Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft zijn trailer op de weegbrug gehad?

 
Profiel   

In een topic met vragen over de aankoop van een trailer kwam de opmerking om de trailer op de weegbrug te zetten voor het werkelijke gewicht. Het gewicht op papier, kenteken, wijkt nog weleens af van het werkelijke gewicht van de trailer. Dat schijnt zélfs 100-en kilo's te schelen, dus wel substantieel. :j

Wie heeft zijn trailer gewogen op een weegbrug en wat was het verschil tussen het gewogen gewicht en het gewicht op het kenteken?

Er zijn hier eerder topics over geweest maar ik zag geen recent topic dus vandaar een nieuwe.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 08:17 



 
Profiel   

Ik niet. Mijn trailer mag maximaal 1600 kg wegen en mijn auto mag 2000 kg trekken.
Laadvermogen trailer ruim 900 kg op papier, mijn paard is ca. 550 kg.
Ik heb wel een paar kg speling :) .

Maar als het krapjes wordt is even wegen een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 08:43 



 
Profiel   

Geen idee hoe het in nl zit, maar het probleem (in België dus)met gewichten is dat je als nieuwe eigenaar, naar de keuring gaat, deze wordt gewogen, je weet dus het gewicht. Als je die trailer 10j houdt, maakt niet uit, daarna wordt die nooit meer gewogen,ook al verbouw/restaureer/verander je hem compleet.
Dan wordt hij verkocht bv na 10j, met op papier, het gewicht van die eerste weging,10j terug. En dan komt de nieuwe eigenaar soms voor verrassingen te staan omdat bij zijn eerste weging, ze totaal andere getallen te zien krijgen.

Hier ooit zo een trailer gehad en bij de eerste weging bleek de verdeling van het gewicht tussen de vooras en de achteras niet te kloppen. Rode kaart, mocht de weg niet op….

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 08:53 



 
Profiel   

Trailer niet maar de vorige vrachtwagen stond voor 3400kg leeg op papier en bleek 3800kg te wegen. Dan ben je toch een half paard laadvermogen kwijt........

Huidige vrachtwagen staat voor iets meer dan 6 ton op kenteken maar de verkoper schatte 'm ongeveer 8 ton leeg en dat zal wel ongeveer kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 09:35 



 
Profiel   

Hier een henra contrast, alles er op en er aan.
750 op papier, 900 precies op de weegbrug (gaat per 10 kg mooi duidelijk dus).

Auto mag 1800 kg trekken.
Paard is 534 kg. (Ook op weegschaal)

Heb e rijbewijs.

(Heb ook maandenlang 300 kg overbeladen gereden. Raad het niet aan... Maar daar kwam ik pas later achter. Ook iets met werkelijke gewichten. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:12 



 
Profiel   

Wat tengeltje dus zegt, in België moet je verplicht met de trailer op de laadbrug als je hem koopt, anders kan je geen nummerplaat aanvragen/eraan koppelen. In ieder geval voor trailers van +750kg TMM, die kleintjes weet ik niet.

Mijn ifor was een tikje zwaarder, ik denk hooguit 10kg verschil met wat in de brochure staat. Maar die is dus wel helemaal basic: geen voorlader, geen dubbele achterklep, geen extra steunpootjes vooraan, geen 3e remlicht achteraan, geen zadelkamer. Voor mij met BE maakte dat niks uit, auto mag het ook meer dan ruim aan de haak en zelfs met mijn 2 paarden samen kwam ik nog lang niet aan de TMM van 2600.

Maar ik heb het wél gehad met een B-wagentje. Op papier 1400 laadvermogen. Leek me wel heel ruim, maar goed, ik had eigenlijk voldoende met 1100 voor 2 paarden en 600 voor 1 paard (99% van mijn ritten). De verkoper zou ermee naar de tweedehandskeuring voor verkoop gaan. Wat ik niet wist, is dat ze dan opnieuw wegen. Ding was véél zwaarder dan voorzien. Dat hebben ze verzwegen, maar in plek daarvan gezegd "we redden het niet, mag het ook zonder de keuring". Ik heb toegestemd mits er geen verrassingen uit de bus zouden komen.
Naja, fiks bedrag betaald... Ding woog leeg (!!) op de brug al zo even 3100kg (!!) zonder mij of inzittenden, wel met volle tank en bleek fiks roest al te hebben. Omdat het bakje wél een groene kaart kreeg dus goed voor de openbare weg hebben de verkopers altijd geweigerd om de koop ongedaan te maken. Waarom? Hij had groen licht voor B-rijbewijs en er kon in theorie een paard op -O-

Met wat aanpassingen hebben we het gewicht achteraf zo'n 100-150kg naar beneden kunnen halen. Net genoeg voor mij en mijn paard, maar met tuig, 20L water en een baaltje hooi was ik dus wel overladen.

Ik heb me er nooit mee op mijn gemak gevoeld, doodsbang om een ongeluk te hebben of controle. Toen de bodem begon door te zakken 2 jaar later (het dak bleek achteraf ook nog lek op verschillende plekken die je niet kon zien) heb ik dat ding verkocht aan iemand hem volledig ging strippen en herbouwen voor shetlandertransporten.

En de dag dat dat gedrocht van mijn erf was heb ik gelijk ingeschreven voor mijn E-rijbewijs, had ik al een trekauto staan en de trailer stond kort erna ook op de stoep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:30 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Wat tengeltje dus zegt, in België moet je verplicht met de trailer op de laadbrug als je hem koopt, anders kan je geen nummerplaat aanvragen/eraan koppelen. In ieder geval voor trailers van +750kg TMM, die kleintjes weet ik niet.

Mijn ifor was een tikje zwaarder, ik denk hooguit 10kg verschil met wat in de brochure staat. Maar die is dus wel helemaal basic: geen voorlader, geen dubbele achterklep, geen extra steunpootjes vooraan, geen 3e remlicht achteraan, geen zadelkamer. Voor mij met BE maakte dat niks uit, auto mag het ook meer dan ruim aan de haak en zelfs met mijn 2 paarden samen kwam ik nog lang niet aan de TMM van 2600.

Maar ik heb het wél gehad met een B-wagentje. Op papier 1400 laadvermogen. Leek me wel heel ruim, maar goed, ik had eigenlijk voldoende met 1100 voor 2 paarden en 600 voor 1 paard (99% van mijn ritten). De verkoper zou ermee naar de tweedehandskeuring voor verkoop gaan. Wat ik niet wist, is dat ze dan opnieuw wegen. Ding was véél zwaarder dan voorzien. Dat hebben ze verzwegen, maar in plek daarvan gezegd "we redden het niet, mag het ook zonder de keuring". Ik heb toegestemd mits er geen verrassingen uit de bus zouden komen.
Naja, fiks bedrag betaald... Ding woog leeg (!!) op de brug al zo even 3100kg (!!) zonder mij of inzittenden, wel met volle tank en bleek fiks roest al te hebben. Omdat het bakje wél een groene kaart kreeg dus goed voor de openbare weg hebben de verkopers altijd geweigerd om de koop ongedaan te maken. Waarom? Hij had groen licht voor B-rijbewijs en er kon in theorie een paard op -O-

Met wat aanpassingen hebben we het gewicht achteraf zo'n 100-150kg naar beneden kunnen halen. Net genoeg voor mij en mijn paard, maar met tuig, 20L water en een baaltje hooi was ik dus wel overladen.

Ik heb me er nooit mee op mijn gemak gevoeld, doodsbang om een ongeluk te hebben of controle. Toen de bodem begon door te zakken 2 jaar later (het dak bleek achteraf ook nog lek op verschillende plekken die je niet kon zien) heb ik dat ding verkocht aan iemand hem volledig ging strippen en herbouwen voor shetlandertransporten.

En de dag dat dat gedrocht van mijn erf was heb ik gelijk ingeschreven voor mijn E-rijbewijs, had ik al een trekauto staan en de trailer stond kort erna ook op de stoep.

In NL kun je dat nakijken op www.rdw.nl kenteken invoeren en je krijgt alle belangrijke info te zien.

Stond er laatst nog eentje op de boktmarkt, geschikt voor twee paarden of drie pony's. Hoe je dat in 450kg laadvermogen krijgt, is me een raadsel. Zelfs met de kennis dat het chassis 4200kg kan hebben, kom je eraan te kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:36 



 
Profiel   

Ik, trailer op papier 740kg, 2 paards, 2 ton MTM. Werkelijk 1000kg op de weegbrug.
Auto mocht zat trekken en heb BE.
Trailer is opnieuw opgebouwd met zwaarder hout.
Rondom rubber matten en rubber schopschotten en een ouderwets zwaar houten tussenschot.
Ook nog losse rubbermatten onder de voorvoeten tegen het schrapen met ijzers.
Zware jongen dus!
(En navenant minder laadvermogen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:40 



 
Profiel   

Ikke, die optie hebben we hier niet. En dat vind ik best jammer, het maakt tweedehands opzoeken niet echt makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:58 



 
Profiel   

cissy schreef
Ik, trailer op papier 740kg, 2 paards, 2 ton MTM. Werkelijk 1000kg op de weegbrug.
Auto mocht zat trekken en heb BE.
Trailer is opnieuw opgebouwd met zwaarder hout.
Rondom rubber matten en rubber schopschotten en een ouderwets zwaar houten tussenschot.
Ook nog losse rubbermatten onder de voorvoeten tegen het schrapen met ijzers.
Zware jongen dus!
(En navenant minder laadvermogen)


Dat heb ik dus gehad met mijn oude trailer inderdaad.
Opnieuw opgeknapt met van dat hout wat niet meer af gaat :') leuk! Naam kwijt.
Nooit op de weegbrug gezet bij aankoop. Stond toch 740 kg op?

Maar... Hij was wel verhoogd. (20 cm)
In theorie mocht de Mazda zes hem net trekken met mijn paard er in.
Maar in werkelijkheid was ik 300 kg overbeladen.
Dat is... Vooral achteraf, erg schrikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:33 



 
Profiel   

Mijne was op kenteken 540 kg, op de weegbrug 680 kg.

Houten 1,5 paards Henra trailer, MTM 1350 meen ik.
Geen zadelkamer, wel een nieuwe bodem met gietvloer in gekomen voordat ik m kocht.


Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 28-08-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:40 



 
Profiel   

Die van mij was op de weegbrug 40kg lichter (!) dan op papier. Inclusief hooinet en standaard interieur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:45 



 
Profiel   

Bij een trailer met veel opties, zadelkamer etc, of vernieuwd snap ik wel dat er een afwijking kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:55 



 
Profiel   

Mijne is import dus is bij koop door de importeur langs de RDW gebracht.

Hij zou 600 kg leeg zijn was beloofd. Dat bleek 690 kilo te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 17:08 



 
Profiel   

Ik heb de mijne er op gehad, kwam keurig overeen met gewicht wat in de papieren stond. (ik twijfelde nl of de zadelkamer mee gewogen was)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 17:32 



 
Profiel   

Als iemand een Sirius S45 alu op de brug heeft gehad hoor ik graag het gewicht. De versie met zadelkamer :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:05 



 
Profiel   

Dat maakt toch weinig uit? Het is niet omdat die van een bokker X weegt op de brug dat dat bij jou ook zo zal zijn. Wie weet zit er dikkere trapbescherming in, of een dikkere mat. Of net een dunnere. Die dingen tikken fiks aan, en dan kan je 2x dezelfde trailer hebben maar met andere gewichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:50 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Dat maakt toch weinig uit? Het is niet omdat die van een bokker X weegt op de brug dat dat bij jou ook zo zal zijn. Wie weet zit er dikkere trapbescherming in, of een dikkere mat. Of net een dunnere. Die dingen tikken fiks aan, en dan kan je 2x dezelfde trailer hebben maar met andere gewichten.


Nou ja, als een trailer vanuit de fabriek dezelfde opties heeft zou dat toch redelijk hetzelfde moeten zijn. Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:52 



 
Profiel   

Kan alsnog verschillen als ze bijvoorbeeld een dikkere of dunnere mat gebruiken in de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:00 



 
Profiel   

Ik vind het een leuk topic, geeft je toch een goede gevoel van papiere en echte werkelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:43 



 
Profiel   

Ik heb via pb ook nog reacties gehad.


    Op papier: 560kg
    Volgens weegbrug: 740kg

En

    k heb een 2p Humbaur Rapid Sport uit 2012. Alu bodem en ppl wanden.

    Op papier 760 kg.
    Werkelijk 840 kg. Veranderd bij nieuw aankoop ; zwaarder cq groter neuswiel en trapbescherming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 09:13 



 
Profiel   

Ik heb een trailer waar ik interesse in had om te kopen op de weegbrug gehad omdat ik hem erg licht vond op papier. Stond te koop als 680 kg (stond ook zo op papier) 2-paardstrailer zonder opties als zadelkamer oid, op de weegbrug 820 kg. Was volgens de verkoper nog helemaal origineel, dus waar dat verschil vandaan kwam? Ik heb hem laten staan, want mocht maar 2000 totaal gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 19:37 



 
Profiel   

Tweepaards Sluis, nog helemaal origineel (alleen verlaagde voorstangen, maar die extra oogjes zullen het verschil niet maken).
Op papier: 620 kg
Op de weegbrug: 760 kg

Op papier mocht ik dus met onze auto (mocht 1.500 kg trekken) op dat moment mijn ruin (490 kg op de weegbrug) en merrie (270 kg op de weegbrug) meenemen, in het echt dus niet. Inmiddels is mijn ruin ook wat kilootjes aangekomen… dus nu heb ik een auto nodig die minimaal 1.600 kg mag trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 20:10 



 
Profiel   

Fangio schreef
Ik heb een trailer waar ik interesse in had om te kopen op de weegbrug gehad omdat ik hem erg licht vond op papier. Stond te koop als 680 kg (stond ook zo op papier) 2-paardstrailer zonder opties als zadelkamer oid, op de weegbrug 820 kg. Was volgens de verkoper nog helemaal origineel, dus waar dat verschil vandaan kwam? Ik heb hem laten staan, want mocht maar 2000 totaal gewicht.

Ik heb verhalen gehoord dat ze het type trailer gaan laten wegen zonder stangen en bv rubberen matten. Zelfs zonder bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 20:26 



 
Profiel   

Toen ik mijn tweepaards humbaur xanthos liet samenstellen 3 jaar geleden werd het gewicht dat op het kentekenpasje komt te staan met elke aangeklikte optie hoger. Volgens de verkoper worden nieuwe trailers met daadwerkelijk gewicht op de pas verkocht. Niet meer zoals vroeger casco gewicht op papier en daarna accessoires toepassen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 20:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen