Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony verkocht naar Luxemburg, en nu?

 
Profiel   

Hoihoi,

Onze pony gaat waarschijnlijk verkocht worden naar Luxemburg. Eerder als pony’s naar het buitenland gingen, kwamen de nieuwe eigenaren ze zelf ophalen. Nu lukt dat niet. Hij moet dus met transport naar Luxemburg. Wat moet je, naast een transportbedrijf, hier allemaal voor regelen? Pony heeft een Frans paspoort. Maar moet hij bijvoorbeeld geënd zijn en gezond verklaard of ik quarantaine?

En nog een praktisch ding, hoe doe je het met betalen van de pony als je elkaar niet treft.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:36 



 
Profiel   

Hier ben ik benieuwd naar.Als je verkocht hebt aan een betrouwbaar persoon of bedrijf dan zal het wel goed komen in onderling overleg.Ik zou wel even goed informeren,hij is nog niet verkocht toch want je schrijft "waarschijnlijk"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:45 



 
Profiel   

Nou ik zou zelf helemaal niks regelen eerlijk gezegd, maar het lekker laten regelen door de koper....en ook alleen als je een goed gevoel er bij hebt, dat het beestje wel goed terecht komt.

Voor jezelf pas het dier het erf laten verlaten als hij volledig betaald is.

En dan mee geven aan de transporteur die de koper heeft geregeld zodat jouw verantwoordelijkheid tot het hek geldt en het beestje daarna de verantwoordelijkheid van de koper is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:48 



 
Profiel   

anjali schreef
Hier ben ik benieuwd naar.Als je verkocht hebt aan een betrouwbaar persoon of bedrijf dan zal het wel goed komen in onderling overleg.Ik zou wel even goed informeren,hij is nog niet verkocht toch want je schrijft "waarschijnlijk"?

De betaling is nog niet gedaan omdat we nog geen transport hebben geregeld, maar in principe gaan zij hem kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:49 



 
Profiel   

Ik zou niks regelen tot er betaald is. Ik gok zomaar dat als je nu alles regelt zonder betaling jouw pony straks in Luxemburg staat en je naar je geld kunt fluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:52 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
anjali schreef
Hier ben ik benieuwd naar.Als je verkocht hebt aan een betrouwbaar persoon of bedrijf dan zal het wel goed komen in onderling overleg.Ik zou wel even goed informeren,hij is nog niet verkocht toch want je schrijft "waarschijnlijk"?

De betaling is nog niet gedaan omdat we nog geen transport hebben geregeld, maar in principe gaan zij hem kopen.



Zij moeten het transport regelen van die pony. Het is anders als je m persoonlijk wil brengen. Maar anders garantie geven tot aan deur en hun het transport laten fixen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:53 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Ik zou niks regelen tot er betaald is. Ik gok zomaar dat als je nu alles regelt zonder betaling jouw pony straks in Luxemburg staat en je naar je geld kunt fluiten.

Dat snap ik, maar ik moet toch weten wat ze moeten betalen voor transport? Dus dan moet er toch iets geregeld worden? Of is het normaal dat de koper dit allemaal zelf uitzoekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:53 



 
Profiel   

Ik heb onlangs een paard in Belgie gekocht, vlak bij de grens Luxemburg. Wij hebben m zelf gehaald. Maar het was aan mij om het transport te regelen. Paard ging daar pas het erf af als hij betaald was.

Het is echt normaal dat de koper dit uitzoekt hoor. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:56 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Vanillia schreef
Ik zou niks regelen tot er betaald is. Ik gok zomaar dat als je nu alles regelt zonder betaling jouw pony straks in Luxemburg staat en je naar je geld kunt fluiten.

Dat snap ik, maar ik moet toch weten wat ze moeten betalen voor transport? Dus dan moet er toch iets geregeld worden? Of is het normaal dat de koper dit allemaal zelf uitzoekt


Ja eigenlijk wel :D
Normaal krijg je gewoon een mailtje oid waar op staat wat er nodig is, de datum van het transport en wanneer ze opgehaald worden.
Vaak op de dag zelf een precieze tijd.
Papieren e.d. moeten op orde krijgen, maar ook dat krijg je doorgaand van de verkoper/transportbedrijf te horen.

als je jezelf vooraf in wil lezen en kijken wat je moet regelen:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... 9dEALw_wcB

hier staat de export (even doorscrollen) duidelijk uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:58 



 
Profiel   

Er zijn een aantal grote Nederlandse transporteurs die regelmatig door Luxemburg komen en misschien ook wel Luxemburgse transporteurs die naar Nederland komen. Die weten alles wat qua papieren geregeld moet worden en kunnen dat ook doen.
Ik zou dat inderdaad niet zelf gaan regelen, maar door de koper laten doen en de pony pas meegeven als jij het volledige aankoopbedrag op de rekening hebt staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:58 



 
Profiel   

Het zou mij niet zoveel kunnen schelen wat "normaal" is, ik zou die verantwoordelijkheid voor het transport gewoon niet willen :)

Zodra pony het erf verlaat, moet die de verantwoordelijkheid van de koper zijn.
Dat als er onderweg iets fout gaat, jij daar geen gezeur mee krijgt.

En dat de koper ook de opdrachtgever is van de vervoerder, zodat je daar ook niet tussen zit als er gedoe komt.

Je plaatst jezelf in een veel te onzekere, afhankelijke positie door af te spreken dat je het dier aan de deur zal leveren. Koper kan het beste zelf contact hebben met de transporteur want dáár moet het dier naartoe.... zij moeten samen contact houden over het verloop van de reis en wanneer het dier er zal zijn enzo. Niet dat koper jou gaat bellen daar over, of als er problemen zijn ontstaan onderweg.... ik zou het héél duidelijk willen hebben dat de reis op risico en verantwoordelijkheid van de koper is :j

En dat is het meest duidelijk als je de koper zèlf alles laat regelen zodat je geen verwijten kan krijgen dat jij iets verkeerds gedaan zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:58 



 
Profiel   

Verstandige taal van pmarena.

Je hoeft je er niet aan te branden, ga je er dan ook niet aan branden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:06 



 
Profiel   

Normale gang van zaken is inderdaad dat koper het transport regelt en betaald, alsook de gezondheidscertificaten etc die gevraagd worden voor het desbetreffende land.

Ik heb 2 jaar geleden een quarter verkocht naar Engeland, deze is in opdracht van de koper rx gekeurd, dit heeft de koper rechtstreeks aan de dierenarts betaald, toen was de koop definitief en heeft zij geld overgeschreven naar mij en het transport geregeld, transportbedrijf heeft mij keurig gebeld wanneer ze kwamen en toen is hij op transport gegaan. Had ook duidelijk gezegd op voorhand geld niet binnen = niet mee met de transporteur en dat is naar mijn weten ook de normale gang van zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:06 



 
Profiel   

Dit zou ik persoonlijk ook door de koper laten regelen inderdaad. En de pony zou mijn erf dan pas mogen verlaten als het volledige bedrag op mijn rekening stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:06 



 
Profiel   

Ts heb je al afspraken gemaakt met de koper?

Hoe is de koper bij jou terecht gekomen?

Ik ben van mening dat fokkers best een stuk garantie mogen geven dat niet eindigd bij de deur. Je hebt het niet over een broodrooster immers. Ik zou zelf afhaken als een fokker daar niet toe bereid is. Ik zou wel opzoek gaan naar een mogelijk goede transporteur en dat bespreken met de koper en hoe jij ts zelf die garantie wil regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:08 



 
Profiel   

Jep, door de koper laten regelen. Zorgen dat de pony het erf pas verlaat als er betaald is. Aan de koper welke vervoerder de pony ophaalt, net als de kosten enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:09 



 
Profiel   

Bedankt. Helder, we gaan het haar laten regelen, betaling vooraf over de bank. Pony verlaat het erf niet als het niet op rekening staat. Ik heb goed contact en het voelt goed. Laat je hen dan ook de nvwa keuring regelen of is dat wel
Iets dat je als verkoper regelt? De vorige keren deden de kopers het gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:17 



 
Profiel   

Ik zou het ook gek vinden als jij dat als verkoper moet regelen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:21 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Bedankt. Helder, we gaan het haar laten regelen, betaling vooraf over de bank. Pony verlaat het erf niet als het niet op rekening staat. Ik heb goed contact en het voelt goed. Laat je hen dan ook de nvwa keuring regelen of is dat wel
Iets dat je als verkoper regelt? De vorige keren deden de kopers het gewoon.

De opdrachtgever van een keuring moet die ook betalen.Dus beter dat je dat ook door hen laat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:24 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Bedankt. Helder, we gaan het haar laten regelen, betaling vooraf over de bank. Pony verlaat het erf niet als het niet op rekening staat. Ik heb goed contact en het voelt goed. Laat je hen dan ook de nvwa keuring regelen of is dat wel
Iets dat je als verkoper regelt? De vorige keren deden de kopers het gewoon.

Dat is iets wat de koper ook moet regelen maar het kan ook zijn dat de transporteur dat regelt, was bij mijn quarter het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:25 



 
Profiel   

Ik heb er ook genoeg naar het buitenland verkocht, vervoersbedrijf aangeraden aan koper zodat ze dat regelden en pony ging pas op de wagen indien geld binnen was. Nvwa regelde ik zelf, wel zo handig om de afspraak te doen wanneer je zelf kunt. Vaccinaties weet ik de regels niet, onze liepen volop in de sport dus hoefden we niets aan te doen. Kosten van nvwa keuring ook doorgeven aan de koper, toen was het peanuts maar volgens mij fiks duurder geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:28 



 
Profiel   

MelissaV schreef
BrechtCarlos schreef
Bedankt. Helder, we gaan het haar laten regelen, betaling vooraf over de bank. Pony verlaat het erf niet als het niet op rekening staat. Ik heb goed contact en het voelt goed. Laat je hen dan ook de nvwa keuring regelen of is dat wel
Iets dat je als verkoper regelt? De vorige keren deden de kopers het gewoon.

Dat is iets wat de koper ook moet regelen maar het kan ook zijn dat de transporteur dat regelt, was bij mijn quarter het geval.



Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:33 



 
Profiel   

Ik denk niet dat wat hier gezegd wordt, klopt. De levering van het paard is de verantwoordelijkheid van de verkoper tenzij vooraf anders overeengekomen wordt.

"De wettelijke eisen voor de eigendomsoverdracht van een paard zijn een geldige titel (bijvoorbeeld koop), beschikkingsbevoegdheid van de verkoper en de levering. De voor de eigendomsoverdracht van een paard vereiste levering houdt in dat het paard in het bezit van de koper moet komen. Het daadwerkelijke moment van de bezitsverschaffing geldt als levering van het paard door de verkoper aan de koper. Dit is ook het moment waarop het risico overgaat van de verkoper op de koper, tenzij verkoper en koper van te voren andere afspraken daarover hebben gemaakt."

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:41 



 
Profiel   

Citaat
"De wettelijke eisen voor de eigendomsoverdracht van een paard zijn een geldige titel (bijvoorbeeld koop), beschikkingsbevoegdheid van de verkoper en de levering. De voor de eigendomsoverdracht van een paard vereiste levering houdt in dat het paard in het bezit van de koper moet komen. Het daadwerkelijke moment van de bezitsverschaffing geldt als levering van het paard door de verkoper aan de koper. Dit is ook het moment waarop het risico overgaat van de verkoper op de koper, tenzij verkoper en koper van te voren andere afspraken daarover hebben gemaakt."
Dat is dus het moment dat het paard betaald is en van het erf af stapt op de door de koper geregelde vrachtwagen van de transporteur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:51 



 
Profiel   

Mijn paard komt ook uit het buitenland. Ik heb zelf transsport geregeld en hun hebben voor de gezondheidsverklaring gezorgd die verplicht was. Daar ken ik geen mensen die dat doen dus daarom was het handiger als hun dat regelde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen