tariefverhoging pensionstallen 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:50

Ik betaal voor mijn kleine E pony € 180 per maand (in NH).
Zomer 24/7 buiten, winter overdag buiten en nacht op stal.
Van maandag t/m vrijdag worden de paarden binnen/buiten gezet en gemest.
In het weekend doen we dit zelf. Dat wil zeggen dat je per weekend 1 dienst hebt om:
Zomer: weides + paddocks mesten + hooivoeren voor alle paarden (totaal 8 paarden in 2 groepen).
Winter: binnen/buitenzetten, hooi voeren buiten, paddock mesten van de groep doe het jaar rond 24/7 buitenstaat. Je eigen box mesten, water bijvullen op stal en hooi voeren.
Paarden mogen bijna het jaar rond ook op de weide, maar met de nacht altijd in de paddock.
Onbeperkt ruwvoer.
Iedere paddock heeft een schuilstal met stenen bestraat.
Verder enkel een buitenbak en roundpen.
Voor de ruiters geen luxe, maar de paarden mogen er wel paard zijn.

Krachtvoer koop je zelf.
Met de winter wordt dit gegeven en met de zomer als ze 24/7 buiten staan moet je dit zelf doen.
Medicatie word wel gegeven.

Dekens wissen, op/af. Onderling. Met de ochtend doet de stalhouder dat meestal en met elkaar met de avond weer op regelen we onderling.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:28

Maar ga je dan ook naar beneden als de prijzen weer zakken?
Andere stal berekende de prijzen van vlas toen het 8,50 per baal was en dan nog wat extra voor het bezorgen terwijl dat gratis was. Het vlas is toen naar 3,25 gegaan maar de prijs is hetzelfde gebleven. Hooi is 2 jaar geleden €2,50 duurder geworden dus moest de stalling €10 pp omhoog terwijl het hooi afgelopen jaar weer zakte. Gas prijs steeg dus weer er weer €10 erop zo gaat het maar door. Ik heb ook een eigen zaak en ben ook meer kosten voor reiskosten kwijt maar ik kijk of ik dat anders kan oplossen door bv lessen in te korten of meer te combineren ipv meer te rekenen er zal vast een moment komen dat ik moet zeggen ok ik red het niet meer maar mijn klanten hebben ook die hogere kosten en als je klanten kwijt raakt door te gaan verhogen heb je uiteindelijk meer strop.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:33

dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan
tuurlijk..
Nou zo kan ik ze hier ook niet houden.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:35

Popstra schreef:
dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan
tuurlijk..
Nou zo kan ik ze hier ook niet houden.

Waarom zo neerbuigend doen? Er zijn blijkbaar mensen die het wel degelijk kunnen die gaan heus niet bijleggen voor andermans paarden.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:38

candalisa schreef:
Maar ga je dan ook naar beneden als de prijzen weer zakken?


Dit vraag ik me dus ook af. Niet alles wordt altijd alleen maar duurder en soms zakken prijzen dan ook weer, maar net als met de huidige benzineprijzen is zakken altijd minder populair dan stijgen heb ik het idee. :+

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:43

candalisa schreef:
Popstra schreef:
tuurlijk..
Nou zo kan ik ze hier ook niet houden.

Waarom zo neerbuigend doen? Er zijn blijkbaar mensen die het wel degelijk kunnen die gaan heus niet bijleggen voor andermans paarden.

Niet neerbuigend bedoeld. Meer verbaasd :D

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:46

candalisa schreef:
Maar ga je dan ook naar beneden als de prijzen weer zakken?


Het lijkt mij dat over het algemeen de kosten stijgen. Kijk maar naar de prijzen 10, 20, 50 jaar geleden. Alleen het percentage zal anders zijn.

Een aantal jaren geleden kon je wellicht kleine schommelingen (hooi goedkoper, rest iets duurder) opvangen en daardoor niet verhogen. Alleen nu gaat op alle fronten alles omhoog, uurloon, energie, verwerking, dus kom je er niet onderuit om aanzienlijk te verhogen.

Dus nee, het is niet gek dat prijzen niet dalen. Ze zullen alleen procentueel dan minder/niet stijgen.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:49

Nee, meestal gaat het pensiongeld niet naar beneden wanneer de prijzen voor (ruw)voer en strooisel weer zakken.
Waarom niet? Omdat de meeste pensionstallen niet direct bij de eerste prijsstijging hun stalprijs ook omhoog gooien, maar daar een tijdje mee wachten, tot ze echt niet meer uitkomen. En door de prijs dan niet mee te latne zakken wanneer de prijzen weer gunstiger worden, kunnen ze een buffer opbouwen voor de prijsstijging die ongetwijfeld in de toekomst nog zal volgen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:49

Popstra schreef:
dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan
tuurlijk..
Nou zo kan ik ze hier ook niet houden.

Het hangt er ook vanaf hoe groot het paard is, warmbloed of sober gehouden koudbloed.

Ik heb het ooit eens uitgerekend bij mijn paardje (kleine E pony, koudbloed).
Met een baal hooi van 350 kg doet ze 25 dagen ( in de winter, met de zomer met gras erbij is dat langer). Dan ben ik uitgegaan van 1.5% droge stof per kilo lichaamsgewicht, in werkelijkheid eet ze minder maar dat terzijde.
Daarnaast gebruik ik nog geen baal stro of vlas in de week (schone merrie).

Al zou een baal van 350 kg € 50 kosten (kosten hier in € 40) en zeg voor het gemak € 75 hooi per maand met de winter.
Met de winter 4 baaltjes stro per week. We nemen even € 5 p/st, dus € 20. In de zomer verbruiken we dit niet ( eind april t/m september/oktober 24/7 buiten)

Qua hooi en stro kost het onze stalhouder in het duurste geval € 95 per maand.
Mesthoop haalt de buurman kosteloos weg.
Stroom verbruik durf ik niet te zeggen. Maar voornamelijk is dat nu enkel voor de stroomklok en af en toe de pomp om de wei te beregenen.
Waterverbruik bij de stallen is nu met de zomer laag, water buiten is uit de sloot

Kijk het is geen vetpot wat er overblijft dat ben ik met je eens.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:55

Marije_jiplover schreef:
Nee, meestal gaat het pensiongeld niet naar beneden wanneer de prijzen voor (ruw)voer en strooisel weer zakken.
Waarom niet? Omdat de meeste pensionstallen niet direct bij de eerste prijsstijging hun stalprijs ook omhoog gooien, maar daar een tijdje mee wachten, tot ze echt niet meer uitkomen. En door de prijs dan niet mee te latne zakken wanneer de prijzen weer gunstiger worden, kunnen ze een buffer opbouwen voor de prijsstijging die ongetwijfeld in de toekomst nog zal volgen.

Heel eerlijk, heb ik prijzen van voer en onze balen gehakseld koolzaadstro voor in de stal nooit in prijs zien zakken nadat deze gestegen waren..

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:03

Wij hebben op stal voer van eigen land en de kosten van de loonwerker schelen wel eens per jaar.

Maar soms moet er eind van de winter worden bijgekocht omdat het voer op is voor er nieuw is en dat wordt dan dus niet direct aan ons, de pensionklanten doorgerekend.

Dus ik weet dat hier kosten voor ruwvoer wel jaarsafhankelijk zijn, maar dat onze stalprijs dus niet meer zakt.

En dat vind ik prima.

dandy123
Berichten: 103
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:23

fokfanaat schreef:
dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan


maar dat kan toch niet uit?

ik ben alleen aan kostprijs al veel meer kwijt, hooi en stro, diesel, onderhoud ed


Paarden staan 24/7 buiten met schuilstal ,we hebben geen verlichting in de bak ,dus in de winter afentoe lastig ,hooi komt van zijn eigen land .En we hebben geluk dat hij het voor de hobby doet .

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:26

Citaat:
Ik heb het ooit eens uitgerekend bij mijn paardje (kleine E pony, koudbloed).
Met een baal hooi van 350 kg doet ze 25 dagen ( in de winter, met de zomer met gras erbij is dat langer). Dan ben ik uitgegaan van 1.5% droge stof per kilo lichaamsgewicht, in werkelijkheid eet ze minder maar dat terzijde.
Daarnaast gebruik ik nog geen baal stro of vlas in de week (schone merrie).

Al zou een baal van 350 kg € 50 kosten (kosten hier in € 40) en zeg voor het gemak € 75 hooi per maand met de winter.
Met de winter 4 baaltjes stro per week. We nemen even € 5 p/st, dus € 20. In de zomer verbruiken we dit niet ( eind april t/m september/oktober 24/7 buiten)

Qua hooi en stro kost het onze stalhouder in het duurste geval € 95 per maand.
Mesthoop haalt de buurman kosteloos weg.
Stroom verbruik durf ik niet te zeggen. Maar voornamelijk is dat nu enkel voor de stroomklok en af en toe de pomp om de wei te beregenen.
Waterverbruik bij de stallen is nu met de zomer laag, water buiten is uit de sloot

Kijk het is geen vetpot wat er overblijft dat ben ik met je eens.


Dan mis ik nog steeds heel veel kostenposten:

* hypotheek
* omheining van paddocks en weiland, aanschaf/onderhoud/vervanging
* rijbak? (aanleg, afschrijving, onderhoud, slepen (dus tractor+diesel), sproeien (grondwaterpomp/bronboring of komt dat ook uit de sloot? In dat laatste geval alsnog toch aanschaf/afschrijving/onderhoud pomp/slangen/sproeiers)
* onderhoud terrein en gebouwen
* materiaal (kruiwagens, bezems, mestvorken, mestboys, zadeldragers etc)

en dan heb ik het nog niet over arbeid, administratie, rioolrecht, evt vergunningen, schoonmaken etc.

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:27

candalisa schreef:
[
€35 voor 300 kilo baal daar had ik eigenlijk teveel aan maar ik ruilde het overgebleven hooi dan weer voor een nieuwe baal dat kon hij dat gebruiken voor zijn koeien.
Nu zijn diezelfde balen €45 vandaar dat ik zeg het is wel verhoogd en ik snap het maar stallen die met €75 pm verhogen vind ik echt wel overdreven.
En ik begrijp dat het wel met de regio te maken heeft hoor. Maar als onze stal in de regio het goed red waarom moet dan een ander ruim het dubbele vragen?

Maar als die boer het aan zijn koeien kwijt kon vraag ik mij wel af welke kwaliteit je kocht. Want ik betaalde 2 jaar geleden al 120 euro voor een baal van 370 kg. ( wel duits kruidenhooi, maar ik wil absoluut geen voordroog)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:31

Celebi schreef:
candalisa schreef:
Maar ga je dan ook naar beneden als de prijzen weer zakken?


Dit vraag ik me dus ook af. Niet alles wordt altijd alleen maar duurder en soms zakken prijzen dan ook weer, maar net als met de huidige benzineprijzen is zakken altijd minder populair dan stijgen heb ik het idee. :+


Ik heb sinds ik hier de stalling doe nog nooit meegemaakt dat de prijzen zakten eig.
Maar als dat gebeurt zou ik eerder een beetje extra service bieden (bvb mestonderzoek gratis oid) dan meteen met de stalprijzen te zakken. Als we een jaartje 10-20 euro meer winst maken per paard gaan we daar de stalprijs niet voor laten zakken. Maar tot nu toe zijn we jaar op jaar meer kosten aan het absorberen geweest, dus ik verwacht dat niet direct mee te maken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:39

Popstra schreef:
dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan
tuurlijk..
Nou zo kan ik ze hier ook niet houden.


candalisa schreef:
Waarom zo neerbuigend doen? Er zijn blijkbaar mensen die het wel degelijk kunnen die gaan heus niet bijleggen voor andermans paarden.


Waarschijnlijk rekenen ze niet alle kosten en vaste lasten. Of ze hebben heel lage vaste lasten doordat de boerderij/stal hypotheekvrij is. En betaal je zelf nog bij voor krachtvoer,strooisel etc.? Moet je veel zelf doen?

Als je echt uurloon gaat rekenen dan kan het niet uit voor dat bedrag.

Ik heb ook al jaren enkele pensionpaarden staan. Die helpen mee om de kosten van de vaste lasten te drukken en van het onderhoud. Soms wat investeringen om te verbeteren. Geen uurloon! Het is dan ook een onkostenvergoeding. En aan volpension doe ik niet meer.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:57

Eatshay schreef:
Citaat:
Ik heb het ooit eens uitgerekend bij mijn paardje (kleine E pony, koudbloed).
Met een baal hooi van 350 kg doet ze 25 dagen ( in de winter, met de zomer met gras erbij is dat langer). Dan ben ik uitgegaan van 1.5% droge stof per kilo lichaamsgewicht, in werkelijkheid eet ze minder maar dat terzijde.
Daarnaast gebruik ik nog geen baal stro of vlas in de week (schone merrie).

Al zou een baal van 350 kg € 50 kosten (kosten hier in € 40) en zeg voor het gemak € 75 hooi per maand met de winter.
Met de winter 4 baaltjes stro per week. We nemen even € 5 p/st, dus € 20. In de zomer verbruiken we dit niet ( eind april t/m september/oktober 24/7 buiten)

Qua hooi en stro kost het onze stalhouder in het duurste geval € 95 per maand.
Mesthoop haalt de buurman kosteloos weg.
Stroom verbruik durf ik niet te zeggen. Maar voornamelijk is dat nu enkel voor de stroomklok en af en toe de pomp om de wei te beregenen.
Waterverbruik bij de stallen is nu met de zomer laag, water buiten is uit de sloot

Kijk het is geen vetpot wat er overblijft dat ben ik met je eens.


Dan mis ik nog steeds heel veel kostenposten:

* hypotheek
* omheining van paddocks en weiland, aanschaf/onderhoud/vervanging
* rijbak? (aanleg, afschrijving, onderhoud, slepen (dus tractor+diesel), sproeien (grondwaterpomp/bronboring of komt dat ook uit de sloot? In dat laatste geval alsnog toch aanschaf/afschrijving/onderhoud pomp/slangen/sproeiers)
* onderhoud terrein en gebouwen
* materiaal (kruiwagens, bezems, mestvorken, mestboys, zadeldragers etc)

en dan heb ik het nog niet over arbeid, administratie, rioolrecht, evt vergunningen, schoonmaken etc.


En aanvullende verzekeringen, zoals voor brand en voor ontsnapte paarden. Dat valt niet meer onder familiale.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:27

Benzz schreef:
Maar als die boer het aan zijn koeien kwijt kon vraag ik mij wel af welke kwaliteit je kocht. Want ik betaalde 2 jaar geleden al 120 euro voor een baal van 370 kg. ( wel duits kruidenhooi, maar ik wil absoluut geen voordroog)

Daar kun je het niet aan meten, dat verschilt echt per regio. Ik betaal nu nog steeds 45 euro voor ca. 400 kg hooi. En het is echt enorm goede kwaliteit. Duits hooi. Van mijn eigen Duitse hooiboer, uit een dorp verderop, waar ik al jaren mijn hooi vandaan haal. De prijs van het hooi zal wel omhoog gaan dit jaar, maar dan kom ik nog steeds niet ook maar in de búúrt van 120 euro.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:53

Benzz schreef:
candalisa schreef:
[
€35 voor 300 kilo baal daar had ik eigenlijk teveel aan maar ik ruilde het overgebleven hooi dan weer voor een nieuwe baal dat kon hij dat gebruiken voor zijn koeien.
Nu zijn diezelfde balen €45 vandaar dat ik zeg het is wel verhoogd en ik snap het maar stallen die met €75 pm verhogen vind ik echt wel overdreven.
En ik begrijp dat het wel met de regio te maken heeft hoor. Maar als onze stal in de regio het goed red waarom moet dan een ander ruim het dubbele vragen?

Maar als die boer het aan zijn koeien kwijt kon vraag ik mij wel af welke kwaliteit je kocht. Want ik betaalde 2 jaar geleden al 120 euro voor een baal van 370 kg. ( wel duits kruidenhooi, maar ik wil absoluut geen voordroog)


Hoeft niks te zeggen hoor, over de kwaliteit als de boer het aan de koeien voert. Wij hebben 1 ste kwaliteit voordroog van vogeltjes land. Mooi lang gras en altijd goed getest voor paarden. Maar als er een baal tussen zit die niet bevalt gaat die terug naar de boer en word ie aan de koeien gevoerd.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:11

Het was hele mooie kwaliteit hooi werd ook bezorgd bij de manege waar ik naast woonde maar aangezien ik het niet opmaakte kwam hij het omruilen en de resterende werd aan zijn koeien gevoerd die in de wei achter mij stonden.

boemel

Berichten: 8427
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:55

Ik heb de paarden sinds vorig jaar Augustus aan huis staan en stond daarvoor relatief goedkoop in pension.

Hoewel ik begrijp dat het niet leuk is dat de pension prijzen omhoog gaan, kan ik het wel goed begrijpen.

Ben hier voor de 2 paarden aan huis ca eur 400,00 per maand kwijt.
Dan hebben we het puur over voer, strooisel, mestafvoer en weide onderhoud (kalken, mesten).

Dan heb ik het niet over de trekker met sleep die aangeschaft zijn, de brandstof, elektra en water. En ook niet over de aanleg van de rijbak en paddock en het onderhoud ervan.

Ik snap wel dat ik als particulier redelijk duur uit ben omdat ik niet groot in kan kopen, maar iemand die het bedrijfsmatig doet ziet ook de kosten stijgen op alle fronten.

En diegene hoeft (en zal) er niet rijk van worden, maar moet er wel van kunnen leven en zou natuurlijk ook graag een pensioen op willen bouwen.

Er zijn veel pensionstallen gestopt het laatste jaar en dat zal deels ook komen doordat het lastig is om rendabel te zijn en het gewoon snoeihard werken is.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:10

Ik ben recent verhuisd van stal en betaal nu 310 euro per maand. Hierin zit onbeperkt hooi, mesten, binnen en buiten zetten, ontwormingen, vaccinaties, gebruik van volledige accommodatie (inclusief solarium).

Hiervoor betaalde ik 275 euro. Dit was inclusief binnen en buiten zetten, gebruik accommodatie (excl solarium), mesten, onbeperkt hooi en dekens wisselen.
Ik schrik wel van de prijzen die ik hier lees...
Mijn pony staat in België.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:17

Daar ontkom je niet aan met alle prijswijzigingen

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 06:41

fokfanaat schreef:
dandy123 schreef:
Ik betaalde in 2010 ,125 euro en nu nog steeds
We hebben geen luxe ,alleen een goede buitenbak en het bos dichtbij .
Alleen zelf brokken halen ,voeren mesten wordt allemaal gedaan


maar dat kan toch niet uit?

ik ben alleen aan kostprijs al veel meer kwijt, hooi en stro, diesel, onderhoud ed


Klopt, wij laatst een berekening gemaakt. Hij maakt 317 euro op per maand. Waarbij het kuilgras het hoogste bedrag is, ongeveer 170 euro per maand. Ik heb wel een viespeuk.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:04

170 aan kuilgras per maand? :wow:
Je weet dat dit een paardenforum is en geen olifantenforum he? :+

Hoe krijg je dát nou voor elkaar? Word je niet vreselijk gen**id door je ruwvoerverkoper dan?

Mijn grootste vreetzak hier krijgt 20 kilo voordroog per dag. Da's 620 kilo per maand. Ik heb pakken van 450 kilo a 40 euro per stuk. Maakt een kale kostprijs aan voordroog van 55 euro per maand.