Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke gasveren voor mijn trailer

 
Profiel   

De gasveren van mijn trailerklep zijn lek en wil ik vervangen maar op de gasveer staat geen aanduiding meer welke kracht hij moet hebben dus de Newton
De meeste veren zijn wel de juiste maat maar hoe kom ik erachter hoeveel Newton hij moet zijn?
Te weinig til ik me nog rot en te veel klapt hij dicht.
Zat zelf te denken er een beetje tussenin te gaan zitten met 2000N of 2250N

Ik kan natuurlijk een trailerboer bellen met de vraag maar denk wie weet weet iemand het hier.

Het is een 2 paardstrailer met houten opbouw trailer is 11 jaar oud en heb even type plaatje erbij gedaan
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 08:29 



 
Profiel   

Plaatje is denk ik van je koppeling. Bij 2 gasveren is 2000-2250 echt teveel. Ik heb 1x 1750 op een anderhalf paardstrailer. Bij weijer is het 2x 1000 voor een 2-paards.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 15:49 



 
Profiel   

Op onze 1,5 paards trailer is het 2x 1250 N. Heb er laatst nog eentje vervangen omdat die nul komma niets meer deed. Toch was de klep met één werkende veer nog goed te tillen en met beide weer in orde knalt ie ook niet als een gek dicht. Het komt dus niet zo extreem nauw.

@TS, staat er echt helemaal niets meer op de veer? Met een artikelnummer oid is vaak ook terug te zoeken welke kracht ie had. Google/Bing/Duckduckgo en co weten álles.


Alternatief rij je met de trailer naar de aanhangerboer, die weten vaak uit ervaring wat erop zou moeten én hebben een stukje gereedschap om die dingen te monteren. Een veer van meer dan 1000 N induwen valt nog niet meer. Plus dat als de gekozen veer toch niet bevalt je er ter plekke een sterkere of juist minder sterke op kunt zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 15:58 



 
Profiel   

https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-vo ... JIQAvD_BwE
deze website helpt je op weg. Goed de benodigde lengte meten.
Te veel N kan er voor zorgen dat de klep in de lucht blijft staan. (dat heb ik ooit wel eens gehad bij een vrachtwagentje, vooral in de zomer bij warm weer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 16:35 



 
Profiel   

EllyC schreef
https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-vo ... JIQAvD_BwE
deze website helpt je op weg. Goed de benodigde lengte meten.
Te veel N kan er voor zorgen dat de klep in de lucht blijft staan. (dat heb ik ooit wel eens gehad bij een vrachtwagentje, vooral in de zomer bij warm weer)


Deze heb ik gebeld maar werd ik niet veel wijzer van. Heb https://www.onlinetrailerparts.nl gebeld en die zeiden dat de kracht van de gasveer ook afhangt van de hoek die de klep moet maken. Daarom vanmiddag Bockmann maar een mail gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 17:08 



 
Profiel   

Je kunt het vrij simpel uitrekenen.
Leg het uiteinde van de klep horizontaal op een weegschaal (houten blokje ertussen), lees gewicht af.
Meet de afstand tussen klep en aangrijppunt van gasveer en lengte gasveer in die horizontale positie.

Beetje vectorieel rekenwerk (vis even je natuurkundeboek op, krachtenleer) en reken uit hoeveel kracht nodig is op het aangrijppunt om de gemeten waarde op te tillen.
Die waarde is ongeveer de waarde die de gasveer moet hebben.
Neem je twee veren, delen door twee en naar beneden afronden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 22:15 



 
Profiel   

Ik heb net nieuwe op mijn alu 2-paardstrailer; 2x 2000N
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen