tariefverhoging pensionstallen 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabiiy
Berichten: 109
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:02

Prijs verhoging snap ik helemaal aangezien de kosten voor hooi, stro en elektriciteit omhoog gaan. €25 ofzo had ik begrepen, maar in een keer €40 extra vindt ik asociaal. Stalgeld wordt nu €425 excl. alles. Ik ben straks €1000 kwijt voor twee paarden. Dat is inclusief €120 buitenzetservice pm en €5 bakhuur per les.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:04

Ik vind het allemaal redelijk klinken, die prijsverhogingen. Gas is loeiduur momenteel.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:57

_San87_ schreef:
Ik vind het allemaal redelijk klinken, die prijsverhogingen. Gas is loeiduur momenteel.


Waar gebruik je gas bij een pensionstalling?
Paard een keer wassen met warm water oke, maar zou verder niet weten waarvoor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:03

OleJon schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het allemaal redelijk klinken, die prijsverhogingen. Gas is loeiduur momenteel.


Waar gebruik je gas bij een pensionstalling?
Paard een keer wassen met warm water oke, maar zou verder niet weten waarvoor

Jullie hebben geen verlichting bij de stallen, rijbaan en zadelkamer? Voor voerproductie is energie nodig, energie dat gewonnen wordt uit gas, naast de brandstof dat ook loeiduur geworden is. Electriciteit om de apparatuur op kantoor en in de kantine te laten werken, de stroomdraden van de weide.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:12

Waar gebruik je gas bij een pensionstalling?
Paard een keer wassen met warm water oke, maar zou verder niet weten waarvoor[/quote]
Jullie hebben geen verlichting bij de stallen, rijbaan en zadelkamer? Voor voerproductie is energie nodig, energie dat gewonnen wordt uit gas, naast de brandstof dat ook loeiduur geworden is. Electriciteit om de apparatuur op kantoor en in de kantine te laten werken, de stroomdraden van de weide.[/quote]

Dacht dat je gas op zich bedoelde?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:19

OleJon schreef:
Dacht dat je gas op zich bedoelde?

Ja... Gas wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. Gas is duur, daardoor is elektriciteit ook duur en wordt alles waar elektriciteit voor nodig is ook duurder.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:27

Ik begon 7 jaar terug hier met €230, nu zit ik op €300 en dat is nog een ponybox ook.
En ex service als paddockservice gerekend.
Ik begin er hierna ook niet meer aan.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:26

Mijn stalgeld is in de afgelopen twee jaar met 50,- per paard per maand gestegen. Ik heb er twee :')

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:30

Ik was een stuk minder kwijt aan het rusthuis waar hij stond. Helaas is dat door zijn eczeem geen optie en staat hij weer in vol pension.
Ik kan het gelukkig missen en liever meer betalen en zijn eczeem -enigszins- onder controle, dan een paard dat van top tot teen open ligt. Maar het blijft een hoop geld, mijn collega's schrokken zich een ongeluk toen ik vertelde wat ik betaal per maand aan stalling.:=

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:50

Het is overigens in de landen om ons heen ook niet anders. Daar gaan de stalprijzen ook omhoog.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:57

Bij ons is het met bijna 100 euro per maand omhoog gegaan.
Ik geloof dat ik nu rond de 500 euro betaal. Daarnaast neem ik nog wat services af zoals dekens op- en afdoen, beschermers aan en uit doen. In totaal kom ik rond de 600 euro per maand uit. (in Brabant)

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:02

Bij ons is het nog niet gestegen, maar ik betaal al 500 per paard. Zonder uitmesten. Dat neem ik dan nog af (doet een stalgenoot + extra binnen en buiten zetten en dan kom ik toch ook al op bijna 600 per paard per maand uit. In Zuidholland.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:38

gabiiy schreef:
Prijs verhoging snap ik helemaal aangezien de kosten voor hooi, stro en elektriciteit omhoog gaan. €25 ofzo had ik begrepen, maar in een keer €40 extra vindt ik asociaal. Stalgeld wordt nu €425 excl. alles. Ik ben straks €1000 kwijt voor twee paarden. Dat is inclusief €120 buitenzetservice pm en €5 bakhuur per les.

Ik denk dat jij dan niet echt in de gaten hebt hoe duur alles in één keer geworden is, als je €40 asociaal vindt. Kijk eens naar de prijzen thuis voor gas/water/licht, de prijzen in de supermarkt, het tanken van je auto. En dan omrekenen wat een pensionstal verbruikt.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:58

Ik heb dit jaar een totale stijging van 45 euro gehad, per box. Heel redelijk en in verhouding met het stalgeld een stijging van 8%. Alleen al de energieprijzen zijn met ca 20% gestegen. En dan nog de overige stijgingen.
Alle goederen worden duurder, in de winkels en aan de benzine pomp. Dus ook de pensionstal….

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:06

Wij zijn in januari 15 euro per box naar boven gegaan en in juli gaan we nog eens met 15 euro naar boven.
Dan zitten we op 330 euro exclusief krachtvoer en bij mij exclusief droog hooi. Voordroog zit wel in de prijs.
Wij zijn vanaf januari 2020 tot nu 80 euro per box naar boven gegaan. Het mag nu wel gaan stoppen.
Ik heb er nog eentje in de opfok staan ook maar nu ga ik echt 1 van de 2 moeten verkopen want 2 paarden houden blijft zo niet haalbaar.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:14

GamblersCup schreef:
gabiiy schreef:
Prijs verhoging snap ik helemaal aangezien de kosten voor hooi, stro en elektriciteit omhoog gaan. €25 ofzo had ik begrepen, maar in een keer €40 extra vindt ik asociaal. Stalgeld wordt nu €425 excl. alles. Ik ben straks €1000 kwijt voor twee paarden. Dat is inclusief €120 buitenzetservice pm en €5 bakhuur per les.

Ik denk dat jij dan niet echt in de gaten hebt hoe duur alles in één keer geworden is, als je €40 asociaal vindt. Kijk eens naar de prijzen thuis voor gas/water/licht, de prijzen in de supermarkt, het tanken van je auto. En dan omrekenen wat een pensionstal verbruikt.


Hier 100 euro per maand. Vind ik niet asociaal. Die beste man moet ook uit kunnen iedere maand.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:58

Je ziet bedragen die echt hoog zijn als rond 5..600€/maand maar ook veel die gewoon veels te laag zijn om als pensionhouder van te kunnen leven.

Ik denk ook dat veel stallen jaren lang hetzelfde tarief rekende en niet jaarlijks verhoogten en nu dus in ene wel moeten. Dat is voor de klant logischerwijs natuurlijk wel even slikken.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:03

Popstra schreef:
Je ziet bedragen die echt hoog zijn als rond 5..600€/maand maar ook veel die gewoon veels te laag zijn om als pensionhouder van te kunnen leven.

Ik denk ook dat veel stallen jaren lang hetzelfde tarief rekende en niet jaarlijks verhoogten en nu dus in ene wel moeten. Dat is voor de klant logischerwijs natuurlijk wel even slikken.

Ik betaal nog meer, maar heb wel alle service en zeer goede kwaliteit ruwvoer. Als ik niet kan dan laat ik het weten en dan wordt er nog wat met je paard gedaan door professionals (naast de dagelijkse weidegang). Mij iedere euro waard met een drukke baan.
In de gulden tijd betaalde je in Midden Nederland ook rond de 6 a 7 honderd gulden en alles is gestegen behalve de pensionprijzen. Als je ook nog wat wil verdienen moet je wel rond die bedragen gaan zitten.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:16

Ik vind het vooral schrikbarend dat er enorme prijzen betaald moet worden en dat paarden dan nog niets eens fatsoenlijk buiten komen.

Prijsverhogingen kan ik mij echt wel voorstellen en heb ik ook echt wel begrip voor. Maar dat er ondertussen ook nog apart betaald moet worden om je paard uberhaupt buiten te krijgen, dat vind ik echt niet meer van deze tijd. Stallen waar paarden dus eigenlijk niet eens buiten komen zouden echt verboden moeten worden. Maar dat is een andere discussie ;).

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:24

Vaak betaal je extra voor het buiten LATEN zetten. Je mag het ook zelf doen en dan betaal je niet voor de service.
Je betaalt dus niet apart om je paard buiten te krijgen maar om het te laten doen.

Ik betaal een vast bedrag voor stalling, voer en faciliteiten maar extra voor extra service zoals buiten laten zetten. Ik mag ook zelf buitenzetten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:30

Petra_O schreef:
Popstra schreef:
Wij runnen onze eigen stal. Alles word steeds langzaamaan verhoogd in prijs (gas/water/licht, hooi, stro, andere bodembedekking soorten, krachtvoer, materialen, brandstof, enz..enz....) Dit gaat zo vanaf Corona de kop op stak.
Die prijsstijgingen zijn echt niet zo gek dus.


Het scheelt dat bij mij op stal geen bodembedekking nodig is en krachtvoer voor eigen rekening. Hooi komt van eigen land, dus hopelijk valt de prijsstijging mee...


Ik heb ook hooi van eigen land maar in de trekker moet diesel om te kunnen maaien en schudden en het loonbedrijf heeft ook hogere kosten aan brandstof voor het konen persen en de balen op de plaats zetten en het plastic voor de balen is ook gestegen in prijs.
Dus ook mijn hooi van eigen land kosten gaan straks omhoog.

Afgelopen keer betaalde ik al iets van €0,70 per baal meer voor het koolzaadstro en zaagsel. Dat heb ik niet doorberekend omdat we een groot deel van het jaar amper strooisel gebruiken in de inloopstal. Dus die paar euro per maand voor alle paarden kon er nog wel af.


Ik wacht nu eerst af hoeveel de kosten stijgen voor het nieuwe ruwvoer en strooisel en daarna beslis ik of de prijs omhoog moet van het najaar.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:35

joyce B schreef:
Petra_O schreef:


Het scheelt dat bij mij op stal geen bodembedekking nodig is en krachtvoer voor eigen rekening. Hooi komt van eigen land, dus hopelijk valt de prijsstijging mee...


Ik heb ook hooi van eigen land maar in de trekker moet diesel om te kunnen maaien en schudden en het loonbedrijf heeft ook hogere kosten aan brandstof voor het konen persen en de balen op de plaats zetten en het plastic voor de balen is ook gestegen in prijs.
Dus ook mijn hooi van eigen land kosten gaan straks omhoog.

Afgelopen keer betaalde ik al iets van €0,70 per baal meer voor het koolzaadstro en zaagsel. Dat heb ik niet doorberekend omdat we een groot deel van het jaar amper strooisel gebruiken in de inloopstal. Dus die paar euro per maand voor alle paarden kon er nog wel af.


Ik wacht nu eerst af hoeveel de kosten stijgen voor het nieuwe ruwvoer en strooisel en daarna beslis ik of de prijs omhoog moet van het najaar.



Om die reden zou ik inderdaad een prijsverhoging best snappen, maar omdat we verder niet veel verbruiken en veel zelf doen hoop ik dat het meevalt.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:48

Popstra schreef:
Je ziet bedragen die echt hoog zijn als rond 5..600€/maand maar ook veel die gewoon veels te laag zijn om als pensionhouder van te kunnen leven.

Ik denk ook dat veel stallen jaren lang hetzelfde tarief rekende en niet jaarlijks verhoogten en nu dus in ene wel moeten. Dat is voor de klant logischerwijs natuurlijk wel even slikken.


Ja, dat is ook even slikken. Maar ik denk dat het wel logisch is dat het allemaal duurder is/duurder wordt.
Mensen willen toch ook bij het stallen van een paard allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten, maar wel (onbeperkt) goed hooi of voordroog, mooie stalbedekking etc.

Ik ben dus blij, dat ik mijn pensionhouder een eerlijk bedrag kan betalen, zodat hij er ook nog van kan leven. Ja, ik vind het hartstikke veel geld, maar ik ben wel blij dat mijn paard iig goed en genoeg eten krijgt etc.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:50

Veel krachtvoer is ook met een 25% per zak gestegen. Hoop dat dat nu wel klaar is want vind het echt bijna niet meer uit te leggen aan onze klanten

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:58

Ik denk dat veel mensen niet doorhebben dat de kosten enorm gestegen zijn, en dat de stalhouder ook gewoon brood op de plank moet hebben,
Ik heb een dierenspeciaalzaak, en mijn hart breekt als ik een prijsverhoging van 13 euro op een zak voer moet toepassen. Er zijn overal tekorten, graan etc.
Dat is bij een stalhouder niet anders, die gaat echt niet voor zn lol 25 tot 40 euro pm meer aan zijn klanten vragen omdat ie een dure vakantie wil dit jaar.

Ik sta op een hele luxe pensionstal, betaal mijzelf helemaal krom in de maand voor 2 paarden (randstad) in de prijs zit buitenzetten bij in, en hebben nog geen verhoging gehad maar die komt er wel dit jaar.
De stalhouder vertelde laatst wat de totale kosten per paard zijn per maand, en daar schrok ik wel van,
Inclusief onderhoud terrein, onderhoud gebouwen (2 binnenbanen bijv) personeel wat 70 paarden per dag naar buiten moet doen met alle andere werkzaamheden erbij.
En ja daar betaal ik goed geld voor, omdat ik graag een goede bodem wil om te rijden, droge paddocks al heeft het een week geregend, een stapmolen waar ik vrij gebruik van mag maken en het allerbelangrijkste, goed ruwvoer waar vaak ook een analyse van wordt gemaakt. Ik heb een kantine waar ik even rustig wat kan drinken die niet een bouwkeet is, of een houtje touwtje kantine.

Dus er zijn veel mensen die een mening hebben over de hoge bedragen die betaald worden.
Dat is een keus en dat zijn vaak geen stallen bij een boer die toevallig ook wat stallen heeft. In de meeste gevallen zijn de stallen waar hoge bedragen voor worden betaald, stallen die het gewoon strak voor elkaar hebben, mooi schoon terrein en degelijke goed onderhouden faciliteiten en gebouwen.
En ja er zijn uitzonderingen ;)
Maar ik denk dat er in nederland heel wat stalhouders zijn die amper rond komen door de lage prijzen die betaald worden voor stallingen. Stalhouders zijn nu eenmaal ondernemers en dit is hun inkomen.

Dus als er straks een prijsverhoging komt bij ons, dan baal ik wel even, maar dat doe ik ook als in de supermarkt loop of mn auto tank..... Het zou bijna raar zijn dat stalhouders geen verhoging doen terwijl ALLES duurder is geworden.