Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verleasen met oog op verkoop, maar hoe?

 
Profiel   

Na eigenlijk de knoop door te hebben gehakt mijn paard te verkopen kwam mijn leaser er mee dat ze eventueel wel interesse heeft. Zij is nu een maand mijn "halve stal" en tevens al wat langer mijn collega, komt uit een wat meer traditionele hoek maar gaat fijn met het paard om. Ik had dit idee van haar eigenlijk niet verwacht maar het spreekt me wel aan. Wat wij nu besproken hebben is als volgt:
- Vermoedelijk 6 maanden lease
- Zij betaalt alle kosten, inclusief stalling, hoefsmid en dierenarts in die periode
- Paard blijft op de huidige (volpension) stal staan
- Ze neemt zo nu en dan les van mijn instructrice om samen te groeien
- Er komt een zadel wat beter bij haar past, dit betaalt zij en we zoeken samen
- Ze mag op de buurmanege gaan rijden met het paard, haar kinderen laten rijden en de bossen in
- Ik mag komen wanneer ik dat wil

Ik voorzie dat we van tevoren de termijn en een verkoopbedrag in principe goed moeten bespreken en ik goed duidelijk moet maken wat ik absoluut niet of absoluut wel wil dat ze doet in de leaseperiode. Uiteraard ook afspreken wat er gebeurt als een van de twee uit de deal wil. Maar verder zie ik hier zelf eigenlijk alleen voordelen in.

Mis ik nog iets? Dit is helemaal nieuw voor mij. :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 16:18 



 
Profiel   

Ik denk dat het wel verstandig hier een contract voor op te stellen. Ik weet niet in hoeverre je hier aan had gedacht maar het is goed om de zaken zwart op wit te hebben, zeker als het gaat om wie de kosten van wat draagt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 16:21 



 
Profiel   

Mij lijkt zoiets wel spannend.
Als je nu direct zou verkopen weet je zeker dat je het geld hebt. In die 6 maanden tijd kan er nog een hele hoop gebeuren, denk aan koliek of blessures waardoor het paard niet meer bereden kan worden.
Waarom wil ze hem nu niet direct overnemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 16:23 



 
Profiel   

Wat als er in de periode wat gebeurt met het paard? Paard kan blijvend ongeschikt raken of overlijden, vaak gepaard met hoge kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 16:23 



 
Profiel   

Contract of iig afspraken op papier is inderdaad wel mijn plan.

Ze heeft nu het geld niet liggen, heb gisteren ook pas aangekondigd dat ik wil gaan verkopen en ze was niet op zoek naar een paard.

Als het paard echt geblesseerd raakt is dat natuurlijk enorm zuur, maar ze is altijd gezond geweest. Op zich durf ik dat risico wel aan.

Meteen verkopen aan een ander is waarschijnlijk handiger en heeft financieel minder risico, maar zo kunnen zij aan elkaar wennen en kan ik geleidelijker afscheid nemen van mijn lieve pony. Als het niet goed blijkt te klikken na verkoop heb ik er geen grip op natuurlijk, op deze manier nog even wel :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 16:56 



 
Profiel   

Caily schreef
Wat als er in de periode wat gebeurt met het paard? Paard kan blijvend ongeschikt raken of overlijden, vaak gepaard met hoge kosten.
Dat kan altijd gebeuren natuurlijk. De DA-kosten zijn al voor degene die het paard least. Verder, als het paard gestald is bij de eigenaar, is die m.i als verzorger ook hoofdverantwoordelijke voor het welzijn van het paard. Die verantwoordelijkheid ligt m.i. alleen bij de leasende partij als het paard elders gestald wordt.
Eventueel kun je het paard nog laten verzekeren gedurende de lease-periode voor ongevallen tijdens omgang, rijden etc door de leasende partij.

Ik vind deze deal overigems erg gunstig voor de eigenaar, maar dat is mijn persoonlijke standpunt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:05 



 
Profiel   

Oef DA kosten voor de leaser vind ik niet eerlijk en geen handige constructie.

Ik zou dan eerder nu al een bedrag afspreken voor verkoop en dat op afbetaling laten doen en dan wel dus het gehele paard van haar word pe direct. ( al zou ik dat zelf allemaal nooit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:20 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Oef DA kosten voor de leaser vind ik niet eerlijk en geen handige constructie.

Ik zou dan eerder nu al een bedrag afspreken voor verkoop en dat op afbetaling laten doen en dan wel dus het gehele paard van haar word pe direct. ( al zou ik dat zelf allemaal nooit)

Kwam ze zelf mee, daaruit maak ik vooral op dat ze er echt voor wil gaan.

Op afbetaling zou ook kunnen wat mij betreft, maar ze least haar nog niet zo lang en iets meer tijd om af te tasten is vast welkom.
Wel zeker de moeite van het bespreken waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:25 



 
Profiel   

Dat ze altijd gezond is, is wel makkelijke gezegd, maar elk paard kan koliek krijgen. Mijn 2,5 jarige was altijd kern gezond, topfit, zelf gefokt. Ouders idem. Ze kreeg koliek op 2 jaar en 10 maanden, naar de kliniek gegaan en alles wat kon laten doen. Een week later was inslapen de enige optie, en waren er duizenden euro's aan kosten. Wie betaalt die? Immers kan leaser zeggen dat ze van de deal af ziet, en TS zit met (zonder) paard wat anders bij verkoop geld had opgebracht. Leaser een dood paard laten kopen en duizenden euro's aan rekeningen betalen lijkt me geen reële optie. Ook een glij partij, een verstapping of bijvoorbeeld klap van een ander paard (gisteren een bokker die haar pony, welke in stabiele kudde liep, heeft moeten laten gaan nadat dankzij dure CT scan aan het licht kwam dat zijn kaak op die manier verbrijzeld was).

En, wie neemt in dergelijke situaties eigenlijk de beslissingen over het dier? Als TS en leaser overeen komen dat leaser voor dit gedeelte verantwoordelijk is, en dus betaalt, mag zij ook beslissen lijkt me. Maarja, als zij bij het eerste beste dikke been besluit een definitief spuitje te geven om kosten voor te zijn, wat dan? TS heeft het uit handen gegeven maar zit nu wel zonder paard (en bijbehorende opbrengst).

Ik ben zelf ook iemand die herhaaldelijk paarden van anderen hier heeft lopen, als soort van bruikleen/lease. Soms met optie tot koop. Maar never never dat ik onverwachte kosten ga betalen voor t paard van een ander. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat het zó enorm ingewikkeld wordt.

Ik heb keer pech gehad met een paard wat op deze manier hier stond. Ging om een 12-jarige merrie die ook nog nooit wat gemankeerd had, ik kende haar zelfs langer en beter dan de eigenaren, dus niks te verbergen. Achteraf had ze waarschijnlijk een hersentumor, dus niemand enige schuld. Toen ze acuut niet goed was heb ik gelijk eigenaren gebeld en die kwamen er gelijk aan, en stonden volledig achter mijn (logische) beslissing een DA in te schakelen. Het hele proces hebben we samen gedaan, maar hun namen de uiteindelijke beslissingen. Ook het inslapen hebben hun besloten, waar ik volledig achter stond en bij mocht zijn.

Met een ander paard had ik een vage, maar ernstige, kreupelheid. Dit paard was al een zorgenkindje toen hij kwam, elders hoefbevangen geraakt. Daarvoor nooit wat gemankeerd. Maar de kreupelheid was in eerste instantie niet te plaatsen, er was al een half jaar niks meer aan de hand, we reden met hem, en er waren geen risico factoren voor HB, en bovendien, HB aan 1 been met klinisch beeld ernstige hoefzweer? Deze eigenaresse kon onmogelijk komen, dus heb ik dagelijks met filmpjes en berichten op de hoogte gehouden. Op den duur was ik er flauw van dat er geen actie werd ondernomen en heb ik dat, in overleg, op mijn kosten gedaan. Er bleek veel meer achter weg te komen. Dat wilde ik niet op me nemen, de eigenaresse bleek dit financieel ook niet te kunnen. Samen hebben we toen gezocht naar een oplossing (en gelukkig gevonden: paard is voor symbolisch bedrag naar vrienden van mij gegaan die paard in kwestie kenden van bij mij. Zij hebben hem geholpen, spijtig genoeg 10 maanden later alsnog moeten laten inslapen)

Overigens kosten als dit niet te verwarren met onderhoudskosten als ontwormen, enten, hoefsmid, etc etc. Dat neem ik gerust op mij. Zeker als visie van eigenaar en mijzelf verschillen, en paard bij mijn paarden loopt.

Kopen op afbetaling zou in deze situatie imo een passendere oplossing zijn. Tenzij TS besluit die mogelijk onvoorziene kosten te willen dragen en dat risico te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:27 



 
Profiel   

Bedankt voor het delen Caily zoals al eerder gezegd nam ik uit het aanbod de dierenartskosten te betalen vooral de serieusheid van haar op.

Zelf verantwoordelijk blijven voor de onverwachtte kosten zou ik ook niet erg vinden in principe maar inderdaad wel iets om heel goed over na te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:40 



 
Profiel   

Lijkt een leuke oplossing echter, paard van te voren door jou rondom keuren waar zij bij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:43 



 
Profiel   

1. Ze was niet zoekende naar een eigen paard.
2. Ze heeft ook niet echt het geld voor een eigen paard.
3. Ze kent jouw paard een maand.
4. Ze stelt nu een constructie voor waarbij ze én meer zelf zal kunnen beslissen én waarbij zij ook de facturen betaalt.
Mijn vraag: In zes maanden tijd kan ze het geld dat ze nu niet heeft bijeensparen zelfs met de maandelijkse extra kosten en de aankoop van dure dingen zoals een zadel?
Mijn tweede vraag: wat is jouw vraagprijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 18:18 



 
Profiel   

Gini schreef
1. Ze was niet zoekende naar een eigen paard.
2. Ze heeft ook niet echt het geld voor een eigen paard.
3. Ze kent jouw paard een maand.
4. Ze stelt nu een constructie voor waarbij ze én meer zelf zal kunnen beslissen én waarbij zij ook de facturen betaalt.
Mijn vraag: In zes maanden tijd kan ze het geld dat ze nu niet heeft bijeensparen zelfs met de maandelijkse extra kosten en de aankoop van dure dingen zoals een zadel?
Mijn tweede vraag: wat is jouw vraagprijs?


Valide vragen, ze kent het paard wel al iets langer maar reed nog niet regelmatig.
Dit is wel een rede waarom ik in ieder geval een proefperiode wil.

Het financiële heb ik vertrouwen in, dat is mijn zorg niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 18:28 



 
Profiel   

Ik vraag mij dan af welke kosten jij als eigenaar dan nog hebt. niks?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:07 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik vraag mij dan af welke kosten jij als eigenaar dan nog hebt. niks?


Is op zich het idee als het goed gaat. Ik heb enkel het risico haar terug te krijgen als het niet goed gaat of als ze ziek word oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:13 



 
Profiel   

Azmay schreef
pillow schreef
Ik vraag mij dan af welke kosten jij als eigenaar dan nog hebt. niks?


Is op zich het idee als het goed gaat. Ik heb enkel het risico haar terug te krijgen als het niet goed gaat of als ze ziek word oid.

Ga je haar nog volledig keuren voor die tijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:24 



 
Profiel   

Ik vind zulke dingen altijd spannend hoor, vooral het stukje van wat gebeurt er als paard zich blesseert tijdens de omgang met de leaser.... bvb. ze gaat er mee op pad, maakt een inschattingsfoutje en paard is kapot....

Dan denk je ook van chips nu zit ik er mee, had ik maar eerder verkocht. Dat zou voor mij het grootste risico-gevoel zijn.

Het is aan jou in hoeverre je die mogelijkheid op vindt wegen tegen de voordelen van deze constructie: dat paardlief niet direct met onbekenden mee gaat en "uit beeld" is zeg maar :)

De reden waarom je besloten hebt om het dier te verkopen zal hierin natuurlijk ook mee tellen.
En de band die je er mee hebt / de hoeveelheid verantwoordelijkheidsgevoel dat je wel graag zoveel mogelijk zekerheid wilt hebben dat ze goed terecht komt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:57 



 
Profiel   

Wat ik me afvraag is dat als zij toch al alle kosten en verantwoordelijkheden op zich neemt, waarom dan leasen en niet gelijk kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:03 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Wat ik me afvraag is dat als zij toch al alle kosten en verantwoordelijkheden op zich neemt, waarom dan leasen en niet gelijk kopen.

Inmiddels is dit afgesproken inderdaad, ze koopt haar af op afbetaling als de proefperiode goed bevalt :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen