Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

raadsel paspoort?

 
Profiel   

Hallo lieve bokkers!

vorig jaar heb ik een hele knappe ruin (1,67)gekocht die geboren zou zijn op 21-04-2010.
ik ben verder super blij met hem en zou niet weten wat ik zonder hem zou moeten.
Nu is hij 2 weken terug bij de tandarts geweest en die dacht aan zijn gebit te zien dat hij tussen de 15 en 19 jaar oud is !!
Je raad al dat ik daar enorm van op keek aangezien hij vorig jaar verkocht is aan mij als 10 jarige.
overigens heb ik al contact met de vorige eigenaar gehad en die wist van niks die heeft hem via via gekocht en diegene heeft hem uit hongarije.
Nu is het zo dat ik graag wil weten of zijn leeftijd klopt aangezien zijn paspoort ooit kwijt is geweest en er pas vanaf 2019 entingen in staan aangezien ik graag de springsport in wil en wil weten of dit lichamelijk voor hem te doen is.

Zijn chipnummer begint met 348
ook staat hij ingeschreven bij de NSPS...lijkt me niet dat dat moet kloppen?


Iemand ervaring hiermee of tips??


[ img ]

alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 15:13 



 
Profiel   

Heb verder geen tips, maar ken wel een stalgenoot met iets soortgelijks. Haar pony zou 7 zijn, maar bleek ook al 18 of 19 te zijn. Ik ben bang dat de tandarts wel gelijk zal hebben... Je zou ook nog een tweede tandarts kunnen laten kijken hoe oud hij denkt dat je paard is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 15:22 



 
Profiel   

Kidde schreef
Heb verder geen tips, maar ken wel een stalgenoot met iets soortgelijks. Haar pony zou 7 zijn, maar bleek ook al 18 of 19 te zijn. Ik ben bang dat de tandarts wel gelijk zal hebben... Je zou ook nog een tweede tandarts kunnen laten kijken hoe oud hij denkt dat je paard is


ja het gekke is dat de vorige eigenaar hun tandarts nooit iets gezegd hebben over zijn ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 15:26 



 
Profiel   

Zolang je niet aan de tandarts vraagt hoe oud het paard is zullen ze daar uit zichzelf ook geen antwoord op geven.
Ga er maar vanuit dat als een tandarts een leeftijd geeft dat hij er wel eens een paar jaar naast kan zitten maar geen 10. Dus je paar zal ouder zijn. Of je de springsport in kan hangt dan weer veel meer af van het paard zelf dan van zijn leeftijd. Er zijn zat 20 jarigen die nog springen en crossen. Maar ik snap dat je er van baalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 15:51 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard! Van paarden (of honden etc.) die uit het buitenland komen kloppen de paspoorten vaker niet omdat die soms pas aangemaakt worden als ze geexporteerd gaan worden.Of hij de springsport nog aankan heeft meer met zijn algehele gezondheidstoestand te maken dan met zijn leeftijd.Je kunt dat het beste door je DA laten bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:18 



 
Profiel   

Het NSPS is niet gek hoor, elk stamboek in Nederland geeft gewoon I&R paspoorten uit, dus paspoorten zonder afstamming. Mensen kiezen vaak voor het goedkoopste stamboek en het NSPS is 1 van de goedkoopste om een paspoort bij aan te vragen. :)

Heb je het chipnummer van je paard laten uitlezen? Mocht je die niet online willen zetten mag je me eventueel een PB doen als het een buitenlands nummer is (als het niet begint met 528), dan kan ik eens kijken of de chip ergens tevoorschijn komt bij databases van verschillende landen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:23 



 
Profiel   

Het paspoort kan prima aangemeld zijn bij een bepaald stamboek, dat staat los van de afstamming.
Ik heb hier een Fries gehad met een KWPN paspoort.
Als je (toentertijd) een paard had met een chipnummer uit het buitenland zonder paspoort, dan kon je best een Nederlands paspoort aanvragen bij een willekeurig stamboek.

Klopt het chipnummer met het paspoort?
348 is een chip uit Hongarije, mss daar navragen naar de gegevens bij dat chipnummer (oa wanneer deze is gezet).
Vele jaren terug kwamen vanuit die regio nog wel eens paarden met chip zonder paspoort (was omdat de regels daar heel anders waren dan hier).
Dus toch uitvinden waar je meer info kan krijgen betreffende je chipnummer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:26 



 
Profiel   

Als t paspoort uit 2010 komt maar het paard afkomstig uit Hongarije, dan klopt er sowieso al iets niet, want voor 2010 moesten alle Europese paarden al een paspoort hebben.
In 2010 ging op 1 juli de regelgeving in mbt het hoofdstuk medische behandeling.
Ik gok dat dit paard een paspoort had wat niet voldeed aan de wetgeving en dat men het simpeler vond om te doen of het paard nog niet geregistreerd was en er een compleet nieuw paspoort bij heeft aangevraagd, ipv het oude te laten aanvullen of via de officiële weg te vervangen.

Lijkt erop dat ze toen de geboortedatum ook hebben aangepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:30 



 
Profiel   

Even ongeacht of de leeftijd wel of niet klopt in het paspoort, of je er mee kan springen hangt daar natuurlijk niet mee samen. Als er geen fysieke redenen zijn om het niet te doen, dan lekker gaan!

Hoe dan ook zou ik het ook willen weten hoor als het mijn paard was, hopelijk kom je er achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:38 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Als t paspoort uit 2010 komt maar het paard afkomstig uit Hongarije, dan klopt er sowieso al iets niet, want voor 2010 moesten alle Europese paarden al een paspoort hebben.
In 2010 ging op 1 juli de regelgeving in mbt het hoofdstuk medische behandeling.
Ik gok dat dit paard een paspoort had wat niet voldeed aan de wetgeving en dat men het simpeler vond om te doen of het paard nog niet geregistreerd was en er een compleet nieuw paspoort bij heeft aangevraagd, ipv het oude te laten aanvullen of via de officiële weg te vervangen.

Lijkt erop dat ze toen de geboortedatum ook hebben aangepast.

Er lopen in NL ook nog genoeg paarden rond zonder paspoort :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:53 



 
Profiel   

Risxx schreef
Er lopen in NL ook nog genoeg paarden rond zonder paspoort :+

Yep dat klopt zeker :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 17:02 



 
Profiel   

Het paard is in Hongarije gechipt, dus ik acht de kans groot dat er een Hongaars paspoort is uitgegeven.
Anders was het dier vast ook niet gechipt.

Je zou kunnen kijken of je op een Hongaarse website iets kunt vinden op basis van het chipnummer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 17:12 



 
Profiel   

Brainless schreef
Het paspoort kan prima aangemeld zijn bij een bepaald stamboek, dat staat los van de afstamming.
Ik heb hier een Fries gehad met een KWPN paspoort.
Als je (toentertijd) een paard had met een chipnummer uit het buitenland zonder paspoort, dan kon je best een Nederlands paspoort aanvragen bij een willekeurig stamboek.

Klopt het chipnummer met het paspoort?
348 is een chip uit Hongarije, mss daar navragen naar de gegevens bij dat chipnummer (oa wanneer deze is gezet).
Vele jaren terug kwamen vanuit die regio nog wel eens paarden met chip zonder paspoort (was omdat de regels daar heel anders waren dan hier).
Dus toch uitvinden waar je meer info kan krijgen betreffende je chipnummer.



Ik heb hem laten keuren dus neem aan dat ze daar naar gekeken hebben? ik kon er helaas niet bij zijn , waren wel onderweg maar hadden mega vertraging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:02 



 
Profiel   

anjali schreef
Wat een prachtig paard! Van paarden (of honden etc.) die uit het buitenland komen kloppen de paspoorten vaker niet omdat die soms pas aangemaakt worden als ze geexporteerd gaan worden.Of hij de springsport nog aankan heeft meer met zijn algehele gezondheidstoestand te maken dan met zijn leeftijd.Je kunt dat het beste door je DA laten bekijken.


dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:04 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Het paard is in Hongarije gechipt, dus ik acht de kans groot dat er een Hongaars paspoort is uitgegeven.
Anders was het dier vast ook niet gechipt.

Je zou kunnen kijken of je op een Hongaarse website iets kunt vinden op basis van het chipnummer.


ik zoek me rot maar kan nergens een hongaarse website vinden -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 11:24 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:30 



 
Profiel   

evita13 schreef
Marije_jiplover schreef
Het paard is in Hongarije gechipt, dus ik acht de kans groot dat er een Hongaars paspoort is uitgegeven.
Anders was het dier vast ook niet gechipt.

Je zou kunnen kijken of je op een Hongaarse website iets kunt vinden op basis van het chipnummer.


ik zoek me rot maar kan nergens een hongaarse website vinden -O-


Heb eventueel wel een mailadres waar je het kan laten controleren, stuur me maar PB als je die wil :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:18 



 
Profiel   

Zou je niet eerst kunnen vragen of de dierenarts de chip kan uitlezen zodat je kunt checken of het paspoort überhaupt wel bij dit paard hoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:26 



 
Profiel   

Of hij is gewoon een 11 jarige met een slecht gebit. Hij is nog wel erg gekleurd voor een 19 jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:27 



 
Profiel   

Mijn zelf gefokte ruin was volgens de tandarts ook een jaar jonger dan hij was, en toen was hij pas 4. Ik kan me voorstellen dat naar mate een paard ouder wordt, het verschil groter kan worden.

Maar gezien het verhaal van je paard kan het goed zijn dat zijn leeftijd is aangepast voor makkelijkere verkoop. Dat is helaas niet te achterhalen als hij ook pas voor verkoop gechipt is.

Maar gezien het doel waarom je het vraagt. Is het niet zo dat je de intensivit van je training moet afhangen van de conditie van je paard, en niet van z'n leeftijd? Mijn 21 jarige laat nog niks merken van z'n leeftijd, dus waarom zou ik hem dan anders behandelen dan mijn andere paarden? Terwijl de merrie van bekenden van bijna 18 is echt al wel oud om te zien en haar voer en training zijn al een tijdje aangepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:04 



 
Profiel   

Caily schreef
Mijn zelf gefokte ruin was volgens de tandarts ook een jaar jonger dan hij was, en toen was hij pas 4. Ik kan me voorstellen dat naar mate een paard ouder wordt, het verschil groter kan worden.

Maar gezien het verhaal van je paard kan het goed zijn dat zijn leeftijd is aangepast voor makkelijkere verkoop. Dat is helaas niet te achterhalen als hij ook pas voor verkoop gechipt is.

Maar gezien het doel waarom je het vraagt. Is het niet zo dat je de intensivit van je training moet afhangen van de conditie van je paard, en niet van z'n leeftijd? Mijn 21 jarige laat nog niks merken van z'n leeftijd, dus waarom zou ik hem dan anders behandelen dan mijn andere paarden? Terwijl de merrie van bekenden van bijna 18 is echt al wel oud om te zien en haar voer en training zijn al een tijdje aangepast.


Nee dat maakt me ook niet uit, ik had een 24 jarige die nog vol energie zat, maar wil gewoon weten waar ik aantoe ben.. beetje balen als het ineens 8 jaar van onze tijd samen kost zegmaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:07 



 
Profiel   

Ook dat weet je niet. Mijn zelf gefokte kerngezonde stierf in 2017, toen was ze 2,5. Haar moeder is onlangs ingeslapen op 21 jarige leeftijd en haar vader van ook 21 is nog rond en gezond, loopt nog endurance trainingen en wordt makkelijk 10 jaar jonger geschat. Thats life.. hoe hard ook. Bij mensen is het niet anders. Ik zou gewoon genieten van het nu en je verwachtingen aanpassen aan wat je ziet en voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:26 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Of hij is gewoon een 11 jarige met een slecht gebit. Hij is nog wel erg gekleurd voor een 19 jarige.


Ik vind hem ook nog vrij donker voor een 19-jarige. Afgaande op de kleur zou ik hem dat niet geven :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:36 



 
Profiel   

Ik snap wel dat je schrikt. Er zit nogal een verschil tussen 11 jaar (midden in het leven) of misschien wel 19 (bijna richting oud).
Wanneer is het paspoort dan afgegeven, is dat te zien? Ik heb aan het begin van de chipverplichting mijn volwassen shetlander gekregen nog zonder chip, toen ik haar liet chippen schatte de da haar leeftijd en ‘geboortedatum zetten we dan maar op 1 mei’. Omdat het niet echt meer te achterhalen was hoe het echt zat.
Dus dan klopt de leeftijd niet helemaal. Maar gaat meer om de registratie. Zal het zo zijn dat jou paard ook pas later een paspoort kreeg met schatting van leeftijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:47 



 
Profiel   

Ik had mijn paard destijda als 7 jarige gekocht
Volgens d.a. aan de hand van de tanden al zeker 12 plus al dan niet of ouder

Hij bleek echter echt maar 4 jaar te zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 20:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen