Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Varekaj schreef:Wat tengeltje dus zegt, in België moet je verplicht met de trailer op de laadbrug als je hem koopt, anders kan je geen nummerplaat aanvragen/eraan koppelen. In ieder geval voor trailers van +750kg TMM, die kleintjes weet ik niet.
Mijn ifor was een tikje zwaarder, ik denk hooguit 10kg verschil met wat in de brochure staat. Maar die is dus wel helemaal basic: geen voorlader, geen dubbele achterklep, geen extra steunpootjes vooraan, geen 3e remlicht achteraan, geen zadelkamer. Voor mij met BE maakte dat niks uit, auto mag het ook meer dan ruim aan de haak en zelfs met mijn 2 paarden samen kwam ik nog lang niet aan de TMM van 2600.
Maar ik heb het wél gehad met een B-wagentje. Op papier 1400 laadvermogen. Leek me wel heel ruim, maar goed, ik had eigenlijk voldoende met 1100 voor 2 paarden en 600 voor 1 paard (99% van mijn ritten). De verkoper zou ermee naar de tweedehandskeuring voor verkoop gaan. Wat ik niet wist, is dat ze dan opnieuw wegen. Ding was véél zwaarder dan voorzien. Dat hebben ze verzwegen, maar in plek daarvan gezegd "we redden het niet, mag het ook zonder de keuring". Ik heb toegestemd mits er geen verrassingen uit de bus zouden komen.
Naja, fiks bedrag betaald... Ding woog leeg (!!) op de brug al zo even 3100kg (!!) zonder mij of inzittenden, wel met volle tank en bleek fiks roest al te hebben. Omdat het bakje wél een groene kaart kreeg dus goed voor de openbare weg hebben de verkopers altijd geweigerd om de koop ongedaan te maken. Waarom? Hij had groen licht voor B-rijbewijs en er kon in theorie een paard op
Met wat aanpassingen hebben we het gewicht achteraf zo'n 100-150kg naar beneden kunnen halen. Net genoeg voor mij en mijn paard, maar met tuig, 20L water en een baaltje hooi was ik dus wel overladen.
Ik heb me er nooit mee op mijn gemak gevoeld, doodsbang om een ongeluk te hebben of controle. Toen de bodem begon door te zakken 2 jaar later (het dak bleek achteraf ook nog lek op verschillende plekken die je niet kon zien) heb ik dat ding verkocht aan iemand hem volledig ging strippen en herbouwen voor shetlandertransporten.
En de dag dat dat gedrocht van mijn erf was heb ik gelijk ingeschreven voor mijn E-rijbewijs, had ik al een trekauto staan en de trailer stond kort erna ook op de stoep.
cissy schreef:Ik, trailer op papier 740kg, 2 paards, 2 ton MTM. Werkelijk 1000kg op de weegbrug.
Auto mocht zat trekken en heb BE.
Trailer is opnieuw opgebouwd met zwaarder hout.
Rondom rubber matten en rubber schopschotten en een ouderwets zwaar houten tussenschot.
Ook nog losse rubbermatten onder de voorvoeten tegen het schrapen met ijzers.
Zware jongen dus!
(En navenant minder laadvermogen)
Varekaj schreef:Dat maakt toch weinig uit? Het is niet omdat die van een bokker X weegt op de brug dat dat bij jou ook zo zal zijn. Wie weet zit er dikkere trapbescherming in, of een dikkere mat. Of net een dunnere. Die dingen tikken fiks aan, en dan kan je 2x dezelfde trailer hebben maar met andere gewichten.
Fangio schreef:Ik heb een trailer waar ik interesse in had om te kopen op de weegbrug gehad omdat ik hem erg licht vond op papier. Stond te koop als 680 kg (stond ook zo op papier) 2-paardstrailer zonder opties als zadelkamer oid, op de weegbrug 820 kg. Was volgens de verkoper nog helemaal origineel, dus waar dat verschil vandaan kwam? Ik heb hem laten staan, want mocht maar 2000 totaal gewicht.