Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard heeft ineens problemen op de trailer

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Momenteel zit ik met een lastig probleem alvast bedankt voor het lezen!
N.b Voorheen ging het altijd goed op de trailer en stond ze er keurig en rustig op, zowel in haar eentje als met mijn andere paard erbij.
Om het een en ander uit te sluiten hebben we haar helemaal na laten kijken, klinisch is ze goed (de da vroeg wat we kwamen doen :+ ) er zijn zelfs röntgenfoto's gemaakt van heel haar lijf daarop geen afwijkingen te zien. Daarnaast is ze nog eens gemasseerd en is er een holistische arts bij geweest die ook geen bijzondere dingen kon vinden. Behalve dat ze dan een hele gevoelige merrie is.

Het begon in mei toen we beiden paarden mee hadden genomen voor een midweekje weg. Op de heenweg was ze wat onrustig. toen ze er net op stond en we hoorden haar iets meer dan normaal maar verder verliep de rit prima. De terugrit was helaas wat minder.. We reden op een recht stuk toen we veel kabaal hoorden, op de rotondes was het nog erger (ondanks dat we altijd super langzaam die nemen). Voor de zekerheid zijn we bij een tankstation gestopt om te kijken en we schrokken best wel. Het zweet liep er in straaltjes af, ijzer afgetrapt, beschermers kapot/eraf en angst.
Toch moet je dan door dus geprobeerd te kalmeren, losse ijzer weggehaald etc. Ik deed toen het deurtje dicht en toen sloeg de paniek echt toe en liet ze zich vallen op haar kont, we hebben haar toen wel overeind weten te krijgen en naar huis gereden.
Toen we thuis waren aangekomen stond ze met haar hals onder de stang en schaafwonden op haar lijf en benen.
Vanaf dat moment zijn we weer begonnen bij 0 met de basis dat verliep goed, ze loopt er prima op en af en staat er ook relaxed op. Dit zijn we rustig uit gaan bouwen en hebben een heel klein stukje gereden, alleen de straat uit en de rotonde weer terug. Op aanraden van de dierenarts heel licht gesedeerd met domosedan om de scherpe randjes eraf te nemen. Hier reageerde ze goed op en zonder problemen kwam ze eraf. Dit zijn we steeds wat meer uit gaan bouwen en de laatste paar keer zonder verdoving, dit gaf ook geen problemen.

Toen wilden we vandaag weer eens kijken hoe het met de 2 paarden samen ging, we gingen weer een heel klein stukje rijden om dit te oefenen. Helaas gelijk foute boel, al vrij snel hoorde ik alweer kabaal en toen we weer terug waren liep het zweet liep er vanaf, beide achterijzers eraf en beschermers helemaal kapot.. De trailer die we gebruiken incl combinatie is hetzelfde ook hebben we geen dingen anders gedaan dan normaal dus wat zou het nou kunnen zijn? Het gaat in ieder geval fout als ze met zn tweeën staan blijkt nu. Zo lastig dit..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:13 



 
Profiel   

allebei de keren stond ze aan dezelfde kant in de trailer? heb je geprobeerd ze om te wisselen? Soms wil dat wel eens helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:20 



 
Profiel   

zou om te beginnen eens een camera in je trailer hangen. Dan zie je wat er gebeurd.
Vanuit die info kun je verder prakiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:24 



 
Profiel   

Welke dingen veranderen er als ze met een andere paard op de trailer staat? Hebben jullie ook geoefend met een tweepaardstrailer? Staat ze dan op dezelfde plek in de trailer? Gaat ze er als eerste of laatste op? Staat ze vaker met dat paard samen, bijvoorbeeld in de wei? Was het met hetzelfde paard het weekendje weg en na het oefenen?
Hier zou je misschien dingen mee kunnen uitsluiten of proberen of het probleem dan ook is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:24 



 
Profiel   

Bij 1 van mijn twee paarden is het vak van een tweepaards trailer te smal om balans te houden.
Misschien dat het daaraan ligt, aangezien het probleem begint als er een ander paard naast staat, dan kunnen ze mi der breed om balans te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:32 



 
Profiel   

Ik heb het vermoeden dat je paard besloten heeft graag breed te willen staan. Alleen op de trailer gaat dat goed, maar met een ander paard heeft hij geen ruimte meer om breed uit te staan. Op dat moment dat hij breed wil staat komt hij de benen tegen van het andere paard. Mijn ervaring is dat dit zo uit het niets kan ontstaan en heel lastig op te lossen is. Zet je hem alleen en breed (lange stang er achter) is er waarschijnlijk niets meer aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:33 



 
Profiel   

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken, dat waardeer ik ontzettend!

Misschien wel handig als extra info
Onze trailer is een iforwilliams HB506 2 paards en mijn paarden zouden er goed in moeten passen. Ze zijn rond de 1.65 en het paard waar het om gaat is ook nog eens smal en lijkt meer dan voldoende ruimte over te hebben.

speurneusc schreef
allebei de keren stond ze aan dezelfde kant in de trailer? heb je geprobeerd ze om te wisselen? Soms wil dat wel eens helpen.


Ja klopt steeds dezelfde kant dat is wel een goede tip kan ik de volgende keer zeker uitproberen!

Ladygiroc schreef
zou om te beginnen eens een camera in je trailer hangen. Dan zie je wat er gebeurd.
Vanuit die info kun je verder prakiseren.


Is inmiddels aangeschaft. Als ze alleen staat staat ze rustig. Helaas kregen we dat ding juist vandaag niet aan de praat. Dus gaat volgende keer zeker aan!


Jannuhh schreef
Welke dingen veranderen er als ze met een andere paard op de trailer staat? Hebben jullie ook geoefend met een tweepaardstrailer? Staat ze dan op dezelfde plek in de trailer? Gaat ze er als eerste of laatste op? Staat ze vaker met dat paard samen, bijvoorbeeld in de wei? Was het met hetzelfde paard het weekendje weg en na het oefenen?
Hier zou je misschien dingen mee kunnen uitsluiten of proberen of het probleem dan ook is


Onze tweepaardstrailer gebruiken we altijd en is ze al langere tijd gewend. Ze staat altijd aan de linkerkant ook als ze alleen staat en voor dit probleem zich voordeed ook. Ja, zijn beiden mijn eigen paarden, ze staan altijd samen met elkaar en ook altijd samen op de trailer. Ik kan helaas niets bedenken wat anders zou moeten zijn.

stitchlover schreef
Bij 1 van mijn twee paarden is het vak van een tweepaards trailer te smal om balans te houden.
Misschien dat het daaraan ligt, aangezien het probleem begint als er een ander paard naast staat, dan kunnen ze mi der breed om balans te houden.


Ja zat ik ook aan te denken. Alleen zo raar dat het eerst wel goed ging en nu ineens niet?

Vajramani schreef
Ik heb het vermoeden dat je paard besloten heeft graag breed te willen staan. Alleen op de trailer gaat dat goed, maar met een ander paard heeft hij geen ruimte meer om breed uit te staan. Op dat moment dat hij breed wil staat komt hij de benen tegen van het andere paard. Mijn ervaring is dat dit zo uit het niets kan ontstaan en heel lastig op te lossen is. Zet je hem alleen en breed (lange stang er achter) is er waarschijnlijk niets meer aan de hand.


Ik ben ook bang dat dit het probleem is helaas.. Ik heb zelfs nog de rubberen flappen eruit gehaald om te zien of het daaraan zou liggen maar ook dat geeft geen verandering. Zo gek dat dit ineens kan ontstaan.. :(

Ik hoop gewoon zo dat dit toch op te lossen is omdat we heel graag lekker buitenritjes zouden willen maken samen. Ik heb ook nog advies ingeschakeld van een vriendin, tevens professional, maar zelfs zij begrijpt er niets van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:57 



 
Profiel   

Zit het niet in de dominantie van het andere paard. Een trailer is nu eenmaal een kleine ruimte zonder vlucht- of ontwijkmogelijkheid. In een wei of paddock kan dat wel. Op stal zit er hoge afscheiding. Ik zou eens kijken wat ze samen in een stal doen. Haar bij de deur. De andere er eerst in dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:21 



 
Profiel   

Cath schreef
Ik ben ook bang dat dit het probleem is helaas.. Ik heb zelfs nog de rubberen flappen eruit gehaald om te zien of het daaraan zou liggen maar ook dat geeft geen verandering. Zo gek dat dit ineens kan ontstaan.. :(

Ik hoop gewoon zo dat dit toch op te lossen is omdat we heel graag lekker buitenritjes zouden willen maken samen. Ik heb ook nog advies ingeschakeld van een vriendin, tevens professional, maar zelfs zij begrijpt er niets van.


Helaas vaak genoeg gezien dat paarden hier ineens mee begonnen. Heeft hij ooit in een trailer gestaan zonder schot/ flap. Kan wezen dat hij het vanaf dat moment ontwikkelt heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:22 



 
Profiel   

Komt mij heel bekend voor. Tussenschot eruit, lange stang er achter, probleem opgelost. Ze willen dan inderdaad breed of wat scheef staan en het andere paard voorkomt dat dat kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:24 



 
Profiel   

AM01 schreef
Zit het niet in de dominantie van het andere paard. Een trailer is nu eenmaal een kleine ruimte zonder vlucht- of ontwijkmogelijkheid. In een wei of paddock kan dat wel. Op stal zit er hoge afscheiding. Ik zou eens kijken wat ze samen in een stal doen. Haar bij de deur. De andere er eerst in dus.


Ik observeer ze veel omdat ze aan huis staan maar ze gaan zo goed met zn tweeën. Ze zijn gek op elkaar staan ook altijd met elkaar te kroelen. Met oud en nieuw staan ze samen in een stal maar dat vinden ze alleen maar heel erg gezellig.

Vajramani schreef
Cath schreef
Ik ben ook bang dat dit het probleem is helaas.. Ik heb zelfs nog de rubberen flappen eruit gehaald om te zien of het daaraan zou liggen maar ook dat geeft geen verandering. Zo gek dat dit ineens kan ontstaan.. :(

Ik hoop gewoon zo dat dit toch op te lossen is omdat we heel graag lekker buitenritjes zouden willen maken samen. Ik heb ook nog advies ingeschakeld van een vriendin, tevens professional, maar zelfs zij begrijpt er niets van.


Helaas vaak genoeg gezien dat paarden hier ineens mee begonnen. Heeft hij ooit in een trailer gestaan zonder schot/ flap. Kan wezen dat hij het vanaf dat moment ontwikkelt heeft


Ik heb haar al vanaf 6 maand en altijd heeft ze in deze trailer gestaan ook altijd met schot/flap. Er is ook nooit wat raars gebeurd tijdens het rijden met de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:39 



 
Profiel   

Lithya schreef
Komt mij heel bekend voor. Tussenschot eruit, lange stang er achter, probleem opgelost. Ze willen dan inderdaad breed of wat scheef staan en het andere paard voorkomt dat dat kan.


Als ze alleen op een 2paards staat met tussenschot gaat het goed. Dus dat hoeft niet per se weg.
Plus als je dat weghaalt kun je nooit met zn tweeën op pad en dat is juist zo jammer. We kunnen hier niet buitenrijden dus je moet altijd de trailer pakken als je naar het bos wilt. Was ook een reden, naast gezelschap voor het andere paard, om een paard erbij te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:42 



 
Profiel   

Lastig hoor, ik heb er zelf ook een die ineens vanuit het niets is gaan flippen op de trailer.
Je kan alleen eens proberen ze om te wisselen, anders denk ik dat je er toch mee moet leven.
Enige idee wat ik kan bedenken om er achter te komen of het breed staan het probleem is. Gooi de lege kant eens vol met baaltjes stro, en dan zo dat hij niet breed kan gaan staan. Ga een stukje rijden, heb je dan dezelfde problemen dan kan je er van uit gaan dat het een balansprobleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:54 



 
Profiel   

Vajramani schreef
Lastig hoor, ik heb er zelf ook een die ineens vanuit het niets is gaan flippen op de trailer.
Je kan alleen eens proberen ze om te wisselen, anders denk ik dat je er toch mee moet leven.
Enige idee wat ik kan bedenken om er achter te komen of het breed staan het probleem is. Gooi de lege kant eens vol met baaltjes stro, en dan zo dat hij niet breed kan gaan staan. Ga een stukje rijden, heb je dan dezelfde problemen dan kan je er van uit gaan dat het een balansprobleem is.


Balen zeg.. Ook lastig zo vanuit het niets..
Zeker goede tip over die baaltjes, dat wil ik zeker uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:07 



 
Profiel   

Ik lees graag even mee. 1 van mijn paarden deed vorige week opeens precies hetzelfde toen we met 2 paarden op pad wilde. Ik snap er echt veen snars van. Zo raar en vervelend voor het paard en mezelf.

Ik hoop dat je het op kan lossen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:36 



 
Profiel   

Is er in je training wat veranderd waardoor haar balans anders kan zijn? Of merk je verder iets in de omgang? Struikelen over een drempeltje, verminderd zicht, andere bespiering...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:48 



 
Profiel   

Ik heb niet direct een oplossing maar wat misschien wel kan bijdragen aan het geruststellen van je paard is het gebruik van een extra telefoon. Ik maak de ene (werk)telefoon namelijk als camera vast in de trailer en heb mijn eigen telefoon op een houder in de auto en maak dan via videobellen van Whatsapp contact voor ik ga rijden. Geluid aan en dan kan ik tegen hem praten, hem met commando's voorbereiden op remmen en bochten en hij hoort mijn geluiden in de auto als afleiding. Ik hoor en zie hem ook goed en ik kan tijdig geruststellen indien nodig. Sinds ik dit doe staat hij meer ontspannen op de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:01 



 
Profiel   

stitchlover schreef
Bij 1 van mijn twee paarden is het vak van een tweepaards trailer te smal om balans te houden.
Misschien dat het daaraan ligt, aangezien het probleem begint als er een ander paard naast staat, dan kunnen ze mi der breed om balans te houden.


Mjn pony wil ook geen twee paards trailer in om die reden. Een anderhalf lukt wel, ze gaat ook meteen scheef in de trailer staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:04 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Ik heb niet direct een oplossing maar wat misschien wel kan bijdragen aan het geruststellen van je paard is het gebruik van een extra telefoon. Ik maak de ene (werk)telefoon namelijk als camera vast in de trailer en heb mijn eigen telefoon op een houder in de auto en maak dan via videobellen van Whatsapp contact voor ik ga rijden. Geluid aan en dan kan ik tegen hem praten, hem met commando's voorbereiden op remmen en bochten en hij hoort mijn geluiden in de auto als afleiding. Ik hoor en zie hem ook goed en ik kan tijdig geruststellen indien nodig. Sinds ik dit doe staat hij meer ontspannen op de trailer.


Nou zeker een goede tip! Is zeker het proberen waard. Wat fijn dat het zo goed werkt voor jullie!

Kaatje81 schreef
Ik lees graag even mee. 1 van mijn paarden deed vorige week opeens precies hetzelfde toen we met 2 paarden op pad wilde. Ik snap er echt veen snars van. Zo raar en vervelend voor het paard en mezelf.

Ik hoop dat je het op kan lossen!


Oh wat vervelend ook voor jullie! :(


Caily schreef
Is er in je training wat veranderd waardoor haar balans anders kan zijn? Of merk je verder iets in de omgang? Struikelen over een drempeltje, verminderd zicht, andere bespiering...


Goede vragen! Eigenlijk is er niet veel veranderd ze loopt als een trein en is zich mooi aan het ontwikkelen ze is nu zelfs gespierder dan een half jaar geleden. Ook geen rare of andere dingen opgemerkt in de omgang. Enige is is dat ze nu op het einde van haar hengstigheid loopt en ze daar altijd wel last van heeft. Vorige keer toen het fout ging was ze ook hengstig geloof ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:05 



 
Profiel   

Cath schreef
Vanaf dat moment zijn we weer begonnen bij 0 met de basis dat verliep goed, ze loopt er prima op en af en staat er ook relaxed op. Dit zijn we rustig uit gaan bouwen en hebben een heel klein stukje gereden, alleen de straat uit en de rotonde weer terug. Op aanraden van de dierenarts heel licht gesedeerd met domosedan om de scherpe randjes eraf te nemen. Hier reageerde ze goed op en zonder problemen kwam ze eraf. Dit zijn we steeds wat meer uit gaan bouwen en de laatste paar keer zonder verdoving, dit gaf ook geen problemen.


Moeilijk probleem en ik weet niet of mijn veronderstelling klopt, maar ik denk dat hier nog een stukje zit waar nog wat te winnen valt. Je bent gaan opbouwen met verdoving, dat is oké, maar het moment dat je de verdoving weglaat zou je eigenlijk terug van 0 moeten beginnen. En niet verdergaan op het punt waar je was.
Bij dit paard zou ik echt denken: iedere factor die je verandert, terug naar start. Dus zonder verdoving, met vriendje, langere stukken rijden,... en die 0 nul mag heel letterlijk zijn het erf af en weer terug en uitladen.

Verder zou ik ook verschillende vervoersmiddelen eens uittesten: anderhalfpaardstrailer, of juist eens een extra ruime trailer, een tweepaardsvrachtwagen, een grotere vrachtwagen,... Je moet natuurlijk maar net de kennissen/stalgenoten hebben die over dergelijke vervoersmiddelen beschikken en jou willen laten testen ermee, maar ik zou willen weten of het vervoersmiddel op zich het probleem is of dat het meer de angst is voor 'het vervoerd worden in een kleine ruimte'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 13:59 



 
Profiel   

Hier ook 2 jaar geleden van de 1 op de andere dag last van helaas. Ik heb het toen niet kunnen oplossen. Paard wordt sindsdien in zijn eentje vervoert in 1,5 paards en dat gaat wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:15 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Ik heb niet direct een oplossing maar wat misschien wel kan bijdragen aan het geruststellen van je paard is het gebruik van een extra telefoon. Ik maak de ene (werk)telefoon namelijk als camera vast in de trailer en heb mijn eigen telefoon op een houder in de auto en maak dan via videobellen van Whatsapp contact voor ik ga rijden. Geluid aan en dan kan ik tegen hem praten, hem met commando's voorbereiden op remmen en bochten en hij hoort mijn geluiden in de auto als afleiding. Ik hoor en zie hem ook goed en ik kan tijdig geruststellen indien nodig. Sinds ik dit doe staat hij meer ontspannen op de trailer.


Ohhh ik heb een paard waarbij die ook misschien wel eens zou kunnen werken, probleem is niet het trailerrijden ansich, maar het "verlatingsangst" gedeelte.
Is wel uber relaxt als er een ander paard naast staat ben ik achter gekomen, maar dat is soms ook niet handig natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:18 



 
Profiel   

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de vrachtwagenchauffeur achter je jou ook real life in de trailer kan volgen, dus niet te veel gekke bekken trekken of in je neus peuteren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:20 



 
Profiel   

Gaat het wel goed met je andere paard? Die staat rustig? Of juist te rustig en verstijfd waardoor je paard wat over de flos gaat dat niet kan handelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 15:15 



 
Profiel   

Behalve alle tips en suggesties die al genoemd zijn. Passen je beschermers wel goed, zakken ze niet af waardoor ze op de rand kan staan en dan haar been niet meer kan verzetten en daardoor in paniek raakt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 10:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen