Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
sevke schreef:twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.
Ibbel schreef:sevke schreef:twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.
Dat kun je niet met zekerheid zeggen als je niet weet wat het te huren vrachtwagentje leeg weegt.
Reken je even mee?
Twee ruiters à 65 kg plus 2x 10 kg tuig = 150 kg
Volle tank brandstof (80 liter tank) = 50 kg
D-pony plus E-pony van 400 plus 450 kg (licht ingeschat) = 950 kg
Minimaal 1150 kg laadgewicht nodig. Hou je 2350 kg over voor het leeggewicht. Meeste busjes wegen af fabriek al 2100 kg. Voor 250 kg leg jij er geen vloer plus laadklep voor paarden in....
Heb jij jouw vrachtwagentje ooit leeg gewogen? En je paarden? Want jij laadt zó 1000 kg paard met 2 quarters. Ik zou het eens doen.
Ibbel schreef:sevke schreef:twee ponys van die taille kunnen prima in een B-vrachtwagentje. Wij hebben er ook zoeentje en we zijn niet overladen met twee quarterhorses erin.
Dat kun je niet met zekerheid zeggen als je niet weet wat het te huren vrachtwagentje leeg weegt.
Reken je even mee?
Twee ruiters à 65 kg plus 2x 10 kg tuig = 150 kg
Volle tank brandstof (80 liter tank) = 50 kg
D-pony plus E-pony van 400 plus 450 kg (licht ingeschat) = 950 kg
Minimaal 1150 kg laadgewicht nodig. Hou je 2350 kg over voor het leeggewicht. Meeste busjes wegen af fabriek al 2100 kg. Voor 250 kg leg jij er geen vloer plus laadklep voor paarden in....
Heb jij jouw vrachtwagentje ooit leeg gewogen? En je paarden? Want jij laadt zó 1000 kg paard met 2 quarters. Ik zou het eens doen.
Sclimpre schreef:Vrachtwagentjes die te huur aangeboden worden bij een professional komen vanuit de fabriek als paardenwagentje. Dan kan je de gewichten opvragen bij de verhuurder.
TS, je zou bv de eerste keer een vrachtwagentje + chauffeur kunnen huren. Als dat goed meevalt kan je de volgende keer zelf rijden.
Trailer huren zou ik niet doen. Je moet dan al een stevige auto met trekhaak hebben en je weet nooit van tevoren of jouw auto met die trailer een stabiele combi geeft.
Sclimpre schreef:Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.
Sclimpre schreef:Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.
Sodeletuut schreef:Zijn er toch tegenwoordig al genoeg die juist dat laadvermogen wel hebben? Zoals deze: https://sodiakhorsetrucks.com/horsetruc ... composiet/
@TS: Zo'n vrachtwagentje besturen is niet moeilijk, ik heb het zelf ook 'gewoon' gedaan.
Sodeletuut schreef:Zijn er toch tegenwoordig al genoeg die juist dat laadvermogen wel hebben? Zoals deze: https://sodiakhorsetrucks.com/horsetruc ... composiet/
@TS: Zo'n vrachtwagentje besturen is niet moeilijk, ik heb het zelf ook 'gewoon' gedaan.
Ibbel schreef:Sclimpre schreef:Sevke is van Belgie. Hier is laadvermogen alles behalve de chauffeur en brandstof. Wagen wordt nl gewogen met volle brandstoftank en voor de chauffeur wordt er alvast 75kg bij het gewogen gewicht gerekend.
Er zijn trouwens wagentjes die tot 1200kg laadvermogen hebben.
Te mijden zijn hengstenuitvoering of uitvoering et dubbele cabine, die zijn extra zwaar.
Grinnik. Hoe het laadvermogen wordt berekend maakt toch geen fluit uit? Als het leeggewicht van de wagen 150 kg méér is omdat er alvast 1 chauffeur plus een volle brandstoftank bij wordt opgeteld is je netto laadvermogen (alleen paard plus spullen dus) net zo goed 150 kg minder. Die 3500 kg max is overal hetzelfde.
Sclimpre schreef:Ibbel schreef:Grinnik. Hoe het laadvermogen wordt berekend maakt toch geen fluit uit? Als het leeggewicht van de wagen 150 kg méér is omdat er alvast 1 chauffeur plus een volle brandstoftank bij wordt opgeteld is je netto laadvermogen (alleen paard plus spullen dus) net zo goed 150 kg minder. Die 3500 kg max is overal hetzelfde.
Toch wel, als er bij het laadvermogen het gewicht van een volle tank en een chauffeur al ingerekend is, dan moet je zelf alleen rekening houden met het gewicht van de paarden, passagier(s) en materiaal.
Als je dan nogmaal het gewicht van de chauffeur en de brandstof rekent dan reken je 2 chauffeurs en 2 brandstoftanken.
Maw als je rekent met 'laadvermogen' moet je weten wat daar onder verstaan wordt.