Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard heeft ineens problemen op de trailer

 
Profiel   

Ik zou eens met een hartslagmeter en camera gaan werken. DAn kun je zien wanneer de spanning ontstaat en wat er dan gebeurt. Ik zou toch iets lichamelijks denken, zicht? Daardoor paniek. Atactisch? Daardoor geen onbalans.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 11:45 



 
Profiel   

Gini schreef
Cath schreef
Vanaf dat moment zijn we weer begonnen bij 0 met de basis dat verliep goed, ze loopt er prima op en af en staat er ook relaxed op. Dit zijn we rustig uit gaan bouwen en hebben een heel klein stukje gereden, alleen de straat uit en de rotonde weer terug. Op aanraden van de dierenarts heel licht gesedeerd met domosedan om de scherpe randjes eraf te nemen. Hier reageerde ze goed op en zonder problemen kwam ze eraf. Dit zijn we steeds wat meer uit gaan bouwen en de laatste paar keer zonder verdoving, dit gaf ook geen problemen.


Moeilijk probleem en ik weet niet of mijn veronderstelling klopt, maar ik denk dat hier nog een stukje zit waar nog wat te winnen valt. Je bent gaan opbouwen met verdoving, dat is oké, maar het moment dat je de verdoving weglaat zou je eigenlijk terug van 0 moeten beginnen. En niet verdergaan op het punt waar je was.
Bij dit paard zou ik echt denken: iedere factor die je verandert, terug naar start. Dus zonder verdoving, met vriendje, langere stukken rijden,... en die 0 nul mag heel letterlijk zijn het erf af en weer terug en uitladen.

Verder zou ik ook verschillende vervoersmiddelen eens uittesten: anderhalfpaardstrailer, of juist eens een extra ruime trailer, een tweepaardsvrachtwagen, een grotere vrachtwagen,... Je moet natuurlijk maar net de kennissen/stalgenoten hebben die over dergelijke vervoersmiddelen beschikken en jou willen laten testen ermee, maar ik zou willen weten of het vervoersmiddel op zich het probleem is of dat het meer de angst is voor 'het vervoerd worden in een kleine ruimte'.


De verdoving heb ik pas gebruikt op het moment dat we voor de eerste keer zijn gaan rijden eerst alleen oprit af en de rotonde weer terug. Het opbouwen zelf, in/uitladen zonder verdoving. En ook langere stukken gereden (1 uur) zonder verdoving.
In haar eentje gaat het dus heel goed op de trailer dus het is echt als mijn andere paard erbij staat dat het fout gaat.
Ik zat ook nog te denken dat ze misschien het met zijn tweeën op de trailer staan linkt aan de vorige keer dat het fout is gegaan?


belle_boef schreef
Gaat het wel goed met je andere paard? Die staat rustig? Of juist te rustig en verstijfd waardoor je paard wat over de flos gaat dat niet kan handelen?


Ja hij is rustig en staat ook goed in balans. Heb de vorige keer de camera aangezet om dat inderdaad te checken voor alle zekerheid.

cissy schreef
Behalve alle tips en suggesties die al genoemd zijn. Passen je beschermers wel goed, zakken ze niet af waardoor ze op de rand kan staan en dan haar been niet meer kan verzetten en daardoor in paniek raakt?


Ik ben heel erg zoekende naar de juiste beschermers ze heeft heel fijn beenwerk en deze zaten ben ik bang toch nog wat te los. Dus zeker een goede tip en ga ik nog even goed uitzoeken.


Earth schreef
Ik zou eens met een hartslagmeter en camera gaan werken. DAn kun je zien wanneer de spanning ontstaat en wat er dan gebeurt. Ik zou toch iets lichamelijks denken, zicht? Daardoor paniek. Atactisch? Daardoor geen onbalans.


Camera heb ik inderdaad al. Ook een goed idee om uit te zoeken wanneer er spanning ontstaat.
Ze is echt helemaal nagekeken, door meerdere dierenartsen en in de kliniek zowel klinisch als röntgen onderzocht. Ze is kerngezond en geen balans/ zicht problemen of atactisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 14:31 



 
Profiel   

Gebruik je nu transportbeschermers? Heel eerlijk gezegd, ben ik nog nooit transportbeschermers tegengekomen die helemaal rondom goed aansluiten en die ook nut hebben bij bijvoorbeeld iets simpels als het stoten van een paardenbeen. Normale transportbeschermers zorgen vaak meer voor ongemak dan gemak naar mijn idee.
Het liefst gebruik ik geen bescherming op de trailer, maar als het dan toch moet, dan goed passende peesbeschermers met eventueel goed passende springschoenen of strijklappen met eventueel springschoenen( achter).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 16:19 



 
Profiel   

Ik wil graag haar wel goed inpakken omdat ze rondom op ijzers staat dus ook belangrijk dat het tot onder de kogel beschermd en ze dus niet zuinig is op zichzelf helaas. Ze heeft nu ook heel haar hakken/sprongen open dus durf niet zo goed alleen peesjes om te doen.
Ik gebruik deze maar blijven dus ook niet goed zitten jammer genoeg:
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming/transportbeschermers/transport-en-stal-boots-epplejeck_3924.html?channable=0131176964003130343830302d3036302d50524433&utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&gclid=Cj0KCQjw_fiLBhDOARIsAF4khR0jhrmaFOvtV1qLQQjNrsacFhPpplYaVKLo2rbjp4n42q96CAWI2a4aAnFmEALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 16:25 



 
Profiel   

Ik vrees dat je met dat soort beschermers het nooit zo strak krijgt dat ze niet na verloop van tijd gaan zakken. Mijn ervaring met peesbeschermers in combinatie met springschoenen is dat het tussenliggende stukje been eigenlijk nooit geraakt wordt omdat ze vrijwel altijd eerst of hoger zitten of lager dan net dat deeltje been.

Als je echt iets als transportbescherming wil gebruiken is dit denk ik beter geschikt: https://www.paardenschuur.nl/product/le ... out-boots/ , als ze daar buiten gek mee kunnen doen, zal het op een trailer ook vast wel beschermen, ik denk dat dit strakker om een paardenbeen kan ( zonder afknellen) dan beschermers met een hele zachte binnenkant/binnenvoering. Ik zou er dan wel mee beginnen om ze om te doen zonder dat je laadt, stukje lopen ermee en zien hoe ze dan blijven zitten en hoe je paard erop reageert.

Toch blijft het feit dat alleen op de trailer goed gaat, maar met het andere paard erbij dus niet. Dan zou je denken dat het sowieso niet ( alleen) aan de beschermers ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 17:22 



 
Profiel   

Een tijdje terug had ik inderdaad alleen peesbeschermers en springschoenen maar ze had het toch voor elkaar gekregen om op dat kleine stukje been zichzelf te verwonden. Geen idee hoe ze dat voor elkaar had gekregen ik had toen nog geen camera. Bedankt voor de tip! Die beschermers zien er goed uit. Ik zal eerst even kijken of ik ze tweedehands kan krijgen want ze heeft nu al 2 paar helemaal kapot gemaakt wordt een erg duur grapje zo. :(

Gek is dat hè. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze misschien het trauma van de vorige keer linkt op het moment dat ze met een paard samen op de trailer moet gaan staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 18:02 



 
Profiel   

persoonlijk zou ik ook niet kiezen voor transportbeschermers, hoe gek ze ook doen. Juist als die dingen los gaan zitten geeft het nog meer paniek. Zelf zou ik dan net als kiezen voor peesbeschermers incl springschoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 20:29 



 
Profiel   

Cath schreef
Een tijdje terug had ik inderdaad alleen peesbeschermers en springschoenen maar ze had het toch voor elkaar gekregen om op dat kleine stukje been zichzelf te verwonden. Geen idee hoe ze dat voor elkaar had gekregen ik had toen nog geen camera. Bedankt voor de tip! Die beschermers zien er goed uit. Ik zal eerst even kijken of ik ze tweedehands kan krijgen want ze heeft nu al 2 paar helemaal kapot gemaakt wordt een erg duur grapje zo. :(

Gek is dat hè. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze misschien het trauma van de vorige keer linkt op het moment dat ze met een paard samen op de trailer moet gaan staan.


Ja, als ze ze blijft slopen wordt dat inderdaad een kostbare aangelegenheid. En als peesbeschermers met springschoenen ook niet helpen dan is dat wel balen hoor.

Hoe was het ook al weer: had je al geprobeerd om ze allebei aan de andere kant te zetten? Misschien helpt dat nog... Of eens proberen met een ( kleine) pony er naast, in plaats van je andere paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 22:34 



 
Profiel   

Hier ook gehad. Pony heeft nooit meer met een ander op de trailer kunnen staan helaas. Wel in een 1,5 paard trailer of in een 2 paards trailer maar dan het schot aan de kant geschoven.

Ik deed geen beenbeschermers meer om. Vond ik te gevaarlijk half afgetrapt.

In een vrachtwagen lukte het wel. Dan staan ze opzij. Zo zijn we toch nog wel eens weg geweest met een groepje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 10:35 



 
Profiel   

niet alles gelezen kwa reacties

mijn mijn hoefsmid vertelde een soort gelijke verhaal. Zit aan de achterkant een stang?? of een ketting. Bij de hoefdmid was het nog een ketting (in zijn jongere jaren) en bleek dat het paard de stang gebruikte met optrekken van auto en trailer om te balanseren. Die had hij dus niet.. en daardoor raakte hij in paniek.

gewoon stang erachter en probleem was opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 10:40 



 
Profiel   

Wat een vervelend probleem. Herken het een klein beetje. Wij hadden twee e pony's op de trailer. Een ruin en een merrie, dikke vrienden. De merrie was thuis absoluut de baas. De eerste twee jaar samen prima op de trailer gestaan en ineens iedere keer gerommel. Toen we een keer met twee auto's van een wedstrijd afkwamen zagen we pas wat er gebeurde (geen camera). De ruin, die normaal erg onderdanig was, probeerde de merrie constant te bijten. Mond open, dreigen en echt bijten. De merrie duwde zich daarom helemaal tegen de wand om weg te komen.
Maar omdat ik dit had gezien ben ik ze korter vast gaan zetten. Vanaf dat moment heeft de ruin ook nooit meer fijn op de trailer gestaan. Ook gaan zitten, benen beschadigd, één drama. We hebben dit op kunnen lossen door een hengstenrek op het schot te zetten. We konden ze toen allebei weer wat losser zetten en toen ging het weer super.
Dus, misschien heb je ze bewust of onbewust korter of juist langer vast staan dan voor het begon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 10:48 



 
Profiel   

Vajramani schreef
persoonlijk zou ik ook niet kiezen voor transportbeschermers, hoe gek ze ook doen. Juist als die dingen los gaan zitten geeft het nog meer paniek. Zelf zou ik dan net als kiezen voor peesbeschermers incl springschoenen.


Mijn andere paard heeft dat ook om maar bij haar gaat het mis ermee. Ik gebruik ook geen transportbeschermers maar stalbeschermers. Ben nu aan t kijken voor andere beschermers ik denk dat ik deze ga proberen https://hypostore.nl/arma-deluxe-mud-socks.html


plutolover schreef
niet alles gelezen kwa reacties

mijn mijn hoefsmid vertelde een soort gelijke verhaal. Zit aan de achterkant een stang?? of een ketting. Bij de hoefdmid was het nog een ketting (in zijn jongere jaren) en bleek dat het paard de stang gebruikte met optrekken van auto en trailer om te balanseren. Die had hij dus niet.. en daardoor raakte hij in paniek.

gewoon stang erachter en probleem was opgelost.


Zit een stang achter. :j Kan me voorstellen dat zo'n ketting voor veel paarden een probleem geeft. Wel zeker goed om aan te denken!



Jet schreef
Cath schreef
Een tijdje terug had ik inderdaad alleen peesbeschermers en springschoenen maar ze had het toch voor elkaar gekregen om op dat kleine stukje been zichzelf te verwonden. Geen idee hoe ze dat voor elkaar had gekregen ik had toen nog geen camera. Bedankt voor de tip! Die beschermers zien er goed uit. Ik zal eerst even kijken of ik ze tweedehands kan krijgen want ze heeft nu al 2 paar helemaal kapot gemaakt wordt een erg duur grapje zo. :(

Gek is dat hè. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze misschien het trauma van de vorige keer linkt op het moment dat ze met een paard samen op de trailer moet gaan staan.


Ja, als ze ze blijft slopen wordt dat inderdaad een kostbare aangelegenheid. En als peesbeschermers met springschoenen ook niet helpen dan is dat wel balen hoor.

Hoe was het ook al weer: had je al geprobeerd om ze allebei aan de andere kant te zetten? Misschien helpt dat nog... Of eens proberen met een ( kleine) pony er naast, in plaats van je andere paard.



Nog niet gewisseld van kant. Ga ik volgende keer zeker proberen eerst even weer opbouwen en eerst in haar eentje. Ik mag een shet lenen van iemand dus denk dat ik dat zeker wil proberen voordat ik Neron ernaast zet. En dan zelfs eerst een strobaal denk ik..



monsera schreef
Hier ook gehad. Pony heeft nooit meer met een ander op de trailer kunnen staan helaas. Wel in een 1,5 paard trailer of in een 2 paards trailer maar dan het schot aan de kant geschoven.

Ik deed geen beenbeschermers meer om. Vond ik te gevaarlijk half afgetrapt.

In een vrachtwagen lukte het wel. Dan staan ze opzij. Zo zijn we toch nog wel eens weg geweest met een groepje.


Ah wat vervelend.. Bij ons is het wel echt de bedoeling dat mijn vriend en ik samen ritjes kunnen maken. Ik hoop zo dat we het op kunnen lossen! Vrachtwagen zou ik ook erg graag willen je hoort wel meer dat veel paarden met trailerproblemen daar geen last op hebben.



LadyUrsy schreef
Wat een vervelend probleem. Herken het een klein beetje. Wij hadden twee e pony's op de trailer. Een ruin en een merrie, dikke vrienden. De merrie was thuis absoluut de baas. De eerste twee jaar samen prima op de trailer gestaan en ineens iedere keer gerommel. Toen we een keer met twee auto's van een wedstrijd afkwamen zagen we pas wat er gebeurde (geen camera). De ruin, die normaal erg onderdanig was, probeerde de merrie constant te bijten. Mond open, dreigen en echt bijten. De merrie duwde zich daarom helemaal tegen de wand om weg te komen.
Maar omdat ik dit had gezien ben ik ze korter vast gaan zetten. Vanaf dat moment heeft de ruin ook nooit meer fijn op de trailer gestaan. Ook gaan zitten, benen beschadigd, één drama. We hebben dit op kunnen lossen door een hengstenrek op het schot te zetten. We konden ze toen allebei weer wat losser zetten en toen ging het weer super.
Dus, misschien heb je ze bewust of onbewust korter of juist langer vast staan dan voor het begon.


Jeetje wat vervelend, ook iets wat je absoluut niet verwacht als ze normaal dikke vrienden zijn!
Ik heb van die vaste touwen erin hangen met paniekhaak dus eigenlijk altijd zelfde lengte. Maar kan begrijpen dat de lengte zeker een bepalende rol kan spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 21:16 



 
Profiel   

Oh een shetlander lenen van iemand is ook ideaal Mooi een beetje voorin zetten zodat die van jou breed kan staan.
Elkaar aanvallen in de trailer heb ik ooit ook meegemaakt. Mijn ruin staat altijd links, mijn andere (inmiddels weg) wisselde wel van kant omdat ik ook nog een kleinere merrie heb. Dacht een keer ach maakt niks uit waar hij staat ( beide paarden waren even groot). En zo braaf als die ruin altijd is op het moment dat hij aan de andere kant stond viel hij de merrie aan. Weer andersom gezet, geen probleem. Nooit verwacht van mijn ruin omdat hij heel sociaal is en ook wel gebruikt als maatje voor een paard die niet op de trailer wilde. Dus het is best mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 20:20 



 
Profiel   

Apart dat dat zo'n verschil kan maken! Van het weekend ga ik ze samen erop zetten met hooi zonder dat we een rondje gaan rijden alleen dus erin zetten, verder niks. Ik ga iig wel de camera opladen en dan observeren, ben heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 15:42 



 
Profiel   

Cath schreef
Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken, dat waardeer ik ontzettend!

Misschien wel handig als extra info
Onze trailer is een iforwilliams HB506 2 paards en mijn paarden zouden er goed in moeten passen. Ze zijn rond de 1.65 en het paard waar het om gaat is ook nog eens smal en lijkt meer dan voldoende ruimte over te hebben.

speurneusc schreef
allebei de keren stond ze aan dezelfde kant in de trailer? heb je geprobeerd ze om te wisselen? Soms wil dat wel eens helpen.


Ja klopt steeds dezelfde kant dat is wel een goede tip kan ik de volgende keer zeker uitproberen!

Ladygiroc schreef
zou om te beginnen eens een camera in je trailer hangen. Dan zie je wat er gebeurd.
Vanuit die info kun je verder prakiseren.


Is inmiddels aangeschaft. Als ze alleen staat staat ze rustig. Helaas kregen we dat ding juist vandaag niet aan de praat. Dus gaat volgende keer zeker aan!


Jannuhh schreef
Welke dingen veranderen er als ze met een andere paard op de trailer staat? Hebben jullie ook geoefend met een tweepaardstrailer? Staat ze dan op dezelfde plek in de trailer? Gaat ze er als eerste of laatste op? Staat ze vaker met dat paard samen, bijvoorbeeld in de wei? Was het met hetzelfde paard het weekendje weg en na het oefenen?
Hier zou je misschien dingen mee kunnen uitsluiten of proberen of het probleem dan ook is


Onze tweepaardstrailer gebruiken we altijd en is ze al langere tijd gewend. Ze staat altijd aan de linkerkant ook als ze alleen staat en voor dit probleem zich voordeed ook. Ja, zijn beiden mijn eigen paarden, ze staan altijd samen met elkaar en ook altijd samen op de trailer. Ik kan helaas niets bedenken wat anders zou moeten zijn.

stitchlover schreef
Bij 1 van mijn twee paarden is het vak van een tweepaards trailer te smal om balans te houden.
Misschien dat het daaraan ligt, aangezien het probleem begint als er een ander paard naast staat, dan kunnen ze mi der breed om balans te houden.


Ja zat ik ook aan te denken. Alleen zo raar dat het eerst wel goed ging en nu ineens niet?

Vajramani schreef
Ik heb het vermoeden dat je paard besloten heeft graag breed te willen staan. Alleen op de trailer gaat dat goed, maar met een ander paard heeft hij geen ruimte meer om breed uit te staan. Op dat moment dat hij breed wil staat komt hij de benen tegen van het andere paard. Mijn ervaring is dat dit zo uit het niets kan ontstaan en heel lastig op te lossen is. Zet je hem alleen en breed (lange stang er achter) is er waarschijnlijk niets meer aan de hand.


Ik ben ook bang dat dit het probleem is helaas.. Ik heb zelfs nog de rubberen flappen eruit gehaald om te zien of het daaraan zou liggen maar ook dat geeft geen verandering. Zo gek dat dit ineens kan ontstaan.. :(

Ik hoop gewoon zo dat dit toch op te lossen is omdat we heel graag lekker buitenritjes zouden willen maken samen. Ik heb ook nog advies ingeschakeld van een vriendin, tevens professional, maar zelfs zij begrijpt er niets van.


Dan zou ik eens gaan rondkijken of je ergens eens een extra brede trailer kunt huren om te kijken of dat verschil maakt.
Ik heb er ook zoeen. Poep braaf en relaxed. Tot hij te smal staat naar zijn zin. Ik heb toen een iets bredere 2 paards gevonden en dat ik voor hem precies genoeg. Gaat echt maar om een paar cm. Maar dat maakt voor hem blijkbaar het verschil.

Het gekke is dat dit paard ook niet té breed wil staat. Toen ik hem wilde vervoeren in een helemaal lege 2 paards was hij doodbang. Terwijk je in de juiste trailer echt geen makkelijker paard kunt hebben om te vervoeren.
Heb hem al 23 jaar. Met mijn anderhalf paard gingen we heerlijk ontspannen naar SGW's, 150 km enkele reis. Maar oh wee als je hem in een 2 paards zette en de straat uit reed }:0
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen