kostbaar worden. Dus bel je verzekeraar voor hun standpunt, zij moeten immers uitbetalen bij een ongeluk en stellen daar eisen aan.

Hoe dan ook scheelt alles op papier kloppend hebben je een heleboel gezeik bij zowel ongelukken als controles.

Dit is dan gewoon een kwestie van eisen dat alles wél gewogen wordt en er altijd politie bij te halen bij een ongeluk.
Wat ik wél zou doen in een dergelijke situatie is eens alle voertuigen op de weegbrug zetten.
dan heb je het leeggewicht van de trailer + het gewicht van het paard, steek dit bij je autopapieren en dan heb je ev al wat meer bewijs. Ook als je gewoon voor controle aangehouden wordt kan je dit voorleggen aan de agent en scheelt dit je hopelijk een tripje mee naar de weegbrug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 15:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen