Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mercedes A klasse voor een trailer

 
Profiel   

Bokkers wellicht dat jullie wat zinnigs kunnen zeggen over de volgende combi.
Ik kan via mijn werk een Mercedes A klasse AMG uit 2020 gaan rijden. Op papier mag dat ding 1400 kilo trekken met koppel van 200 Nm @ 1460 tpm tegenover 100 kW (136 pk) (let wel op, dit is wel het vermogen op papier. In werkelijkheid zit de auto door het inbouwen van een powerbox hoger in koppel en vermogen.

Wat gaat erachter?
- 1,5 paards trailer van Henra a 663 kilo(leeg gewicht op weegbrug) op papier weegt ie 640 kilo
- Fjord van 518 kilo 3 weken geleden op de paarden weegschaal

Dus totaal aan werkelijk gewicht "slechts" 1181 kilo

Maar ik twijfel, op papier klopt het allemaal maar is het werkelijk ook prettig rijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:27 



 

Ik heb een redelijk zelfde combinatie met een A3 gehad en een Humbaur van 475 en paard van 550 kg. Dat ging echt prima en ik had altijd wat over.
Eind dit jaar ga ik ook een A klasse rijden met deze combi, zelfde uitvoering als jou en verwacht ik 0 problemen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:29 



 
Profiel   

Je moet de MTM van de auto weten en het volledige van de trailer. Zeer waarschijnlijk 1600 of 1400.
En gaat heg om B of BE

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:29 



 
Profiel   

Ik zou niet weten waarom niet. Auto kan het trekken, trailer mag er achter en het is niet dat je net aan de grens zit.
Wij hebben jaren met zo'n zelfde combi (ongeveer) gereden qua specs en nooit problemen ervaren.

Wat is je twijfel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:31 



 
Profiel   

Ik heb een A200d met een Sirius S45. De paarden die ik er mee vervoer zijn ongeveer 625 kg en dat gaat prima. Auto trekt het makkelijk en en de trailer ligt er stabiel achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:36 



 
Profiel   

Moet kunnen, ik heb een gelijkwaardige combinatie. Qua trekkracht heb ik genoeg over, maar qua stabiliteit zou het beter kunnen. Mijn huidige paard staat nogal eens onrustig op de trailer en dat is geen prettig gevoel. Dit ligt niet alleen aan de auto, maar ook aan de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 15:52 



 
Profiel   

HindaFree schreef
Je moet de MTM van de auto weten en het volledige van de trailer. Zeer waarschijnlijk 1600 of 1400.
En gaat heg om B of BE


Dat maakt voor de rij ervaring weinig uit gok ik haha

Maar trailer is 1300 kg(leeggewicht plus laadvermogen), auto is 1265kg leeg, max gewicht beladen 1800kg

Voor de rest, thanks voor de input! Ik twijfelde vooral omdat het niet echt een grote wagen is.

@tessebles, die van mij is heel rustig op de trailer. Ik zou wel eens een camera willen om te zien of ie uberhaupt wel ademt onderweg haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 23:01 



 
Profiel   

Ik leen de mercedes cla van mijn vader nu tijdelijk voor de trailer en die mag op papier ook 1400 kg trekken. Ik zit exact op die 1400 kg en de auto trekt het erg, richting verrassend goed!

Edit: Ik moet wel zeggen, bij harde wind laat ik de trailer staan met deze auto. Mijn paard staat daarnaast zo ongeveer onbewegelijk op de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 00:29 



 
Profiel   

Auto mag 1400 kg trekken en weegt zelf 1800 kg TTM.
Trailer TTM is 1300kg. TTM's bij elkaar geteld is 3100kg dus onder 3500kg en dus geen BE nodig. Wel wenselijk niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 00:38 



 
Profiel   

dieseltje09 schreef
HindaFree schreef
Je moet de MTM van de auto weten en het volledige van de trailer. Zeer waarschijnlijk 1600 of 1400.
En gaat heg om B of BE


Dat maakt voor de rij ervaring weinig uit gok ik haha

Maar trailer is 1300 kg(leeggewicht plus laadvermogen), auto is 1265kg leeg, max gewicht beladen 1800kg

Voor de rest, thanks voor de input! Ik twijfelde vooral omdat het niet echt een grote wagen is.

@tessebles, die van mij is heel rustig op de trailer. Ik zou wel eens een camera willen om te zien of ie uberhaupt wel ademt onderweg haha

Bij welk toerental heb je die 140pk?
Je kunt 'm wel kietelen maar dat komt in de praktijk vaak erop neer dat het toerental opgejaagd wordt en dat is precies zinloos als je gewicht wil verplaatsen.

Dat koppel zit leuk laag, maar als je daar geen vermogen hebt, gaat ie drijfstanglagers vreten.
Op het moment dat je gas geeft en er gebeurt niks, zit je te laag en is het verstandiger om terug te schakelen. Maar als het er dan op neer komt dat je constant boven de 3000 toeren moet draaien om een beetje vermogen achter dat koppel te hebben, ben je nog steeds niet blij, ook al roept de hele wereld dat het kan.
Zij betalen je geen motorrevisie als je lagers eruit liggen......

Edit: deze?
https://www.autoweek.nl/auto/95037/merc ... ution-amg/

Niet de beste keuze maar als ze 'm niet te dol gekieteld hebben, gaat het wel.
Maar je zult merken dat het enige eisen stelt aan je voertuigbeheersing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 18:53 



 
Profiel   

Ik heb de A van 12(?) jaar oud van mijn moeder(automaat, geen idee wat voor motor er in ligt) wel voor de trailer gehad, mag 1400 of 1500 kilo trekken.
Dat ging best oké, maar mijn vorige Ford connect diesel die 1200 mocht trekken reed zo veel comfortabeler.

Mijn nieuwe connect (die 1400 mag trekken) doet het ook fijner dan het Atje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 20:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen