Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 13 [ 319 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

tariefverhoging pensionstallen 2022

 
Profiel   

Ik heb nog geen verhoging gehad. Vorig jaar is er volgens mij met 5 euro verhoogd, dat vond ik erg redelijk. Het scheelt denk ik wel dat het hooi hier van eigen land komt. De paarden staan altijd buiten, dus geen kosten van bodembedekking die erbij komen. Het afgelopen jaar zijn er aardig wat verbeteringen in de paddock en op stal geweest, maar voorlopig blijven we hetzelfde betalen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:02 



 
Profiel   

Ik moest wel even slikken... ik ga met 45 euro/ maand omhoog. Ze gaven aan dat de stijging van onkosten mee bijdraagt, maar verder ook investeringen rondom de stallen. Ik sta trouwens in Duitsland. Vorig jaar geen verhoging gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:12 



 
Profiel   

_MG schreef
Ik moest wel even slikken... ik ga met 45 euro/ maand omhoog. Ze gaven aan dat de stijging van onkosten mee bijdraagt, maar verder ook investeringen rondom de stallen. Ik sta trouwens in Duitsland. Vorig jaar geen verhoging gehad.


Poeh dat is wel erg pittig in 1 keer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:39 



 
Profiel   

Hier aan het begin van het jaar al een tientje en nu weer een tientje.

Voor ons wel de 'druppel' geweest samen met de reiskosten om te gaan kijken naar een stal dichter bij huis. Vooral de reiskosten.. Maar ik ben bang dat de prijs van het stalgeld ook zal blijven stijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:45 



 
Profiel   

Ik snap dat de verhogingen zuur zijn, maar begrijp het wel. Alles is echt duurder geworden en niet alleen onze boodschappen in de supermarkt. Bouwmaterialen, brandstof, energie en ook hooi/stro in bepaalde gedeeltes van het land.
Het is dus logisch dat het doorberekend wordt, de meeste pensionstallen halen er al geen vetpot uit met aftrek van alle kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:58 



 
Profiel   

Vorig jaar ging het bij ons 10% omhoog. Ze hadden al jaren geen verhoging doorgevoerd dus veel eigenaren gingen wel klagen. Voor mij was het ook een flinke verhoging met 2 paarden. Maar ja ik begrijp het heel goed. Ze hebben ook veel verbeterd de afgelopen jaren. Nu nog niets gehoord over een verhoging. Hoop het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:07 



 
Profiel   

Hier de weidepaarden van 115 naar 125 en staling van 225 naar 240.
afgelopen jaren zijn ze niet omhoog gegaan dus scheelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:11 



 
Profiel   

niet alleen kunstmest is duur, maar plastic folie is ook erg duur geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:24 



 
Profiel   

Tuurlijk is het vrij logisch dat er verhoogt moet worden met alles wat duurder is geworden. Alleen het is zo jammer dat echt op alle vlakken de consument de klos is.
Een 10tje stalling, in de supermarkt ben je ook een 10tje per maand meer kwijt, de benzine, gas licht en water, huur van je woning etc. etc. etc. Zou best willen dat mijn salaris ook evenredig ging stijgen maar helaas.
Gelukkig dragen wij de kosten voor het paard met zijn tweeën en kunnen we het nog opbrengen. Als ik mijn oudje nog had gehad dan had ik het echt zwaar gehad in deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:25 



 
Profiel   

hedwig1 schreef
Bedankt voor jullie reacties. 8% verhoging van de stalprijs is niet ongebruikelijk begrijp ik dus, maar sommigen van jullie geven ook aan dat de hooiprijzen niet zo buitensporig zijn gestegen. Vorig jaar hadden wij ook al een fikse verhoging vanwege de hooiprijzen, dus het telt allemaal wel bij elkaar op ...


Hier geen verhoging van de stalhuur. Ook het hooi en vlas wat wij inkopen is niet duurder geworden ten opzichte van vorig jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:29 



 
Profiel   

nog niet iets gehoord over verhoging maar ik hou er wel rekening mee aangezien de hooiprijzen omhoog zijn gegaan. Het moet echter wel in proporties blijven. Ik sta vrij primitief. geen licht geen stromend water betaal mijn eigen krachtvoer etc. Ik betaal op zich niet veel maar daar is de plek ook naar. ik wil ten alle tijden dat mijn paard goed en genoeg hooi krijgt en als dat betekend dat de stalprijs omhoog moet prima.. We gaan het beleven

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:37 



 
Profiel   

Ik sta sinds 2018 op deze stal en een paar keer een verhoging gehad. Maar geen grote verhogingen, gaat om totaal € 15
Wel zijn er andere dingen verandert zodat ze niet teveel hoefde te verhogen.

Eerder:
Maandag t/m zaterdag werd je box gemest (zomer 24/7 buiten dus nvt)
Maandag t/m zaterdagochtend de paarden buiten gezet en gevoerd (zomer 24/7 buiten, alleen gevoerd en op de weide gezet)
Maandag t/m vrijdagavond binnen gehaald (zomer 24/7 buiten, naar de paddock gehaald)
Maandag t/m vrijdagavond paddock en weides 2x daags gemest.
Afspraak was, iedereen haalt max 1 kruiwagen per dag van de weide/paddock met het weekend. Om toerbeurt de overige diensten (1x per weekend max).

Heden:
Maandag t/m vrijdag werd je box gemest (zomer 24/7 buiten dus nvt)
Maandag t/m vrijdag de paarden buiten gezet en gevoerd (zomer 24/7 buiten, alleen gevoerd en op de weide gezet)
Maandag t/m vrijdagavond binnen gehaald (zomer 24/7 buiten, naar de paddock gehaald)
Maandag t/m vrijdag paddock en weides 2x daags gemest.
Per weekend 1x dienst.
Ochtend: paarden buitenzetten, mesten eigen box, mesten paddock paarden die 24/7 buiten blijven, voeren (krachtvoer en hooi buiten). Na wat hooi gegeten hebben en/of lage fructaan index paarden buiten. Zomer alles 24/7 buiten. Dan mest je 3 paddocks.
Middag: alle paarden binnen zetten, 3 paddocks en 6 weilanden mesten, paarden die 24/7 buiten staan voeren.
Dagen als Pasen, Pinksteren, hemelvaart, kerst, oud en nieuw zijn ook voor de pensionklanten

Geen grote pensionstal, staan 8 paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:41 



 
Profiel   

Hier een verhoging van 25 euro. Maar goed het stalgeld was ook maar 200 euro voor vol pension. En er is deze winter een nieuwe eb en vloed buitenbak aangelegd zodat we nu 2 rijbakken hebben. Dus snap wel dat het omhoog moet om de kosten te kunnen dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:49 



 
Profiel   

Annem84 schreef
Hier een verhoging van 25 euro. Maar goed het stalgeld was ook maar 200 euro voor vol pension. En er is deze winter een nieuwe eb en vloed buitenbak aangelegd zodat we nu 2 rijbakken hebben. Dus snap wel dat het omhoog moet om de kosten te kunnen dekken.


zoo dat heb je goed voor elkaar! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:57 



 
Profiel   

turtlelito schreef
Los van het feit of ik de door TS aangegeven 8% hoog of laag vind, is het vooral bijzonder dat bij heel weinig pensionstallingen volgens mij is vastgelegd of/wanneer/hoeveel er geïndexeerd mag worden. Dit terwijl het toch om flinke bedragen gaan die per maand worden afgedragen.
Dit zou het volgens mij voor beide partijen makkelijker maken, omdat het dan niet onverwacht is en er het gevoel leeft dat 'men zomaar wat doet'.

Voor alle voorkomende componenten (arbeid, voer, materiaal/materieel, energie) is vrij makkelijk te berekenen voor welk deel ze zorgen voor het totaalbedrag, en met de bijbehorende indexen op die terreinen is het volgens mij ook redelijk simpel om te bepalen welke verhoging (of verlaging!) dus fair is.

Dat dit voor de kleinere stallingen misschien wat hoog gegrepen is snap ik, maar voor de professionals waar klanten elke maand 400/500 overmaken lijkt me dit toch best te doen. (Maar wellicht is dit een beetje beroepsdeformatie, ik ben inkoper en dus gewend bij het aangaan van een overeenkomst ook naar de mogelijke wijzigingen op lange termijn te kijken :o ).


Het blijft lastig hoor. De kosten die een stal maakt zijn niet voor iedere stal gelijk; daarnaast heeft ieder stal zijn eigen werkwijze. Dus het prijsbeleid kan ook niet voor ieder stal gelijk zijn. Bij ons wordt hooi van eigen land gevoerd. Dus dat zal ongetwijfeld ook van invloed zijn op de prijs. Ik heb nog niet van een verhoging voor dit jaar gehoord. Bij ons wordt een basismuesli gevoerd en krachtvoer koop je zelf. Dus de prijsidexatie is daarvan krijg je ook zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:02 



 
Profiel   

Bij ons gaan we opnieuw 20 euro omhoog, we zijn vorig jaar ook 20 euro omhoog gegaan.
Ik sta er nu bijna 3 jaar en zijn in die tijd 45 euro gestegen. Vind ik best veel. Ik begrijp het wel, maar toch.
We betalen straks 440 en dat vind ik best een hele hoop geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:13 



 
Profiel   

Ik sta nu bijna 2 jaar op deze stal en krijg per 1 januari voor het eerst een verhoging van 10 euro per maand. Betaal nu 220.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:33 



 
Profiel   

Hier zijn de leaseprijzen ook gestegen met €20

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
turtlelito schreef
Los van het feit of ik de door TS aangegeven 8% hoog of laag vind, is het vooral bijzonder dat bij heel weinig pensionstallingen volgens mij is vastgelegd of/wanneer/hoeveel er geïndexeerd mag worden. Dit terwijl het toch om flinke bedragen gaan die per maand worden afgedragen.
Dit zou het volgens mij voor beide partijen makkelijker maken, omdat het dan niet onverwacht is en er het gevoel leeft dat 'men zomaar wat doet'.

Voor alle voorkomende componenten (arbeid, voer, materiaal/materieel, energie) is vrij makkelijk te berekenen voor welk deel ze zorgen voor het totaalbedrag, en met de bijbehorende indexen op die terreinen is het volgens mij ook redelijk simpel om te bepalen welke verhoging (of verlaging!) dus fair is.

Dat dit voor de kleinere stallingen misschien wat hoog gegrepen is snap ik, maar voor de professionals waar klanten elke maand 400/500 overmaken lijkt me dit toch best te doen. (Maar wellicht is dit een beetje beroepsdeformatie, ik ben inkoper en dus gewend bij het aangaan van een overeenkomst ook naar de mogelijke wijzigingen op lange termijn te kijken :o ).


Het blijft lastig hoor. De kosten die een stal maakt zijn niet voor iedere stal gelijk; daarnaast heeft ieder stal zijn eigen werkwijze. Dus het prijsbeleid kan ook niet voor ieder stal gelijk zijn. Bij ons wordt hooi van eigen land gevoerd. Dus dat zal ongetwijfeld ook van invloed zijn op de prijs. Ik heb nog niet van een verhoging voor dit jaar gehoord. Bij ons wordt een basismuesli gevoerd en krachtvoer koop je zelf. Dus de prijsidexatie is daarvan krijg je ook zelf.


Het hoeft natuurlijk ook helemaal niet voor elke stal gelijk te zijn. In andere typen contracten is de indexformule ook afhankelijk van bv materiaal/brandstof/loon componenten. Het is alleen iets wat je in je contract zou kunnen opnemen, zoals andere zaken daar ook in staan (openingstijden, dienstverlening, opzegtermijn). Iedere stal heeft wel inzichtelijk waar het geld aan uitgegeven wordt (en waar dus verhogingen zitten).

Met 10% verhoging omdat het hooi duurder is reken je wat mij betreft als stal wel heel kort door de bocht. Bovendien zou je dan ook het volgende jaar wellicht een verlaging verwachten als het een goed jaar voor hooi is, terwijl je eigenlijk weet dat het niet alleen het hooi is wat voor de stijging zorgt, maar ook overige elementen.

Ik weet dat het niet gaat gebeuren hoor, maar zie mensen altijd wel heel scherp zijn op verhogingen in bv huur, zorgverzekering of andere zaken, maar bij pensionstallingen speelt denk ik veel meer de emotioneel betrokken component (en de lock-in, want verhuizen betekent gewoon heel veel voor paard en baas).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:12 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Bij ons gaan we opnieuw 20 euro omhoog, we zijn vorig jaar ook 20 euro omhoog gegaan.
Ik sta er nu bijna 3 jaar en zijn in die tijd 45 euro gestegen. Vind ik best veel. Ik begrijp het wel, maar toch.
We betalen straks 440 en dat vind ik best een hele hoop geld.


:oo Wat een geld! Is dit voor 1 paard? (Ik zie dat je een haflinger hebt, dus wellicht pony prijs?)
En in de randstad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 01:48 



 
Profiel   

Hier ook een prijsstijging van €10. Vorig jaar en het jaar daarvoor steeg het met €5, dus in totaal nu €20 duurder dan toen ik er op stal kwam. Het is wel vervelend voor mij, maar ik snap het wel. Voor hun is alles ook een stuk duurder geworden, en we hebben een nieuwe binnenbak gekregen waar ik ook super blij met ben.. En paard is er gelukkig <3 Dus dan heb ik het er zeker wel voor over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 04:24 



 
Profiel   

Ik denk dat je ook moet kijken naar de afgelopen jaren.

Toen ik op deze stal kwam vanuit het westen ging ik van 295, zelf mesten en buiten zetten, naar 245 all-in dat was 13 jaar geleden.
Toen de nieuwe stal gebouwd werd 8 jaar geleden ging ik naar een stal met buitenluik voor 265. Nu 8 jaar later ga ik voor deze stal 295 in 2022 betalen dus over alle jaren genomen vind ik de prijsstijging meevallen.
Van mij mogen ze, alles is duurder geworden dus dit ook en dat snap ik wel met alle prijsstijgingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 05:36 



 
Profiel   

Ik heb de paarden aan huis en merk echt dat de prijzen zijn gestegen. Baaltje hooi is van 3 euro naar 4.50. Baal vlas van 5 euro naar 6,50. En het krachtvoer is ook 2 euro duurder geworden. Dit alles in ongeveer 2 jaar. Tel daar de brandstofprijs om alles te halen en de bak te slepen bij op. Ik kom dan zomaar 25 euro per paard hoger uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 08:33 



 

Wij zijn vorig jaar 25 euro omhoog gegaan door nieuwe investeringen. Onze kostprijzen zijn nagenoeg hetzelfde gebleven dus voor nu blijven we deze prijzen hanteren. Zeker kleinschalige pensionstallen houden echt niets over aan hun klanten dus ik snap dat je minimaal de kostprijs eruit wil halen en dus moet stijgen met momenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 08:35 



 
Profiel   

Tijn8 schreef
Ik heb de paarden aan huis en merk echt dat de prijzen zijn gestegen. Baaltje hooi is van 3 euro naar 4.50. Baal vlas van 5 euro naar 6,50. En het krachtvoer is ook 2 euro duurder geworden. Dit alles in ongeveer 2 jaar. Tel daar de brandstofprijs om alles te halen en de bak te slepen bij op. Ik kom dan zomaar 25 euro per paard hoger uit

Wij ervaren de prijsstijgingen hier thuis inderdaad net zo
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 08:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 13 [ 319 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen