tariefverhoging pensionstallen 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:02

Ja, dat vind ik ook. En heel cru gezegd, als je het niet kunt betalen, dan is het helaas maar waar, paard verkopen.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:17

Hier ook een prijsverhoging in juli en vervolgens nog een keer in oktober. Maar als ik jullie bedragen lees valt het eigenlijk wel weer mee wat ik dan moet betalen als ik eerlijk ben. Maar goed voor mijzelf persoonlijk is het wel eventjes een flinke stijging.

Ik heb overlegd om de bijrijder toch een bijdrage te laten betalen ivp gratis rijden. Dit werd goedgekeurd dus probleem opgelost.

Maar het is wel terrecht met alle prijsstijgingen. Staleigenaren kunnen het goed onderbouwen waarom ze wel moeten en ze komen ook bij je om te vragen wat je er van vindt en of alles dan nog wel gaat lukken. Ze denken in ieder geval wel zo met je mee dat je niet direct je paard in de verkoop hoeft te gooien. Het blijven lastige tijden voor iedereen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:18

trustHim schreef:
Veel krachtvoer is ook met een 25% per zak gestegen. Hoop dat dat nu wel klaar is want vind het echt bijna niet meer uit te leggen aan onze klanten


Ik vrees dat dit pas het begin is...

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:46

Jeej ik schrik toch wel van de prijzen die jullie betalen.

Wij hebben zelf een kleinschalige Pensionstal bij ons zitten de prijzen op 185 euro per maand dit is exclusief uitmesten en Krachtvoer. Wij hebben een binnenbak. Trailer stalling zit er bij in. Wij zetten ze elke dag binnen en buiten. 3 x per dag ruwvoer in de winter in de zomer de hele dag weidegang.
Helaas zullen wij in oktober ook wat ophoog moeten.
Omdat het anders echt niet uit kan. Maar ik vindt het altijd zo vervelend die prijsverhogingen te melden.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:00

Jij gaat nu heel wat PB's krijgen vermoed ik :')

Ik verbaas me ook altijd over "extra service buitenzetten"... dat vindt ik geen extra service, dat hoort er gewoon bij als je een pensionstal runt. Wat een onzin, makkelijk extra geld verdienen heet dat.

Hier gewoon old school pensionstal: alles zit bij je stalhuur van €300 in. Ook de trailer neerzetten. Ook het uitmesten en opstrooien elke dag. Ook krachtvoer (maar dat wil niet iedereen, veel mensen hebben eigen voer, moet je zelf weten). Het buiten zetten en binnen halen. Dekens op of afdoen kan in overleg, kost niks extra. Lessen in de binnen- of buitenbak met eigen instructie ook gewoon gratis, je staat daar toch gewoon met je paard.
Het enige wat extra kost is de luxe: we hebben een wellness-voor-paarden gebouwtje. Met een solarium en ernaast zit een Soleraum. Geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Zet je paard in die kleine ruimte, deur dicht en dan komt er van die zoute stoom uit de muur, goed voor de longen enzo. Voor deze apparaten zijn plastic munten nodig, daar hangen van die munt-apparaten.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:10

GamblersCup schreef:
Ik verbaas me ook altijd over "extra service buitenzetten"... dat vindt ik geen extra service, dat hoort er gewoon bij als je een pensionstal runt. Wat een onzin, makkelijk extra geld verdienen heet dat.




Hoezo? Toen wij die service nog los aanboden, mochten mensen het ook zelf/onderling met elkaar regelen en zo wat geld besparen.
Was wel verplicht dat alle paarden iedere dag de hele dag buiten kwamen.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:16

GamblersCup schreef:
Jij gaat nu heel wat PB's krijgen vermoed ik :')

Ik verbaas me ook altijd over "extra service buitenzetten"... dat vindt ik geen extra service, dat hoort er gewoon bij als je een pensionstal runt. Wat een onzin, makkelijk extra geld verdienen heet dat.

Hier gewoon old school pensionstal: alles zit bij je stalhuur van €300 in. Ook de trailer neerzetten. Ook het uitmesten en opstrooien elke dag. Ook krachtvoer (maar dat wil niet iedereen, veel mensen hebben eigen voer, moet je zelf weten). Het buiten zetten en binnen halen. Dekens op of afdoen kan in overleg, kost niks extra. Lessen in de binnen- of buitenbak met eigen instructie ook gewoon gratis, je staat daar toch gewoon met je paard.
Het enige wat extra kost is de luxe: we hebben een wellness-voor-paarden gebouwtje. Met een solarium en ernaast zit een Soleraum. Geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Zet je paard in die kleine ruimte, deur dicht en dan komt er van die zoute stoom uit de muur, goed voor de longen enzo. Voor deze apparaten zijn plastic munten nodig, daar hangen van die munt-apparaten.


Die snap ik ook niet helemaal. Je betaalt er linksom of rechtsom voor: de standaard pensionprijs is inclusief de kosten voor de service of je betaalt apart. Voor mensen die veel zelf kunnen doen dus interessanter als het apart berekend wordt.

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:29

Ik betaal nu geloof ik 235, hierbij zit stro,hooi, bix, uitmesten, voeren en in de winter binnen/buiten zetten
1x per maand in de winter moet ik poepscheppen in de paddocks. Zomers dag en nacht op het land
Stalling is begin dit jaar omhoog gegaan

dandy123
Berichten: 103
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: didam

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:04

Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:10

paardje2013 schreef:
Jeej ik schrik toch wel van de prijzen die jullie betalen.

Wij hebben zelf een kleinschalige Pensionstal bij ons zitten de prijzen op 185 euro per maand dit is exclusief uitmesten en Krachtvoer. Wij hebben een binnenbak. Trailer stalling zit er bij in. Wij zetten ze elke dag binnen en buiten. 3 x per dag ruwvoer in de winter in de zomer de hele dag weidegang.
Helaas zullen wij in oktober ook wat ophoog moeten.
Omdat het anders echt niet uit kan. Maar ik vindt het altijd zo vervelend die prijsverhogingen te melden.


Vast niet in de randstad :+

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:29

Dispar_Vulgo schreef:
GamblersCup schreef:
Ik verbaas me ook altijd over "extra service buitenzetten"... dat vindt ik geen extra service, dat hoort er gewoon bij als je een pensionstal runt. Wat een onzin, makkelijk extra geld verdienen heet dat.




Hoezo? Toen wij die service nog los aanboden, mochten mensen het ook zelf/onderling met elkaar regelen en zo wat geld besparen.
Was wel verplicht dat alle paarden iedere dag de hele dag buiten kwamen.


Ik snap het ergens wel. Op mijn oude stalling, kostte buitenzetten ook extra. Je mocht het ook zelf doen maar dan wel pas na 14.00 want van tevoren waren alle weides bezet voor de buitenzetservice van stal. Maar ja paarden kwamen daar sws te weinig buiten en sommige dus bijna nooit

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:30

745 ongeveer per maand per paard……(ik heb er twee)bedrag kan af en toe wat wisselen ivm dekenswissel etc. (45 euro stijging 2022)
3x heel veel goed hooi, 3x krachtvoer naar wens, zomer ochtend weide en middag paddock, winter ochtend en middag paddock, binnenbak, buitenbak, overdekte stapmolen en longeerkraal, beveiligd terrein, ruime lichte boxen, incl uitmesten en opstrooien. Maar inderdaad randje randstad. Wel volledig volpension waar alles mogelijk is.
Paarden worden wel super verzorgd en kunnen veel naar buiten. Dat is in onze omgeving nogal schaars. Ik wil mijn paarden geen slechte kuil voeren of maar een uurtje buiten. En ik wil zelf ook wat luxe. Dus daar betaal ik voor. Luxe voor de ruiter en goede zorg voor paard.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:37

dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan


maar dat kan toch niet uit?

ik ben alleen aan kostprijs al veel meer kwijt, hooi en stro, diesel, onderhoud ed

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:54

Ik schrik ook echt van de prijzen ik snap echt dat het duurder wordt en sommige dingen doorberekend moeten worden maar dan wel in eerlijke verhoudingen. Ik sta op een kleinschalige pension all in voor €195 enige wat je zelf moet doen is mesten maar als je in de brand zit wordt dit voor je gedaan. Als ze iets omhoog willen zou ik dit volledig snappen maar ze zeggen dat het nu gewoon goed te doen is. Ik heb ze zelf ook aan huis gehad en kwam uit onder de 100pm voor een paard en een pony dus het kan wel. De diesel prijs zakt alweer en hooi kosten schommelen maar de stal prijzen zullen vast niet mee naar beneden gaan. Maar het is vraag en aanbod dus mensen kunnen vaak niet anders dan accepteren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:58

Ik kan voor 125 euro zelfs mijn eigen paarden aan huis niet houden idd. Wij vragen 280 voor de pensionpaarden, buitenbak, volpension, voer incl. Ik wacht op de hooiprijzen… als die ook stijgen dit jaar gaan we een 15-20 euro omhoog gaan.

Voer is voor mij zo’n 50 procent gestegen (paar euro de zak meer, maar vroeger waren die zakken 20 kg. Nu is de meerderheid maar 15 kg). De loonwerker voor mesthoop, kalk, etc. Vraagt nu 60 euro per uur ipv de 50 euro van 2 jaar geleden. Licht is duurder. Elektriciteit voor de pompen etc is duurder. Diesel voor de tractor is duurder. Vlas is van 4,80 naar ondertussen al 5,80 per pak gegaan. Hooi is nog af te wachten.
En mijn persoonlijke kosten aan mijn eigen paarden zijn ook allen omhoog, zowel spullen als eten, zodat zelfs break-even draaien moeilijk wordt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:59

100 euro voor paard en pony samen?

dat is 1,60,- per dag per paard.
inclusief goed hooi, stalbedekking, brok, weideonderhoud, water, electra, mestafvoer? kosten huur/rente weidegrond kan ik me niet voorstellen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:00

candalisa schreef:
Ik schrik ook echt van de prijzen ik snap echt dat het duurder wordt en sommige dingen doorberekend moeten worden maar dan wel in eerlijke verhoudingen. Ik sta op een kleinschalige pension all in voor €195 enige wat je zelf moet doen is mesten maar als je in de brand zit wordt dit voor je gedaan. Als ze iets omhoog willen zou ik dit volledig snappen maar ze zeggen dat het nu gewoon goed te doen is. Ik heb ze zelf ook aan huis gehad en kwam uit onder de 100pm voor een paard en een pony dus het kan wel. De diesel prijs zakt alweer en hooi kosten schommelen maar de stal prijzen zullen vast niet mee naar beneden gaan. Maar het is vraag en aanbod dus mensen kunnen vaak niet anders dan accepteren.


Jij beseft dat die mensen daar ook btw op moeten betalen? Dus van 195 houden ze zo’n 160 over. Ik weet niet wat ‘goed te doen’ is voor jou, maar stel dat ze het voor 100 euro kunnen doen (wat een utopie is. De prijzen zijn op 5 jaar tijd echt heel hard gestegen), dan verdienen ze max 60 euro per box en daar moeten ook alle investeringen mee gefinancieerd. Imo is dat economisch niet rendabel.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:01

en je werkloon

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:08

Maar dan niet klagen dat de stalhouder niet kan investeren.

Ik schrik er eerlijk gezegd van dat sommige mensen zo naïef kunnen zijn.
Dat mensen in de randstad finaal uitgelachen worden vanwege de prijzen die betaald worden en zelf een bedrag betalen die voor de stalhouder NEVER uit kan. of die stalhouder is zo gek om mee te betalen aan jouw hobby.
Fijn voor je dat je voor weinig je paard kunt houden, maar ik voel wel enige medelijden met de betreffende stalhouder.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:09

fokfanaat schreef:
100 euro voor paard en pony samen?

dat is 1,60,- per dag per paard.
inclusief goed hooi, stalbedekking, brok, weideonderhoud, water, electra, mestafvoer? kosten huur/rente weidegrond kan ik me niet voorstellen

Kosten huur weide had ik niet ze stonden aan huis ik had prachtig hooi 2 grote stallen met vlas en mest werd gebruikt als bemesting voor de kerstbomen die er gekweekt werden.
Goede musli voor de paarden ja dit is een paar jaar geleden maar het kan wel. Er zit wel vast verschil in voor mensen die ervan moeten leven en het erbij doen maar ze verdienen na eigen zeggen genoeg mee. Ik sta er met veel plezier dus win win toch?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:15

WHorse schreef:
745 ongeveer per maand per paard……(ik heb er twee)bedrag kan af en toe wat wisselen ivm dekenswissel etc. (45 euro stijging 2022)
3x heel veel goed hooi, 3x krachtvoer naar wens, zomer ochtend weide en middag paddock, winter ochtend en middag paddock, binnenbak, buitenbak, overdekte stapmolen en longeerkraal, beveiligd terrein, ruime lichte boxen, incl uitmesten en opstrooien. Maar inderdaad randje randstad. Wel volledig volpension waar alles mogelijk is.
Paarden worden wel super verzorgd en kunnen veel naar buiten. Dat is in onze omgeving nogal schaars. Ik wil mijn paarden geen slechte kuil voeren of maar een uurtje buiten. En ik wil zelf ook wat luxe. Dus daar betaal ik voor. Luxe voor de ruiter en goede zorg voor paard.


Dat is een pittig bedrag.
Hier nog nooit een verhoging gehad sinds ik mijn paard heb.
En dat is bijna 15 jaar. Maar goed het is dan ook geen pensionstal.
Ik vrees toch wel als ik dit zie dat er nog heel veel paarden te koop gaan komen en pensionstallen plek over hebben straks. Als het allemaal nog verder gaat stijgen gaat het een keer op houden of het nu logisch is of niet de stijging.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:16

candalisa schreef:
Kosten huur weide had ik niet ze stonden aan huis ik had prachtig hooi 2 grote stallen met vlas en mest werd gebruikt als bemesting voor de kerstbomen die er gekweekt werden.
Goede musli voor de paarden ja dit is een paar jaar geleden maar het kan wel. Er zit wel vast verschil in voor mensen die ervan moeten leven en het erbij doen maar ze verdienen na eigen zeggen genoeg mee. Ik sta er met veel plezier dus win win toch?


maar je weide heb je toch ook gekocht (bij je huis) daar betaal je toch ook hypotheek voor, indirect kost dat ook geld
en wat betaal je dan voor je hooi bijvoorbeeld?
vlas is toch ook al 7 euro per baal.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:22

fokfanaat schreef:
candalisa schreef:
Kosten huur weide had ik niet ze stonden aan huis ik had prachtig hooi 2 grote stallen met vlas en mest werd gebruikt als bemesting voor de kerstbomen die er gekweekt werden.
Goede musli voor de paarden ja dit is een paar jaar geleden maar het kan wel. Er zit wel vast verschil in voor mensen die ervan moeten leven en het erbij doen maar ze verdienen na eigen zeggen genoeg mee. Ik sta er met veel plezier dus win win toch?


maart wat betaal je dan voor je hooi bijvoorbeeld?

€35 voor 300 kilo baal daar had ik eigenlijk teveel aan maar ik ruilde het overgebleven hooi dan weer voor een nieuwe baal dat kon hij dat gebruiken voor zijn koeien.
Nu zijn diezelfde balen €45 vandaar dat ik zeg het is wel verhoogd en ik snap het maar stallen die met €75 pm verhogen vind ik echt wel overdreven.
En ik begrijp dat het wel met de regio te maken heeft hoor. Maar als onze stal in de regio het goed red waarom moet dan een ander ruim het dubbele vragen?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:31

Hoezo overdreven? Als ik kijk naar de kosten voor 1 paard over de afgelopen 5 jaar, dan:

- hooi 1 baal van 35 naar 50 euro => +15
- mestafvoer en kalken => ongeveer + 5 euro per maand
- voer van 30 euro naar 44 euro => +14
- elek/diesel ==> + 10 euro
- vlas van 4,80 naar 5,80, 4 balen pm = > + 4 euro

Andere kosten nog niet meegeteld komen we dus al op +48 euro voor 1 paard. En dan verwacht ik dus nog een hooistijging dit jaar van zo’n 5 euro per baal, een voerstijging van nog eens 30-50 % tegen de zomer , gaan ook alle kosten voor investeringen omhoog en heb ik geen personeel dat ook wat wil opslaan.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:44

Ik denk ook dat veel mensen 1 of 2 paarden bij hun in pension hebben. Niet dat ze er aan verdienen, maar meer een tegemoetkoming voor hun eigen paarden. Bijvoorbeeld baal voordroog 500 kg, met 2 paarden ligt hij te lang open ivm met schimmel. Met 3 paarden gaat het wat sneller. En hoe groter de baal, goedkoper in aanschaf.
En veel mensen die het zwart doen.
Al zal het met de registratie wel moeilijker gaan nu.
Ik heb ze zelf aan huis.
Wat vooral opvalt dat is biks en senior priores duurder is geworden.
De priores is in een jaar tijd wel 4 euro duurder geworden.
Probeer ik zoveel mogelijk in de aanbieding te kopen.
Heb in april nog vlas gehaald.5.25 per pak.Had nog wel genoeg, maar met oog op prijsverhogingen nog 100 pak gehaald.
Grote Kuilbalen haal ik bij mijn zwager, mijn man helpt dan met kuilen,dus kunnen we ze voor een redelijke prijs krijgen.
Water vang ik op in een ibc, dus dat is gratis.
Inentingen doe ik niet aan.
Mijn Tinker heeft puffers voor haar luchtwegen. Kosten ongeveer 150 euro per jaar.
Hoefsmid is wel duurder nu 30 euro was anders 25, komt 2 keer per jaar.
Qua stroom verbruiken we niet veel alleen voor de stroomklok.
Wel kleine kuilbaaltjes gehaald,pak hooi formaat. Dan in plastic.
Deze voer ik in de zomer bij.
De grote balen zijn voor de winter.
Kunstmest, hebben we vorig jaar gelukkig nog goed gekocht.
De Kunstmest deed 0,26 cent en nu 1 euro de kilo. Das niet normaal meer