Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard aangevallen door pitbull, is eigenaar aansprakelijk?

 
Profiel   

Maar gini, dan kan ik hier de poort niet uit. Alles is hier 80 km weg. Er is ook geen fietspad, dus daar kan ik dan helaas ook niet stiekem op. Maar fijn is het hier iet met die malloten die denken dat ze niet hoeven te remmen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:04 



 
Profiel   

Gini er zijn vele stallen die aan een 60 en 80km weg zitten of daar overheen / langskomen op weg naar het buitenrijgebied waar je wel veilig kunt rijden.

Ik heb nu geen paard momenteel, maar ik had geen trailer en/of trekauto en geen mogelijkheid daar toe.
Ik ga geen Paardentaxi inschakelen voor 2x in de week buiten te rijden vanaf stal, dus reed ik over het fietspad waar dat niet anders kon.

Geen agent hier die het in zijn hoofd haalt om een boete hiervoor te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:26 



 
Profiel   

Echwel schreef
Maar waar is in hemelsnaam een losloopgebied aan een 80km weg

Of was je op het fietspad in het bos


Dit vraag ik me ook af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 14:05 



 
Profiel   

Bij het Kuinderbos loopt er ook een loslooppad naast het fietspad wat langs een (drukke) 80km weg loopt.
Zit nog wel een sloot tussen op de meeste plekken (tussen fietspad en weg), maar daar kom je dus nog regelmatig honden tegen op de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 15:13 



 
Profiel   

Mijn hond is onlangs gebeten zonder aanleiding door een andere hond. Eigenaar aansprakelijk gesteld en zijn verzekering heeft de dierenartskosten betaald. Verzekering deed in eerste instantie wat moeilijk over het loslopen van de honden (losloopgebied). Maar omdat er geen directe aanleiding was vanuit mijn hond om gebeten te worden hebben zij toch volledig betaald (600 euro, nachtwerk narcose en hechtingen bij de DA).

Ik zou dit zeker bij de verzekering neerleggen en alvast aangeven dat er mogelijk toekomstige kosten zijn op het gebied van gedrag. Een eigenaar is altijd verantwoordelijk voor zijn dier als deze schade aanricht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 15:57 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Met je shetlander over een 80 km weg lopen is gewoon strafbaar onder artikel 5 WVW..(en zelfmoord)
.




Euh hoe kom je daar nou bij . Dat is het absoluut niet!

Het is bij wet verplicht om als bestuurder of begeleider van lastdieren (ja dus ook aan de hand) je op de rijbaan te begeven.
Het is aan de overige om de regels ten opzichte hiervan te kennen.

Dus nee je bent absoluut niet! strafbaar als je je op de weg begeeft. Tenzij het natuurlijk een auto of snelweg is. Want daar mag je dan weer niet op ivm de minimaal toegestane snelheid die daar geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 17:04 



 
Profiel   

Brainless schreef
Bij het Kuinderbos loopt er ook een loslooppad naast het fietspad wat langs een (drukke) 80km weg loopt.
Zit nog wel een sloot tussen op de meeste plekken (tussen fietspad en weg), maar daar kom je dus nog regelmatig honden tegen op de weg.


Dat is waar en je gaat er ook vanuit dat mensen hun hond onder controle hebben als ze ze los laten lopen. Maar helaas blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 17:36 



 
Profiel   

Mijn shetlander is laatst ook lastiggevallen door een herdershond.

Hij liep naast de fiets, ik reed op het fietspad in het bos met het ruiterpad ernaast.
Komt er ineens uit het losloopgebied, wat er pal naast ligt, een hond uit het bos rennen.

Pony helemaal over de zeik, één hoefschoen uitgetrapt en lag op het ruiterpad, de ander hing nog aan zijn koot.
Eigenaar van de hond was inmiddels gearriveerd en verdween weer verder het bos in, hond uiteindelijk (na een bijna rake trap van mn shet) er achteraan.
Man riep ergens een keer sorry, maar riep verder zn hond niet bij hem.

Hoefschoenen waren net een maand oud, hij had ze voor de 2de keer aan. De neoprene binnenkant ingescheurd en kapot.
Stond ik daar op vrijdagmiddag, 2 hoefschoenen, een fiets en een shetlander die overstuur was.

Dat weekend heb ik het even laten rusten en maandag politie, gemeente en verzekering gebeld.
Politie maakte een aantekening (was een nogal opvallend signalement) Gemeente gaf aan een mail te sturen naar de boa's en mn verzekering hielp totaal niet mee.
Geen rechtsbijstand en volgens hen vielen mijn hoefschoenen ook buiten mn Inboedelverzekering. Nee daar moest ik een paardenverzekering voor hebben.
Heb ze toen even uitgelegd wat dat inhield en dat dat dus niet voor spullen is.
Mijn vraag ging eigenlijk alleen maar over hoe ik dit het beste kon verhalen bij die man, alleen maakte mijn verzekering er een heel iets van en werd ik steeds doorverbonden met een andere afdeling :roll:

Maar goed, ik had mijn verhaal gedeeld op FB en in groepen gezet in die woonplaats en zo ben ik achter een naam en een adres gekomen.
Ben toen langs gegaan en meneer vond het vervelend wat er gebeurd was en heeft heel netjes mijn beschadigde spullen vergoed.
Hij heeft echter wel een vergunning voor het loslopen van zijn hond, dus daar kan ik helaas niks mee.

Ik baal enorm want mijn andere shet trapt al meteen bij honden,ook door een aanval jaren geleden, zat nou niet bepaald te wachten op 2 shetlanders met een hekel aan honden.

Vanochtend schrok hij dan ook even bij het horen van een blaffende hond, hij liep even wat sneller maar gelukkig zat de hond in een huis (en kwam dus niet dichterbij)
Ik hoop dus wel dat dat slijt :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 19:15 



 
Profiel   

Dat je paard op een plek was waar je eventueel niet had mogen rijden, heft de strafbaarheid voor de eigenaar van de hond niet op. Die is gewoon aansprakelijk voor de aangerichte schade.

Als er sprake is van opzet (opgejutte hond) dan ga je volgens mij over naar strafrecht en blijf je dus niet in het BW.

Edit: als je je paard wil helpen weer wat meer vertrouwen met honden te krijgen, zoek dan contact met iemand met een beetje een zelfde formaat hond die NIET BANG IS VOOR PAARDEN, en laat je paard die hond een paar keer "wegjagen". Dwz: jij met je paard aan de hand, hond aan de lijn bij zijn baasje en gewoon voor je uit laten lopen op een paar meter afstand. Als dat goed gaat, keertje versnellen met je paard naar een drafje en de eigenaar met de hond voor je uit laten rennen en de afstand vergroten. Voor je paard lijkt het dan alsof hij de hond de baas is door deze weg te jagen en dat geeft hem hopelijk weer wat meer vertrouwen en zekerheid. Lekker uitgebreid belonen. Als dat allemaal goed gaat een paar keer gewoon gaan wandelen met een hond er bij zonder dat je paard de hond hoeft "op te drijven".

Dit helpt in mijn ervaring met zo'n beetje alles waar een paard bang van is. Motoren, vrachtwagens, ligfietsen, tractoren... Man wat heb ik een hoop "weggejaagd" met verschillende paarden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 19:24 



 
Profiel   

Onali schreef
Mijn shetlander is laatst ook lastiggevallen door een herdershond.

Hij liep naast de fiets, ik reed op het fietspad in het bos met het ruiterpad ernaast.
Komt er ineens uit het losloopgebied, wat er pal naast ligt, een hond uit het bos rennen.

Pony helemaal over de zeik, één hoefschoen uitgetrapt en lag op het ruiterpad, de ander hing nog aan zijn koot.
Eigenaar van de hond was inmiddels gearriveerd en verdween weer verder het bos in, hond uiteindelijk (na een bijna rake trap van mn shet) er achteraan.
Man riep ergens een keer sorry, maar riep verder zn hond niet bij hem.

Hoefschoenen waren net een maand oud, hij had ze voor de 2de keer aan. De neoprene binnenkant ingescheurd en kapot.
Stond ik daar op vrijdagmiddag, 2 hoefschoenen, een fiets en een shetlander die overstuur was.

Dat weekend heb ik het even laten rusten en maandag politie, gemeente en verzekering gebeld.
Politie maakte een aantekening (was een nogal opvallend signalement) Gemeente gaf aan een mail te sturen naar de boa's en mn verzekering hielp totaal niet mee.
Geen rechtsbijstand en volgens hen vielen mijn hoefschoenen ook buiten mn Inboedelverzekering. Nee daar moest ik een paardenverzekering voor hebben.
Heb ze toen even uitgelegd wat dat inhield en dat dat dus niet voor spullen is.
Mijn vraag ging eigenlijk alleen maar over hoe ik dit het beste kon verhalen bij die man, alleen maakte mijn verzekering er een heel iets van en werd ik steeds doorverbonden met een andere afdeling :roll:

Maar goed, ik had mijn verhaal gedeeld op FB en in groepen gezet in die woonplaats en zo ben ik achter een naam en een adres gekomen.
Ben toen langs gegaan en meneer vond het vervelend wat er gebeurd was en heeft heel netjes mijn beschadigde spullen vergoed.
Hij heeft echter wel een vergunning voor het loslopen van zijn hond, dus daar kan ik helaas niks mee.

Ik baal enorm want mijn andere shet trapt al meteen bij honden,ook door een aanval jaren geleden, zat nou niet bepaald te wachten op 2 shetlanders met een hekel aan honden.

Vanochtend schrok hij dan ook even bij het horen van een blaffende hond, hij liep even wat sneller maar gelukkig zat de hond in een huis (en kwam dus niet dichterbij)
Ik hoop dus wel dat dat slijt :(:)


Heeft de hond gebeten? Of was ie "alleen maar" lastig aan het springen en blaffen?

In het laatste geval heb je mazzel gehad dat die meneer je springschoenen vergoed heeft.

Je hebt namelijk met dieren te maken.

Die hond stond niet onder appèl, maar jouw shet zeker óók niet. Een paard/ pony hoor je óók onder appèl te hebben en dit was waarschijnlijk gewoon een gevalletje: roofdier instinct vs vluchtdier instinkt.

Het is natuurlijk erg vervelend als op dat moment een stukje uitrusting het laat afweten, maar dit had óók kunnen gebeuren als er een scooter ofzo langskomt.


Ik heb zelf ook zn pony gehad die niet happig was op honden en ik stond in een losloopgebied. Dat leverde regelmatig vervelende situatie op: pony aan de ren en ik kon met man en macht een poging doen pony lief met zn hoofd in een boom te parkeren. Pony is nooit gebeten, maar regelmatig vond een hond pony plagen een leuk spelletje.

Was niet leuk, maar dáár waar honden en paarden samen komen, kan er wel eens iets mis gaan. Zéker in de postzegel stukjes wat in Nederland natuur heet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 19:38 



 
Profiel   

Mijn shetlander was zeker niet van een scooter geschrokken, hij is verkeersmak. Hoe idioot sommige mensen ook doen.
De hond rende op hem af en bleef achter zijn benen/ staart aangaan. Dat was nieuw voor hem en dat zorgde voor een angstreactie.
Ik had mijn pony wel onder appel want ondanks de hond bleef hij bij mij en deed verder geen poging tot wegrennen na de eerste schrikreactie (wat wel wegrennen was, maar door druk van halstertouw bleef hij bij me)

En het waren hoefschoenen, zijn een tikkie duurder dan springschoenen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 19:52 



 
Profiel   

Snadrem schreef
Dat je paard op een plek was waar je eventueel niet had mogen rijden, heft de strafbaarheid voor de eigenaar van de hond niet op. Die is gewoon aansprakelijk voor de aangerichte schade.

Klopt, je zou theoretisch alleen een boete kunnen krijgen dat je daar niet mag komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:21 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Gini er zijn vele stallen die aan een 60 en 80km weg zitten of daar overheen / langskomen op weg naar het buitenrijgebied waar je wel veilig kunt rijden.

Ik heb nu geen paard momenteel, maar ik had geen trailer en/of trekauto en geen mogelijkheid daar toe.
Ik ga geen Paardentaxi inschakelen voor 2x in de week buiten te rijden vanaf stal, dus reed ik over het fietspad waar dat niet anders kon.

Geen agent hier die het in zijn hoofd haalt om een boete hiervoor te geven.


Vandaar dat het gedoogbeleid dus fijn is, maar als er dan een ongeluk gebeurt en jij bent met je paard op het fietspad, dan zou ik niet hoog van de toren blazen en bezwaar aantekenen. Op dat ene punt ben jij in fout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 09:28 



 
Profiel   

Brainless schreef
Snadrem schreef
Dat je paard op een plek was waar je eventueel niet had mogen rijden, heft de strafbaarheid voor de eigenaar van de hond niet op. Die is gewoon aansprakelijk voor de aangerichte schade.

Klopt, je zou theoretisch alleen een boete kunnen krijgen dat je daar niet mag komen.

Zo achteraf volgens mij niet meer, dat had ter plekke geconstateerd moeten worden. De verzekering is niet de instantie die dit soort bekeuringen uitschrijft, dat ligt volledig bij politie en boa's. En die gaan hier echt niets meer mee doen, ook niet via een verzekering of als bijvoorbeeld het baasje van de hond er over gaat bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 09:51 



 
Profiel   

Gini schreef
Ineke2 schreef
Gini er zijn vele stallen die aan een 60 en 80km weg zitten of daar overheen / langskomen op weg naar het buitenrijgebied waar je wel veilig kunt rijden.

Ik heb nu geen paard momenteel, maar ik had geen trailer en/of trekauto en geen mogelijkheid daar toe.
Ik ga geen Paardentaxi inschakelen voor 2x in de week buiten te rijden vanaf stal, dus reed ik over het fietspad waar dat niet anders kon.

Geen agent hier die het in zijn hoofd haalt om een boete hiervoor te geven.


Vandaar dat het gedoogbeleid dus fijn is, maar als er dan een ongeluk gebeurt en jij bent met je paard op het fietspad, dan zou ik niet hoog van de toren blazen en bezwaar aantekenen. Op dat ene punt ben jij in fout.


En daar kan je dan een boete voor krijgen. Maar dat staat volledig los van de aansprakelijkheid voor de schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 10:49 



 
Profiel   

Wat ik uiteraard ook al in mijn initiële bericht zei (laatste zin). :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 11:05 



 
Profiel   

Gini schreef
Wat ik uiteraard ook al in mijn initiële bericht zei (laatste zin). :)

Waarom zeg je dan in een later bericht dat TS niet te hoog van de toren moet blazen en bezwaar aantekenen?
Of begrijp ik iets verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 11:27 



 
Profiel   

In mijn ogen ging het gesprek als volgt:

Persoon A: Maar jaar geleden stond er hier nog een bericht op bokt van iemand die juist weer met wandelen en haar pony een boete kreeg van ome agent, want die liep op het fietspad.

Persoon B: Die boete zou ik zelf absoluut tegen in bezwaar gaan.

Ik: Nu snap ik het gedoogbeleid en dat is uiteraard ook heel fijn, ik ben zeker niet voor een te strikte aanpak. Maar als je dan wel eens 'betrapt' wordt, vind ik dat je niet meteen in de aanval moet gaan.
Dat staat uiteraard los van het bijtincident. Het is niet omdat je in fout bent, dat je paard gebeten mag worden door een hond.

Persoon A: Maar gini, dan kan ik hier de poort niet uit. Alles is hier 80 km weg. Er is ook geen fietspad, dus daar kan ik dan helaas ook niet stiekem op. Maar fijn is het hier iet met die malloten die denken dat ze niet hoeven te remmen.

Persoon B: Gini er zijn vele stallen die aan een 60 en 80km weg zitten of daar overheen / langskomen op weg naar het buitenrijgebied waar je wel veilig kunt rijden.
Geen agent hier die het in zijn hoofd haalt om een boete hiervoor te geven.

Ik: Vandaar dat het gedoogbeleid dus fijn is, maar als er dan een ongeluk gebeurt en jij bent met je paard op het fietspad, dan zou ik niet hoog van de toren blazen en bezwaar aantekenen. Op dat ene punt ben jij in fout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 11:36 



 
Profiel   

Maar dat ene punt is nu niet relevant! Die hond had niet mogen bijten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 11:59 



 
Profiel   

Het was inderdaad meer een generiek gesprek on the side. Ik vond het wel interessant.
Voor de rest is dit ook verzekeringenwerk, dus meer dan 'wat een rothond' kunnen we toch niet echt iets nuttigs inbrengen. Tenzij iemand hetzelfde heeft meegemaakt en TS handige tips kan geven. Ik weet wel dat verzekeringen het fel kunnen spelen en als er een ongeluk gebeurt op een plek waar je in de eerste plaats eigenlijk niet had mogen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen dat de verzekering dat niet uit gaat spelen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop in het voordeel van TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:06 



 
Profiel   

Gini schreef
In mijn ogen ging het gesprek als volgt:

Persoon A: Maar jaar geleden stond er hier nog een bericht op bokt van iemand die juist weer met wandelen en haar pony een boete kreeg van ome agent, want die liep op het fietspad.

Persoon B: Die boete zou ik zelf absoluut tegen in bezwaar gaan.

Ik: Nu snap ik het gedoogbeleid en dat is uiteraard ook heel fijn, ik ben zeker niet voor een te strikte aanpak. Maar als je dan wel eens 'betrapt' wordt, vind ik dat je niet meteen in de aanval moet gaan.
Dat staat uiteraard los van het bijtincident. Het is niet omdat je in fout bent, dat je paard gebeten mag worden door een hond.
Code
Je vergeet hier: persoon G : Maar in principe is het toch ook geen recht om overal met je paard te kunnen komen? Als je een weg te gevaarlijk acht, dan mijd je toch de weg?

Persoon A: Maar gini, dan kan ik hier de poort niet uit. Alles is hier 80 km weg. Er is ook geen fietspad, dus daar kan ik dan helaas ook niet stiekem op. Maar fijn is het hier iet met die malloten die denken dat ze niet hoeven te remmen.

Persoon B: Gini er zijn vele stallen die aan een 60 en 80km weg zitten of daar overheen / langskomen op weg naar het buitenrijgebied waar je wel veilig kunt rijden.
Geen agent hier die het in zijn hoofd haalt om een boete hiervoor te geven.

Ik: Vandaar dat het gedoogbeleid dus fijn is, maar als er dan een ongeluk gebeurt en jij bent met je paard op het fietspad, dan zou ik niet hoog van de toren blazen en bezwaar aantekenen. Op dat ene punt ben jij in fout.


je haalt het dus behoorlijk uit zijn verband

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:11 



 
Profiel   

Ja kijk, weet je, het volledige gesprek is gewoon heel gemakkelijk in dit topic na te lezen, ik wilde al zo vriendelijk zijn om even snel de hoofdpunten onder elkaar te plaatsen, is het nog niet goed. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:16 



 
Profiel   

nee, want je vergeet je eigen belangrijke bijdrage :D
Dat is waarom het gesprek zo liep, niet iets om weg te laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:17 



 
Profiel   

Het is gewoon een belachelijke regel, snap ook niet waarom die nog altijd niet is aangepast.
Ik wandel met mijn shetlanders 4 a 5 km/h en dan word er van mij verwacht dat ik een 80 km weg op ga 8)7

Het verkeer zou zich moeten aanpassen, maar zeg eens eerlijk zou jij dat wel doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:21 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
nee, want je vergeet je eigen belangrijke bijdrage :D
Dat is waarom het gesprek zo liep, niet iets om weg te laten


Ik had dus inderdaad beter kunnen zeggen: lees zelf het topic terug.
Les geleerd! Nu zullen we terug ontopic verder gaan. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen