Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ideaal viaduct voor paarden, heb jij een voorbeeld?

 
Profiel   

Kleine aantekening zodat ik het niet kwijt raak:
-geluid van de brug (dempende ondergrond?)
-geen belijning/putjes etc
-auto’s langzaam rijden
-evt viaduct platter ivm beter zicht
-ondergrond met voldoende grip
-meer groen
-hoge reling maar geluid dempend

Edit; hoe zouden jullie concreet het viaduct invullen?
Bijvoorbeeld, deze is gezien van links naar rechts: reling 2m hoog, fietspad 2 meter breed (rode ondergrond, kleine strepen tussen de rijbanen), laag drempeltje als baan scheiding, ruiterpad (1,5 meter breed, in gevuld met zand), klein drempeltje, auto baan (2 meter breed, 1 auto breed zodat er niet te snel gereden kan worden), reling 2m hoog. Bij opgang viaduct bord met “15 km/u”. (of paarden rustig passeren oid).
De gemeente wil eigenlijk dat ik een kant en klaar viaduct voor ze maak met naar mijn inziens de perfecte indeling.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:21 



 
Profiel   

Afbeelding even gejat van Petrichor
[ img ]


Zoiets maar dan de weg als fietsstraat, dus rood grind en lage snelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:36 



 

Leo schreef
Judith_ schreef
Hoeveel autoverkeer moet er over? De meest ideale vond ik een hele kleine in Groningen wat een faunaduct combineert met één rijvak. Geen belijning op het rijvak, zodanig rustig dat je inderdaad maar één weggebruiker per keer hebt. Aan de ene zijde het gedeelte voor de lokale fauna (niet begaanbaar voor paarden) en aan de andere kant een behoorlijk hoge wal die weinig geluid door laat en ook niet het zicht geeft van auto's die onder je door gaan.

De gemiddelde verkeersdrukte was toen ik er nog reed ongeveer 3 auto's en 10 fietsers in het uur. Niet overal geschikt dus waarschijnlijk. :+ Maar de combinatie met het stuk groen vond ik wel ideaal.


Als ik goed heb over welk viaduct het gaat (kan bijna niet missen met deze omschrijving ) betreft het een viaduct met 1 autobaan en een smal fietspad. De auto's moeten op elkaar wachten om het viaduct over te kunnen. Het is niet megadruk (tenzij er geschaatst kan worden :+ ) maar wel een goedgebruikt viaduct.
Paarden stappen vaak van de reling weg van het fietspad af op de autobaan op (klein stoeprandje wat er tussen ligt). In de auto gaf ik paarden dus altijd goed de ruimte.
Het is absoluut geen fijn viaduct wat ongetwijfeld beter kan idd.


Werkelijk? Het is al even geleden dat ik geweest ben maar mijn paarden vonden het absoluut de meest prettige om er over te gaan. Die geen die een paar km verderop zit, een simpele viaduct, vonden ze een stuk spannender ivm het geluid en het zicht op het verkeer onder hun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:36 



 
Profiel   

Zou mooi zijn wanneer je als ruiter bvb een verkeerslicht op rood kunt zetten via een knop. Zoveel ruiters zullen niet over zo’n viaduct gaan dus een verkeerslicht aan beide zijden, druk op de knop en je kunt verkeersvrij oversteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:42 



 
Profiel   

Hier iemand met een paard met extreme hoogtevrees.
Waar ik woon hebben alle viaducten een lage reling. Ik kan er hierdoor niet over.
Een viaduct waarbij je de snelweg niet kan zien, ook niet op de route ernaar toe zou ik ideaal vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:47 



 
Profiel   

@ Judith, het viaduct waar wij het over hebben is het viaduct over de A4 op de kniplaan. Ik zit even te denken maar volgens mij weet ik nergens verderop een ander viaduct welke open is.

@bigone, leuk idee, maar het is best een veel gebruikte route door ruiters. Ik denk dat als ik dat aandraag dat ik teveel probeer eruit te halen.

@fransje dat is een goed voorbeeld inderdaad!

Edit: ik moet er steeds aan denken dat we hier te maken hebben met mensen die absoluut niks met paarden hebben. Ik wil daarom graag in de inleiding een beknopt stuk schrijven over paarden hun denkwijze en waarom deze aanpassingen nodig zijn. Iemand een goed voorzetje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 08:54 



 
Profiel   

Er zijn ook paarden die er ontspannen overheen stappen natuurlijk :j maar ik ken er ook genoeg die echt van de reling weg stappen.


De weg een fietsweg maken en dus lage snelheid lijkt me een heel goed idee. Al dan niet uitgevoerd met van die vierkante snelheidsdrempels aan het begin en het einde van het viaduct.
Het ruiterstoplicht vind ik ook heel goed bedacht!! Die zijn er meer in de regio, dus zou daar ook wel een uitkomst zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:03 



 
Profiel   

Ja natuurlijk zijn er paarden die er prima overheen gaan. Maar dat moeten we niet teveel laten doorschemeren want dan krijgen we geen paardvriendelijk viaduct :+
Maar een fietsweg van maken; jullie willen dan 1 weghelft voor de fietsers en auto's samen. Waar komt het ruiterpad dan? Aan de zijkant naast de reling? Dat lijkt me juist weer minder fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:10 



 
Profiel   

Ik ben verwend, twee ecoducten in mijn buurt in zandpad met struiken tegen de balustrade.. Dat ziet er dan uit als een normale bosweg (Oud-Heverlee). Ideaal, paard merkt ook niets van de overweg.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:14 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad de volgorde aanhouden van fiets/voetpad, ruiterpad met zand, en dan de weg. Zo zorg je dat de paarden niet direct langs de reling hoeven te lopen. Verder zou ik de brug wel smaller houden voor autoverkeer zodat ze er niet met 60 of harder overheen kunnen scheuren. En dan van die borden met welke kant er voorrang heeft zodat er maar 1 kant per keer overheen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:32 



 

xSCWx schreef
@ Judith, het viaduct waar wij het over hebben is het viaduct over de A4 op de kniplaan. Ik zit even te denken maar volgens mij weet ik nergens verderop een ander viaduct welke open is.

@bigone, leuk idee, maar het is best een veel gebruikte route door ruiters. Ik denk dat als ik dat aandraag dat ik teveel probeer eruit te halen.

@fransje dat is een goed voorbeeld inderdaad!

Edit: ik moet er steeds aan denken dat we hier te maken hebben met mensen die absoluut niks met paarden hebben. Ik wil daarom graag in de inleiding een beknopt stuk schrijven over paarden hun denkwijze en waarom deze aanpassingen nodig zijn. Iemand een goed voorzetje?



Sorry ik had het eerste bericht van Leo compleet verkeer begrepen. Pas nu ik het nog een keer terug lees begrijp ik dat zij het ook had over het viaduct waar de aanvraag over gaat. Ik dacht dat ze het over mijn beschrijving had en daarvan vond dat het een stuk beter kon, mijn excuses.

Ik bedoel het viaduct over de A7 Mienscheer in Boerakker. Maar ik kan daarvan op street view nauwelijks een voorbeeld vinden. Die drie auto's en 10 fietsers zullen dat niet nodig hebben.

Toch vind ik de combinatie van een ecoduct ideaal als ruiter. Maar snap wel dat als het echt bedoelt is voor verkeer dat het ook een beetje moet vlotten.

Welke eisen heb je mee gekregen van de gemeente? Heel persoonlijk zou ik juist niet alles afgescheiden hebben, maar een goede geluidswal aan beide kanten. Dan is er ruimte voor het paard om een beetje meer op het midden te kunnen lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:37 



 
Profiel   

https://www.linda.nl/nieuws/een-beetje- ... enbruggen/

Brug nr 7

Gewoon gras, bomen ernaast zodat het natuurlijk is en de paarden eigenlijk niet eens doorhebben dat ze een brug over heen gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:39 



 
Profiel   

Judith Bedankt voor je toelichting. Er zijn geen eisen vanuit de gemeente, er kan niet eens beloofd worden dat er uiteindelijk rekening gehouden wordt met de ruiters. Rijkswaterstaat vervangt namelijk de brug. Dus ik wil eigenlijk met zo min mogelijk aanpassingen zoveel mogelijk voor elkaar krijgen, zodat het voor hun niet als mega veel moeite of kosten zijn maar ons wel een groot plezier doet. Een compleet ecoduct zal er dus ook niet komen, en ik ben bang dat een stoplicht ook teveel gevraagd is.
Nou ja, als we dan toch een voorwaarde moeten stellen: er moeten ook fietsers en auto’s overheen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:42 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Gaat niet over een snelweg, maar het equiduct in Kronenberg is erg geslaagd:
https://www.nationalestaalprijs.nl/project/equiduct-grandorse

Op deze foto zie je vooral ook hoe hoog de zijkanten zijn

https://www.facebook.com/Grandorse/phot ... 8753665582

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:48 



 
Profiel   

Een fietsweg is alleen handig als dat in de nabije omgeving ook wordt ingelast. Het is namelijk meer een mentaliteit (zoals bv. in de kern van de binnenstad: hier rijdt men traag en hebben zwakke weggebruikers voorrang). Als het enkel dit stukje is en ervoor en erna zijn het gewoon 70 of 90 wegen, dan is het effect alleen maar een gefrustreerde chauffeur die veel te dicht op de paardenkont rijdt en er voorbij vlamt van zodra de mogelijkheid zich voordoet. Ook al toon ik zelden tot nooit agressie wanneer ik in de auto zit, persoonlijk zou ik het zelf ook moeilijk hebben om een hele brug lang achter een stappend paard te hangen.

Ik zou zelf dus meer denken aan verbreding van het totale wegdek. Met duidelijke grenzen en ruimte tussen de weggebruikers. Hoe meer je de verschillende soorten weggebruikers van elkaar kan scheiden, hoe veiliger. Daarmee dat België nu ook veel naar Nederland kijkt bij de aanleg van fietspaden. België ligt namelijk nog vol met de zogenoemde moordstrookjes:
[ img ]
Wanneer men nu een weg heraanlegt kiest men vaker/altijd voor een breder fietspad dat door een berm/groenzone van de weg gescheiden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:55 



 

ligt het niet in een fietsroute

dan kan de wielerbond misschien nog iets bijdragen, of de ANWB voor een fiets-straat of een snelheid- cq inhaalverbod

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:05 



 
Profiel   

Jawel, het is een zeer populaire fiets route. Maar van mij hoeven er niet nog meer wielrenners te komen hoor :') daar zijn de paden hier eigenlijk net te smal voor, en is het te druk voor. De mountainbikers hebben onze ruiterpaden ook al gevonden hier.
Maar als je nu het viaduct op fietst versmalt het fietspad erg, dus voelt alsof je in een fuik rijdt. Er kunnen net aan 2 fietsers elkaar passeren. Dus daarom wil ik daar wel wat meer ruimte ook voor maken. Ik moet er zelf namelijk ook dagelijks overheen fietsen, en ik kan je vertellen dat het met harde wind en die lage reling niet erg leuk is :D

Edit; is een leuning van 2 meter hoog genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:11 



 
Profiel   

https://www.wegenwiki.nl/Ecoduct_Slabroek

Ik vind deze wel fijn moet ik zeggen. Naast het fietspad nog een breed zand/graspad. En een hoge betonnen met houten omheining.

We gaan deze wel eens over met de paarden als we van de ene kant van het natuurgebied naar het andere gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:25 



 
Profiel   

Bij Loon op Zand is er een speciale oversteekplaats gemaakt voor fietsers en ruiters. (Hooispoor)
https://loonsfotowerk.nl/fietsviaduct-hooispoor/
Hele hoge zijkanten, zodat je als ruiter nooit op de weg of op die akelige vangrails kunt belanden. De paarden waren het daar gewend, dus hoe makkelijk paarden eroverheen gaan die dat niet vaak doen weet ik niet, maar als ruiter vond ik dit al fijner dan de meeste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:37 



 
Profiel   

Ik vind een 'drempel' tussen een fietspad en de baan persoonlijk echt eng en gevaarlijk, als je paard dan opzij springt, valt/struikelt die zo over de drempel. Been there, done that, niet fijn.

Dit is 'mijn' viaduct trouwens, ik vind 'm heel fijn omdat je paard niet zomaar dat voetpad op springt. Als je op de baan loopt, waar je hier hoort, ben je zo nog 2 meter van de kant. Mijn paard heeft de viaduct nooit eng gevonden, sommige paarden reageren erg op het geluid van de auto's eronder.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:39 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie meedenken. De reden waarom ik blijf vasthouden aan een drempel zal ik uitleggen. Als je de wegindeling zo hebt dat je bv 2 meter fietspad hebt, in het midden 1,5 meter ruiterpad en aan de andere zijkant 2 meter autoweg. Als daar geen drempels bij zitten maar alleen kleurverschil, zullen fietsers en auto's het ruiterpad gaan gebruiken. Dan is dus het hele veilige aspect van het aparte ruiterpad alsnog weg. Dus tenzij het ruiterpad wordt gevuld met zand zal een (vlakke) drempel toch bijna niet onoverkoombaar zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:44 



 
Profiel   

Azmay schreef
De Hut van Mie Pils heeft een hele fijne erachter vind ik, maar ja zie er maar eens een foto van te vinden :=

Is een viaduct wat eigenlijk maar een auto breed is, maar met een strook zand ernaast wat een beetje lucht geeft. Heuphoog houten railing en dan nog een goede hoogte van metaalgaas. Normaal rijden er vooral fietsers en ruiters eigenlijk, en veel wandelaars.


Via Google Maps kun je in ieder geval een foto vanaf de snelweg vinden. Helaas is de auto er niet overheen gereden.
Wij gebruikten vroeger bijna maandelijks dit viaduct. Ook ideaal met jonge paarden, kleine kinderen op pony’s etc. En nog altijd voldoende ruimte voor fietsers of wandelaars. Ook de “aanloop” is ruim genoeg en niet stijl. Je rijdt er al een klein stukje mee langs de snelweg waardoor het geluid niet “ineens” aanwezig is.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:49 



 
Profiel   

Oh ja, als je fietspad + 2 meter ruiterpad en dan een drempel legt, kan het wel. Ik zou die 'drempel' dan wel flink hoog maken, zodat je paard het ook als een 'afsluiting' ziet en er niet zomaar over springt. En als je afsluiting 1m20 hoog is, zal een auto er ook niet 'verongeluk' overheen rijden. Ik had gemist dat er een ruiterpad op de viaduct zou komen, hier in de streek mag ik al blij zijn als ze mij en mijn paard op meer dan 1m afstand passeren, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:00 



 
Profiel   

Nou ja, er staat nog niks vast. En zelfs als ik mijn hele betoog inlever kan het nog zijn dat ze het zo in de prullenbak gooien. Een drempel van 1,5 meter hoog zou ik dan weer hartstikke eng vinden, beetje claustrofobisch haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:04 



 
Profiel   

Ik vind de optie dat je gewoon 2 gescheiden rijbanen krijgt voor heen en terug, maar die door iedereen in de volle breedte gebruikt mogen worden nog niet zo gek. En dan gewoon midden op de rijbaan rijden. Daarvoor zou de brug volgens mij een klein stukje breder moeten maar niet veel. En dan een hoge reling aan de buitenzijde en van die geluids/zichtschermen zodat de paarden in elk geval de beweging niet vlak onder zich zien.
Belangrijk is vooral dat fietsers en ook ruiters weten dat ze daar dan gewoon de hele rijbaan mogen gebruiken en niet aan de kant hoeven te gaan voor auto's, want daarvoor is het echt hoe dan ook te smal. (Fietsers en ruiters onderling is ook nog iets.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen