Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Paard aangevallen door pitbull, is eigenaar aansprakelijk?

 
Profiel   

Gini schreef
Het was inderdaad meer een generiek gesprek on the side. Ik vond het wel interessant.
Voor de rest is dit ook verzekeringenwerk, dus meer dan 'wat een rothond' kunnen we toch niet echt iets nuttigs inbrengen. Tenzij iemand hetzelfde heeft meegemaakt en TS handige tips kan geven. Ik weet wel dat verzekeringen het fel kunnen spelen en als er een ongeluk gebeurt op een plek waar je in de eerste plaats eigenlijk niet had mogen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen dat de verzekering dat niet uit gaat spelen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop in het voordeel van TS.


Nee, dat doet de verzekering niet want het slachtoffer heeft de wet aan haar kant.

Aan het feit dat het losloopgebied is kan bijvoorbeeld ook geen rechten worden ontleend.
Losloopgebied geeft een hondenbezitter namelijk buiten het feit dat de hond niet aangelijnd hoeft te zijn geen extra rechten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:30 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Gini schreef
Het was inderdaad meer een generiek gesprek on the side. Ik vond het wel interessant.
Voor de rest is dit ook verzekeringenwerk, dus meer dan 'wat een rothond' kunnen we toch niet echt iets nuttigs inbrengen. Tenzij iemand hetzelfde heeft meegemaakt en TS handige tips kan geven. Ik weet wel dat verzekeringen het fel kunnen spelen en als er een ongeluk gebeurt op een plek waar je in de eerste plaats eigenlijk niet had mogen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen dat de verzekering dat niet uit gaat spelen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop in het voordeel van TS.


Nee, dat doet de verzekering niet want het slachtoffer heeft de wet aan haar kant.

Aan het feit dat het losloopgebied is kan bijvoorbeeld ook geen rechten worden ontleend.
Losloopgebied geeft een hondenbezitter namelijk buiten het feit dat de hond niet aangelijnd hoeft te zijn geen extra rechten.


In dit geval lijkt me dat wel ja. Maar in bepaalde gevallen kunnen verzekeringen aangeven dat de schade 50-50 of op een andere manier verdeeld wordt, in evenredigheid met de mate waarin beide partijen bijgedragen hebben aan de omstandigheden. Ik weet niet of dat van toepassing is als je als bestuurder op een plek bent waar je eigenlijk niet mag zijn, maar lijkt me wel dat je als verzekering van de hondeneigenaar dat punt probeert uit te spelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:05 



 
Profiel   

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik inderdaad naar het juridisch loket gaan. Als je het graag zelf wilt regelen: je schrijft een brief naar de eigenaar van de hond waar in je zet wat er gebeurd is en dat je de eigenaar aansprakelijk stelt voor de geleden schade. Laat in het midden wat de schade is. Als er later nog wat bij komt, wil je dat ook kunnen indienen.

Er wordt gesproken over het wel of niet op het fietspad rijden en of dat mag. Volgens mij heeft dat er in dit geval niet veel mee te maken. Het verbod om op het fietspad te rijden is gemaakt om de fietsers te beschermen (wat we daar ook van vinden). Niet om ervoor te zorgen dat loslopende honden paarden niet kunnen bijten. Dat heeft te maken met relativiteit. zie https://www.wetrecht.nl/onrechtmatige-daad/
De voorbeelden die worden gebruikt, zijn eigenlijk in een omgekeerde situatie. Maar het blijft zo dat het verbod op rijden op het fietspad er niet is om eigenaren van bijtende honden niet aansprakelijk te laten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:38 



 
Profiel   

Gini schreef
fransje23 schreef


Nee, dat doet de verzekering niet want het slachtoffer heeft de wet aan haar kant.

Aan het feit dat het losloopgebied is kan bijvoorbeeld ook geen rechten worden ontleend.
Losloopgebied geeft een hondenbezitter namelijk buiten het feit dat de hond niet aangelijnd hoeft te zijn geen extra rechten.


In dit geval lijkt me dat wel ja. Maar in bepaalde gevallen kunnen verzekeringen aangeven dat de schade 50-50 of op een andere manier verdeeld wordt, in evenredigheid met de mate waarin beide partijen bijgedragen hebben aan de omstandigheden. Ik weet niet of dat van toepassing is als je als bestuurder op een plek bent waar je eigenlijk niet mag zijn, maar lijkt me wel dat je als verzekering van de hondeneigenaar dat punt probeert uit te spelen?

Maar een hond mag ook niet loslopen op een fietspad, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:49 



 
Profiel   

Zou je dat hele fietspad/ weg gebeuren niet los moeten laten?
Is naar mijn idee helemaal niet relevant.
Ja ts er zou er een boete voor kunnen krijgen, meer niet.
Maar dat staat naar mijn idee helemaal los van wat er is gebeurd.
De hond was niet onder appèl en viel aan. Dat is denk ik het enige waar het om gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zou je dat hele fietspad/ weg gebeuren niet los moeten laten?
Is naar mijn idee helemaal niet relevant.
Ja ts er zou er een boete voor kunnen krijgen, meer niet.
Maar dat staat naar mijn idee helemaal los van wat er is gebeurd.
De hond was niet onder appèl en viel aan. Dat is denk ik het enige waar het om gaat.


Ik wilde net zeggen, al zat de hond aan de lijn.
Eigenaar hond zit fout, door zijn toedoen heeft TS haar pony schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:55 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Gini schreef

In dit geval lijkt me dat wel ja. Maar in bepaalde gevallen kunnen verzekeringen aangeven dat de schade 50-50 of op een andere manier verdeeld wordt, in evenredigheid met de mate waarin beide partijen bijgedragen hebben aan de omstandigheden. Ik weet niet of dat van toepassing is als je als bestuurder op een plek bent waar je eigenlijk niet mag zijn, maar lijkt me wel dat je als verzekering van de hondeneigenaar dat punt probeert uit te spelen?

Maar een hond mag ook niet loslopen op een fietspad, toch?


Klopt inderdaad, vandaar dat ik ook denk dat TS op dat vlak "goede kans" maakt.
Maar dat is iets ik me dus afvraag: beide partijen valt van te zeggen dat ze 'iets doen wat niet mag', zou de verzekering van de hondeneigenaar dan toch niet proberen aansturen op gedeelde aansprakelijkheid? Of is het bij een bijtincident in iedere omstandigheid de hondeneigenaar die aansprakelijk is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:59 



 
Profiel   

Gini schreef
Klopt inderdaad, vandaar dat ik ook denk dat TS op dat vlak "goede kans" maakt.
Maar dat is iets ik me dus afvraag: beide partijen valt van te zeggen dat ze 'iets doen wat niet mag', zou de verzekering van de hondeneigenaar dan toch niet proberen aansturen op gedeelde aansprakelijkheid? Of is het bij een bijtincident in iedere omstandigheid de hondeneigenaar die aansprakelijk is?

In principe dat laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 14:01 



 
Profiel   

Gini schreef
Vandaar dat het gedoogbeleid dus fijn is, maar als er dan een ongeluk gebeurt en jij bent met je paard op het fietspad, dan zou ik niet hoog van de toren blazen en bezwaar aantekenen. Op dat ene punt ben jij in fout.

Het ging om het feit dat oom agent een boete aan iemand uitschreef, omdat diegene met paard op het fietspad liep. Van een ongeluk was in die situatie niet eens sprake.
Zeker wel dat ik hier in het westen wel bezwaar zou gaan maken. Bezwaar maken is trouwens gewoon een recht dat je hebt, dus als jij vindt dat iets niet terecht is mag je ten alle tijden bezwaar maken. Of je gelijk krijgt is stap 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 15:15 



 
Profiel   

Snadrem schreef
Edit: als je je paard wil helpen weer wat meer vertrouwen met honden te krijgen, zoek dan contact met iemand met een beetje een zelfde formaat hond die NIET BANG IS VOOR PAARDEN, en laat je paard die hond een paar keer "wegjagen". Dwz: jij met je paard aan de hand, hond aan de lijn bij zijn baasje en gewoon voor je uit laten lopen op een paar meter afstand. Als dat goed gaat, keertje versnellen met je paard naar een drafje en de eigenaar met de hond voor je uit laten rennen en de afstand vergroten. Voor je paard lijkt het dan alsof hij de hond de baas is door deze weg te jagen en dat geeft hem hopelijk weer wat meer vertrouwen en zekerheid. Lekker uitgebreid belonen. Als dat allemaal goed gaat een paar keer gewoon gaan wandelen met een hond er bij zonder dat je paard de hond hoeft "op te drijven".

Dit helpt in mijn ervaring met zo'n beetje alles waar een paard bang van is. Motoren, vrachtwagens, ligfietsen, tractoren... Man wat heb ik een hoop "weggejaagd" met verschillende paarden :')


Dit is een hele goeie, dat ga ik voorleggen aan de trainer die ons gaat helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 19:32 



 
Profiel   

Dank voor al jullie reacties. Alles wordt in gang gezet en ik zal nog even plaatsen hoe het is afgelopen uiteindelijk.

Voor nu ga ik de eigenaar inderdaad aansprakelijk stellen (brief etc.), met de politie heb ik morgen contact voor het verhaal.

Met de pony gaat het overigens goed, de wonden zijn rustig en aan het genezen, vandaag weer DA bij geweest voor controle. Binnenkort starten we op met het trainingsprogramma.

Inmiddels zijn we al 11 jaar samen, dus ik heb er vertrouwen in dat we hier samen hoe dan ook doorheen komen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 19:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen