Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gezondheidskeuring bij slager

 
Profiel   

Beetje een vreemde titel..maar vandaag sprak ik de dierenarts en we hadden het over verwaarloosde/ zieke paarden die bij de slacht aangeboden worden. De dierenarts zei dat mensen die zo'n paard vervoeren/ bij de slager aanbieden een boete kunnen krijgen. Nu vraag ik me af of dit klopt? Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 12:55 



 
Profiel   

bij het slachthuis worden alle dieren die worden aangevoerd gekeurd door een dierenarts van de NVWA. Als dieren er te slecht aan toe zijn kunnen ze helemaal of gedeeltelijk worden afgekeurd (voor consumptie).
Ik neem aan dat bij aantoonbare dierenmishandeling de NVWA ook de mogelijkheid heeft om een boete op te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:05 



 
Profiel   

Kan het zijn dat het in het vervoeren van zieke/gewonde dieren zit, dus niet zozeer in het aanbieden aan een slager? Er staat me iets bij dat het vervoer van zieke/gewonde dieren niet is toegestaan tenzij je op weg bent naar een dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:14 



 
Profiel   

Het slachten zelf mag volgens mij vaak wel (er bestond toch ook de noodslachting?) maar voor het verwerken tot vlees gelden enorm strenge regels. Immers je wilt geen ziek dier op je bord hebben liggen. Een afgekeurd dier zal dus na het slachten naar de destructie moeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:17 



 
Profiel   

Een dier dat op het slachthuis wordt aangeboden, moet voordat het geslacht mag worden, gecontroleerd worden door een dierenarts van de NVWA.
Hierbij wordt gekeken naar geschiktheid voor de slacht, maar waar ook wordt meegenomen of het dier nog wel transportwaardig was om naar het slachthuis vervoerd te worden.

En daarbij worden de eisen van de transportverordening (VO EG 1/2005) voor commercieel vervoer van dieren gehanteerd, óók wanneer je als particulier je eigen dier naar de slacht brengt. Die eisen zijn een stuk strenger dan wanneer je met hetzelfde dier naar een dierenarts zou rijden voor behandeling.
Zieke of gewonde dieren worden in principe niet geschikt geacht om te worden getransporteerd.

Wanneer de dierenarts vindt dat het dier niet geschikt was om nog naar het slachthuis te transporteren, kunnen er idd boetes worden opgelegd aan de houder van het dier en/of degene die het dier getransporteerd heeft.

Daarnaast wordt, indien er toestemming gegeven is om het dier te slachten, een keuring van het karkas en de bijbehorende organen, waarbij gekeken wordt of het vlees geschikt is voor consumptie.
Wanneer het karkas niet geschikt wordt verklaard voor consumptie, wordt er door de NVWA geen boete opgelegd.
Het slachthuis zal wel kosten in rekening brengen voor het slachten, keuren en afvoeren van het karkas, waar je anders geld zou krijgen voor het vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 13:26 



 
Profiel   

Super dank jullie wel voor de informatie! dit maakt een hoop duidelijk voor me.

Ik wist dit niet maar het is wel goede informatie om te weten en delen zeg maar in het kader van dierenwelzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:11 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:24 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Een dier dat op het slachthuis wordt aangeboden, moet voordat het geslacht mag worden, gecontroleerd worden door een dierenarts van de NVWA.
Hierbij wordt gekeken naar geschiktheid voor de slacht, maar waar ook wordt meegenomen of het dier nog wel transportwaardig was om naar het slachthuis vervoerd te worden.

En daarbij worden de eisen van de transportverordening (VO EG 1/2005) voor commercieel vervoer van dieren gehanteerd, óók wanneer je als particulier je eigen dier naar de slacht brengt. Die eisen zijn een stuk strenger dan wanneer je met hetzelfde dier naar een dierenarts zou rijden voor behandeling.
Zieke of gewonde dieren worden in principe niet geschikt geacht om te worden getransporteerd.

Wanneer de dierenarts vindt dat het dier niet geschikt was om nog naar het slachthuis te transporteren, kunnen er idd boetes worden opgelegd aan de houder van het dier en/of degene die het dier getransporteerd heeft.

Daarnaast wordt, indien er toestemming gegeven is om het dier te slachten, een keuring van het karkas en de bijbehorende organen, waarbij gekeken wordt of het vlees geschikt is voor consumptie.
Wanneer het karkas niet geschikt wordt verklaard voor consumptie, wordt er door de NVWA geen boete opgelegd.
Het slachthuis zal wel kosten in rekening brengen voor het slachten, keuren en afvoeren van het karkas, waar je anders geld zou krijgen voor het vlees.


Juist dit!
Kon het niet beter zeggen +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen