Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Informatie gevraagd. paardrijles geven aan huis

 
Profiel   

Beste mede bokkers,

Al een ruime tijd (lees zeker een jaar) zit ik eraan te denken om zelf aan huis 'kleinschalig' paardrijlessen te gaan geven met een max van 1/2 ponys voor een paar uur per week.

Nu ben ik al een tijdje bezig dit idee om te zetten in een plan en ben ik zeker benieuwd of jullie mij met deze vragen kunnen helpen en of eventueel aanvulling hebben.

Het volgende is mij tot nu toe niet duidelijk;
-Hoe zit het bedrijfsmatig?
-Moet ik me inschrijven bij de KvK?
-Hoe zit het met belasting?
-Zijn er nog andere kosten waar ik aan moet denken?
-Hoe zit het met verzekeren?
-Wat is een nette prijs? (denk aan prive lessen van een half uur dan wel zonder/met ORUN diploma omgeving randstad)
-Zijn er nog andere dingen waar ik aan zou moeten denken?
-en misschien een gekke in dit rijtje maar mocht het doorgaan, hoe zorg ik ervoor dat ik 'naamsbekendheid' krijg. (bekend is wel dat in mijn omgeving zeker vraag hiernaar is.

Ik hoor heel graag van jullie! Liefs
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:32 



 
Profiel   

Begin met kijken naar het bestemmingsplan. Op een woonbestemming zijn deze activiteiten alvast niet toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:40 



 
Profiel   

Denk je niet dat de kosten hoger gaan zijn dan de opbrengsten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 21:52 



 
Profiel   

0000 schreef
Begin met kijken naar het bestemmingsplan. Op een woonbestemming zijn deze activiteiten alvast niet toegestaan.


Daar heb ik inderdaad niet overna gedacht. Zou dat echt een probleem kunnen zijn? Kan me voorstellen als je er nog van alles voor moet neerzetten maar dat is niet het geval of een grote manege van zou willen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:02 



 
Profiel   

Billy schreef
Denk je niet dat de kosten hoger gaan zijn dan de opbrengsten?

Ik heb zelf wel iets van een berekening gemaakt en de kosten waar ik aan dacht meegerekend. Zou niet weten welke kosten ik nog meer aan zou moeten denken en waarom de kosten dan hoger zouden zijn dan de inkomsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:06 



 
Profiel   

Sowieso je papieren halen. Heb je alles al aan huis? Goede all weather bak, pony’s etc?
Als je kids van een ander over de vloer krijg en op pony’s laat rijden, moet je je echt goed verzekeren. Als er wat gebeurt zit je.

Neem contact op met je gemeente en verzekering, en laat je goed informeren. Ik kan je niet genoeg op het hart drukken hoe nadelig het voor je kan zijn als iemand een ongeluk krijgt met jouw paard, en je hebt je verzekering en/of papieren niet op orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:23 



 
Profiel   

Zomaar beginnen is niet verstandig.

Als je iets van een ondernemers diploma gaat halen leer je al het een en ander. Voor het lesgeven zijn er een aantal opleidingen.
Dat zijn al investeringen, maar alles wat je investeert kan je gebruiken bij de belasting opgave.

Je moet dan inderdaad je pony's stallen en voeren, zadels en hoofdstellen hebben, een rijbak etc. Dat zijn ook kosten en investeringen die je opgeeft aan de belasting.

Je moet je heel goed verzekeren, want anders kan je echt diep in de problemen komen. Veel verzekeringen vragen een instructeurs diploma. Maar niet allemaal, dus is zoeken, vragen en bellen.
Maar stel jij laat een kind draven of springen en het valt en is blijvend gehandicapt, kan jij daarvoor verantwoordelijk gehouden worden. Dan kan je echt wel een fiks bedrag moeten betalen.

Bekendheid krijg je door actief zijn op sociale media, goede foto's, goede tekst, goede site en goede ervaringen van klanten. Maar de lessen moeten echt leuk en goed zijn, net als je pony's en spullen. Alles netjes opgeruimd op je erf.

Met 1 of 2 pony's moet je wel heeeeeeeeeel veel uren lesgeven om uit de kosten te komen EN er iets aan over te houden. Een volwaardig inkomen, gaat niet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 23:45 



 
Profiel   

Mozy schreef
0000 schreef
Begin met kijken naar het bestemmingsplan. Op een woonbestemming zijn deze activiteiten alvast niet toegestaan.


Daar heb ik inderdaad niet overna gedacht. Zou dat echt een probleem kunnen zijn? Kan me voorstellen als je er nog van alles voor moet neerzetten maar dat is niet het geval of een grote manege van zou willen maken.


Ja, want ze gaan dit absoluut als bedrijfsmatig zien wat betekent dat je, afhankelijk van de exacte activiteiten een agrarische of recreatie bestemming zou moeten hebben. En dat is niet 123 aangevraagd of geregeld, als het al haalbaar is is het echt enorm duur.
Dit is niet afhankelijk van hoe groot je bent of welke faciliteiten je hebt maar enkel van het feit dat je de dieren en de faciliteiten bedrijfsmatig en met winstoogmerk gebruikt. Je mag als particulier prima enkele paarden houden, een bijrijdster die wat bij betaald zal ook geen gemeente moeilijk over doen maar als jij meerdere lesklanten hebt, misschien zelfs adverteert en je echt manege achtige activiteiten hebt word het een heel ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 07:11 



 
Profiel   

Ok verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:44 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Sowieso je papieren halen. Heb je alles al aan huis? Goede all weather bak, pony’s etc?
Als je kids van een ander over de vloer krijg en op pony’s laat rijden, moet je je echt goed verzekeren. Als er wat gebeurt zit je.

Neem contact op met je gemeente en verzekering, en laat je goed informeren. Ik kan je niet genoeg op het hart drukken hoe nadelig het voor je kan zijn als iemand een ongeluk krijgt met jouw paard, en je hebt je verzekering en/of papieren niet op orde.


Dat is wel mijn plan om eerst de ORUN te gaan doen. De faciliteiten heb ik in ieder geval al. Ook ben ik zeker van plan om een goede verzekering te hebben mocht er inderdaad wat gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:25 



 
Profiel   

superpony schreef
Zomaar beginnen is niet verstandig.

Als je iets van een ondernemers diploma gaat halen leer je al het een en ander. Voor het lesgeven zijn er een aantal opleidingen.
Dat zijn al investeringen, maar alles wat je investeert kan je gebruiken bij de belasting opgave.

Je moet dan inderdaad je pony's stallen en voeren, zadels en hoofdstellen hebben, een rijbak etc. Dat zijn ook kosten en investeringen die je opgeeft aan de belasting.

Je moet je heel goed verzekeren, want anders kan je echt diep in de problemen komen. Veel verzekeringen vragen een instructeurs diploma. Maar niet allemaal, dus is zoeken, vragen en bellen.
Maar stel jij laat een kind draven of springen en het valt en is blijvend gehandicapt, kan jij daarvoor verantwoordelijk gehouden worden. Dan kan je echt wel een fiks bedrag moeten betalen.

Bekendheid krijg je door actief zijn op sociale media, goede foto's, goede tekst, goede site en goede ervaringen van klanten. Maar de lessen moeten echt leuk en goed zijn, net als je pony's en spullen. Alles netjes opgeruimd op je erf.

Met 1 of 2 pony's moet je wel heeeeeeeeeel veel uren lesgeven om uit de kosten te komen EN er iets aan over te houden. Een volwaardig inkomen, gaat niet lukken.


Ja mocht dit idee/plan doorgaan dan wil ik eerst de ORUN gaan doen en uiteraard goed verzekeren.

Ik heb een berekening gemaakt met wat ik zou kunnen vragen voor de lessen en wat het ongeveer allemaal zou gaan kosten (afgezien de investering van de ORUN ect). Rijk zal je er inderdaad niet van worden maar als mijn berekeningen kloppen kan je er toch wel een leuk centje aan overhouden. Of ik moet nu dingen totaal over het hoofd hebben gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:40 



 
Profiel   

0000 schreef
Ja, want ze gaan dit absoluut als bedrijfsmatig zien wat betekent dat je, afhankelijk van de exacte activiteiten een agrarische of recreatie bestemming zou moeten hebben. En dat is niet 123 aangevraagd of geregeld, als het al haalbaar is is het echt enorm duur.
Dit is niet afhankelijk van hoe groot je bent of welke faciliteiten je hebt maar enkel van het feit dat je de dieren en de faciliteiten bedrijfsmatig en met winstoogmerk gebruikt. Je mag als particulier prima enkele paarden houden, een bijrijdster die wat bij betaald zal ook geen gemeente moeilijk over doen maar als jij meerdere lesklanten hebt, misschien zelfs adverteert en je echt manege achtige activiteiten hebt word het een heel ander verhaal.


Oke bedankt, ik ga er achteraan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:46 



 
Profiel   

Er is meer dan Orun, dus ook dat kan je vergelijken. Zeker als het alleen om kinderles geven gaat.

Als je 2 pony's hebt staan, dan zie je wel veel over het hoofd als je daar een inkomen aan over denkt te houden.

Je hebt alles dus al aanwezig? Stal, bak, pony's, zadels? En nu zijn d epony's van jou en doe je er wat mee?

Zodra ze bij je bedrijf horen, zouden ze hun eigen stal en eten moeten verdienen. Daarna de rest van de kosten en dan jij.

Als je zegt; ik heb ze al, ze kosten me al x per maand en wat ik aan lessen geef is extra, kan je wat verdienen. Maar dan zijn de pony's dus bezet voor klanten. Ze kunnen niet 7 dagen werken en nog iets doen voor jou plezier. Ja, kan wel, maar dan zijn ze wel een keer op.

En als 1 of beide pony's een keer uitvallen, verdien je dus niks. Je moet weer investeren in een nieuwe pony etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:52 



 
Profiel   

superpony schreef
Er is meer dan Orun, dus ook dat kan je vergelijken. Zeker als het alleen om kinderles geven gaat.

Als je 2 pony's hebt staan, dan zie je wel veel over het hoofd als je daar een inkomen aan over denkt te houden.

Je hebt alles dus al aanwezig? Stal, bak, pony's, zadels? En nu zijn d epony's van jou en doe je er wat mee?

Zodra ze bij je bedrijf horen, zouden ze hun eigen stal en eten moeten verdienen. Daarna de rest van de kosten en dan jij.

Als je zegt; ik heb ze al, ze kosten me al x per maand en wat ik aan lessen geef is extra, kan je wat verdienen. Maar dan zijn de pony's dus bezet voor klanten. Ze kunnen niet 7 dagen werken en nog iets doen voor jou plezier. Ja, kan wel, maar dan zijn ze wel een keer op.

En als 1 of beide pony's een keer uitvallen, verdien je dus niks. Je moet weer investeren in een nieuwe pony etc.


Oke laat ik het zo uitleggen;

Dit is natuurlijk nog een toekomst plan voor ik de diploma's heb zijn we (helaas) wel een paar jaar verder, maar tot die tijd wel de mogelijkheid om te kunnen sparen. Rijbak stallen weiland ect. heb ik aan huis hier hoef ik geen huur voor te betalen alles staat er al. Wanneer ik de opleiding(en) succesvol heb afgerond zou er dan eerst 1 pony moeten komen. Een pony kost mij aan huis ongeveer 230 euro per maand hier zitten alle kosten in.

Als ik om me heen kijk zie ik dat het zeker mogelijk moet zijn om zo'n 4 keer per week 2 uur per dag te geven waar je zeg even 15 euro per half uur voor vraagt. nou 4 lessen x 15 euro, 60 euro per dag is dus 240 euro per week en 960 euro per 4 weken min die vaste lasten houd je zo'n 730 euro over waar dan nog wel belasting af zou gaan. Via een kennis hoorde ik dat de verzekering 75 euro per jaar is dus dat valt ook wel mee.

Het kan dat ik nu nog dingen vergeet zo ja hoor ik dat graag, dat is immers de reden dat ik dit topic ben gestart. Maar als het zo toch aardig klopt kan je er toch best een leuk hobby centje mee verdienen. Nogmaals tuurlijk een volledig inkomen is het niet daar ben ik ook niet op uit, Ik zal zeker nog werk willen hebben hiernaast alleen al dat je zekerder bent van een inkomen. Het is toch heerlijk dat je wat kan verdienen aan je hobby

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 11:19 



 
Profiel   

Je kan 1 pony echt geen 4 lessen laten lopen op een dag. Hij kan vast wel 2 uur lopen, maar niet met 4 verschillende ruiters, zeker met beginners is dat een enorme belasting.

Verder tel je nu dus al 16 klanten per week, dat is veel hoor. Dat zijn 16 kinderen én ouders die jou moeten vinden, dat verkiezen boven een manege, en dan ook nog wekelijks komen. Hoewel de opzet om te leren rijden mooi is, is de realiteit dat de meeste kinderen juist de gezelligheid van een manege erg waarderen en vooral een uurtje lekker bezig willen zijn. Serieus rijden en geconcentreerd dingen leren is voor een groot deel teveel gevraagd, die willen er gewoon een uurtje opzitten, even knuffelen, wat kletsen met de rest en weer naar huis.

Maar nogmaals, bestemmingsplan! Je klinkt heel enthousiast en dat snap ik maar je bent 15.000 euro verder als je dat moet aanpassen en dat is nog als ze er überhaupt voor open staan. Wat meestal niet het geval is.

Ik zou in andere opties denken. Kan je niet een fijne sportpony zoeken en 1 of 2 echt fanatieke ruiters die meerdere keren per week komen rijden? Dat je degene zoekt die meer willen dan op de manege en daar ook in willen investeren? Dan zou je op een soort betaalde bijrijders constructie uitkomen en dat kan je nog wel wegzetten als zijnde hobbymatig (en verzekeren via bijrijders verzekering). Oid. Dat je niet te manege achtig word zeg maar. Overigens kan je op www.ruimtelijkeplannen.nl gewoon checken welke bestemming je nu hebt. Maar als het je woonplek is en er geen bedrijf gevestigd is, gaat het om een woonbestemming.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 12:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen