Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vrachtwagentje huren

 
Profiel   

Hoi!

Even meningen gevraagd wat jullie zouden doen.

Ik en een stalgenootje willen samen met de paarden keer naar het bos (20min rijden). Ikzelf heb ruim 5 jaar m'n rijbewijs (geen trailer rijbewijs).

Nou willen we een vrachtwagentje huren die je met je normale rijbewijs kan/mag besturen. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus zit in dubio, ik vind het best spannend met twee paarden erin.

Nou kunnen we ook een taxi huren, waarbij we gebracht en gehaald worden. Alleen dit is duurder en ben je meer afhankelijk van tijd. Met een vrachtwagentje dat je zelf rijdt kan je zelf gaan wanneer je wilt.

Ik ben geen bangerik in het verkeer, maar dit is natuurlijk even wat anders dan m'n fiat panda :+

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:48 



 
Profiel   

Volgens mij is het vrachtwagentje dan te zwaar (met twee paarden erin) om te mogen besturen met een B-rijbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:49 



 
Profiel   

Ik zou als eerste heel heel héél goed controleren of het te huren vrachtwagentje uberhaupt laadvermogen heeft voor 2 paarden. Dat betekent níet het leeggewicht op het kenteken op de blauwe ogen van de verhuurder geloven, maar vragen naar een weegbriefje. Is dat er niet, hard weglopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:50 



 
Profiel   

Hmm goeie inderdaad. Ik ga even m'n mail teruglezen met info die ik heb gekregen!

Edit; kan het niet terugvinden :+

Gaat om 1 pony van 147 en 1 van +-150

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:52 



 
Profiel   

Inderdaad, vele van deze wagentjes mogen geen 2 grote paarden in.

Verder vind ik het niet echt spannend ermee te rijden, het rijdt wel relaxed. Gewoon je eigen tempo aanhouden en niet op laten jutten in bochten of rotondes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:57 



 
Profiel   

In jouw situatie:
Of een auto + chauffeur vragen met E-rijbewijs, en dan een tweepaardstrailer huren.
Of twee trailers huren, twee b-combi's.
Dat laatste kan ook met één natuurlijk, moet je twee keer rijden.
Of taxi.

Ik zou nooit twee paarden in een B wagen rijden, aangezien dat vrijwel nooit kan. Het fijne aan een auto met chauffeur vragen is dat ze vaak gewoon ervaring hebben (tenminste, degene die ik weleens vraag rijdt met alles rond wat los en vast zit, aangezien die zo ongeveer alle rijbewijzen heeft). Vond ik zeker in het begin fijner dan zelf rijden (B-combinatie).

p.s. met B combi bedoel ik dus een auto + trailer die je met B rijbewijs mag rijden. Mag alleen enkel met een anderhalf trailer en de juiste auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 10:58 



 
Profiel   

Ik zou er zelf voor kiezen om vervoer te regelen dat iemand jullie brengt.

Je hebt dan sowieso iemand met ervaring en wat de meesten hierboven al zeggen. Volgens mij wordt het ook lastig om met 2 paarden in een vrachtwagentje met alleen een B rijbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 15:38 



 
Profiel   

twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 15:41 



 
Profiel   

sevke schreef
twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.


Dat kun je niet met zekerheid zeggen als je niet weet wat het te huren vrachtwagentje leeg weegt.

Reken je even mee?
Twee ruiters à 65 kg plus 2x 10 kg tuig = 150 kg
Volle tank brandstof (80 liter tank) = 50 kg
D-pony plus E-pony van 400 plus 450 kg (licht ingeschat) = 950 kg

Minimaal 1150 kg laadgewicht nodig. Hou je 2350 kg over voor het leeggewicht. Meeste busjes wegen af fabriek al 2100 kg. Voor 250 kg leg jij er geen vloer plus laadklep voor paarden in....

Heb jij jouw vrachtwagentje ooit leeg gewogen? En je paarden? Want jij laadt zó 1000 kg paard met 2 quarters. Ik zou het eens doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 15:53 



 
Profiel   

Buiten de discussie of het mag om, is het rijden met 2 paarden op zo’n wagentje echt niet spannend TS! Ik vond het ook spannend de eerste keer, maar het is niet zo moeilijk. Misschien eerst even een rondje rijden zonder paarden er op? Kan je even wennen aan de breedte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 15:56 



 
Profiel   

Ibbel schreef
sevke schreef
twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.


Dat kun je niet met zekerheid zeggen als je niet weet wat het te huren vrachtwagentje leeg weegt.

Reken je even mee?
Twee ruiters à 65 kg plus 2x 10 kg tuig = 150 kg
Volle tank brandstof (80 liter tank) = 50 kg
D-pony plus E-pony van 400 plus 450 kg (licht ingeschat) = 950 kg

Minimaal 1150 kg laadgewicht nodig. Hou je 2350 kg over voor het leeggewicht. Meeste busjes wegen af fabriek al 2100 kg. Voor 250 kg leg jij er geen vloer plus laadklep voor paarden in....

Heb jij jouw vrachtwagentje ooit leeg gewogen? En je paarden? Want jij laadt zó 1000 kg paard met 2 quarters. Ik zou het eens doen.


Vrachtwagentjes die te huur aangeboden worden bij een professional komen vanuit de fabriek als paardenwagentje. Dan kan je de gewichten opvragen bij de verhuurder.
TS, je zou bv de eerste keer een vrachtwagentje + chauffeur kunnen huren. Als dat goed meevalt kan je de volgende keer zelf rijden.
Trailer huren zou ik niet doen. Je moet dan al een stevige auto met trekhaak hebben en je weet nooit van tevoren of jouw auto met die trailer een stabiele combi geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:07 



 
Profiel   

Ibbel schreef
sevke schreef
twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.


Dat kun je niet met zekerheid zeggen als je niet weet wat het te huren vrachtwagentje leeg weegt.

Reken je even mee?
Twee ruiters à 65 kg plus 2x 10 kg tuig = 150 kg
Volle tank brandstof (80 liter tank) = 50 kg
D-pony plus E-pony van 400 plus 450 kg (licht ingeschat) = 950 kg

Minimaal 1150 kg laadgewicht nodig. Hou je 2350 kg over voor het leeggewicht. Meeste busjes wegen af fabriek al 2100 kg. Voor 250 kg leg jij er geen vloer plus laadklep voor paarden in....

Heb jij jouw vrachtwagentje ooit leeg gewogen? En je paarden? Want jij laadt zó 1000 kg paard met 2 quarters. Ik zou het eens doen.


mijne mag 980 kg laden. Is echt minimaal ingericht. Geen zadelhouders, kastjes, enz. Heb ik speciaal daarvoor gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:48 



 
Profiel   

Maar je komt toch niet uit met 980 kilo?
Voor paarden, tuig, personen en brandstof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 17:07 



 
Profiel   

Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 17:11 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Vrachtwagentjes die te huur aangeboden worden bij een professional komen vanuit de fabriek als paardenwagentje. Dan kan je de gewichten opvragen bij de verhuurder.
TS, je zou bv de eerste keer een vrachtwagentje + chauffeur kunnen huren. Als dat goed meevalt kan je de volgende keer zelf rijden.
Trailer huren zou ik niet doen. Je moet dan al een stevige auto met trekhaak hebben en je weet nooit van tevoren of jouw auto met die trailer een stabiele combi geeft.


Wie garandeert jou dat ze er niet achteraf nog zaken aan veranderd hebben? Extra trapbescherming, toch maar rubber op de klep i.p.v. hout, een paar extra ringen, inrichting van een zadelkamer om maar wat op te noemen... Je weet het pas echt zeker als je hem ergens op een weegbrug kan zetten en als je weet wat hij maximaal mag wegen.
Ik zou wel voor een geroutineerde paardenchauffeur kiezen, waar je ook voor kiest. En dan wel iemand die ook ervaring heeft met het te type van het te rijden voertuig. Weten wat de draaicirkel is, hoe je met een bocht naar rechts geen stoeprandje raakt, hoe je rustig remt met paarden erin... Niet iedereen die met een aanhanger heeft gereden of met een gewone flinke auto weet hoe je met groter materieel en met paarden erin om moet gaan in het verkeer.

Ik zou zelf toch voor een paardentaxi kiezen, vraag eens wat offertes op en kijk of er iets gedekt is als er schade ontstaat.

Ook met het huren van een vrachtwagentje ben je aan tijden gebonden, halve dag of hele dag, weekend, vergeet ook niet de diesel die je verrijdt bij de huurprijs op te tellen en kijk goed wat je eigen risico van het vrachtwagentje is. Kijk ook naar de verzekeringen van het voertuig, hoe zit het met schade, aan de vrachtwagen of aan je paarden in het geval er iets misgaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 17:34 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.


:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:03 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.


Grinnik. Hoe het laadvermogen wordt berekend maakt toch geen fluit uit? Als het leeggewicht van de wagen 150 kg méér is omdat er alvast 1 chauffeur plus een volle brandstoftank bij wordt opgeteld is je netto laadvermogen (alleen paard plus spullen dus) net zo goed 150 kg minder. Die 3500 kg max is overal hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:48 



 
Profiel   

Zijn er toch tegenwoordig al genoeg die juist dat laadvermogen wel hebben? Zoals deze: https://sodiakhorsetrucks.com/horsetruc ... composiet/

@TS: Zo'n vrachtwagentje besturen is niet moeilijk, ik heb het zelf ook 'gewoon' gedaan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 13:10 



 
Profiel   

Sodeletuut schreef
Zijn er toch tegenwoordig al genoeg die juist dat laadvermogen wel hebben? Zoals deze: https://sodiakhorsetrucks.com/horsetruc ... composiet/

@TS: Zo'n vrachtwagentje besturen is niet moeilijk, ik heb het zelf ook 'gewoon' gedaan. :)

Ja haha zo uit de fabriek. Zet je ze op weegbrug dan blijft er amper meer wat over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 13:15 



 
Profiel   

Sodeletuut schreef
Zijn er toch tegenwoordig al genoeg die juist dat laadvermogen wel hebben? Zoals deze: https://sodiakhorsetrucks.com/horsetruc ... composiet/

@TS: Zo'n vrachtwagentje besturen is niet moeilijk, ik heb het zelf ook 'gewoon' gedaan. :)


Dit is zulke oude info en al vaak op bokt besproken.
De gewichten op het kenteken komen doorgaand niet overeen met de gewichten op de weegbrug.
Zeker door alle toevoegingen na fabricage.

En daar gaat het om, als je bij controle gewogen wordt. Niet wat er dan als leeggewicht op papier staat. Ze vergelijken het nummertje op de weegschaal simpelweg met wat de hele handel mag wegen bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 13:35 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties :).

Natuurlijk ben je ook tijdgebonden aan zelf huren, maar wel minder naar mijn idee.

Ik durf het opzich wel aan, maar ga inderdaad wel nog uitzoeken hoe het zit met schade, schade aan de paarden en dat soort dingen.

Misschien toch een paardentaxi voor deze keer, even goed uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 13:37 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Sclimpre schreef
Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.


Grinnik. Hoe het laadvermogen wordt berekend maakt toch geen fluit uit? Als het leeggewicht van de wagen 150 kg méér is omdat er alvast 1 chauffeur plus een volle brandstoftank bij wordt opgeteld is je netto laadvermogen (alleen paard plus spullen dus) net zo goed 150 kg minder. Die 3500 kg max is overal hetzelfde.


Toch wel, als er bij het laadvermogen het gewicht van een volle tank en een chauffeur al ingerekend is, dan moet je zelf alleen rekening houden met het gewicht van de paarden, passagier(s) en materiaal.
Als je dan nogmaal het gewicht van de chauffeur en de brandstof rekent dan reken je 2 chauffeurs en 2 brandstoftanken.
Maw als je rekent met 'laadvermogen' moet je weten wat daar onder verstaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:12 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Ibbel schreef
Grinnik. Hoe het laadvermogen wordt berekend maakt toch geen fluit uit? Als het leeggewicht van de wagen 150 kg méér is omdat er alvast 1 chauffeur plus een volle brandstoftank bij wordt opgeteld is je netto laadvermogen (alleen paard plus spullen dus) net zo goed 150 kg minder. Die 3500 kg max is overal hetzelfde.


Toch wel, als er bij het laadvermogen het gewicht van een volle tank en een chauffeur al ingerekend is, dan moet je zelf alleen rekening houden met het gewicht van de paarden, passagier(s) en materiaal.
Als je dan nogmaal het gewicht van de chauffeur en de brandstof rekent dan reken je 2 chauffeurs en 2 brandstoftanken.
Maw als je rekent met 'laadvermogen' moet je weten wat daar onder verstaan wordt.

Nee, het maakt echt geen ruk uit. Dat spul komt bijna allemaal uit Frankrijk, weegt helemaal kaal en leeg 2100 - 2200kg. Hoe je dan het gewicht op kenteken samen stelt is volstrekt niet relevant want het einde ligt altijd bij 3500kg.

Die chauffeur zit er altijd in en die tank brandstof ook, dus of je die nu af moet trekken van het bruto laadvermogen of meegeteld is in een netto laadvermogen; wat is het verschil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:27 



 
Profiel   

Ik zou goed kijken wat het allemaal kost -naast de aangegeven kanttekeningen over laadvermogen- want op een professionele plek in Nederland en vrachtwagentje huren kost je al €125 (althans, ruim 10 jr terug) en daar komtje brandstof nog bij en evt. een kilometertoeslag. Als je een paardentaxi huurt dan kun je voor €125-€150 best een eindje komen incl. wachttijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:09 



 
Profiel   

Jongens, met 2 dikke pony's zal ze wel onder dat gewicht blijven...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 09:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen