Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trailerauto verwisselen met paard in trailer?

 
Profiel   

Hallo,

Ik heb een soortgelijk topic gevonden, maar dat ging over de trailer afkoppelen en dan het paard er nog uithalen/inzetten naderhand.

Mijn vraag gaat specifiek over heel kort de auto afkoppelen en een andere auto ervoor zetten en weer aankoppeken, als de pony nog in de trailer staat. Kan dit?

Ter verduidelijking: het is een stabiele (Atec) trailer, de pony staat stil en de auto wordt snel afgekoppeld en direct een andere ervoor gezet en aangekoppeld.

Kan dit? Of moet je dan je pony eerst uitladen?

Mijn gevoel zegt dat het wel kan. Ik heb wel eens mensen een paard uit zien laden (!!) uit een losgekoppelde trailer.

Maar toch graag voor de zekerheid jullie advies. Iemand ervaring hiermee?

Dank!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:45 



 
Profiel   

Het kan, want heb 't ook meermaals gezien.. Maar ik doe 't niet.. Vind 't doodeng..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:46 



 
Profiel   

Als je er een bierkratje onder zet kan het wel. Zo deden wij dat vroeger iig.

Ik zou het niet zonder doen want als hij wel beweegt kan de trailer kantelen naar de voorkant (is wel echt het slechtste geval maar wil je het risico?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:49 



 
Profiel   

Ik heb het eenmaal vanwege auto pech aan de snelweg moeten doen.
Stabiele trailer, rustig paard. Neuswiel hoog genoeg om de trekhaak er onderuit te kunnen krijgen, MAAR oen heb ik nog niet los gekoppeld. Eerst een krik onder de achterkant van de trailer omdat ik niet zeker wist of de trailer achterover zou kantelen als het paard een beetje verplaatst...
Krik niet rete strak natuurlijk zodat er bij het neuswiel nog wat speling is voor de nieuwe auto maar wel zo hoog dat de trailer niet op zijn kont zou kunnen gaan zitten zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:50 



 
Profiel   

Ik zou het alleen in noodgevallen doen waarbij uitladen gevaarlijk is.
Je bent denk ik langer bezig de tweede auto exact onder de koppeling te prutsen dan paard even in- en uitladen. Of dacht je dat je een trailer met een paard erin nog met de hand kon verplaatsen?

En als je paard iets naar achteren stapt (of al staat) en de voorkant ook maar íets omhoog komt krijg je de koppeling mogelijk niet eens vast. Even zelf op de koppeling gaan staan is dan echt niet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:55 



 
Profiel   

ik 2x gedaan met auto pech..... auto gewisseld op een parkeerplaats, wel op de kogel gaan staan maar of dat helpt als je paard even naar achter gaat hangen : nope....( is meer je eigen gevoel dat je nog iets doet) is echt maar een minuut : auto weg, andere ervoor en klaar. Was zo gepiept.

een andere keer kwam de sleepwagen van anwb, de Chevy Tahoe op een dolly met de voorwielen en met trailer en al weggesleept naar veilige plek. toen andere wagen geregeld en ook gewisseld.

soms moet je wel.... gelukkig maar 2x in ruim 30 jaar rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:01 



 
Profiel   

Ik heb het 1x gedaan, omdat mijn vader met pech langs de snelweg stond. Wel bij een benzinestation, maar toch niet gewenst om uit te laden met onbekend paard.

Ook met een Atec. Ging prima. Natuurlijk is het niet direct gewenst, maar het veroorzaakte minder gevaar dan uitladen. En het was sneller, aangezien de 1 nu kon loskoppelen/aankoppelen en de ander de auto's verplaatsen, ipv 1 het paard vasthouden en de ander alles doen.

Door de camera krijg je hem er recht onder, maar anders kan persoon 2 ook prima aanwijzingen geven om hem er recht onder te krijgen. En een beetje gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:11 



 
Profiel   

Wij hebben het ook 1 keer gedaan met een twee paards trailer (wel met 1 paard er maar in) langs de snelweg ivm autopech, dus onze auto moest ervoor. We hebben het toen gedaan omdat het gewoon echt niet anders kon maar als het wel anders kan raad ik het in ieder geval niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:14 



 
Profiel   

Natuurlijk kan het een keer nodig zijn, vanwege autopech (pech krijg je meestal niet op een plek waar je over het algemeen je paard prettig uitlaadt).
Maar ik begrijp dat jij al weet dat je een andere auto voor de trailer moet zetten. Persoonlijk zou ik er dan zéker voor kiezen om eerst naar een veilige plek te rijden, m’n pony uitladen, trailer achter de andere auto en weer verder :)
Ik zou het risico van kantelen niet willen lopen, wanneer het niet absoluut noodzakelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 12:17 



 
Profiel   

O, en je pony ook weer eerst opladen, voordat je verder gaat natuurlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 12:18 



 
Profiel   

Als je middenin de file bij Ommen je V8 verzuipt, heb je weinig keuze.
Dan moet je los koppelen, 2500kg weerbarstige Discovery opzij duwen, bus voor je trailer zetten en weg rijden.

Gelukkig was er een behulpzame politie-agent met inzicht die ik in twee zinnen duidelijk kon maken wat er aan de hand was en die vervolgens doortastend op trad door de opgetrommelde bus door de file te rossen, dwars tegen alle verkeersregels in.

Gaat prima, mits je op voorhand je paard fatsoenlijk geladen hebt (stangen op de juiste positie) en je paard niet op dat moment besluit de polka te gaan dansen.
Indien je de materialen hebt om te zorgen dat de trailer niet voor- of achterover kan kiepen (assteunen maar bierkratjes werken ook) dan maak je jezelf het leven wel simpeler.

Maar ik vond onze oplossing bij de boot naar Terschelling om paard even uit te laden, trailer omhangen en paard weer erin toch de betere aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 21:47 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor je reactie op dit topic!!

Ik heb het gisteren gedaan en het ging heel goed. Dank voor de bierkratjes tip. Die heb ik toegepast. Voor de zekerheid!

Het liep gesmeerd. Ook geen probleem om de koppeling op de kogel te krijgen. Er zit voldoende (en ook niet teveel) druk op de kogel.
Dus het was zo gepiept.

Ik ben wel gezegend met een stabiele Atec en een voorbeeldige pony.

Bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 09:33 



 
Profiel   

Ik ben wel heel nieuwsgierig welke reden je had om een auto te wisselen voor een geladen trailer? Ik kan me er behalve pech nl niets bij voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 10:10 



 
Profiel   

Geen autopech. Wel andere goede reden. Moet ik daarover uitwijden? Nee, lijkt me niet. Persoonlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:19 



 
Profiel   

Is prima hoor. Was gewoon nieuwsgierig, verder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:46 



 
Profiel   

Hier eens paard opgeladen. Vond de trailer iets meer bewegen dan normaal. Had ik hem nog niet aangekoppeld… 8)7 :=
Ging prima. Ik zou het zelf niet verzonnen hebben, maar dat maakt dus wel duidelijk dat het prima stabiel is allemaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen