Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eigenaren laten paarden verwaarlozen

 
Profiel   

Ik moet dit even van mij afschrijven. Kan hier zo boos om worden. Mijn vriendin heeft een eigen landje met schuilstallen. Na het overlijden van haar laatste eigen paardje en de verhuizing van de laatste pensionklanten, heeft ze het landje toch aangehouden, want wie weet... In de tussentijd wil ze ook anderen de kans geven hier gebruik van te maken en zo levert het ook nog iets op.

Enfin, dat gezegd hebbende, heeft ze sinds het voorjaar twee pony's staan van een moeder en dochter. Het zou voor zomerstalling zijn, want in de winter hebben ze ergens een winterstalling. Zelf wonen ze iets verder en hebben nog een paardje in pension ergens. Leuk, dacht mijn vriendin nog, dan heb ik toch nog iets van paarden om mee heen. Ze hoefde verder weinig te doen, want zij zouden verder de verzorging op zich nemen.

Mijn vriendin was, toen haar eigen pony's er nog stonden, normaal van het bijhouden van het landje: iedere dag alle mest eruit scheppen, hooi en eventueel krachtvoer bijvoeren, watertonnen vullen, etc. Maar dit moeten zij zelf regelen, zouden ze ook doen, want ze betalen daar verder niet voor.

Nu zijn deze mensen in de afgelopen half jaar misschien 4x geweest? Ondertussen zijn de paarden aan hun lot overgelaten. Mijn vriendin zorgt in ieder geval dat ze drinkwater hebben en gelukkig is het stukje groot genoeg dat de mest wel kan blijven liggen, maar echt lekker is het allemaal niet.
De hoeven zijn inmiddels echt tot maatje slof gegroeid en mijn vriendin springt hoog en laag en probeert contact op te nemen met de eigenaren om de hoefsmid te laten komen. Maar 'ze moest zich met haar eigen zaken bemoeien', en reageren nergens meer op. Ze hebben een aantal verhitte discussies gehad, maar er gebeurt niks. Echt schandalig! Mijn vriendin kan het niet meer aanzien en heeft maatregelen genomen (ik wil ivm privacy niet teveel details geven). Ik zou zeggen: hoefsmid laten komen en rekening sturen, maar de kans is dat die niet betaald gaat worden. Het geld groeit nu eenmaal niet aan boompjes.

Hoe kunnen sommige mensen hun dieren zo aan hun lot overlaten en zich 'paardenliefhebber' noemen?

Ik kan jullie reacties wel indenken: bel dierenbescherming, maak zelf kosten, laat ze ze afstaan, etc. Maar ga er maar aan staan als het je overkomt. Ik moest het even kwijt, want ik zit mij gewoon een beetje kwaad te maken hier.

[ik heb dit topic bij TOA gezet, want dit valt onder 'afspraken' (?)]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:07 



 
Profiel   

Als je vriendin het niet aan kan zien (wat ik me goed kan voorstellen), waarom zegt ze dan de huur niet op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:10 



 
Profiel   

Achterom schreef
Als je vriendin het niet aan kan zien (wat ik me goed kan voorstellen), waarom zegt ze dan de huur niet op?

Ze heeft al gevraagd om een ander plekje te zoeken, dacht ik. Maar ze halen ze gewoon niet op. En blijven wel betalen... :?

Mijn vriendin is ook een enorme lieverd die niet snel op haar strepen gaat staan en alles wil oplossen. Dus ze is denk ik ook niet heel dwingend geweest met die vraag. Wel met betrekking tot de hoefsmid, maar ook daar wordt niet echt fijn op gereageerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:14 



 
Profiel   

Vragen om een ander plekje te zoeken is wel wat anders dan zeggen: ik zeg jullie de huur op, als je niet binnen een maand (of twee) wat anders hebt staan jullie paarden op straat.
Duidelijkheid is o zo belangrijk... Wel heftig hoor, als het zo moet. Maar dit is ook niks, die mensen hebben zo heel goedkoop een all-in plek voor hun paarden omdat je vriendin het allemaal toch wel regelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:17 



 
Profiel   

Achterom schreef
Als je vriendin het niet aan kan zien (wat ik me goed kan voorstellen), waarom zegt ze dan de huur niet op?

Dit.

Ik heb hier een vrouw op pension gehad. Leek zo aardig in het gesprek.
Maar echt heb zelden zo verschrikkelijk gemeen zien rijden op een enorm lief paard. Niet om aan te zien. Vrouw zo eigenwijs als stront.
Die heb ik binnen een maand de deur gewezen. Dit wil ik niet op mijn erf. Denken dat ze er anders over zou denken zat er ook niet in. Dus paard werd door hier te blijven niet geholpen.
Dus dan maar weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:17 



 
Profiel   

Huur opzeggen.. reageren ze daar niet op; nog eens melden en dan zeggen dat je de politie belt ivm achterlaten eigendommen.
Evt ook bellen met 144 dat er verwaarloosde paarden bij haar zijn achtergelaten.
Je kan ook de paarden bij hun laten afleveren (in de tuin).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:18 



 
Profiel   

Achterom schreef
Vragen om een ander plekje te zoeken is wel wat anders dan zeggen: ik zeg jullie de huur op, als je niet binnen een maand (of twee) wat anders hebt staan jullie paarden op straat.
Duidelijkheid is o zo belangrijk... Wel heftig hoor, als het zo moet. Maar dit is ook niks, die mensen hebben zo heel goedkoop een all-in plek voor hun paarden omdat je vriendin het allemaal toch wel regelt.


Ik heb haar nu inderdaad aangeraden dat te zeggen. En als ze niet komen, de paarden in beslag te laten nemen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:19 



 
Profiel   

Brainless schreef
Huur opzeggen.. reageren ze daar niet op; nog eens melden en dan zeggen dat je de politie belt ivm achterlaten eigendommen.
Evt ook bellen met 144 dat er verwaarloosde paarden bij haar zijn achtergelaten.
Je kan ook de paarden bij hun laten afleveren (in de tuin).


Duke schreef
...Mijn vriendin kan het niet meer aanzien en heeft maatregelen genomen (ik wil ivm privacy niet teveel details geven)....

:x O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:20 



 
Profiel   

Ook als je niet op je strepen staat kun je best wat doen. Bijv een nieuwe huurprijs per direct gaan vragen, het hoefsmid geld er bij op en dan zelf de smid regelen. Ik zou werkelijk niet kunnen aanzien dat er dieren met verwaarloosde hoeven op mijn terrein rondliepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:21 



 
Profiel   

Het zou om zomerstalling gaan, schrijf je in je post. Het is nu begin oktober en de meeste "zomerstallingen" zijn per 1 oktober opgehouden, als in, het weideseizoen is gesloten. Kan nog zijn dat dat hier en daar tot na de herfstvakantie loopt maar dan is het wel klaar. Kan je vriendin de huurders niet aanzeggen het weiland te verlaten per ten laatste <datum> aangezien het hier om zomerstalling gaat, zoals afgesproken dd. <datum>?

(Als het echt moet kom ik wel een middagje mestscheppen nadat de ponies vertrokken zijn.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:23 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Het zou om zomerstalling gaan, schrijf je in je post. Het is nu begin oktober en de meeste "zomerstallingen" zijn per 1 oktober opgehouden, als in, het weideseizoen is gesloten. Kan nog zijn dat dat hier en daar tot na de herfstvakantie loopt maar dan is het wel klaar. Kan je vriendin de huurders niet aanzeggen het weiland te verlaten per ten laatste <datum> aangezien het hier om zomerstalling gaat, zoals afgesproken dd. <datum>?

(Als het echt moet kom ik wel een middagje mestscheppen nadat de ponies vertrokken zijn.)

Hihi, kom jij maar mest scheppen Marijke. ;) Nee joh, als er in de winter niks meer op staat, hoeven ze alleen even met de trekker erover heen en alle mest te verdelen over het land.

Maar ik heb dit ook al aangegeven bij mijn vriendin. Gewoon opzeggen, want huurperiode is toch voorbij lijkt mij.

Edit: ik was ook wel wat harder geweest, maar mijn vriendin is gewoon een grote lieverd. Ze heeft er dus serieus last van, want grote dierenvriend, maar kan ook niet tegen zulke dominante mensen op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:28 



 
Profiel   

Huur op zeggen en hun gegevens achter halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:47 



 
Profiel   

Ze heeft inderdaad al een paar keer aangegeven dat ze weg moeten, maar ze gaan gewoon niet. Ze weigeren de paarden op te halen. En ze blijven betalen, wat de situatie lastig maakt. :? Het zijn gewoon hele nare mensen die ook mijn vriendin van alles betwisten. Dat ze alleen maar jaloers is omdat haar eigen paarden overleden zijn (hoe durf je zoiets te zeggen!?! |o ). Nou, ik heb de paardjes erbij zien staan en hun hoeven gezien... mijn vriendin weet wel waar ze het over heeft. Dit kan gewoon niet langer zo. Ze krijgen ook niks bijgevoerd, en inmiddels is het gras natuurlijk niet meer zo rijk.

marleen_usar schreef
Huur op zeggen en hun gegevens achter halen.

Ze heeft wel contactgegevens. En die heeft ze inmiddels doorgespeeld naar bepaalde instanties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:52 



 
Profiel   

Ik zou heel duidelijk tegen die mensen zijn dat er anders instanties zoals die dierenbescherming bij worden gehaald en geef daar dan ook een termijn voor. En als er niets veranderd, dan moet die stap ook daadwerkelijk worden gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:56 



 
Profiel   

Duke schreef
Ze heeft inderdaad al een paar keer aangegeven dat ze weg moeten, maar ze gaan gewoon niet. Ze weigeren de paarden op te halen. En ze blijven betalen, wat de situatie lastig maakt. :? Het zijn gewoon hele nare mensen die ook mijn vriendin van alles betwisten. Dat ze alleen maar jaloers is omdat haar eigen paarden overleden zijn (hoe durf je zoiets te zeggen!?! |o ). Nou, ik heb de paardjes erbij zien staan en hun hoeven gezien... mijn vriendin weet wel waar ze het over heeft. Dit kan gewoon niet langer zo. Ze krijgen ook niks bijgevoerd, en inmiddels is het gras natuurlijk niet meer zo rijk.

marleen_usar schreef
Huur op zeggen en hun gegevens achter halen.

Ze heeft wel contactgegevens. En die heeft ze inmiddels doorgespeeld naar bepaalde instanties.


Maar waardoor ze het voor hun nog wel makkelijk maken. Want als ze niet zouden betalen zou het een heel ander verhaal worden... Ik zou misschien wel zeggen, sinds het een zomerstalling betrof, is het nu klaar. Zet dit ook schriftelijk misschien even op brief/mail. Zodat je daar later ook bewijs van hebt moest het tot daar komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 14:58 



 
Profiel   

@The_Cat: Ja, dat bedoel met dat dit de situatie lastig maakt. Ze betalen gewoon. Anders kun je ze dus wegens wanbetalen er nog uit knikkeren. Nu heb je geen poot om op te staan. Of een heel klein pootje dan... Ze weigeren echt gewoon weg te gaan en mijn vriendin weigert kosten te maken, hoe erg het ook is voor de paardjes, voor hun paarden. Ze zullen dat toch niet betalen. Sterker nog... ze mag dat niet eens, want ze 'mag zich er niet mee bemoeien'. Kortom: ze krijgt ze gewoon niet weg en ook niet in beweging voor hun paarden te gaan zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:02 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik zou heel duidelijk tegen die mensen zijn dat er anders instanties zoals die dierenbescherming bij worden gehaald en geef daar dan ook een termijn voor. En als er niets veranderd, dan moet die stap ook daadwerkelijk worden gezet.

Dit is allemaal in gang gezet. Helaas schijnen ze bekend te zijn bij die instanties. En ze hebben er schijt aan. Maar hopelijk kunnen die instanties wel mijn vriendin helpen. Desnoods nemen ze ze maar in beslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:03 



 
Profiel   

Dat lijkt mij de enige optie ze hebben toch zorg nodig,hun baas geeft ze dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:04 



 
Profiel   

Hebben jullie iets ondertekend met hun bij aanvang van het huren van de weide? Anders zou ik nu echt beginnen met zaken op papier te stellen. Documentatie kan je hier alleen maar helpen voor de toekomst toe als er toch instanties op zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:05 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Hebben jullie iets ondertekend met hun bij aanvang van het huren van de weide? Anders zou ik nu echt beginnen met zaken op papier te stellen. Documentatie kan je hier alleen maar helpen voor de toekomst toe als er toch instanties op zitten

Nop, want ze weigerden bij aanvang al iets van een contract te ondertekenen en hadden daar een goede smoes voor (geen idee wat of hoe verder), en mijn vriendin voelt zich weer heel naïef geweest. Weer, want dit is al het tweede geval. Aantal jaar geleden had ze ook zoiets aan de hand. Je zou zeggen... maar goed, zoals eerder gezegd, mijn vriendin wil zo graag altijd van het goede van de mens uitgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:07 



 
Profiel   

Laat haar dan een brief opstellen dat per 1 november de paarden weg moeten zijn.
Dat vanaf dan de toegang tot het perceel word ontzegt en dat het anders erfvredebruek is en dit aangetekend opsturen.
Geef aan dat dit mondeling al meerdere malen is gezegd maar geen gehoor aan is gegeven.

Citaat
“Verboden toegang”
Letterlijk luidt de tekst van artikel 461van het Wetboek van Strafrecht:
,,Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de
toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt
of daar vee laat lopen, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.”


Voorwaarde voor de strafbaarheid is dat de rechthebbende op voor de dader blijkbare
wijze de toegang op diens grond heeft verboden.
Wat je dus doet met die aangetekende brief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:14 



 
Profiel   

Blijkbaar heeft ze geen adres en niet eens volledige namen. Dus een aangetekende brief wordt lastig. Deze mensen hebben dit duidelijk vaker gedaan, dus weten hoe ze dit moeten vermijden. Door dus niks op papier te laten zetten en geen volledige NAW-gegevens achter te laten. En met een mooi praatje, zijn ze weer heel ver gekomen. Triest zulke lui. Echt triest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:33 



 
Profiel   

Wow ik zou echt de dierenpolitie bellen, laat ze de paarden maar in beslag nemen. Kan me voorstellen dat je vriendin in een moeilijke positie zit zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:36 



 
Profiel   

Houdt je vriendin bij welke kosten zij maakt voor de paarden? Want dat maakt het richting dierenpolitie wel een sterker verhaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:38 



 
Profiel   

Ik heb nu via PB wat meer info gekregen. Zijn blijkbaar bekend in het wereldje om dit gedrag. En heel gehaaid. Pffff, wat een ellende... als je dit op je erf hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen